• 0

Ex failliet na echtscheiding - moet ik meebetalen?

Ik ben gescheiden en mijn ex heeft zijn eenmanszaak behouden. bij de rechtspraak is alles vastgelegd dat hij de zaak neemt en goederen etc. en voor alle kosten zowel privee en zakelijk op zich neemt. Hij heeft allementatie voor mij en mijn kinderen betaald. dit is ook gebeurd, maar kreeg nu via via te horen dat de zaak zo slecht gaat dat er waarschijnlijk een faillisiment aan komt. wordt dit ook nu nog op mij verhaald? Ben ik hiermee nu ook nog aan die schulden toe. We waren in gemeenschap van goederen getrouwd.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Tenzij u door elk van de schuldeisers uit uw hoofdelijke aansprakelijkheid bent ontslagen, bent u aansprakelijk voor de schulden die tijdens het huwelijk zijn ontstaan. De inhoud van de uitspraak heeft alleen werking tussen u beiden; de schuldeisers worden daardoor niet beïnvloed.

Link naar reactie
  • 0

Tenzij u door elk van de schuldeisers uit uw hoofdelijke aansprakelijkheid bent ontslagen, bent u aansprakelijk voor de schulden die tijdens het huwelijk zijn ontstaan. De inhoud van de uitspraak heeft alleen werking tussen u beiden; de schuldeisers worden daardoor niet beïnvloed.

 

 

Hoe wordt dit exact bedoeld. In het echtscheidingscouvenant staat dat de ex voor alle kosten op zal komen. Het kan toch niet zijn dat na een echtscheiding ook hiervoor moet opdraaien. stel voor hij draait de zaak nog jaren en komt dan ook nog. Dit is toch geplent dan . dit kan toch niet.

Link naar reactie
  • 0

alle schulden die in het bedrijf ontstaan zijn ten tijde van het huwelijk kunnen ook op u verhaald worden.

Schulden die na de scheiding ontstaan zijn zijn geheel voor zijn rekening.

 

Voorbeeld: indien 2 dagen voor de scheiding een machine is gekocht en die is nog niet betaald kan de leverancier daarvan dat ook op u verhalen.

 

Heeft hij die machine echter 2 dagen na de scheiding gekocht dan kan dat weer niet op u verhaald worden.

 

De leverancier die een vordering heeft die voor de scheiding ontstaan is heeft dus niks te maken met afspraken die tussen u en uw ex gemaakt zijn.

 

Waarschijnlijk kunt u echter als die schuld op u verhaald wordt dat daarna wel weer op uw ex verhalen aangezien u daarover onderling afspraken gemaakt heeft bij de scheiding, maar dat kan dus weer lastig worden doordat uw ex kennelijk geen geld heeft.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Hoe wordt dit exact bedoeld. In het echtscheidingscouvenant staat dat de ex voor alle kosten op zal komen. Het kan toch niet zijn dat na een echtscheiding ook hiervoor moet opdraaien. stel voor hij draait de zaak nog jaren en komt dan ook nog. Dit is toch geplent dan . dit kan toch niet.

Toch is het zo. U hebt in het convenant afspraken tussen u beiden gemaakt, maar een schuldeiser die niet ook ingestemd heeft met dan convenant kan nog steeds bij u beiden aankloppen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 139 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.