• 0

Omzetverhogende middelen gezocht voor lunchroom

Ik wil graag iets voorleggen in de hoop hier een andere ondernemer mee te kunnen helpen. Ik leg het uit.

 

Ik kom al jaren in een lunchroom, in het winkelcentrum bij mij in de buurt. In dit winkelcentrum zitten een aantal gelegenheden waar je gedurende de winkeltijden iets kan nuttigen. De lunchroom waar ik kom, is voor mij gezellig, leuke bediening, lekkere koffie en goed eten. Waar ik vooral heel blij mee ben, is dat er nu ook niet meer gerookt mag worden. Nu zit ik daar nog meer op mijn gemak, hoef de zaak niet voorbij te lopen als het er blauw staat en ook niet om me heen te kijken naar waar gerookt wordt bij het uitzoeken van een tafeltje.

 

Vanmorgen vroeg ik de eigenaar hoe het met de zaken gaat, of hij (nog steeds) last heeft van het niet mogen roken in zijn (inpandige) lunchroom. Merk op, dat twee van zijn concurrenten aan de buitenzijde van het winkelcentrum zitten met een terras. Hij keek moeilijk en gaf aan dat hij het wel degelijk merkt. Diverse klanten lopen door nadat ze gevraagd hebben of er gerookt mag worden en blijkt dat dit niet mag. Hij denkt nu toch serieus na over een rookruimte creëren.

 

Bij mij rinkelen nu alarmbellen, want ik heb er als klant helemaal geen zin in, dat daar straks weer gerookt mag worden. Ik ben direct gaan nadenken over wat ik kan doen, zeggen, hem helpen, overtuigen, ideeën aandragen, opdat er een oplossing gevonden wordt voor 'het' probleem.

 

Natuurlijk heb ik begrip voor zijn zorgen over omzetdaling. Natuurlijk begrijp ik, dat sommige mensen wel graag roken.

 

Even tussendoor. Mijn visie is dat op lange termijn we meer een kant op gaan van bijvoorbeeld Singapore, dus verboden te roken in het openbaar, niet mogen roken op straat, zelfs niet in je eigen tuin. Misschien wordt roken wel helemaal verboden. Daarnaast roken steeds minder mensen en verwacht ik dat over 10 jaar minder dan 5% van de bevolking rookt. Met een dergelijk toekomstscenario ga je als ondernemer zijnde toch niet investeren in zaken die het roken mogelijk maken cq in stand houden. Let op, het is mijn verwachting, het is een gevoel, niet onderbouwd en niet bedoeld als discussie hier. Ik noem het alleen, opdat het voor mij belangrijk is in de context van mijn vraag.

 

Wat kan ik nu de eigenaar van de lunchroom adviseren om te doen? Als alternatief voor het creëren van een rookruimte. Als argumentatie om vooruit te kijken en niet terug te gaan. Als mogelijkheden om omzet op een andere wijze terug te halen.

 

Ik denk er zelf ook nog verder over na en zal ook verder navraag doen. Ik maak tesamen met jullie reacties een mooie samenvatting.

 

Last but not least. Reageer alsjeblieft alleen als je antwoord wilt geven op mijn vraag. Het heeft echt geen zin hier te discussiëren over het rookbeleid, of roken wel of niet slecht is enzovoort. Ik wil een collega ondernemer helpen aan alternatieve oplossingen voor zijn probleem. En inderdaad indirect ook mijzelf als zijn klant. Ben benieuwd...

 

-edit-

 

Samenvatting in word-bijlage, zie post #38 op bladzijde 3

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hoi Nico,

 

Zou je een beeld kunnen schetsen van de lunchroom?

 

Soort publiek nu, wat kun je er eten wat niet, doet hij catering of niet, bovenkant van de markt en luxe broodjes of juist van alles wat. Laagdrempelig of niet

 

Welke winkels zitten eromheen, Wibra, H&M of Bijenkorf. Wat is nu het bestedingsgedrag van de klanten en hoe schat je zit in qua koopkracht, heeft hij personeel etc.

 

Samengevat: Je komt daar aan en wat zie je dan?

 

Het is namelijk moeilijk om een suggestie te doen als je niet weet hoe het er nu uitziet

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Vooropgesteld: het gaat natuurlijk niet lukken om mensen die liever een sigaretje opsteken tijdens de lunch naar deze tent te lokken, terwijl er elders zaken zijn waar ze dat wel kunnen.

 

Wat je dus wilt is extra bronnen aanboren, en daar kan je alle gangbare technieken voor gebruiken. Ik ben daar geen expert in, maar denk aan coupons die klanten van de omliggende winkels krijgen bij aankoop van een product. Of acties offline en online, flyers, advertenties, enzovoorts.

 

Maar misschien is het ook mogelijk de aandacht juist te vestigen op het rookvrije: maaltijden smaken veel beter in een rookvrije omgeving. Uw zojuist aangeschafte kleding krijgt geen rookgeur mee, dat soort dingen.

 

Dit zijn even een paar ideetjes, ik ben benieuwd waar anderen mee komen.

 

Link naar reactie
  • 0

Wellicht ook goed om in dat beeld even aan te geven of die concurrenten die vlakbij zitten in dezelfde vijver zitten te vissen (qua producten en publiek). Als 'jouw' lunchroom een specifiek product/concept voert kan die concurrentie natuurlijk veel minder van belang zijn dan wanneer ze exact hetzelfde willen zijn voor dezelfde doelgroep. De luchroom zou zich dan (als het concept goed is) extra moeten inspannen om juist het unieke van dit concept uit te dragen.

Webwinkel met gouden en zilveren sieraden met edelstenen.

www.KleurJuwelen.nl, geef je leven wat kleur!

Link naar reactie
  • 0

@ Minter & Frans & T.C.J.W.E

 

Ok.

 

Het winkelcentrum de Bogaard ligt in Rijswijk Zuid-Holland, nabij Den Haag. Het is een goed onderhouden winkelcentrum met goed publiek, normaal zou ik zeggen, geen herrie en geen hete aardappel.

Het publiek van de lunchroom bestaat voornamelijk uit winkelende bezoekers van het winkelcentrum en voor een deel uit de winkeliers zelf. Ik schat in dat zo'n 30% klanten er vast komt.

Openingstijden zijn gelijk aan die van het winkelcentrum, donderdagavond koopavond, koopzondag één keer per maand.

In de passage waar de lunchroom gevestigd is, zijn verder winkels als: giftshop, bakker (verkoopt ook losse meeneembroodjes), brillenzaken, primafoon, kleddingzaken, supermarkt, gsm winkel, ijzerwaren winkel, auto onderdelen winkel, lampenzaak, computer spellen winkel.

Parkeren is er betaald. Vlak bij NS Station Rijswijk en goed bereikbaar met OV.

 

Concurrerende 'lunchrooms' hebben min of meer dezelfde producten en hetzelfde publiek Twee van die concurrenten hebben een voordeel van een buitenterras waar wel gerookt mag worden.

 

De totale oppervlakte van de lunchroom is circa 200 m2, waarvan 40 m2 inpandig terras (op plein in passage), 120 m2 voor circa 30 tafels met vier stoelen en 40 m2 voor keuken en opslag. Dit is wel een grove schatting, want ik moet het uit het hoofd doen en ben nog nooit achter in de keuken geweest.

Er wordt aan tafel geserveerd, er is geen meeneem mogelijkheid en er is ook geen catering.

Het menu bestaat uit normale zaken, daarmee bedoel ik gewone koffiesoorten, thee, limonades e.d. IJs, pannekoeken, poffertjes, belegde broodjes, uitsmijter e.d. Afhankelijk van het seizoen enkele afwijkende dingen als een broodje vis of een salade. Verder een weekmenu, wat vaak aftrek heeft van vaste gasten op de donderdagavond als alternatief voor avondeten thuis.

De prijzen die gerekend worden zijn denk ik iets boven gemiddeld, ik betaal 1,80 euro voor een kopje cappuccino en 4,75 euro voor een pistolet gezond.

De klanten besteden denk ik circa gemiddeld 5 euro, maar dit is een wilde greep. De meeste klanten kunnen dit schat ik in prima opbrengen en hebben volgens mij best meer te besteden als daar aanleiding toe is.

 

De eigenaar heeft circa 10 man personeel, waarvan de meeste in deeltijd. Het personeel is aardig, onderling is er ook een goede sfeer. Wel mag worden gezegd dat ze nu niet echt de benen uit het lijf lopen, maar daar kiest de eigenaar denk ik bewust voor.

Over zijn leveranciers heeft hij zich wel eens minder positief uitgelaten, soms iets niet vlug genoeg leveren of iets niet op voorraad hebben. Daar gaat hij dan, althans in mijn (klant) bijzijn, luchtig mee om. Ik kan niet inschatten of hij hard genoeg kan optreden en bijvoorbeeld principeel van leverancier kan veranderen. Weet ook niet of dit punt nu relevant is voor dit stuk, maar probeer volledig te zijn.

 

Tot zover meer detail, aanvullende vragen beantwoord ik graag. Weet even, dat ik niet met de eigenaar gesproken heb over deze zaken en dus niet kan putten uit feiten, cijfers en zijn ervaring.

 

@ djluc

 

Ben ik helemaal met je eens, maar hij denkt het en overweegt ook daarom nu een rookruimte. Ik kan natuurlijk met hem in discussie gaan erover, maar ben bang dan te verzanden in roken versus niet-roken. Liever wil ik hem helpen alternatieven te zien, vandaar mijn vraag hier.

 

@ pjvdmeer

 

Dank alvast voor deze suggesties.

Link naar reactie
  • 0

Het winkelcentrum de Bogaard ligt in Rijswijk Zuid-Holland, nabij Den Haag.

 

Bij de Churchilllaan tegenover het COA met iets verderop Exter Polak & Charlouis en nog meer bedrijven?

 

Frans

 

Jazeker, het winkelcentrum wordt aan één zijde ingesloten door de Sir Winston Churchilllaan. Dat is 'm helemaal. Kunnen we altijd een kopje koffie gaan drinken op de plaats delict ;D

Link naar reactie
  • 0

Die 5 euro gemiddeld lijkt me relatief laag? Anders is daar sowieso wat aan te doen lijkt mij, bijvoorbeeld iets bij de koffie e.d.

 

Die vraag van mij gaat absoluut niet om de roken discussie maar om het feit dat je weet waar je echt aan moet werken. Het kan net zo goed de kredietcrisis zijn.

 

Complimenten voor je complete info!

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Als verstokte roker ga ik voor de rookruimte ;D

 

Wel eens nagedacht over het snijden in de kosten om de omzet te verhogen?

 

Volgens de berichten gaat het juist nu erg goed in de cafetaria sector.

De prijzen verhogen is geen optie omdat men al iets boven de normale prijs zit wel kan men luxere zaken aanbieden, het klinkt misschien gek maar de beste winstpakker in de horeca zijn pannenkoeken.

Link naar reactie
  • 1

Gewoon wat ideëen:

 

Ik heb de indruk dat je echt de lunchroom moet binnengaan, gaan zitten en bestellen. Hierdoor loop je een deel van de impulsaankopen mis van publiek dat langskomt trek heeft maar eigenlijk geen tijd.

 

Hetzelfde geldt voor al die ambtenaren en werknemers van andere bedrijven die wel door het winkelcentrum lopen maar geen tijd hebben, of die de moeite niet nemen naar het winkelcentrum te gaan.

 

- Zet op je buitenterras een aparte kraam neer met een ander assortiment voor de snelle gezonde hap. Broodjes die ter plekke snel bereid kunnen worden, blikje drinken erbij. En dan geen broodje krabsalade dat je niet onderweg kan opeten, maar handzame snack. Snel klaar, meteen afrekenen, en de volgende. Zorg er wel voor dat het assortiment heel anders is zodat het niet ten koste van je lunchroombezoek gaat.

Een tapaskar of zo, met een mix van 5 of 6 koude tapas voor 3 euro.

 

- Koop zo'n ouderwetse ijskar, broodkar o.i.d. en Zorg dat je tussen 12:00 en 13:00 midden tussen die bedrijven staat die je in de omgeving hebt. KAnt en klare broodjes, fruit, frisdrank, broodje bal. Wij hebben op ons industrieterrein zo'n melkboer rondrijden en die heeft het toch vrij druk moet ik zeggen. Maandag, woensdag locatie COA, overige dagen elders.

Hierdoor leg je contacten met die bedrijven en als je zelf aangeeft broodjes en lunches compleet te verzorgen en te bezorgen dan levert het wellicht nog meer op.

(eventuele benodigde vergunningen voor het gemak even buiten beschouwing gelaten :))

 

- Start een spaarsysteem voor terugkomende klanten. Geen standaard 5,-- korting bij een volle kaart, maar iets ludieks: Toegang tot een besloten avond waarin speciale dingen worden bereid. Gratis wijnproefavond bij een volle kaart of een cursus 'hoe kan ik zelf die lekkere salades van die lunchroom maken'

 

- Zoals eerder gesteld: Je kracht benadrukken (niet roken)

 

Laat anderen hier maar aanvullen of afschieten of betere ideëen ontwikkelen.

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Laat hem misschien zich wat meer richten op ouders met kinderen.

 

Rookvrij, dus gezond. Even een hapje en koffie na het winkelen voor ma/pa en een klimrek of kleurplaten voor de kids. Als je het goed doet jengelen de kids later uren als ze niet even bij je lunchroom naar binnen mogen. ;D

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0
een klimrek of kleurplaten voor de kids. Als je het goed doet jengelen de kids later uren als ze niet even bij je lunchroom naar binnen mogen.

 

Klopt helemaal. Die kleurplaten hebben ze overal bijna wel, maar ik begrijp niet dat er zo weinig horeca ondernemers met een klimapparaat met glijbaan zijn. Onze jongens (van 2,5 en 4) zouden ons daarheen slepen, en voor ons is het ook ideaal als we even rustig kunnen zitten terwijl ze zich aan het uitleven zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

Samenvatting tot nu toe:

 

Argumenten om af te zien van een rookruimte:

- niet toekomstgericht

- investering die nog maar terugverdiend moet worden

- niet duidelijk is of de omzetdaling alleen door het rookbeleid komt

- huidige klanten inclusief de nieuwe niet-rokende klanten gaan deels weg

 

Kansen voor een juist rookvrije lunchroom:

- adverteren met 'schone lucht'

- ludieke acties, juist ook voor rokend publiek

- in combinatie met schone lucht juist ook 'gezonde' dingen op het menu zetten

 

Omzetverhogende mogelijkheden:

- coupons voor een kopje koffie 'cadeau' bij aankoop in nabijliggende winkels

- coupons voor koffie met appeltaart, portie poffertjes of pannenkoek tegen sterk gereduceerde prijs in huis en huis krantje

- aparte kraam op terras (of in een deel van de pui) met snelle meeneem zaken (aanvullend op menu wat ter plaatse kan worden genuttigd)

- onderscheidende producten aanbieden (met name goed toepasbaar voor de meeneem zaken), bijvoorbeeld tapas, yoghurts, vers fruit, lekkere koffie, verse sappen

- soort spaarsysteem opdat klanten terugkomen (ga ik even over nadenken want ik voel dat hier iets leuks voor is te verzinnen)

- personeel er meer een feestje van laten maken, langslopende bezoekers begroeten, sfeer creëren

- gemiddelde besteding per klant omhoog brengen door combinatiebestellingen en erop gerichte bediening

 

Verdergaande mogelijkheden:

- catering beginnen

- rijdend filiaal inrichten en tijdens de lunchpauzes bij bedrijven voor de deur gaan staan

- (ipv van rookruimte) een speelruimte inrichten zodat meer ouders met kinderen binnenkomen

 

Link naar reactie
  • 0

Mooie samenvatting Nico! Laat je ook weten welke suggesties worden overgenomen door de lunchroom eigenaar? En misschien wil hij zelf ook lid worden van HL? ;)

 

Dank je. Uiteraard houd ik jullie op de hoogte van het vervolg. Ook zal ik hem vragen of hij interesse heeft in HL. Zo op het oog lijkt het me geen man voor internet, maar je weet maar nooit wat er achter iemand schuilgaat. Staks is het een van jullie die zich kapot zit te lachen om mijn actie. Ha ha, nee, dat zal wel niet.

 

-edit-

 

Oh, nog een vraagje. Ik heb in mijn openingspost onderaan gezet dat een samenvatting te vinden bij antwoord post #17. Kan ik in die opening post ook een link aanbrengen naar #17, en hoe? Dan is het voor een lezer van de draad nog eenvoudiger.

 

PS. Het zou voor veel draden hier, met name de stickies, handig zijn als er een samenvatting zou zijn. Maar ik realiseer me dat dat veel werk is en soms gezien de soms honderden reacties ondoenlijk.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Nico,

 

Waarom zet hij in zijn zaak niet een paar PC's neer waar klanten snel nog even op internet kunnen?

Zelf rook ik ook, maar als ik met iets bezig ben dan is de behoefte naar een peuk vele malen minder ;D

 

Misschien zou je hem dit eens kunnen voorstellen? Ik denk dat dit wel extra klanten zal

trekken die na het winkelen nog snel even binnen willen wippen om de mail te checken.

Het is natuurlijk wel belangrijk dat hij deze faciliteit extra onder de aandacht brengt.

Link naar reactie
  • 1

Samenvatting tot nu toe:

 

Argumenten om af te zien van een rookruimte:

- niet toekomstgericht

- investering die nog maar terugverdiend moet worden

- niet duidelijk is of de omzetdaling alleen door het rookbeleid komt

- huidige klanten inclusief de nieuwe niet-rokende klanten gaan deels weg

 

Kansen voor een juist rookvrije lunchroom:

- adverteren met 'schone lucht'

- ludieke acties, juist ook voor rokend publiek

- in combinatie met schone lucht juist ook 'gezonde' dingen op het menu zetten

[...]

Tsja, ik vind het niet handig dat je meteen vanuit het begin een bepaald antwoord in je hoofd hebt en dan daar maar naartoe gaat argumenteren. Je moet het gewoon fair naast elkaar zetten en daarop een keuze maken. Niet 2 voor en tegen lijstjes maken met wat niet vergelijkbare argumenten.

 

De uitkomst maakt met verder niet uit maar de weg er naartoe moet wat mij betreft wel fatsoenlijk onderbouwd zijn.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 1

Ik mis in je samenvatting het stukje over de kids. Ik denk dat juist een lunchroom in een winkelcentrum heel veel meer publiek kan trekken als er een plekje is waar de kinderen leuk kunnen spelen. Ik ga graag ergens met een vriendin zitten als ik weet dat mijn dochtertje lekker kan spelen. De moeders die vrij zijn, gaan vaak boodschappen doen en als je dan even rustig kan gaan zitten, misschien wel met oma, is dat heel relaxt.

 

Glijbaan is wel leuk maar zorgt ervoor dat de echte kleintjes niet alleen kunnen spelen omdat ze op het trapje moeten klimmen. Ik zou denken aan een speelhuisje waar het raampje en deurtje van open en dicht kunnen en waar altijd één opening aan alle kanten inzit zodat mama altijd kan kijken wat er in het huisje gebeurt.

Blokken, een treinrails, duplo en een serviesje doen het altijd erg goed bij kinderen.

 

Ongevaarlijke dingen waar je als ouder niet bij hoeft te helpen zijn perfect. Geen dingen die herrie maken, geen dingen waar je op kunt zitten en rijden (anders rijden ze door de hele zaak), geen ballen.

 

Gewoon dingen waardoor de kinderen op één plaats willen blijven.

 

Als je dan ook nog zorgt voor wat lekkers voor de kinderen dan is het helemaal goed!

 

Een andere doelgroep zijn oudere dames (70+), die zijn vaak erg goed te lokken met kortingsbonnen. Is er een bejaardentehuis op loopafstand toevallig?

 

Is zijn koffie lekker? Heeft hij 'verwendingen'? Mensen die even samen koffie gaan drinken, voelen zich verwend als ze kunnen kiezen (capuccino etc) en al bijvoorbeeld met zelfgemaakte appeltaar t of cake of bonbons (zit daar ook niet zo'n lekker bonbonzaakje in het winkelcentrum?).

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

In een situatie van stevige concurrentie denk ik dat je je moet specialiseren. Je zou het assortiment kunnen verbreden met warme maaltijden of verdiepen door waanzinnig lekkere bizondere broodjes en sandwiches te gaan serveren, of sublieme koffie erbij te gaan doen (persoonlijk ben ik verslaafd aan espresso bijvoorbeeld die van de espresso fabriek in westerpark adam). Zoals gezegd je kunt ook eens goed naar de behoeften van je doelgroepen kijken. Ouders met kinderen zijn al genoemd. Maar bijvoorbeeld ook de bedrijven in de buurt, die mensen hebben ook allemaal honger om half een. Je zou bijvoorbeeld broodjes en verse sapjes bij de kantoren kunnen bezorgen. Korting voor de vroege bestellers.

succes! Maarten

De Fluitstudio dwarsfluiten, reparaties aanpassingen en ergonomie

http://www.fluitstudio.nl

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de aanvullingen!!! En ook nog dank voor alle eerder gedane suggesties, dat was ik vergeten te doen bij mijn samenvatting.

 

Het stukje van de kids was ik vergeten. Ik maak vanavond of morgenochtend een nieuwe samenvatting. Morgenmiddag zoek ik de eigenaar op. Een print van deze draad is een goed idee.

 

Wat betreft jouw punt djluc, dat begrijp ik, maar in mijn opening post heb ik aangegeven dat ik juist een alternatief wil bieden voor het idee van de eigenaar zelf om een rookruimte te maken. Het is aan de eigenaar dan om afwegingen te maken. Ik ga er vanuit, dat hij de voor en nadelen van wel een rookruimte heeft bedacht.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 225 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.