• 0

Omzetverhogende middelen gezocht voor lunchroom

Ik wil graag iets voorleggen in de hoop hier een andere ondernemer mee te kunnen helpen. Ik leg het uit.

 

Ik kom al jaren in een lunchroom, in het winkelcentrum bij mij in de buurt. In dit winkelcentrum zitten een aantal gelegenheden waar je gedurende de winkeltijden iets kan nuttigen. De lunchroom waar ik kom, is voor mij gezellig, leuke bediening, lekkere koffie en goed eten. Waar ik vooral heel blij mee ben, is dat er nu ook niet meer gerookt mag worden. Nu zit ik daar nog meer op mijn gemak, hoef de zaak niet voorbij te lopen als het er blauw staat en ook niet om me heen te kijken naar waar gerookt wordt bij het uitzoeken van een tafeltje.

 

Vanmorgen vroeg ik de eigenaar hoe het met de zaken gaat, of hij (nog steeds) last heeft van het niet mogen roken in zijn (inpandige) lunchroom. Merk op, dat twee van zijn concurrenten aan de buitenzijde van het winkelcentrum zitten met een terras. Hij keek moeilijk en gaf aan dat hij het wel degelijk merkt. Diverse klanten lopen door nadat ze gevraagd hebben of er gerookt mag worden en blijkt dat dit niet mag. Hij denkt nu toch serieus na over een rookruimte creëren.

 

Bij mij rinkelen nu alarmbellen, want ik heb er als klant helemaal geen zin in, dat daar straks weer gerookt mag worden. Ik ben direct gaan nadenken over wat ik kan doen, zeggen, hem helpen, overtuigen, ideeën aandragen, opdat er een oplossing gevonden wordt voor 'het' probleem.

 

Natuurlijk heb ik begrip voor zijn zorgen over omzetdaling. Natuurlijk begrijp ik, dat sommige mensen wel graag roken.

 

Even tussendoor. Mijn visie is dat op lange termijn we meer een kant op gaan van bijvoorbeeld Singapore, dus verboden te roken in het openbaar, niet mogen roken op straat, zelfs niet in je eigen tuin. Misschien wordt roken wel helemaal verboden. Daarnaast roken steeds minder mensen en verwacht ik dat over 10 jaar minder dan 5% van de bevolking rookt. Met een dergelijk toekomstscenario ga je als ondernemer zijnde toch niet investeren in zaken die het roken mogelijk maken cq in stand houden. Let op, het is mijn verwachting, het is een gevoel, niet onderbouwd en niet bedoeld als discussie hier. Ik noem het alleen, opdat het voor mij belangrijk is in de context van mijn vraag.

 

Wat kan ik nu de eigenaar van de lunchroom adviseren om te doen? Als alternatief voor het creëren van een rookruimte. Als argumentatie om vooruit te kijken en niet terug te gaan. Als mogelijkheden om omzet op een andere wijze terug te halen.

 

Ik denk er zelf ook nog verder over na en zal ook verder navraag doen. Ik maak tesamen met jullie reacties een mooie samenvatting.

 

Last but not least. Reageer alsjeblieft alleen als je antwoord wilt geven op mijn vraag. Het heeft echt geen zin hier te discussiëren over het rookbeleid, of roken wel of niet slecht is enzovoort. Ik wil een collega ondernemer helpen aan alternatieve oplossingen voor zijn probleem. En inderdaad indirect ook mijzelf als zijn klant. Ben benieuwd...

 

-edit-

 

Samenvatting in word-bijlage, zie post #38 op bladzijde 3

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

Beste Nico,

 

kies een geschikt moment voor je boodschap, is het morgenmiddag geen topdrukte?

 

Privé gezien zou ik liever niet lunchen in een dergelijk winkelcentrum, maar kiezen voor een rustigere, historische locatie in de omgeving. Den Haag, Rijswijk, Leidschendam, het Westland en Delft hebben genoeg mooiers en lekkerders te bieden dan de mogelijkheden in zo'n winkelcentrum. Maar goed, dat is mijn mening.

 

Zakelijk genomen mist in het verhaal tot nu toe de concurrentie van counters van warenhuizen en de viswinkels. Als ik het goed heb zitten in de overdekte pleinen meerdere lunchrooms en dergelijke...misschien hebben medegebruikers en de verhuurder ook nog wel ideeën over rookbeleid en aanpassingen.

 

...verder lees ik nogal snelle aannames en romantisering van het publiek in en bedrijven rondom dat winkelcentrum. Ik denk dat sfeerbeelden van op straat of foto's van mensenmassa's hun demografische samenstelling zouden kunnen verduidelijken.

 

Mvg,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dank je Highio,

 

Tja, wanneer ik dit als een opdracht zou hebben en deze eigenaar vanuit een professie zou adviseren, dan zou ik dit meer aanpakken zoals jij beschrijft en mij tipt. In dit geval geef ik eigenlijk gewoon als klant een ongevraagd advies, waarbij ik ook nog een eigenbelang heb omdat ik liever niet zie dat daar weer gerookt gaat worden. Een balans kiezen tussen deze zaken is lastig.

 

Wanneer ik veel meer ga uitwerken moet ik me ook verbinden aan mijn advies, terwijl ik nu alleen wat suggesties wil doen waar de eigenaar zelf mee aan de slag kan. Opdat hij niet alleen een oplossingsrichting voor ogen heeft voor een rookruimte, maar ook alternatieven ziet en kan oppakken. Ik hoop dat de eigenaar enkele punten als mogelijkheid ziet om zijn omzet te verhogen en deze punten uit wil werken.

 

Ik ben inhoudelijk niet op de hoogte met de horeca branche en kan ook eigenlijk niet inhoudelijk adviseren. Daarom deze aanpak. En die sluit dan weer aan bij mijn professie, coaching. Ik probeer mensen gevraagd en ongevraagd een spiegel voor te houden, ze in te laten zien waar kansen liggen, ze aan het denken te zetten en ze oplossingen te laten vinden die ze in zich dragen maar vaak niet zien.

Link naar reactie
  • 0

Quick wins zijn altijd bijverkopen: duurdere koffievarianten, bonbons, slagroom op de taart, op de koffie, muffin of brownie i.p.v. koekje, salad bowl bij het broodje, koude, gemengde en warme borrelhap met prijsdifferentiatie en ga zo maar door...

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Heb met enige verbazing het draadje doorgelezen. Het belangrijkste in de horeca is niet de cappuccino of het broodje gezond maar het personeel. Meer specifiek hoe geeft je de klant het gevoel dat hij niet alleen welkom is maar dat je hem/haar nodig hebt.

 

Ik eet regelmatig buiten de deur en sta vaak versteld van het gebrek aan verkooptechniek in de horeca. Mensen komen niet naar een restaurant of lunchroom om snel hun honger te stillen, dan gaan ze namelijk naar de automatiek. Ze komen voor een leuk moment of een leuke avond in een restaurant. Een moment /avond waar ze heel graag aan anderen over vertellen.

 

Mensen willen dus ook niet met rust gelaten worden als ze komen. Ze willen aandacht. Dus niet de kaart overhandigen en later snel even de bestelling opnemen maar aan de hand van de kaart tot de optimale keuze komen. Kiezen is niet gemakkelijk in een restaurant dus als je weet dat je kok buitengewoon goed is in gebakken tong met een huisgemaakte bearnaise saus, geef die dan in overweging.

 

Kortom, mijn tip, zoek het niet in de hardware maar vooral in de software.

Link naar reactie
  • 0

ben het eens met Hans. Ik kom net terug van een avondje eten in een zeer druk bezocht restaurant in Leiden. Niet gereserveerd dus een tijdje moeten wachten. Tijdens het wachten twee drankjes van het huis gekregen . Gastheer komt een klein praatje maken; strekking: Ik ben blij dat jullie na een half jaar afwezigheid (en dat was spot on) er toch weer zijn. Na afloop van het eten krijgen we wederom een drankje van het huis. Dat is een stuk klantenbinding waar je u tegen zegt wat mij betreft.

www.pitchparrot.com - Wij vertellen jouw verhaal in een pakkende animatie van één minuut.

 

www.zeauw.nl - Effectieve websites en webapplicaties.

Link naar reactie
  • 0

Ja, Hans en Seb, helemaal mee eens. Ik had 'm er al bij staan in de samenvatting, maar ik zal dit punt veel meer aandacht geven in mijn voorstel.

Link naar reactie
  • 1

Hoe nobel je ideeën ook zijn, ik kan er niet van los komen dat je hem wilt overtuigen van JOUW ideeën.

Snap je wat ik bedoel ?

Hij zal echt geen domme jongen zijn, en er ook al echt goed over nagedacht hebben.

Maar omdat je zo'n anti-rook beleid van jezelf hebt, denk ik dat je niet helemaal kritisch genoeg denkt. Je kunt ook met hem meedenken in zijn rookruimte verhaal, wanneer je hem wilt helpen.

 

Begrijp me goed, ik vind het super wat je voor ogen hebt, zo help ik links en rechts ook diverse winkeliers, maar vergeet niet ZIJN standpunt, en laat dat niet verzanden in JOUW ideeën !

 

Maar in ieder geval succes, en ben benieuwd naar zijn reactie !

 

Down

Link naar reactie
  • 0

Snap je wat ik bedoel ?

 

Ja, ik snap wat je bedoelt. En ook stel ik je feedback zeer op prijs, het zet je altijd aan het denken en daar heb je wat aan.

 

Ik ga hem niet overtuigen, dat wil ik helemaal niet. Want als het dan misgaat, heb ik het mede gedaan. En die verantwoordelijkheid kan en wil ik niet op mij nemen. Ik wil hem alleen andere opties geven, opdat hij zelf kan afwegen en kiezen uit de mogelijkheden.

 

Wat betreft mijn interne rookbeleid, mijn stellingname, tja, dat is toch iets van waaruit ik handel. Het zit in mijn normen en waarden, het is mijn referentiekader. In veel zaken wil en kan ik objectief zijn, dat moet ook wel met coachen. Maar ik zal nooit een pakje sigaretten aan iemand cadeau doen, ik zal ook nooit iemand adviseren om een rookruimte te maken. Voor mij is dat hetzelfde als iemand niet willen helpen bij zelfdoding. Ik heb mijn moeder dood zien gaan aan long-emfyseem als gevolg van roken. Dat was niet zo'n leuk laatste jaar voor haar. Ik zal dus nooit meewerken aan oplossingen die in het voordeel van roken uitvallen. Maar goed, ik wilde juist voorkomen dat we hier discussiëren over wel of niet roken. Hoop dat het mag blijven bij mijn toelichting op je vraag.

 

Dus, ik wil de eigenaar niet overtuigen, alleen alternatieven laten zien, waarna hij zelf kan afwegen en kiezen. Ik hoop op deze manier een balans gevonden te hebben en dat mijn interventie neutraal genoeg is.

 

Nogmaals bedankt voor je feedback. Het helpt me zo neutraal mogelijk hem te benaderen.

Link naar reactie
  • 0

Heb met enige verbazing het draadje doorgelezen. Het belangrijkste in de horeca is niet de cappuccino of het broodje gezond maar het personeel. Meer specifiek hoe geeft je de klant het gevoel dat hij niet alleen welkom is maar dat je hem/haar nodig hebt.

 

Ik eet regelmatig buiten de deur en sta vaak versteld van het gebrek aan verkooptechniek in de horeca. Mensen komen niet naar een restaurant of lunchroom om snel hun honger te stillen, dan gaan ze namelijk naar de automatiek. Ze komen voor een leuk moment of een leuke avond in een restaurant. Een moment /avond waar ze heel graag aan anderen over vertellen.

 

Mensen willen dus ook niet met rust gelaten worden als ze komen. Ze willen aandacht. Dus niet de kaart overhandigen en later snel even de bestelling opnemen maar aan de hand van de kaart tot de optimale keuze komen. Kiezen is niet gemakkelijk in een restaurant dus als je weet dat je kok buitengewoon goed is in gebakken tong met een huisgemaakte bearnaise saus, geef die dan in overweging.

 

Kortom, mijn tip, zoek het niet in de hardware maar vooral in de software.

 

Ik denk dat we als klant die lekker zit te relaxen op een terras makkelijk hebben praten.

Als ik op een terras zit dan zie ik de meisjes en jongens letterlijk rennen om de klanten

te bedienen.

Ze hebben gewoon geen tijd om de nodige aandacht aan een klant te besteden, want dit gaat weer ten koste

van een andere klant die ook graag geholpen wil worden.

Daarbij speelt onderbezetting ook vaak een hele grote rol.

 

Nee de prijzen van de horeca moeten gewoon flink omlaag.

Ik vind het niet meer normaal dat er voor een kop koffie minimaal 2,50 betaald moet worden.

Maak er gewoon 99 cent van en dan heeft men nog genoeg winst, wat kost een pak koffie

nou tegenwoordg. Hetzelfde geldt voor frisdrank. Laat de klant kiezen of ze een merk cola

willen of een huismerk. Vraag voor het huismerk 99 cent en voor de merken de normale prijs.

Wedden dat 9 van de 10 zullen kiezen voor het huismerk omdat dit veel goedkoper is.

 

Mensen zullen eerder geneigd zijn om een zaak binnen te stappen waar eens een keer

normale prijzen worden gehanteerd.

 

 

Link naar reactie
  • 0

@Asteriskfreak. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er geen enkele moeite mee heb. Niet omdat ik geld teveel heb, verre van zelfs, maar je betaalt niet de koffie met een opslag, maar je betaalt voor sfeer, locatie omgeving etc.

Als dat in verhouding staat dan is het in orde.

 

Ik betaal met plezier 10 euro voor een cappucino op een prachtig plein in Brescia waar ik op een zonovergoten ochtend op een heel oud plein met prachtig uitzicht kan zitten met een krantje en een sigaretje. Sterker nog. Ik bestel er later nog een.

 

@Hans

Ik begrijp je stelling over het personeel, maar die gaat naar mijn mening meer op als je ergens speciaal heengaat om een hapje te eten.

Ik betwijfel of alleen een verbetering van personeel zoveel extra zal opleveren. TS klaagt er niet over dus slecht zal de bediening niet zijn. Daarnaast betwijfel ik of het publiek in een winkelcentrum zit te wachten op meer dan normale aandacht, toelichting etc. Een deel komt er wel voor een snelle hap waar ze ongestoord met een vriendin verder kunnen praten.

 

Denk dus niet dat de toegevoegde waarde van verbetering van het personeel in dit geval heel hoog geschat moet worden. Wat niet wegneemt dat het absoluut de aandacht moet hebben naast de overige punten in dit rijtje.

Je hoeft het één niet te laten om het andere te doen.

 

Frans

 

Link naar reactie
  • 0

leuk draadje, ik heb ooit een paar jaar in de horeca gewerkt en dat blijft kriebelen.

 

Ik zet een "plusje" achter de suggesties die een (groot-)ouder en kind vriendelijke gelegenheid voorstellen. Leuk speeltoestel op het terras, ook (of met name) geschikt voor kleine kinderen, Fristie en kinderijsjes op het menu en verwendingen voor moeders. Durf de doelgroep te kiezen.

 

Overigens is een pc met internet of draadloos internet voor de snelle mailcheck geen duur en slecht idee.

Waardebonnen voor een gratis tweede kopje koffie uitdelen bij winkeliers in het winkelcentrum (hebben zij ook wat...)

Lunch of maaltijd voor winkelpersoneel van collega-ondernemers uit het centrum met collegiale korting, eventueel bezorgen.

scrabble-competitie op de rustige dinsdagmorgen (of welke morgen dan ook).

 

succes met je missie !

www.tomeyenverstegen.nl ; www.thuiskantoor.nl ;

www.paardenboekhandel.nl

Link naar reactie
  • 0

Dienstverlening is mensenwerk is klantbehandeling. De bediening, zeker in de horeca, is zeer belangrijk. Vaste gasten komen voor de bediening, verder hoeft het er allen schoon uit te zien, het eten goed en de prijs acceptabel. Losse gasten komen binnen omdat er mensen (vaak vaste gasten) zitten en omdat er sfeer is (door de bediening ingegeven). Ze bestellen meer wanneer de bediening goed is. Ze komen terug omdat de bediening goed was. Dit geldt zeker ook voor de betreffende lunchroom. En uiteraard zijn er ook mensen die gewoon snel even wat willen gebruiken en minder acht slaan op de bediening. Maar die zul je niet snel tegen het hoofd stoten wanneer je bediening sfeer maakt, als je die paar mensen maar in de luwte laat.

 

Een leuke video over wat personeel kan doen met publiek, de winkel en de omzet:

 

In de bijlagen mijn document wat ik vanmiddag heb overhandigd. Hij gaat een week met vakantie (was hij al van plan hoor, lol), en daarna hoor ik wel wat hij van mijn proza vond.

How_to_Power_Up_Lunchroom_DeLekkereHap.doc

Link naar reactie
  • 0

@ nico van die viskraam is ook een prachtige dvd te koop (duur). Hebben we met personeel bekeken, geeft wel wat denkwerk. Hoe kunnen we nou, als winkelpersoneel, klanten het gevoel geven dat ze op prijs worden gesteld. Betalen immers ons salaris...

 

You tube filmpjes zijn leuk (had ik nog niet gezien), de uitleg van Pike is ook waardevol.

www.tomeyenverstegen.nl ; www.thuiskantoor.nl ;

www.paardenboekhandel.nl

Link naar reactie
  • 0

Wat voor mij uit de lucht komt vallen, is het voorhouden van een mogelijke verdubbeling van de omzet zonder enige financiële onderbouwing. Dat is toch ook niet de functie van een personal coach? Ik ben benieuwd of eigenaar dit op onderdelen als praktisch advies oppakt.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

@Hans

Ik begrijp je stelling over het personeel, maar die gaat naar mijn mening meer op als je ergens speciaal heengaat om een hapje te eten.

Ik betwijfel of alleen een verbetering van personeel zoveel extra zal opleveren. TS klaagt er niet over dus slecht zal de bediening niet zijn. Daarnaast betwijfel ik of het publiek in een winkelcentrum zit te wachten op meer dan normale aandacht, toelichting etc. Een deel komt er wel voor een snelle hap waar ze ongestoord met een vriendin verder kunnen praten.

 

Denk dus niet dat de toegevoegde waarde van verbetering van het personeel in dit geval heel hoog geschat moet worden. Wat niet wegneemt dat het absoluut de aandacht moet hebben naast de overige punten in dit rijtje.

Je hoeft het één niet te laten om het andere te doen.

 

Frans

 

 

Ben toch blij dat Nico C (bij deze een Reus) de aanbeveling heeft opgepakt.

 

Zelfs in een ijssalon (kom er net vandaan, de IJsbeer in Breda ;)) is een actieve opstelling van het personeel erg stimulerend voor de omzet en voor de klanten binding. We gingen voor een ijsje maar werden bij binnenkomst welkom geheten. U mag gerust even gaan zitten hoor. Dan smaakt ons ijs nog wat beter. We gaan zitten en in plaats van een ijsje nemen we met 6en een heerlijke coupe inclusief een praatje dat het ijs elke dag verse en alleen met natuurlijke ingrediënten wordt gemaakt. Goede kans dat we dit snel een keer overdoen.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ben toch blij dat Nico C (bij deze een Reus) de aanbeveling heeft opgepakt.

 

Ik ook. Ik werd alleen getriggerd door je stelling dat je 'de hardware moet laten voor wat die is en je moet richten op de software (het personeel dus)'

 

Dat is een stelling die je niet kunt hardmaken zonder de tent zelf te kennen, en met name het personeel te kennen.

 

Zoals met vrijwel alles is er nooit één oorzaak van een probleem cq. één oplossing , maar zijn er vaak vele oorzaken die om een combinatie van oplossingen vragen.

 

Vandaar mijn laatste zin dat je beter én/én kunt doen dan of/of

 

Frans

PS. reusje voor Nico voor de interactie met HL. Halen én brengen: mooi om te zien/lezen

Link naar reactie
  • 0

Dank voor jullie complimenten, en ook betrokken geluiden zoals van Fred en Highio.

 

iets komt uit de lucht vallen? Waarom voel je dat zo? Ik bedoel niet de inhoud, maar waarom voel jij dat het uit de lucht komt vallen? Heeft het echt met iets nieuws te maken, of met je verwachting, of met een overtuiging? Antwoorden hoeven niet, maar zelf erover nadenken is wellicht leerzaam.

 

Personeel wat zich ondernemer voelt i.p.v. opstelt als werknemer, volgens mij is dat goed voor organisaties die zich ontworstelen uit de industriële revolutie. Ik geloof daarin en heb als leider van verschillende teams de flow ervaren, het maakt heel veel verschil. Vanuit deze ervaring probeer ik altijd mensen in leidinggevende posities te prikkelen. Uiteraard is het aan de persoon zelf, of het bij hem/haar past, bij de organisatie en of en wanneer het personeel er klaar voor is. De organisatiecultuur veranderen doe ik toch niet met een document, een gesprek, een seminar, een boek of een training. Als het lukt ben ik een radertje en met een beetje geluk draai ik op het juiste moment en in het juiste tempo.

 

Wat betreft het verdubbelen van de omzet, tja, ik moest iets uit mijn duim zuigen want ik heb geen cijfers. Dertig procent, twintig, eenentwintig??? Dan maar over de top en roepen dat het verdubbeld. Lijkt me dat de lezer het dan wel relatiiveert. Het gaat dan niet om het getal, maar om de richting.

 

Blijf gewoon kritisch hoor, ik heb soms een te dikke huid en kan behoorlijk eigenwijs zijn. Weet dat ik comments altijd op prijs stel en er altijd over nadenk en ervan wil leren.

 

Alleen jammer dat ik altijd gelijk heb :P Whoehahahahahaha. Je zou mijn echte smile moeten zien nu.

Link naar reactie
  • 0

Tja, een paar dagen voor vakantie overhandigd en een paar dagen na de week vakantie te horen gekregen; "Interessant stuk, ik heb het nog niet helemaal gelezen, maar bedankt."

 

Dat krijg je nu met ongevraagde adviezen ;D

 

Ik vond het in elk geval leuk om het document te maken, ook leerzaam met jullie input. En wie weet hoe een koe een haas vangt.

Link naar reactie
  • 0

Er is niet veel veranderd. Na enkele weken werd wel wat extra's aan de kaart toegevoegd, maar alleen de eigenaar zelf heb ik dit een beetje zien promoten. Ik heb ook nog een paar keer gevraagd hoe het nu gaat, maar ik krijg hetzelfde schouderophalende gebaar. Getwijfeld heb ik, of ik wellicht iets meer moet pushen om door te dringen. Maar dit vind ik te ver gaan, en ik verwacht er eigenlijk ook niets meer van. Wanneer een hulpvraag niet echt gesteld wordt, dan wordt geboden hulp niet altijd 'begrepen'. Het was een geste die in dank werd ontvangen maar niet verzilverd.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 264 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.