loading
Ga naar inhoud
Renders
Verberg

Waar moet ik allemaal op letten?

vraag

Beste Higherlevelers,

 

Sinds een tijdje run ik een webwinkel die zich specialiseert in de verkoop van consumentenelectronica. Deze webwinkel is nog niet geregistreerd als bedrijf bij de Kamer van Koophandel en dus ook niet bij de belastingdienst: puur om de reden dat ik eerst wilde zien of het allemaal zou gaan lopen voordat ik mezelf echt zou gaan registreren. Nu loopt het allemaal, en heb ik in ongeveer 2 maanden een omzet gehaald van 15.000 euro. Ook begin ik steeds meer aan bedrijven te leveren en de nood naar een KVK- en BTW nummer wordt steeds groter. Ik wil het bedrijf dan ook gaan registreren bij de Kamer van Koophandel maar ik zou graag weten wat ik qua administratie allemaal moet doen als het dadelijk echt officieel wordt.

 

Ik heb het nu als volgt:

 

1 excel document (met mijn "administratie). Per order staat daar van het volgende opgenomen:

- Volledige klantgegevens (naam, adres, telefoonnr. enz..)

- Aangekocht artikel

- Inkoopprijs exclusief BTW bij leverancier

- Betaalde BTW aan leverancier

- Totaal betaald aan leverancier inclusief BTW

- Verdere opmerkingen e.d

 

Daarnaast heb ik een aparte tab voor inkoopfacturen met daar vermeld:

- Factuurnummer

- Crediteur

- Factuurbedrag EX btw

- BTW bedrag

- Factuurbedrag INC btw

- Betaald/niet betaald

 

Nu werkt het nog allemaal prima zo, maar ik weet eerlijk gezegd niet wat dadelijk mijn verplichtingen zullen zijn als ik echt een ondernemer ben. Ik wil het liefste zo min mogelijk met mijn boekhouding bezig zijn (ik denk wij allemaal), en het is belangrijk dat ik er altijd bij kan. Ik zat dus ook te denken aan online boekhouden.

 

Graag hoor ik jullie advies!

 

Groet,

S. Renders

Link naar bericht
Delen op andere sites

10 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
  • Waardeer dit antwoord
Nu werkt het nog allemaal prima zo, maar ik weet eerlijk gezegd niet wat dadelijk mijn verplichtingen zullen zijn als ik echt een ondernemer ben. Ik wil het liefste zo min mogelijk met mijn boekhouding bezig zijn (ik denk wij allemaal), en het is belangrijk dat ik er altijd bij kan. Ik zat dus ook te denken aan online boekhouden.

 

Als ik dit zo lees (hoge omzet, adviesbehoefte, zo min mogelijk met boekhouden bezig zijn maar er wel ieder moment bijkunnen) zou ik niet alleen de mogelijkheid van alles zelf doen bekijken maar toch ook eens te rade gaan bij een administratie- of accountantskantoor. Er zijn er heel wat die ook on-line raadpleeg en mutatiemogelijkheden hebben zodat je altijd in je eigen boekhouding kan.

Qua kosten vind ik het in ieder geval reuze meevallen en de topboekhouder die vorig jaar mijn privé aangifte deed (ben DGA) wist daarmee € 1.500,- meer belastingteruggave te realiseren dan ikzelf. Zijn kosten zijn daarmee dubbel en dwars terugverdiend!

 

 

 

 


Ik help ondernemers aan betaalbare en betrouwbare verzekeringen voor aansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid en pensioen. Vragen of offerte? ☛  contact

Werkgever en op zoek naar een goede en betaalbare verzuimverzekering voor je personeel ? ☛ www.verzuimverzekerd.nl

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord
Heb op internet bijvoorbeeld http://www.yuki.nl/ gevonden. Heb zelf totaal geen ervaring met accountants en dergelijke, wat zijn de prijzen die ik hiervoor in mijn hoofd moet houden?

 

Geen idee: het hangt meestal sterk af van het aantal in- en verkooptransacties en aantal personeelsleden c.q. mutaties bij salarisadministratie. Op basis aantal in- en verkooptransacties en personeelsleden kom ik bij Yuki op ongeveer het zelfde bedrag uit wat ik mijn boekhouder nu jaarlijks betaal: (exclusief jaarrekening en VPB aangifte: maar die zitten er bij Yuki zo te zien ook niet bij). . Dan heb ik persoonlijk liever mijn boekhouder: die klopt niet alleen de nota's in maar geeft ook goed advies.


Ik help ondernemers aan betaalbare en betrouwbare verzekeringen voor aansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid en pensioen. Vragen of offerte? ☛  contact

Werkgever en op zoek naar een goede en betaalbare verzuimverzekering voor je personeel ? ☛ www.verzuimverzekerd.nl

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Het gaat er mij om dat ik aan al mijn verplichtingen (juridisch en fiscaal) voldoe met mijn boekhouding. In principe maakt het me niet uit dat ik dit zelf moet doen en dat hier tijd in gaat zitten. Mijn oom is daarnaast accountant, dus met vragen kan ik altijd naar hem toe gaan. Zou je me misschien kunnen vertellen aan welke verplichtingen ik dadelijk moet voldoen, en waar mijn boekhouding uit moet bestaan? Wat moet ik allemaal bijhouden en wanneer moet ik waarover verantwoording afleggen?

 

PS: Het bedrijf dat ik op zou gaan richten zou een eenmanszaak zijn, dus heb ik geen publicatieplicht van bv jaarrekening.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord
Mijn oom is daarnaast accountant, dus met vragen kan ik altijd naar hem toe gaan. Zou je me misschien kunnen vertellen aan welke verplichtingen ik dadelijk moet voldoen, en waar mijn boekhouding uit moet bestaan? Wat moet ik allemaal bijhouden en wanneer moet ik waarover verantwoording afleggen?

 

Ik ben geen boekhouder dus die vragen kan ik niet voor je beantwoorden.Maar als ik dit zo lees kan ik je wel een tip geven: ga zo snel mogelijk op de koffie bij die oom van je! Want m.i. heb jij heel rap deskundig advies nodig over een aantal zaken zoals BTW. Klinkt misschien als een dooddoener maar is het niet! Bel die oom van je!


Ik help ondernemers aan betaalbare en betrouwbare verzekeringen voor aansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid en pensioen. Vragen of offerte? ☛  contact

Werkgever en op zoek naar een goede en betaalbare verzuimverzekering voor je personeel ? ☛ www.verzuimverzekerd.nl

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Nog een vraagje. Ik heb nu dus al een hoop facturen liggen. Het is voor mij erg verleidelijk om het verleden (dus zonder geregistreerd) "achter me te laten" en met een frisse start te beginnen. Ik heb in het verleden ook aan bedrijven geleverd, en ik begrijp dat ik een probleem ga krijgen als deze aan het einde van het jaar of kwartaal gaan proberen BTW terug te vragen. Hoe moet ik dit doen? Moet ik al mijn oude facturen invoeren in mijn nieuwe boekhoudsysteem of kan ik gewoon fris beginnen? Zo ja, wat moet ik dan doen met bedrijven die hun BTW terug gaan claimen bij de belastingdienst? Kan ik hen gewoon mijn nieuwe btw nummer doorgeven, en zo ja, wat gebeurt er dan?

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Beste Renders, ik denk dat je een groot risico neemt wanneer je geen aangiften omzetbelasting doet. In het slechtse geval kan de Belastingdienst een naheffingsaanslag omzetbelasting over de omzet opleggen terwijl de voorbelasting (betaald op inkopen en bedrijfskosten) niet verrekend mogen worden. Je hebt tenslotte goederen geleverd die belast zijn voor de omzetbelasting. Dus weersta de verleiding en doe alsnog aangifte omzetbelasting. Het kan overigens zijn dat je onder de K.O. regeling valt en dat je per saldo geen omzetbelasting over de voorbije periode verschuldigd bent. Maar daarvoor moet je wel de administratie op orde hebben en netjes de aangifte omzetbelasting indienen. Verder loop je het risico dat er sprake kan zijn van omkering van bewijslast. De administratie is namelijk niet op orde >;(

Meer informatie over de eisen van een boekhouding kun je vinden op de website van de Belastingdienst.

 

Verder zou ik investeren in een administratieprogramma. Kennelijk werk je al met een webshopprogramma, veel administratieprogramma's kunnen gekoppeld worden aan een webshopprogramma. Hierdoor heb je enerzijds een super administratie en anderzijds bespaar je door de automatisering tijd.

 

Succes,

 

Rob

 


ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

 

...

Zou je me misschien kunnen vertellen aan welke verplichtingen ik dadelijk moet voldoen, en waar mijn boekhouding uit moet bestaan? Wat moet ik allemaal bijhouden en wanneer moet ik waarover verantwoording afleggen?

 

...

 

Lees je eens in bij www.belastingdienst.nl . Verder zijn je vragen zo algemeen, daar kunnen we niets mee. Topic gaat op slot. PM maar als je meer gerichte vragen hebt (na gedaan onderzoek!).


r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 65.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Wie is er online?

    Er zijn 7 leden online en 86 gasten

    Bekijk volledige lijst    
  • Ook interessant:

  • Ondernemersplein



NL

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké