• 0

help, dienst is gekopieerd onder eenzelfde, langer bestaande domeinnaam..

Beste mensen,

Bij ondernemen komen problemen dat snap ik, echter enige rust op zijn tijd zou toch wel prettig zijn. Dwz het lijkt af en toe wel dat het niet goed mag gaan…

Goed, even het volgende waar ik vandaag tegen aan ben gelopen uit stom toeval.

 

2 dec vorig jaar was ik mijn huidige dienst aan het opzetten. Op zoek naar een domeinnaam stuitte ik op .nl. Indertijd een site van 1 pagina waarop een verhuisbericht stond.

Omdat ik deze domeinnaam graag wilde hebben heb ik de man benaderd en gevraagd of hij deze van de hand wilde doen. Hij heeft me gemaild niets te doen met deze site en wilde er een bedrag voor hebben. Ik vond dat teveel en heb hem een tegenbod gedaan waar hij niet meer op is teruggekomen. (mailverkeer heb ik nog)

Ik heb toen mijn huidige domeinnaam laten registreren en hieromheen mijn bedrijf gebouwd. Nu schetst mijn verbazing dat deze website inmiddels wèl door een concurrent in gebruik is genomen.

Heeft deze aanbieder nu het recht mij aan te klagen omdat deze site al lang bestaat

Of heb ik het recht om hun aan te klagen omdat zij nu het gras voor mijn voeten wegmaaien en IK al langer onder deze naam mijn dienst aanbood?

 

Het voelt niet goed, wie kan mij hier mee info over geven?

Help!

 

Gr ronny

 

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je niet gebruik maakt van een trademark of een onderscheidende bedrijfsnaam zie ik het probleem niet. Je domeinnaam beschrijft nu enkel je dienst, het is geen onderscheidende naam. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar het aantal domeinnamen waar het woord hosting in verschillende varianten voorkomt.

 

Waarom zou de andere partij de naam niet mogen gebruiken? Misschien dat ze er wel meer geld voor over hadden dan jij, een verkoper mag zelf bepalen aan wie hij zijn domeinnaam verkoopt. Je zou nog even contact met de verkoper kunnen opnemen en vragen waarom hij het domein niet aan jou verkocht heeft en waar zijn keuze op gebasseerd is. Wellicht kun je daar van leren voor een volgende keer.

Link naar reactie
  • 0

De hamvraag is: wie was er eerst met dienstverlening onder die naam?

 

Het lijkt me een beetje overdreven om te zeggen dat de dienst gekopieerd is, want het gaat om een gangbare dienst die door honderden partijen wordt geboden en die je voert onder een erg algemene naam. Maar los daarvan is er geen wet die het kopiëren van diensten verbiedt. Alle slagers en glazenwassers kopiëren elkaars dienst, lijkt het wel.

 

Ik vind deze domeinkeuze eerlijkgezegd niet handig. Volgens mij kun je beter een onderscheidende naam bedenken.

Link naar reactie
  • 0

Lijkt me inderdaad veel te generiek om er problemen mee te krijgen.

 

Er is één beeldmerk in aanvraag met telefoondienst.nl erin. Zoals te verwachten is er geen enkel woordmerk.

http://register.boip.int/bmbonline/details/trademark/show.do?markID=2608891&markNumber=1174941&markNumberType=APP

 

Telefoondiensten.nl is te koop.

 

In principe eens René dat een generieke naam vraagt om look a likes maar voor Google is het wel belangrijk om ze te bezitten al was het maar om door te linken. De beste generieke namen vind je met de adwords tool.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

de kvk heeft mij ten tijde van inschrijven heel duidelijk meegedeeld dat ik mij niet onder een dergelijke naam kon inschrijven omdat deze te algemeen was. daarnaast hebben ze dat zojuist telefonisch nog eens bevestigd,

Ik voel me behoorlijk gepakt.

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 0

De KvK kan een handelsnaam weigeren, dat blijkt. http://www.blenheim.nl/nl/IE/handelsnaam.html

 

Maar, nogmaals, inschrijving is niet belangrijk voor de rechten die je kan ontlenen aan een handelsnaam. Natuurlijk kan je bewijzen dat je op een bepaalde datum ingeschreven was. Maar als een ander bijvoorbeeld met visitekaartjes en gebruikt en gedateerd briefpapier kan aantonen de handelsnaam eerder te hebben gebruikt is de (later) ingeschreven handelsnaam "niets waard".

 

Inschrijven, als dat wordt toegestaan, kan wel een conflict voorkomen met iemand die later dezelfde naam wil gaan gebruiken en ook wil inschrijven.

 

Bij de voorbeelden die wel zijn geacepteerd zijn er overigens een paar die ik meteen begrijp. De Hypotheker is onderscheidend genoeg. Bij Het Net zie ik ook geen probleem niet. De Fietsenmaker begrijp ik ook niet. Lenen.nl en Hotels.nl ook niet erg. Blijft natuurlijk een inschatting van de KvK medewerker en is wellicht ook nog afhankelijk van de druk die daar wordt uitgeoefend.

Link naar reactie
  • 0

De KvK kan een handelsnaam weigeren,

 

Dat zou kunnen en ik ben graag bereid het aan te nemen, maar ...

 

dat blijkt.

 

... uit dat stukje blijkt het niet. Deze advocaat refereert namelijk niet aan een wetsartikel, AMvB, uitspraak van een rechter o.i.d. en als advocaat heeft hij er misschien wel verstand van, maar heeft hij er niets over te zeggen.

 

In artikel 6 van de handelsnaamwet lees ik dat men zich tot de kantonrechter moet wenden, ik zie niets over een bevoegdheid van de KvK. In artikel 6a.1 staat zelfs:

Het verzoek bedoeld in het eerste lid van het vorige artikel kan ook gedaan worden door de Kamer van Koophandel en Fabrieken.

 

Met andere woorden, zelfs de KvK wordt geacht zich tot de kantonrechter te wenden om het gebruik van een handelsnaam te verbieden.

Link naar reactie
  • 1

Ik heb nergens geschreven of gesugereerd dat de KvK een handelsnaam kan of mag verbieden. Dat kan inderdaad alleen de rechter.

 

De KvK kan en mag, zo neem ik aan, wel toetsen of een handelsnaam aan de wettelijke eisen voldoet. En als gemeend wordt dat daar geen sprake van is kan ze inschrijving weigeren.

 

Volgens geldende jurisprudentie kan: "een handelsnaam de taal niet monopoliseren" (L. Wichers Hoeth, Charles Gielen, N. Hagemans, R. Hermans met een batterij aan uitspraken).

 

De KvK zelf omschrijft het ongeveer zo: "De handelsnaam moet onderscheidend genoeg zijn."

http://www.kvk.nl/regio/ZuidwestNederland/wettenenregels/600_Ideee%5En_beschermen/handelsnaam/default.asp?

 

Slagerij kan niet als handelsnaam maar Slagerij Vermeer wel. Slagerij mag niet worden gemonopoliseerd.

 

Ik word wel een beetje moe van deze discussie omdat, nogmaals, inschrijving weinig of geen rechten geeft.

 

edit: splevout

Link naar reactie
  • 0

@Hans, niet moe worden... zonde van de energie.. ik ben allang blij dat je de moeite hebt willen nemen om te reageren en ik kan hier wel wat mee. ik voel (de) me gewoon belazerd en ik ga nu even door met uitzoeken wat ik er mee kan/moet om mezelf niet in een lastige situatie te (laten) brengen.

De rest natuurlijk ook bedankt voor de reacties.

 

 

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 0

Ius Mentis over domeinnamen en merken:

 

http://www.iusmentis.com/merken/domeinnamen/

 

En over domeinnamen en de Nederlandse wet:

 

http://www.iusmentis.com/merken/domeinnamen/jurisprudentie/

 

Ik weet dat voorgaande expliciet over handelsnamen en domeinnamen gaat, voor goede verwijzingen naar informatie over het registreren van domeinnamen of handelsnamen met tld erin als merk houd ik me aanbevolen.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.