• 0

Welke rechtsvorm past bij mij?

Ik zal me zelf even voorstellen. Ik ben Danny en ik ben 31 jaar. De laatste zes jaar heb ik naar tevredenheid gewerkt bij een bedrijf in de sportbranche, waar ik (met name) de redactiewerkzaamheden voor mijn rekening nam. Dit heb ik altijd in loondienst gedaan. Nu staan er veranderingen binnen het bedrijf en in mijn privéleven op stapel. Het bedrijf kampt met serieuze financiële problemen en wil graag af van enkele full-time krachten. Ikzelf ga binnenkort verhuizen en wel 160 kilometer verderop, naar het mooie Zuid-Limburg.

 

Nu is het zo dat het bedrijf, vanwege het feit dat de redactiewerkzaamheden gedaan moeten blijven worden, niet direct van mijn persoontje af wil. Ook heb ik een behoorlijke binding met het bedrijf, wat uiteraard ook gewaardeerd wordt. Omdat ik voor mezelf nog zoekende was naar werk in mijn nieuwe woonomgeving dacht mijn werkgever eraan om van de nood een deugd te maken; ik ga op afstand (vanuit huis) de redactie verzorgen voor het bedrijf. Dat is in elk geval de insteek van beide partijen.

 

Nu heb ik me nooit verdiept (hoeven te verdiepen) in de diverse rechtsvormen en heb ik me hier en op het internet de laatste dagen flink ingelezen. Maar hoeveel ik ook lees, echt duidelijkheid krijgen voor mezelf doe ik niet. Ik ken de definities van een eenmanszaak, een freelancer en een ZZP'er. Maar wat voor mij nu het meest verstandig is, weet ik eerlijk gezegd nog altijd niet.

 

Een eenmanszaak lijkt me pas op zijn plaats als ik daadwerkelijk een tekstbureau ga beginnen of iets soortgelijks. Dat lijkt me een te grote stap op dit moment, aangezien ik vanuit het bedrijf (en derden, gerelateerd aan mijn huidige werkgever) behoorlijk wat opdrachten doorgesluisd zal krijgen.

 

Is er iemand die me alvast een beetje in de juiste richting kan sturen voor ik bepaalde zaken door elkaar ga halen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wil je ook zelf ondernemer worden? In hoeverre zie je kansen om je clientenkring uit te breiden? Als het bij je oude werkgever en wat relaties blijft, bestaat de kans dat je niet als ondernemer wordt gezien door de Belastingdienst, maar als werknemer.

 

Dat zou natuurlijk ook gewoon een optie kunnen zijn, dat je van huis uit werkt. Want of je dat nou als werknemer doet of als zzp-er/freelancer (beide in feite een vorm van eenmanszaak), maakt voor het werk zelf niet zoveel uit. Voordeel van het laatste is natuurlijk wel dat je verschillende bedrijven ziet en die verschillende ervaringen kunt combineren. Nadeel is de administratie en bijbehorende verplichtingen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

> Wil je ook zelf ondernemer worden?

 

Niet direct, maar mijn vraag is er meer of de noodzaak er is. Bestaan er oplossingen om dit zonder ondernemerschap (en alle bijkomende zorgen en lasten) aan te pakken?

 

> In hoeverre zie je kansen om je clientenkring uit te breiden?

 

Mwah, met een handvol opdrachten per jaar (ik druk het bewust voorzichtig uit) zou ik al dik tevreden zijn.

 

> Als het bij je oude werkgever en wat relaties blijft, bestaat de kans dat je niet als ondernemer wordt gezien door de Belastingdienst, maar als werknemer. Dat zou natuurlijk ook gewoon een optie kunnen zijn, dat je van huis uit werkt. Want of je dat nou als werknemer doet of als zzp-er/freelancer (beide in feite een vorm van eenmanszaak), maakt voor het werk zelf niet zoveel uit. Voordeel van het laatste is natuurlijk wel dat je verschillende bedrijven ziet en die verschillende ervaringen kunt combineren. Nadeel is de administratie en bijbehorende verplichtingen.

 

Kan ik, misschien een heel stomme vraag, als werknemer in dienst blijven, maar alles vanuit mijn nieuwe woonomgeving doen? Dat bij wijze van spreken alles bij het oude blijft, maar dat ik dan werk vanaf mijn nieuwe adres? Of is dat te vergezocht?

Link naar reactie
  • 0

 

...

Kan ik, misschien een heel stomme vraag, als werknemer in dienst blijven, maar alles vanuit mijn nieuwe woonomgeving doen? Dat bij wijze van spreken alles bij het oude blijft, maar dat ik dan werk vanaf mijn nieuwe adres? Of is dat te vergezocht?

 

Waarom niet? Je verhuist, en maakt goede afspraken over je werk (productie). Zolang je werkgever en jij daar tevreden mee zijn, is het toch prima?

 

Ik krijg niet de indruk dat je echt voor jezelf wilt beginnen. Dan moet je dat ook zeker niet doen.

 

Overigens heb je als zelfstandige wel verschillende klanten nodig, anders ziet de fiscus het als verkapt dienstverband en mogen alsnog de niet betaalde sociale premies afgedragen worden...

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Ja gaat vanaf huis werken voor een bedrijf 160km verder. Als dit bedrijf het prima vind om dat verder te doen in dienstverband zou ik dat zeker doen. Waarom zou je de onzekerheid van een eigen bedrijf riskeren als je maar voor een klant werkt.

 

Zelfstandig worden kan leuk zijn als je voor meerdere klanten gaat werken of bijvoorbeeld een hoger tarief kan vragen of bijvorobeeld alleen nog de leuke klusjes doet.

 

 

Link naar reactie
  • 0

De keuze van de rechtsvorm is niet zo moeilijk. De 1e twee jaren zou je de werkzaamheden vanuit een eenmanszaak kunnen gaan doen. De vraag is echter of dat je als ondernemer wilt starten. Wellicht kies je voor zekerheid en kun je in loondienst blijven bij jouw huidige werkgever. Bij de keuze moet je ook jouw partner betrekken. Je kunt ook kiezen voor een tijdelijke tussenoplossing, bijvoorbeeld 50% in loondienst en 50% als (starterende) ondernemer. Om gebruik te kunnen maken van de ondernemersvrijstelling moet je wel 1225 uur per jaar voor jouw onderneming werkzaam zijn. Meer voorwaarden kun je beknopt nalezen op de website van de Belastingdienst.

 

Succes,

 

Rob

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 298 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.