• 0

Hoofdelijke aansprakelijkheid gevraagd door de bank

Hoi daar,

 

Wij hebben een Bv met daarin 2 goedlopende retailwinkels. Afgelopen jaar is er op een omzet van 1,5mln gehaald met een BW van 15% van de omzet. Wij zijn van plan om een derde winkel te openen en hebben daarvoor een aanvraag bij de Bank gedaan. Meer dan de helft van de nieuwe investering wordt uit middelen van de Bv betaald. De Bv heeft 2 aandeelhouders (55% / 45%).

 

Het totale krediet (RC / Bankgaranties Huur / BBMKB gedeelte) is inclusief de derde winkel rond de 3 ton. De Bank wil nu dat beide DGA's tekenen voor hoofdelijke aansprakelijkheid.

 

Wij zouden deze graag gemaximeerd zien op 25%. Is dit reeel om te vragen? Zeker gelet op de ingebouwde BBMKB faciliteit, positieve jaarcijfers en de huidige financiele positie.

 

Graag verneem ik van jullie.

 

Gr,

 

Richard

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 1

Binnen de voorwaarden om voor een BBMKB in aanmerking te komen staat het volgende mbt hoofdelijke aansprakelijkheid:

 

Wanneer u als eigenaar van het bedrijf meer dan de helft van het kapitaal van de onderneming bezit, moet u zelf voor 25 procent borg staan.

 

Dus er is onderhandelingsruimte ! Zou ik zeker gebruik van maken.

 

Voor meer info:

 

http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/subsidie/0001-0821?q=bbmkb&producttype=0&producttype=1&producttype=7&producttype=98&producttype

=99&producttype=3&producttype=4&producttype=2&sop=c&searchpage=/zoekresultaat&page=

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Bij een bestaande onderneming die meer dan de helft van financiering uit eigen middelen doet, zou ik zeker niet akkoord gaan met een hoofdelijkheid.

 

Als er echt geen financiering te vinden is zonder privé zekerheid te stellen, dan zou ik deze zekerheid bieden in de vorm van een - beperkte - borg, waarbij ook duidelijk vastgelegd is in welke gevallen die borg ingeroepen mag worden.

 

Ik zie de laatste tijd veel te veel BV-ondernemers in mijn praktijk die bij een deconfiture privé aan de grond raken door hoofdelijke aansprakelijkheid of het heel snel inroepen van een omvangrijke borgstelling.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het geheel met StevenK eens, alleen banken kijken daar toch wel eens anders tegen aan.

 

Inderdaad is als kredietvrager is een borgtocht te prefereren boven een hoofdelijke aansprakelijkheid (HA) omdat dan een plafond zit aan de "aansprakeljke bedragen" .

 

Als een financier een borgtocht of een HA vraagt, laat ze dat dan maar beargumenteren ! Meestal zal dat zijn, omdat de financier vanwege "het risico" betrokkenheid van de DGA wil hebben.

 

Als de risico's verbonden aan het krediet/bedrijfsvoering te overzien en de gebruikelijke zijn, ook nog eens door de financier afgedekt door een reële dekkingspositie, dan is die "betrokkenheid" in de vorm van een borgtocht/HA m.i. in het geheel niet nodig. Bank vind dan comfort in de risico-opslag binnen het tarief. Als er dan in zón situatie in het geheel geen sprake is van vertrouwen DGA zonder Borgtocht /HA dan mag je je afvragen of je wel met die financier in zee wil/moet.

 

En als je dan toch een dergelijke verklaring wil of moet gaan afgeven, laat de financier dan wel iets aan de tariefstelling doen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Vergelijkbare situatie

 

Wij hebben ook succesvol een BMKB technolabel financiering aangevraagd en deze inmiddels goedgekeurd door ABN AMRO, Dat is goed nieuws. De financiering is verstrekt onder de voorwaarde dat wij EUR 200 K additioneel kapitaal aantrekken. Wij zijn momenteel in onderhandeling met 2 investeerders en hebben een friends & family programma achter de rug.

 

Wij moeten nu binnen 14 dagen accepteren en hebben vandaag de voorwaarden besproken.

 

Reden tot zorg/Hoofdelijke aansprakelijkheid

De bank eist echter dat wij als DGA (beiden aansprakelijk) voor de gehele financiering 490K, hoofdelijk aansprakelijk zijn. Dat is voor ons op dit moment niet acceptabel, en hierin schuilt dan ook een zorg. Bij technolabel staat de overheid garant tot 67%, Wij hebben besproken dat wij als DGA's hier natuurlijk tegenaan hikken, en willen mgl e.e.a. temporiseren.

 

Borgstelling aansprakelijk tot 25%

Ik las op dit formum dat in enkele gevallen de aansprakelijkstelling prive beperkt wordt tot 25% borgtocht op grond van de voorwaarden BMKB. Zijn hier meer ervaringen over/mee? Wat valt te onderhandelen bij de banken, en hoe kunnen we hier creatief mee zijn in de onderhandelingen met de bank?

 

 

 

 

Graag jullie advies/richtlijnen

 

 

 

 

Met vriendelijke groet,

 

Eric

 

Eric

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 113 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.