• 0

Opstellen bonusregeling

Voor het opstellen van een bonusregeling naar de medewerkers ben ik op zoek naar de juiste tekst/voorbeelden. Kanttekening hierbij is dat de verloning via een Payroller verloopt. In deze rol zijn wij de inlener en de uitbetaling van de bonus gaat dus via de payroller.

 

De bonus is een commissiepercentage op basis van de verkoop van kantoorartikelen. Deze bonus wordt pas uitgekeerd na ontvangst van betaling van de afnemer.

 

Van de bonus kunnen geen verdere rechten worden ontleend zodat het niet kan worden meegenomen in pensioenopbouw/vakantiedagen e.a.

 

Wie kan/wil mij hierin bijstaan met advies?

 

Bijvoorbaat dank,

Rick

 

NewContacts, call support. Expert in b2b telemarketing en adresbestanden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

De bonus is een commissiepercentage op basis van de verkoop van kantoorartikelen. Deze bonus wordt pas uitgekeerd na ontvangst van betaling van de afnemer.

 

Bonusregelingen zijn best tricky. Je wil natuurlijk de juiste stimulans/prikkel aan jouw verkopers afgeven maar niet onnodig

bonussen uitkeren als deze niet blijvend tot hogere/nieuwe omzet leiden.

 

Sowieso zou ik bovenstaande al herformuleren naar: De bonus wordt berekend over de geinde omzet exclusief BTW na aftrek van verstrekte kortingen.

 

Verder kan je nog nadenken over:

- welke omzet je de bonus wilt berekenen. Nieuwe omzet van nieuwe klanten of ook hogere omzet van bestaande klanten?

- bonussen voor éénmalige bestellingen van nieuwe klanten of ken je juist meer gewicht toe aan nieuwe blijvende klanten?

- bruto marge van de nieuwe omzet. Serviceartikelen bijv. leiden tot hogere omzet maar levert dit na aftrek van de inkoopprijs netto echt meer op?

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Fred en Alex,

 

Dank voor je input, de reacties helpen mij zeer om mijn bonusregeling te formuleren en rekening te houden met toekomstige ontwikkelingen, daarbij gaat het ook zeker om de juridische kant en vooral stimulerende kant.

 

Al naar gelang het pakket staat hier een % bonus voor. Vaste pakketten een vast % en voor maatwerk pakketten een variabele bonus afhankelijk van de omzet en te realiseren marge. Voor de bonus op maatwerk pakketten zal de hoogte worden bepaald op basis van onderling overleg tussen medewerker en directie.

 

Naast de bonusregeling ontvangen zij namelijk ook een vast salaris.

 

Ik zal zeker rekening houden met de stimulerende werking van de bonus en overweeg om de regeling per jaar te herzien, dit op basis van hun persoonlijke ontwikkeling gekoppeld aan gerealiseerde omzet en omzet perspectief.

Het werken met targets zal ik niet doen daar deze stimulans dan van korte duur is.

 

Fred: je schrijft in je blog over de Poogi bonussysteem en Theory of Constraints, interessante theorie maar ook praktijkgetest?

 

Alex: werk je zelf met een bonussysteem en kun je meer vertellen over de juridise aspecten?

 

Een goed weekend verder en tot lezens,

Rick

 

 

NewContacts, call support. Expert in b2b telemarketing en adresbestanden.

Link naar reactie
  • 0

Hoi ProRi,

 

Ik werk zelf niet met een bonussysteem maar heb wel bij diverse bedrijven bonussystemen gezien. Daarbij ben ik vaak

de fout tegengekomen dat de bonus over de verkeerde grondslagen wordt berekend waardoor niet de juiste prikkel wordt

afgegeven aan de medewerkers. Verder dient zo een regeling periodiek te worden herzien en aangepast aan de situatie

waarin de onderneming verkeert. (gaat ook vaak fout).

 

Over de juridische aspecten kan ik niet veel roepen. Heb geen juridische achtergrond, maar ik zou in elk geval in de regeling laten opnemen dat de werkgever de regeling naar eigen inzicht te allen tijde moet kunnen wijzigen, herzien of intrekken.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 275 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.