• 0

Hoe omzet bepalen in financieel plan?

Beste hl'ers, ben dus nog steeds in de weer met mijn online chocoladeshop.

De shop is bijna rond, samen met alles wat er nog bij komt kijken.

Behalve...

Wat kan ik in mijn financieel plan invullen bij omzet?

Heb er totaal geen idee wat ik per dag zal verkopen.

Of is dit iets wat je moet gokken?

Heb al geprobeerd bij collega's in de branche, maar die lossen niets.

10 kilo per dag dan maar in mijn plan te zetten...

maar lijkt dit haalbaar? that's the question.

graag wat hulp

 

groetjes

Winners never quit;

quiters never win! Think about it...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ok, dus ga daar eens mee rekenen! Neem het aantal bezoeker, hoeveel procent daarvan gaat iets kopen (kan je allemaal testen en uitzoeken) en ga op basis daarvan eens rekenen. Zodra je de cijfers hebt kunnen wij je helpen deze scherper te maken!

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

had gedacht aan 500 bezoekers per dag met een percentage van 3 procent die iets koopt.

gewoon een ruwe schatting.

hieraan valt dus ook te zien dat ik een leek ben op dit vlak hé

 

Winners never quit;

quiters never win! Think about it...

Link naar reactie
  • 0

Doe eens een nieuwe poging en doe eens wat moeite man. Maak een mooie Excel met daarin de groei van de bezoekers, waar komen ze vandaan enzovoorts. 500 is veel, neem dat maar van mij aan!

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

dat is nu net waar het schoentje wringt bij een financieel plan vind ik.

je kan je amper focussen op feiten, alleen op veronderstellingen van x aantal bezoekers, waar komen ze vandaan.

toekomst voorspellen is een ander vak hé.

anyway, ik zal het toch eens proberen en je dan binnen enkele dagen eens doormailen om te zien wat je er van denkt.

maar je moet toch toegeven dat die gegevens onmogelijk hetzelfde kunnen zijn eens je gestart bent.

zoiets kan je toch maar echt zwart op wit zien eens je een tijdje bezig bent vind ik.

u hoort me binnen enkel dagen terug.

heb werk in excel!

 

Winners never quit;

quiters never win! Think about it...

Link naar reactie
  • 0

Beste Mauroz,

 

laat je inspireren door de weblogs van anderen op HL. Ik heb nog geen weblog over bakkers, patissiers of chocolatiers gezien! Dit laadt de waarden van jouw merk of beelden van jouw startende onderneming aanzienlijk bij iets ambachtelijks tegenover industriële productie.

 

Heb je nu al traffic op de aanstaande site van de webshop? Een weblog zou je goed als introductie kunnen gebruiken. Tenslotte een praktische vraag: hoe lang is chocolade houdbaar, hoe makkelijk kun je voorraden aanhouden en heb je andere afzetmogelijkheden dan via de webshop? Off topic: ik heb onlangs een workshop gedaan binnen jouw vakgebied gedaan en dat beviel alle deelnemers zeer. Kun je geen workshop geven en dan het resultaat (deels) laten versturen naar geliefden?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Top!

 

Zet hier maar gewoon op het forum, je kan een bijlage bijvoegen want ondanks wat ervaring zijn er hier een hoop experts die een hoop goede inzichten kunnen hebben op je plannen!

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 1

Ik zou beginnen met het accepteren van het simpele feit dat het simpelweg niet mogelijk is om hier onderbouwde uitspraken over te doen voordat je werkelijk bent begonnen en bruikbare data kunt binnenhalen. Je omzet is van zoveel factoren afhankelijk; het is simpelweg niet te plannen (en schatten komt in dit geval gewoon neer op natte-vinger werk).

 

Vervolgens zou ik me afvragen waarvoor je dit plan nodig hebt. Is het puur voor jezelf, dan zou ik mijn tijd wat nuttiger gaan besteden (promoten van je brand en zoeken van klanten). Als het plan bedoeld is voor een externe partij, zet er dan gewoon in waar jij denk dat deze partij naar op zoek is of tevreden mee is.

 

Het vervelende van dit soort plannen (hetzelfde geldt naar mijn mening voor een groot deel van ALLE business plannen) is dat deze vrijwel nooit parallel zijn aan de werkelijkheid en meer neigen naar wishful thinking dan naar een gezonde basis om een business op te bouwen...

Snaphour - Online afspraken- en agendabeheer

ChillyOrange Web properties that get the job done - Unieke professionele website + CMS = 449 euro

Link naar reactie
  • 0

 

...

Het vervelende van dit soort plannen (hetzelfde geldt naar mijn mening voor een groot deel van ALLE business plannen) is dat deze vrijwel nooit parallel zijn aan de werkelijkheid en meer neigen naar wishful thinking dan naar een gezonde basis om een business op te bouwen...

 

Mee eens.

 

Waar je zo'n plan ook voor kunt gebruiken is om je focus helder te krijgen en te houden, Je stelt jezelf een doel.

 

In jouw geval als voorbeeld:

 

na 1 maand gemiddeld 1kg/dag verkopen

 

na 2 maanden 3kg

 

na 3 mnd 6kg

 

na 6 mnd 20 kg

 

etc etc.

 

Bij eke periode kun je dan kijken welke acties gewerkt hebben om je doelen te halen, en welke niet.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Hi,

 

Benader het een andersom; Hoeveel klanten zou je moeten trekken (per maand/dag) enz. om rendabel te zijn. Dat vervolgens doorvertalen naar het aantal benodigde bezoekers.

 

Maak vervolgens een aantal scenario's. Dan kun je tegelijk zien hoe het gaat als je live bent en wat je nog moet doen om een bepaald scenario te bereiken.

 

Als je dan live bent, kun je wel zien ongeveer hoe hoog het percentage kopende bezoekers is. Het blijft natuurlijk altijd een inschatting, maar op internet zijn wel verhalen te vinden van conversie percentages via bijv. adwords.

Link naar reactie
  • 0

het financieel plan is gewoon voor mijzelf, niet voor derde partij dus.

misschien iets overbodig dus, maar zoals de reacties zeggen helpt het jezelf om scherp te blijven en te kijken in de toekomst op lange termijn.

al weet je nooit wat die kan brengen.

maar ja, ondernemen is nu eenmaal risico's nemen en als die ietwat berekend zijn kan het hopelijk meevallen.

 

Winners never quit;

quiters never win! Think about it...

Link naar reactie
  • 1

 

Vervolgens zou ik me afvragen waarvoor je dit plan nodig hebt. Is het puur voor jezelf, dan zou ik mijn tijd wat nuttiger gaan besteden (promoten van je brand en zoeken van klanten). Als het plan bedoeld is voor een externe partij, zet er dan gewoon in waar jij denk dat deze partij naar op zoek is of tevreden mee is.

Het vervelende van dit soort plannen (hetzelfde geldt naar mijn mening voor een groot deel van ALLE business plannen) is dat deze vrijwel nooit parallel zijn aan de werkelijkheid en meer neigen naar wishful thinking dan naar een gezonde basis om een business op te bouwen...

 

Kan naar mijn mening nooit de bedoeling zijn dat je een externe partij naar de bek schrijft. Wie neem je dan in de maling? Jezelf en de externe partij. Met alle evt. mogelijke gevolgen vandien.

 

Een financieelplan schrijven is verrotte moeilijk.

Als je er genoeg moeite voor doet om enige ervaringscijfers of getalletjes zoals als in eerder genoemde posts bovenwater krijgt dat heb je al een basis. Ik vind dat een financieelplan MOET!

 

Je wilt toch weten waar je heen wilt? Geen ervaringscijfers of andere getallen te bekennen? Denk er gewoon over na. Wat wil je? Waar wil je naar toe?

Zodra je site online is krijg je eerste cijfers. Hoeveel traffic genereer ik en hoeveel verkoop ik nou? Je kan ten alle tijden je cijfers in je plan bijstellen (naar beneden maar ook naar boven). Kijk om je heen, gebeurt vaak zat de laatste maanden, verwachtingen bijstellen.

Als je je eerste cijfers berekent voor aanvang en jij vindt dat dat realistisch is dan is dat toch prima? Dat is toch jouw doel?

 

Nogmaals, je moet een doel hebben om te beginnen. Zo uit het losse handje beginnen en wel zien wat er gebeurt en dan je plan trekken lijkt mij niet juist en kan er toe leiden (of lijden ;) ) dat je kansen maar ook bedreigingen over het hoofd ziet.

Probeer je doelstelling te zetten volgens SMART en zolang jij daarin gelooft dan is dat OK.

 

Succes,

 

Ferry

 

Altijd opzoek naar het "That's it!"- moment.

Link naar reactie
  • 0

Het vervelende van dit soort plannen (hetzelfde geldt naar mijn mening voor een groot deel van ALLE business plannen) is dat deze vrijwel nooit parallel zijn aan de werkelijkheid en meer neigen naar wishful thinking dan naar een gezonde basis om een business op te bouwen...

 

 

Je heb bijna helemaal gelijk, want niet een groot deel, maar ALLE plannen lopen nooit parallel aan de werkelijkheid, dat is ook de specifieke eigenschap van een plan. Een plan kan wel de werkelijkheid benaderen.

 

Het mooie van een plan, is dat deze een richting aan kan geven, een richting waar je naar toe wil en onderweg inzichten geeft waar bij te sturen om je doel te bereiken.

 

Ik vraag me trouwens af wat voor jou een gezonde basis is om een business op te bouwen en hoe je dat dan doet.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

...

Het vervelende van dit soort plannen (hetzelfde geldt naar mijn mening voor een groot deel van ALLE business plannen) is dat deze vrijwel nooit parallel zijn aan de werkelijkheid en meer neigen naar wishful thinking dan naar een gezonde basis om een business op te bouwen...

 

Mee eens.

 

Waar je zo'n plan ook voor kunt gebruiken is om je focus helder te krijgen en te houden, Je stelt jezelf een doel.

 

In jouw geval als voorbeeld:

 

na 1 maand gemiddeld 1kg/dag verkopen

 

na 2 maanden 3kg

 

na 3 mnd 6kg

 

na 6 mnd 20 kg

 

etc etc.

 

Bij eke periode kun je dan kijken welke acties gewerkt hebben om je doelen te halen, en welke niet.

 

Helemaal mee eens! Maar houdt jezelf dan niet voor de gek en noem het een doelstelling ipv een plan.

Snaphour - Online afspraken- en agendabeheer

ChillyOrange Web properties that get the job done - Unieke professionele website + CMS = 449 euro

Link naar reactie
  • 0

 

Je heb bijna helemaal gelijk, want niet een groot deel, maar ALLE plannen lopen nooit parallel aan de werkelijkheid, dat is ook de specifieke eigenschap van een plan. Een plan kan wel de werkelijkheid benaderen.

 

Het mooie van een plan, is dat deze een richting aan kan geven, een richting waar je naar toe wil en onderweg inzichten geeft waar bij te sturen om je doel te bereiken.

 

Ik vraag me trouwens af wat voor jou een gezonde basis is om een business op te bouwen en hoe je dat dan doet.

 

 

Kan het wellicht zijn dat je een plan verward met een doelstelling? Deze laatste kan je inderdaad helpen scherp te blijven en ergens naartoe te werken.

 

In een plan wordt doorgaans uitgegaan van zaken die uit de lucht zijn gegrepen (maak niet fout er vanuit te gaan dat omdat iets voor een ondernemer in een vergelijkbare situatie ook per definitie voor jou geldt).

 

Een gezonde basis voor mij is een concept met bepaalde doelstellingen en de uitvoering van het geheel gebaseerd op de praktijk ipv gebaseerd op hoe ik denk of hoop dat de praktijk zal uitpakken.

Snaphour - Online afspraken- en agendabeheer

ChillyOrange Web properties that get the job done - Unieke professionele website + CMS = 449 euro

Link naar reactie
  • 0

ik ben zelf ook intensief bezig met een bedrijfsplan gaat goed alleen het financiele gedeelte zit nu ook ff vast op

het stuk over hoeveel klanten je op een dag denkt te hebben.

 

Ik ben uit gaan zoeken hoeveel inwoners mijn stad heeft, het gemiddelde inkomen van de bewoners en ook extra de bewoners uit het gedeelte direct in de buurt van het pand waar ik mee bezig was, en toen gaan zoeken naar cijfers en statistieken hoe mijn product landelijk gezien verkocht wordt maar die kan ik nergens vinden het gaat om new age artikelen,

heb alleen wat gevonden over de groei van alternatieve geneeswijze maar dat is niet genoeg..

 

Heb wel zelf een enquete gemaakt en uitgedeelld zit nu op 70 deelnemers is bij lange na niet genoeg.

 

als iemand nog tips heeft graag.

 

een warme groet tammy

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.