• 0

Krediet splitsen of ontslaan uit hoofdelijke aansprakelijkheid?

Beste lezers,

 

Na maanden touwtrekkerij is nu de laatste fase aangebroken van de afhandeling van mijn uitreden uit een VOF.

Mijn mede- vennoot zal de zaak alleen voortzetten. Zoals zoveel stommerds hierZoals ik dacht begrepen te hebben wordt bij uitreden van de vennoten alles 50/50 gedeeld. Dus ieder de helft van de voorraad en ieder de helft van de lening De verdeling van de voorraad is schriftelijk vastgelegd ( alles 50/50 ). Wij hebben gezamelijk een flink krediet bij de bank uitstaan. Ik wil graag dat de bank de lening splitst en ieder aansprakelijk wordt voor de helft van de lening. De bank heeft al toegezegd hiermee in te willen stemmen mits wij ' normaal' uit elkaar gaan.

Mijn partner, die de zaak dus voortzet wilt dat ik uit mijn aansprakelijkheid wordt ontslagen en vervolgens voor de helft van de voorraad moet betalen. Dit zou betekenen dat hij in feite aansprakelijk wordt voor de hele lening maar wel een smak geld op z'n rekening krijgt voor de voorraad die ik meeneem. ( ik weet niet of dit juist is, maar dit is wat hij nu stelt ) Als de lening gesplitst wordt zou ik toch mijn deel van de voorraad gewoon mee kunnen nemen zonder hiervoor te moeten betalen?

 

Ik snap het niet meer, wie kan mij helpen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Keyo,

 

Voorraad en lening zijn slechts 2 componenten van het totaal aan bezittingen en schulden. Maak de balans op zodat je een

goed inzicht hebt in de waarde van de bezittingen en schulden. Daarna kun je in overleg bepalen hoe jullie dit verrekenen.

 

Als je instemt om de lening om te zetten naar je vennoot bedenk dan op voorhand of dit wijs is en of je een eventuele nieuwe benodigde financiering onder minimaal gelijke condities kunt krijgen.

 

Verder is het misschien nog goed om bij de waardering van de voorraad rekening te houden met incourantheid van

een deel van de voorraad.

 

Groet.

Jeroen

www.reith.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo Keyo,

 

Voorraad en lening zijn slechts 2 componenten van het totaal aan bezittingen en schulden. Maak de balans op zodat je een

goed inzicht hebt in de waarde van de bezittingen en schulden. Daarna kun je in overleg bepalen hoe jullie dit verrekenen.

 

Als je instemt om de lening om te zetten naar je vennoot bedenk dan op voorhand of dit wijs is en of je een eventuele nieuwe benodigde financiering onder minimaal gelijke condities kunt krijgen.

 

Verder is het misschien nog goed om bij de waardering van de voorraad rekening te houden met incourantheid van

een deel van de voorraad.

 

Groet.

 

 

Jeroen

 

Bedankt voor je reactie! Ben me ervan bewust dat voorraad en lening niet de enige componenten zijn. Ik had erbij moeten vermelden dat we inderdaad ook een balans hebben opgemaakt. Ik heb al een nieuwe financierder gevonden ( geen bank ) waarbij ik tegen veel gunstigere voorwaarden kan lenen. Wat we hadden afgesproken is dat ik de helft van de voorraad meeneem en de helft van de schuld. Omdat ik niet meer afhankelijk ben van de bank heb ik dus het liefst dat de lening die we nu hebben lopen door tweeen gehakt wordt. Ik had begrepen dat omdat we dan de schulden gesplit hebben ik de helft van de voorraad kan meenemen. Nu wil hij opeens niet meer de schulden splitsen maar dat ik ontslagen wordt uit de aansprakelijkheid door de bank. Hij zegt nu dat ik de helft van de voorraad pas meekrijg wanneer ik de waarde hiervan naar hem overmaak. Dit komt neer op zo'n 80.000E. Ik vraag me dus af of ik hem de helft van de voorraad moet betalen wanneer ik uit mijn aansprakelijkheid wordt ontslagen. Andersom vraag ik me dus ook af of ik niet hoef te betalen voor de helft van de voorraad wanneer ik de helft van de lening meeneem.

Link naar reactie
  • 0

En die bank aansprakelijkheden goed scheiden, dus.

 

INDERDAAD!!!!

 

Let daarbij op dat je vooraf e.e.a. in overleg met de bank regelt, want het zal wel zo zijn dat de bank in de kredietovereenkomst rechten op die voorraad heeft geregeld. Die zal dan niet blij zijn als die voorraad zonder voorafgaand overleg van eigenaar wisselt. Vraag vóóraf onder welke voorwaarden de bank bereid is jou uit jouw hoofdelijkheid te ontslaan.

 

Als dan met je "partner alles echt is geregeld, vraag de bank een vrijwaringsbrief ! Hiermee voorkom je mogelijke onduidelijkheden/gekissebis op een later moment.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 295 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.