• 0

fiscale surveillance?

Hallo higherlevelers!

vandaag was de fiscale surveillance bij mij aan de deur (ik was er niet) en deze heeft een brief achtergelaten in verband met: 'het indienen van nihil aangiften omzetbelasting'. dit klopt, want als freelance tekstschrijver in vaste dienst krijg (of acepteer) ik eigenlijk nooit meer werk vanuit mijn tekstbureautje.

 

wat wil de belastingdienst van mij? wie heeft dit weleens gehad en wat houdt het in? ik hoor het graag!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

wat wil de belastingdienst van mij? wie heeft dit weleens gehad en wat houdt het in? ik hoor het graag!

 

Staat er niet in de papieren die ze achterlieten, wat precies de bedoeling was en wat ze wensen? Overigens heb ik nog nooit gehoord dat ze onaangekondigd langskomen, waarover ging het precies?

Link naar reactie
  • 1

de belastingdienst heeft in haar bestand een BTW plichtige ondernemer staan die elke keer nihil aangiftes indient. Ze willen dan graag weten waarom. Meestal bellen ze dan even.

 

Dat ze daarvoor aan huis komen, is op zijn zachts gezegd vreemd. Hoewel: ik opende in 2008 een kleine eenmanszaak voor wat fiscaal werk voor familie en vrienden die de BTW op mijn diensten terug wilden kunnen vragen. Ik meld aan:

een eenmanszaak in fiscaal advies met een jaaromzet van 2.500 euro. BTW plichtig.

 

Krijg ik toch een aankondiging voor een startersbezoek. Ik bel met de mededeling dat ik het allemaal echt wel weet en ze rustig hun energie in starters kunnen steken die wel gebaat zijn bij een dergelijk bezoek. I shit you not: "nee meneer Rietveld, ik kom toch echt langs".

 

Man kwam om 9 uur op een vrijdag binnen, ik heb koffie verzorgd (volgens mij gokte hij erop dat de koffie bij mij beter was dan op kantoor), ik stelde wat vragen waar hij geen antwoord op had (hij zag de humor er wel van in) en om 9.30 uur ging hij weer. Ik wenste hem een fijne werkdag. Hij reageerde dat hij klaar was vandaag. Om half tien!!

 

Blijkt dat voor een startersbezoek een hele dag staat!!

 

I wish this story was fictional so I can go to bed at night, knowing that all my tax euros shall be spent wisely.... No such luck! Net zo goed als dat er uren in incasso´s van tientjes gestoken wordt....

 

Wat dat betreft is het beleid bij de fiscus er gewoon niet. Dus laat ze lekker weten dat jouw onderneming even niets meer doet en dan halen ze het BTW nummer door. Als je dan ooit weer een opdracht krijgt, stuur je ze een briefje om het nummer weer actief te maken.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ha beiden, bedankt voor jullie berichten. In de brief staat allereerst dat de inspecteur samen met een collega een bezoek heeft gebracht aan mijn adres in verband met....

 

Dan komt er een keuzeformulier waarop hij kan kiezen voor 'het niet voldoen aan de aangifteverplichting' , 'het indienen van nihil aangiften' of 'onbestelbare post gericht aan'. Bij mij is de middelste optie handmatig aangekruist. Vervolgens is er het hokje 'wij hebben u niet aangetroffen' aangekruist (er was ook een keuze voor 'wij hebben niemand van de onderneming aangetroffen'). Nu verzoeken ze mij telefonisch contact op te nemen met de fiscale surveillance, binnen twee werkdagen tussen 08:00 en 12:00. Er staat een mobiel nummer en een vast nummer bij.

 

Ik zal in ieder geval maandagochtend even bellen met de heren, om te achterhalen waarop ze me hiervoor bezoeken. In mijn ogen lijkt het me niet onlogisch als iemand met zo'n vrij beroep geen inkomsten heeft voor een bepaalde periode, maar ze zullen wel werk tekort hebben.

 

Ik ga er zelf van uit dat ik dit telefonisch op kan lossen. Als ze langs willen komen, zullen ze toch echt mijn verloren inkomsten van die dag werk moeten vergoeden, en dat zal wel niet gebeuren.

 

Ik laat de uitkomst weten!

Link naar reactie
  • 0

Vreemde gang van zaken, dit zou kunnen betekenen dat de beide heren van de Belastingdienst als goed betaalde postbodes rondlopen. Dit soort "huis" bezoekjes geschiedt meestal bij de W.T.P., waarneming ter plaatse. Dat gebeurd meestal om het aanwezige personeel te controleren. Kennelijk vonden de ambtenaren het mogelijk om een oordeel te vormen zonder dat jij daarover gehoord was, namelijk het indienen van nihil aangiften. Wellicht was dat nodig om hun "tijd" te verantwoorden.

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 270 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.