• 0

boekingen tussen maatschap en maat

Ik heb een vraag over een maatschap.

Een klant van mij had een eenmanszaak en heeft samen met een andere ZZP'er een maatschap opgericht.

De activa stonden op zijn eenmanszaak en zijn (zonder betaling) overgegaan naar de maatschap. Ook zijn er tussen de maatschap en zijn eenmanszaak andere verschuivingen gedaan.

Ik heb dit alles op een soort kruispost geboekt. Er was immers geen betaling en ik wist geen andere manier. De kruispost bij de maatschap en bij de eenmanszaak hebben dus dezelfde bedragen en zijn alleen tegengesteld (debet versus credit).

 

Nu blijft deze kruispost maar bestaan. Heeft iemand een idee hoe ik dit weg kan boeken? Er is dus geen betaling mee gemoeid, het is geen post die ik kan aflossen.

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zonder de inhoud van de maatschapsovereenkomst te kennen is het wat moeilijk om een definitief advies te geven. Maar normaliter wordt het gecorrigeerd op het maatschapsvermogen. Er wordt, vanuit de eenmanszaak, activa ingebracht in de maatschap. Voor deze inbreng krijgt de maat een kapitaal (bedrijfsvermogen/vermogen).

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

In principe heeft de maatschap weinig vermogen, slechts de activa die zijn ingebracht vanuit de administratie van de ene maat.

 

Wat bedoelt u precies met "iets te maken met de vermogenspositie"?

 

Groeten,

Josc

Link naar reactie
  • 0

Wat bedoelt u precies met "iets te maken met de vermogenspositie"?

 

Beste Josc,

 

Ik weet niet hoe die kruisposten van jou eruit zien,

maar zoals ROVëNed al heeft aangegeven, zal er wellicht gecorrigeerd moeten worden op het maatschapsvermogen. Kijk daar eens naar!

 

Met de waarde van die activa neemt zijn eigen vermorgen in zijn eenmanszaak af en neemt zijn vermogen in de maatschap toe.

Link naar reactie
  • 0
Een klant van mij had een eenmanszaak en heeft samen met een andere ZZP'er een maatschap opgericht.

Het blijft me toch maar verbazen dat adviseurs hier om advies komen vragen wat verkocht wordt in veel gevallen. En dan ook nog eens vragen naar redelijk basale zaken. Ik zou niet blij worden als ik zou lezen dat mijn adviseur dit zou doen? Of snap ik het begrip adviseur niet echt?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 1

Het blijft me toch maar verbazen dat adviseurs hier om advies komen vragen wat verkocht wordt in veel gevallen. En dan ook nog eens vragen naar redelijk basale zaken.

 

Met alle respect: als alle adviseurs en/of ondernemers alle wijsheid in pacht hebben, kan je dit forum wel opdoeken !

 

Ben blij dat je een vragende "partij" een eind op de goede weg kan helpen en iets leert van jouw kennis en/of ervaring.

 

Link naar reactie
  • 0

Dit is op persoonlijke noot trouwens voor de duidelijkheid.

@josc: Niet zozeer persoonlijk op jou bedoeld maar meer het principe.

 

Sorry Marco, maar m'n gevoel is toch anders. Ik vind echte inhoudelijke discussies met adviseurs top. Daar komt echt inhoudelijke info naar boven waarbij meerwaarde gecreëerd wordt. In een geval als dit heb ik echter het idee dat dit basiskennis moet zijn als je de administratie van een maatschap doet?

 

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Het probleem is dat ik vooral veel ervaring heb met kleinere eenmanszaken.

 

Toen mijn klant ging samenwerken en een maatschap werd, heb ik het een en ander uitgezocht. Ik werk nog in loondienst voor een BV met een beheermaatschappij. Daar wordt gewerkt met rekening-courantverhoudingen.

Dus zo ben ik tot mijn beslissing gekomen om e.e.a. via een soort rekening-courantverhouding te laten verlopen. Maar het is geen echte rekening-courant verhouding, want er is geen schuld/tegoed.

 

Inderdaad ben ik erg blij met dit forum, want dit is toch een fijne plek om anderen te ontmoeten die mij wellicht antwoord kunnen geven.

 

Josc.

Link naar reactie
  • 1

De ingebrachte inventaris etc kan als inbreng in het maatschapsvermogen worden beschouwd. Hoogstwaarschijnlijk zal de ondernemer van de eenmanszaak fiscaal moeten staken. Hiervoor moet een stakingsbalans worden opgesteld, meer informatie hierover tref je ook op deze site aan. In welke branche is de maatschap actief?

 

 

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Het is een fysiotherapeut, dus er is geen BTW.

 

Hij wil er geen fiscalist bij betrekken, maar ik moet daar inderdaad maar naar op zoek. Gewoon maar googelen op fiscalist? Of is er wellicht een manier om een betrouwbare te zoeken?

 

Groeten,

josc

Link naar reactie
  • 0

Uit jullie antwoorden heb ik begrepen wat ik fout heb gedaan. Het probleem is, dat ik in het begin van mijn zelfstandig zijn, geen nee durfde te zeggen.

De fysio wilde er geen hulp bij, ik heb dus alleen geworsteld met deze problemen.

Dom, ik weet het. Het gebeurt me nu niet meer.

 

Ik ga nog even broeden over de oplossing.

Bedankt voor al het meedenken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.