• 0

Ondernemen samen met Nederlander die woonachtig in het Buitenland en BTW zaken.

Inmiddels zie ik door de bomen het bos niet meer door de vele regels en wetten. Hoe moeilijk kan het zijn een eenvoudig bemiddelingsbureau op te starten. :-\

Het volgende speelt momenteel.

In 2005 ben ik een hobby website begonnen over Noorwegen de promotie van emigranten die aldaar een vakantiewoning verhuren, een camping hebben etc.

 

Inmiddels is het plan geboren om een bemiddelingsbureau te starten in vakantieaccommodaties in en overtochten naar Noorwegen. Dit wil ik samen gaan doen met een Nederlander die reeds vanaf 2000 daar woont. Er zijn een aantal vragen op ons pad gekomen zoals:

 

- Kan ik met iemand die in het buitenland woont een onderneming opstarten in Nederland; zo ja wat komt hierbij kijken

- Hoe zit het belasting technisch? Heb uit diverse berichten begrepen dat de bemiddeling van vakantieaccommodaties in het buitenland onder het 0% tarief vallen. Maar klopt dit ook?

We zullen de accommodaties op de site zetten en als iemand de accommodatie wil huren regelen wij alles en krijgen hier een x percentage provisie/commissie over. De vraag is alleen moet ik een btw factuur maken voor de huurder?

Als voorbeeld: Persoon A (huurder) wil een hut huren van Persoon B (verhuurder) Deze kosten bedragen 500 euro en wij moeten ervoor zorgen dat de persoon B dit bedrag, minus de commissie, op zijn rekening krijgt. Persoon A moet ons dus 500 euro betalen. Is hier het 0% tarief van toepassing en moeten wij uberhaupt iets afdragen (Buiten omzetbelasting).

- Verder heb ik begrepen dat je vanaf 1 juli 2008 je verplicht bent te registreren bij de kvk. Wordt ik dan ook aangezien als bedrijf (ik bemiddel alleen maar; wordt geen reisbureau)?

- En voorlopig als laatste; is er iemand bekend met het opzetten van een dergelijk bemiddelingsbureau of weet iemand een site waar hierover veel info is te vinden.

 

Heb reeds enkele uren a KvK en Google besteed maar kan niet direct de antwoorden gevonden krijgen.

 

Kijk uit naar de reacties.

 

Met vriendelijke groet,

 

Edwin Bril

 

Feriebolig Rental Service

www.feriebolig.nl

www.vakantienaarnoorwegen.eu

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heeft niemand één of meerdere antwoorden op mijn vragen? ??? Elke antwoord/advies is welkom hierin.

Ik kijk uit naar jullie reacties.

 

Met vriendelijk groet,

 

Edwin Bril

 

Feriebolig Rental Service

www.feriebolig.nl

www.vakantienaarnoorwegen.eu

Link naar reactie
  • 0

Ben weer een stukje verder. De vragen met betrekking BTW zijn opgelost. Heb vandaag contact gehad met de Belastingdienst hierover.

 

Blijft alleen de vraag of er iemand ervaring heeft en dus weet hoe het zit wat erbij komt kijken als je met iemand die in het buitenland woont; in dit geval Noorwegen (is geen EU-lid), een bedrijf wilt starten.

 

Op de site van de KvK en EVD wordt ik hierover niets wijzer.

 

Wie kan mij hier een antwoord opgeven?

 

Met vriendelijke groet,

 

Edwin Bril

 

Feriebolig Rental Service

www.feriebolig.nl

www.vakantienaarnoorwegen.eu

Link naar reactie
  • 1

Het zou zo maar kunnen dat er een vaste inrichting in Noorwegen ontstaat, omdat 1 van de partners daar woont (en waarschijnlijk ook zal werken). Dit is niet iets wat je zo even via een forum of uberhaupt via internet een antwoord op kunt vinden. Teveel is afhankelijk van de feitelijke situatie. Ik zou zeker een fiscalist raadplegen die je zowel op Nederlandse als op Noorse belastingaspecten kan raadplegen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.