• 0

Terugvragen BTW lease auto vd zaak?

 

Auto's en de fiscus. Zoals op het forum wel duidelijk is blijft het voor velen een lastig onderwerp. Ik heb enkele uren zitten zoeken naar info op het forum en op de site van de Belastingdienst, maar heb nog geen duidelijk antwoord kunnen vinden op een vraag over mijn (volgens mij) simpele situatie.

 

Heb sinds vorige maand een eenmanszaak en lease een klein autootje (shortlease, m.a.w. kan de lease zo ook weer opzeggen). Alhoewel de EZ geen rechtspersoon is kan ik de auto boekhoudkundig op naam van de zaak zetten, begrijp ik. Aangezien ik de auto ook privé gebruik heb ik te maken met 25% bijtelling gebaseerd op de cataloguswaarde van de auto.

 

Nu kan ik de leasekosten van de auto opvoeren als kostenpost voor mijn zaak. Ik gebruik de auto weliswaar gedeeltelijk privé, maar daar is die bijtelling dan ook voor. Echter, hoe zit het dan met de BTW? Mag ik de BTW die ik betaal over het maandelijkse leasebedrag dan ook geheel verrekeken ieder kwartaal als voorbelasting? Of moet ik rekening houden met het privé gebruik en mag ik slechts een deel van de BTW verrekenen? Alvast bedankt voor de reacties!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Dank je voor je reply, StevenK. Het maakt voor de fiscus dus niets uit of de auto die op naam van de zaak staat een lease auto is of dat het een auto is die gekocht is en dus tot het vermogen van de zaak behoort? Dat is namelijk de bron van mijn verwarring geweest. Alle voorbeelden gaan uit van een *gekochte* auto die op naam van de zaak staat. Ik heb een *lease* auto op naam van de zaak die ik mede privé gebruik, maar in feite komt het voor beide gevallen neer op 12% omzetbelasting afdragen in het laatste kwartaal over de fiscale bijtelling van dat jaar.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.