• 0

Verzekering & G/W/L uitgedrukt in percentage huur

Beste(n),

 

Een bevriende ondernemer gooide laatst toen ik mijn plan met hem (op een nonchalante, informele manier&setting) aan het doorspreken was een percentage van 40% op de huur/hypotheek als uitgangspunt voor de kosten hiervan.

 

Dus: Huur = Euro 4.000 dan zijn kosten voor gas/water/licht, onderhoud en verzekering Euro 1.200,- < EDIT: het betreft hier 30% (met dank aan you know who)

 

Ik probeer stelregels hiervoor te zoeken online maar kom ze niet 1,2,3 tegen. Klopt dit gevoelsmatig een beetje bij jullie?

 

Gr,

DDJ

“One holds a bottle of red wine by the neck, a woman by the waist, and a bottle of Champagne by the derriere.”

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
Klopt dit gevoelsmatig een beetje bij jullie?

 

Nee. G/W/L en verzekering zijn afhankelijk van o.a. bouwaard, ouderdom, isolatie en gebruik etc. terwijl huur/hypotheek ook van andere factoren zoals vloeroppervlak, ligging, schaarste etc afhankelijk is. Kijkend naar onze servicekosten versus huur komen de totale servicekosten (inclusief G/W/L, verzekering, afval, tuinonderhoud, parkeerplaatsen, schoonmaak etc) in ons geval niet boven de 20% van de huurkosten uit.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ah dank dank. In mijn geval bespreken we een horecazaak van ca. 50m2 opp. met veel koeling. Om niet is te rekenen ga ik dan in mijn prognoses van een percentage uit tussen de 20% en 40%. Kan je niet mis zitten hoop ik.

 

Ik kom nog even terug op de vraag van Fred, ben ook wel benieuwd of ik het misschien niet verkeerd verstaan heb of dat hij meerdere kosten ook hieronder plaatste.

“One holds a bottle of red wine by the neck, a woman by the waist, and a bottle of Champagne by the derriere.”

Link naar reactie
  • 1

Beste DDJ,

 

Het is gebruikelijker om de huisvestingskosten uit te drukken in een percentage van de omzet. Je ziet dan beter de onderlinge verhoudingen tussen alle kosten in een totaalplaatje.

 

De hoogte van deze kosten is vooral afhankelijk van je bedrijfsformule. Bij een horecabedrijf met slechts 50m2 oppervlakte en veel koelingruimte betreft het meestal een afhaal/meeneem/fastservice concept. De energiekosten kunnen dan door het gebruik van veel apparatuur relatief hoog liggen, denk behalve koelingen bijvoorbeeld aan frituur/bakwand, ovens/steamers en afzuiging. Het kostenpercentage voor deze huisvestingskosten (dus uitgezonderd de huur) is onder andere terug te vinden op websites van het Bedrijfsschap Horeca en Catering en brancheorganisatie Horeca Nederland.

 

Daaruit blijkt dat de overige huisvestingskosten (g/w/l, belastingen, heffingen, enz.) in dit type bedrijven gemiddeld tussen de 6 en 10 % van de omzet bedragen. De kale huursom ligt ongeveer op hetzelfde niveau.

 

Als je een betrouwbare totale kostenprognose wilt opstellen voor je bedrijf zou ik zoveel mogelijk van de begrotingen en de cijfers van de hiervoor genoemde brancheorganisaties uitgaan. Ook bij een evt. financieringsaanvraag is het gebruik van dit soort kengetallen zeker aan te raden.

 

Succes met de uitwerking van je plannen,

 

Paul

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 264 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.