• 0

Hoe kom ik er achter hoe de markt eruit ziet?

Hallo allemaal,

 

Ik ben van plan om computer cursussen te gaan geven aan mensen van allerlei leeftijden (20-50 jaar). Alleen heb ik eigenlijk geen goed beeld van hoe de markt op dit moment is. Ik wil eerst geen groot schalige cursussen geven. Ik wil het eerst mooi klein houden. Mijn vraag aan jullie: hoe kan ik er achter komen hoe het aanbod in mijn regio/plaats is?

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het simpele antwoord: door onderzoek te doen.

Of om bestaande (recente!) onderzoeken door te lezen. Zelf doen is een mogelijkheid maar je ziet al snel dingen over het hoofd omdat je er gewoon geen ervaring mee hebt. Wat je kan doen is bijv. een paar marketing studenten vragen om voor je tegen een zacht prijsje de markt te onderzoeken. Je kan het natuurlijk ook door een duur bureau laten doen, maar ja ik heb altijd het idee dat je dan voor de naam betaald.

 

Succes!

Jelmer.

Link naar reactie
  • 0

Het de mensen vragen lijkt me het handigst, dus een (representatief) onderzoekje doen. Ook kun je aan partijen vragen die nu al met je doelgroep te maken hebben of je met hen samen zou kunnen werken (vooral bij ouderenorganisaties lijkt dit me een aardige). Maar heel simpel gezegd: je komt er pas achter als je de doelgroep op gaat zoeken. En voor iets kleinschalligs en lokaals als computercursussen is het niet moeilijk je doelgroep direct te vragen.

Link naar reactie
  • 0

Hoi YGmail,

 

Ik neem aan dat het niet zomaar een idee is en dat je er vanuit je werkgever misschien al ervaring mee hebt? In dat geval kan je daar veel uit afleiden, in het andere geval zal je op zoek moeten naar mensen / bedrijven in je buurt. Bel gewoon eens een bedrijf op die in hetzelfde segment zit.

 

Probeer informatie te winnen bij de lokale computerclub, winkel of vraag eens rond op een verjaardag. Alle kleine beetjes helpen en daar wordt je zeker wijzer van!

 

Uit je informatie kan ik afleiden dat je doelgroep de particulieren is. Nu ben ik zelf in dat segment al enkele jaren werkzaam. Eén van mijn klanten is een groot opleidingsinstutuut en wij verzorgen de computercursussen in de regio Zuid-Holland. Nu is die markt het laatste jaar helemaal ingeklapt en woedt er een flinke prijzenslag. Zelf ga ik daar niet tussen zitten, want dat win je toch niet.

 

Als je nu wil starten in dit segment, dan moet je veel te bieden hebben. Een naam heb je nog niet en die moet je verdienen. Je geeft aan met kleine groepjes te willen werken, maar heb je enig idee wat een lokatie kost? Lesmateriaal? Marketing? Zaken waar je goed over na moet denken.

 

In welke regio wil je actief gaan worden en wat je doelgroep specifiek? Welke curussen wil je aanbieden, want de computer is een breed begrip.

 

Persoon

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

 

Allereerst bedankt voor de reakties.

Ik ben student en heb nog geen ervaring via mijn evt. werk opgedaan in deze sector. Ik leer voor ICT systeembeheerder en applicatie ontwikkelaar. Ik ben van plan om om te beginnen eerst een basis cursus computeren aan te bieden (windows leren en wat leren internetten). Daarna uiteraard ook gevorderde cursussen op specifieke vlakken. Ik ben van plan dit in mijn eigen woonplaats te gaan houden (Ommen). Les materiaal maak ik zelf(boekjes, cd's ect...). Lokatie kosten weet ik nog niet. Weet er iemand misschien een bestaand onderzoek op dit gebied?

 

Groeten,

Jasper.

Link naar reactie
  • 0

Het afgelopen jaar heb ik zelf veel onderzoek verricht in die sector en de aanverwante sector. Helaas kan ik je daar geen inzicht in geven, omdat er ook vertrouwelijke informatie instaat.

 

Als je wat concrete vragen weet, dan wil ik die altijd beantwoorden. Dat is geen probleem. Over de markt in jou omgeving kan ik niet veel zeggen, daar heb ik geen zicht op. Wat ik al eerder zei, de markt is niet echt makkelijk en je zal een hele lage prijs moeten kunnen geven om mensen over te halen. Helaas is dat zonder eigen materiaal nauwelijks mogelijk. Je geeft aan zelf het materiaal te willen ontwikkelen, zelf acht ik het pas mogelijk als je veel klanten en vele malen dezelfde training gaat geven. Een enkele keer in jou omgeving zal niet voldoende zijn om uit de kosten te komen.

 

Hou rekening met dure locatiekosten, zeker als je iedere deelnemer een computer wil geven. Zelf heb je er uiteraard ook eentje nodig en een beamer is ook wel aan te bevelen.

 

Mocht je vragen hebben, dan zie ik ze wel verschijnen. Het is zeker een uitdaging om het deze tijd van de grond te krijgen!

 

Persoon

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

 

Een kosten-effectief alternatief voor marktonderzoek is zelf een jaartje of meer bij een trainingsinstituut gaan werken. Desnoods als vrijwilliger, gratis. Doe je bovendien de oh-zo noodzakelijke praktijkeervaring op.

 

Moeilijk om een baan te vinden? Toch doorzetten; een baan vinden is makkelijker dan zelfstandig overleven...

 

...graag commentaar van zelfstandigen die het tegendeel beweren ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Toch bedoel ik dat vrij serieus. Ik zie mensen aan het ondernemerschap snuffelen omdat ze geen baan kunnen vinden. Werkelozen en vers-afgestudeerden. Een eigen bedrijf vergt echter enorm veel energie en doorzettingsvermogen. Met diezelfde energie had je ook een baan kunnen vinden. Of andersom geredeneerd: kun je geen baan vinden, dan is de kans dat je als zelfstandig ondernemer* overleeft niet zo groot.

 

debate first aid ;)

 

* voorbeeld van het tegendeel: de Hotelbon van Chris Luken

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.