• 0

Is conservatoir beslag, ondanks arbitrage regeling, mogelijk?

Wij hebben met 3 vennoten A,B en C een internetbedrijf met als rechtsvorm een VOF. Sinds ruim een jaar hebben A en B een geschil met vennoot C. Deze vennoot maakt o.a. samenwerking onmogelijk en werkt vanuit eigen belang. Door het conflict zijn overige vennoten naast huidige bedrijf een nieuw bedrijf gestart met andere activiteiten.

 

Vanwege een concurrentie beding claimt vennoot C nu een bedrag van 45.000 bij A en B. In het VOF contract is een arbitrage regeling opgenomen voor ieder geschil. Kan C nu wel beslag laten leggen ondanks de arbitrage regeling? Dit moet namelijk eerst aan de rechter voorgelegd worden. Arbitrage houdt in dat ieder geschil via de scheidsmannen moet worden beslecht.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 1
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Voorlopige voorzieningen, zoals een conservatoir beslag, kunnen in de regel gegeven worden door de civiele rechter, wanneer de arbitrageregeling niet een vergelijkbare mogelijkheid voorziet. Aangezien beslag exclusief bij de civiele rechter ligt, kan dat dus.

 

Het standpunt dat het gebakken lucht is tot er een executoriale titel (zoals Joost zegt een vonnis, maar dat kan ook een exequatur, waarmee een uitspraak van een arbiter of een buitenlands vonnis uitvoerbaar wordt verklaard, zijn) is deel ik niet: een conservatoir beslag bevriest de mogelijkheden om over het beslagene vrijelijk te beschikken en het derhalve te vervreemden of te bezwaren.

 

Het is iets wat ik met grote regelmaat doe: eerst beslag leggen, want dan weet ik ook of er iets te halen is, en dan procederen.

Link naar reactie
  • 0

Heren bedankt alvast voor de reacties!

 

Ik will toch even de discussie voortzetten, want in het contract staat hetvolgende.

 

"Alle geschillen, ook die, welke slechts door een van de vennoten als zodanig worden beschouwd, welke tussen vennoten mochten ontstaan betreffende de uitleg der bepalingen van dit contract, of in welke vorm dan ook ter zake van deze vennootschap, zo die van juridische als van feitelijke aard, zullen alleen en uisluitend in hoogste ressort worden beslist door drie scheidsmannen, die zullen rechtspreken als goede mannen naar billijkheid."

 

De scheidsmannen zijn bevoegd een bindend advies te doen.

 

Zoals ik het nu lees wordt het geschil, namelijk de verschillende lezing van het concurrentie beding, bij de rechter uitgevochten en niet, zoals bepaald, via scheidsmannen.

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Zoals ik het nu lees wordt het geschil, namelijk de verschillende lezing van het concurrentie beding, bij de rechter uitgevochten en niet, zoals bepaald, via scheidsmannen.

 

Nee hoor: het conservatoir beslag is niet meer dan een ordemaatregel, waarbij de rechter zich helemaal niet over de inhoud van het geschil uitspreekt.

 

Overigens is het arbitraal beding vernietigbaar, omdat niet aan de redelijke eisen van een open procesgang wordt voldaan, aangezien er geen beroepsmogelijkheid opgenomen is en een oordeel in twee feitelijke instanties toch wel het minimum is.

Link naar reactie
  • 0

Wij willen de claim van het concurrentie beding inhoudelijk verdedigen en op basis van wettige redenen de vennootschap laten ontbinden.

 

Hoe kan ik mij dan het beste inhoudelijk gaan verdedigen.

Via de scheidsmannen, volgens het contract, of via de rechter als reactie op de claim?

Of wellicht nog anders?

 

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Wij willen de claim van het concurrentie beding inhoudelijk verdedigen en op basis van wettige redenen de vennootschap laten ontbinden.

 

Hoe kan ik mij dan het beste inhoudelijk gaan verdedigen.

Via de scheidsmannen, volgens het contract, of via de rechter als reactie op de claim?

Of wellicht nog anders?

Die vraag kan alleen beantwoord worden met inzake in het hele dossier. Gezien de omvang van de vordering lijkt het mij heel verstandig om op korte termijn eens met een advocaat te overleggen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 270 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.