• 0

Depotrekening i.p.v. bankgarantie

Normaliter laat ik door de opdrachtgever altijd een bankgarantie afsluiten voor het deel van de opdrachtsom dat na levering betaald wordt (30%). Nu heb ik echter een opdrachtgever die geen bankgarantie kan afsluiten en een depotrekening voorstelt.

 

Waar het mij om gaat is zekerheid......heb ik met een depotrekening de zekerheid dat ik het geld krijg na levering.

Stel nou dat de bank de financieringskraan dichtdraait; kan ik dan nog wel bij dat geld op die depotrekening of wordt dat door de bank ook ingetrokken?

 

Ik ben nog bezig om een kredietverzekering aan te vragen, maar het voorstel van de opdrachtgever is ook in overweging te nemen. Belangrijkste voor mij is dat het risico van het openstaand saldo (circa €100K) op 1 of andere manier afgedekt wordt door de opdrachtgever tot aan levering (over circa 10 mnd).

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Als het een depot bij een notaris betreft of bijvoorbeeld op de derdengeldenrekening van een advocaat en in de depotovereenkomst duidelijk vastgelegd is onder welke omstandigheden het geld wel of niet uitbetaald wordt dan biedt dat - mits goed verwoord - een met een bankgarantie vergelijkbare zekerheid.

 

Een depotrekening bij een bank biedt dat echter niet, omdat op grond van de algemene bankvoorwaarden dat soort saldi verpand zullen zijn aan de bank.

Link naar reactie
  • 0

Nu heb ik echter een opdrachtgever die geen bankgarantie kan afsluiten en een depotrekening voorstelt.

 

Dit begrijp ik niet !

 

Om bankgarantie door een bank af te laten geven is niets meer en minder nodig dan een kopie van het contract en een bedrag ter grootte van die garantie in contacten ( of ruimte binnen een rekening courant krediet). That's all !!

 

Blijkbaar zijn er middelen voor een derdenrekening, dan staat er ook niets in de weg om een bank te verzoeken een garantie af te geven.

 

Het lijkt me van belang te achterhalen wat die opdrachtgever met een depotrekening bedoelt enwat jij er dan vervolgens meekunt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat het niet zo moeilijk zou moeten zijn, weet ik. Heb ik de opdrachtgever ook uitgelegd. Inmiddels zijn we een stapje verder en is hij in overleg met de bank om het toch te arrangeren.

 

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat hij tóch een financieel probleem heeft, maar daar komen we dan snel genoeg achter. Ik krijg eerder het idee dat hij de bankkosten voor een garantie niet wil betalen en daarom zich verschuilt achter de bank.

Ik zou morgen bericht van hem krijgen, ondertussen loopt er ook een aanvraag voor kredietverzkering en anders mag 'ie alles vooruit betalen!!

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 246 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.