• 0

Op zoek naar de doelgroep

Dag higherlevelers,

 

Allereerst, laat ik voorop stellen dat ik echt een leek ben op het gebied van alles wat maar zo'n beetje met marketing en commercie te maken heeft. Dat neemt niet weg dat ik er de laatste tijd toch wel interesse in begin te krijgen. Met name om natuurlijk uiteindelijk met mijn eigen ideetjes de markt te kunnen veroveren :P Ik ben zelf meer een creatief iemand dan een marktgericht iemand. Maar wil dit wel worden.

 

Nu is mijn eerste vraag aan de 'schikgoden' van dit forum: hoe kan je het best beginnen met het vinden van de doelgroep voor bijvoorbeeld: een nieuw type meubel. Of, heel wat anders, de doelgroep die geïnteresseerd is in muziekproducties (bijvoorbeeld voor spellen, films, theater etc..). En hoe kan je dan nagaan waar vraag naar is, dus hoe speel je in op de wensen van die doelgroep?

 

Ik ben zelf al aardig in de weer met websites maken voor bepaalde ideeen en producten, maar zou bij god niet weten hoe ik in contact kom met mensen die daar behoefte naar kunnen hebben.

 

Graag jullie hulp!

 

Gr. Ford

htpp://www.factuurdesk.nl Online urenregistratie en facturatie

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 1

Ik weet niet om welk product of dienst het gaat in jouw geval? De meubels of de muziekproducties?

 

Doorgaands begin je een onderneming of bedenk je een product omdat je een behoefte ziet.

Je ondervind als consument dat je een probleem hebt maar dat er nog geen product voor is of je ziet dat er in jouw regio nog geen aanbod is voor een product.

 

Stel dat in jouw stad/omgeving er weinig tot geen loodgieters zijn en je start een loodgieters bedrijf is de regio je doelgroep.

Anderszijds hangt dit sterk af van je product.

 

Bedenk wie de mensen zijn die jouw product willen kopen.

Dit hangt af van:

-wat voor product het is, waar dient het voor.

- wat is de prijsklasse? Is het een luxe product? algemeen product?

-Is het aan mode onderheven?

 

Als je een idee hebt van welke doelgroepen jouw product zouden kunnen gebruiken kun je onder die groep een marktonderzoek houden of laten uitvoeren.

 

Je vraagt de doelgroepen die je geselecteerd hebt of ze iets in het product zien, hoe vaak ze het gebruiken indien het een product is dat je verbruikt en eventueel wat ze eraan uit willen geven.

 

Aan de hand van de resultaten kun je dan kiezen welke van de vooraf bepaalde doelgroepen het interessantste is.

Welke groep wil het meeste van je af nemen tegen de hoogste prijs?

Link naar reactie
  • 0

...

 

Nu is mijn eerste vraag aan de 'schikgoden' van dit forum: hoe kan je het best beginnen met het vinden van de doelgroep voor bijvoorbeeld: een nieuw type meubel. Of, heel wat anders, de doelgroep die geïnteresseerd is in muziekproducties (bijvoorbeeld voor spellen, films, theater etc..). En hoe kan je dan nagaan waar vraag naar is, dus hoe speel je in op de wensen van die doelgroep?

 

Ik ben zelf al aardig in de weer met websites maken voor bepaalde ideeen en producten, maar zou bij god niet weten hoe ik in contact kom met mensen die daar behoefte naar kunnen hebben.

 

Graag jullie hulp!

 

Gr. Ford

Een nieuw type meubel:

Welke alternatieven zijn er reeds op de markt en die dus in dezelfde behoeften voorzien? Op basis daarvan kan je een aanpak bepalen.

 

muziekproducties:

Ik denk dan o.a. aan reclame bedrijven die met geluid werken, webdesigners waarvan klanten iets origineels wensen, etc. Maar dit gaat natuurlijk veel breder dan dit.

 

Maar dit is nog niet de doelgroep bereiken. Wat ik altijd al eerste onderneem is een keyword analyse, waarbij ik in kaart breng wat mogelijke concurrentie zoal gebruikt om haar klanten aan te trekken...

Link naar reactie
  • 0

Ik zou eerst een ondernemersplan maken. Hierin staat al omschreven op welke doelgroep je wilt richten en hoeveel omzet je denkt te behalen. Je kunt bijvoorbeeld bij de Rabobank een standaard ondernemersplan downloaden die je dan invult. (Ik vind persoonlijk die van de KvK wat minder gebruiksvriendelijk). Er zijn ook veel bedrijven en stagiaires die tegen een kleine vergoeding meehelpen met zo'n ondernemersplan.

Het is vooral erg belangrijk dat je voor jezelf een beeld hebt of krijgt in gesprekken met anderen, wie in hemelsnaam de mensen zijn die jouw product willen gebruiken en dan kom je veel vanzelf tot ideeen waar je die mensen kunt vinden. Muziekliefhebbers kun je bijvoorbeeld vinden bij concerten, muziekwinkels, of kijk eens bij Bol.com hoe zij dat aanpakken. Heel belangrijk is de vraag als eerste of je je op consumenten of bedrijven richt.

 

Dan kun je nog een marketingplan (laten) maken. Hierin staan o.a. doelgroepbepaling, missie, omzetdoelstelling net als bij een ondernemersplan, maar een heel belangrijk onderdeel is de marketingcommunicatiestrategie. Heel simpel gezegd ga je kijken waar je je doelgroep kunt vinden en hoe je die dan het beste kunt bereiken tegen zo min mogleijk kosten met zoveel mogelijk resultaat. Dan kun je denken aan dingen als:

 

[*]adresbestanden KvK of andere commerciele partijen

[*]netwerkbijeenkomsten waar je doelgroep rondloopt

[*]website incl. zoekmachineoptimalisatie

[*]direct mail

[*]telefonische acquisitie

[*]virale marketing (leuke dingetjes op een site die men graag aan een ander doorstuurt)

[*]folderen

[*]visitekaartjes aan iedereen uitdelen

[*]en vergeet je vrienden, familie, vage kennissen, sportclub e.d. niet

 

Ik heb zelf meer dan 20 jaar ervaring in direct marketing, o.a. het schrijven van marketing communciatieplannen, dus als je meer info wilt, stuur me maar een e-mail.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    16 leden, 293 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.