• 0

Podcastwebsite (online radioshow): waar moet ik aan denken qua hosting?

Hallo,

 

Ik ben nieuw hier, maar ben al zo veel meer te weten gekomen! Ontzettend leerzaam!

 

Ik loop al een tijdje rond met het idee om een website te starten, met daarop (behalve de gebruikelijk informatie en blogs) wekelijks een online radioshow. Deze show is op de website te beluisteren, maar ook als podcast te downloaden. Het idee is om op termijn hier geld mee te verdienen dmv reclame. Of dat gaat lukken weet ik niet, maar ik geef het een goede kans. In de VS en Engeland bestaan dit soort sites al, sommige daarvan verdienen er goed mee. In Nederland bestaan dit soort sites nog niet, des te meer reden om er nu mee te starten. Ik heb mijn doelgroep al uitgebreid bestudeerd: deze zijn behoorlijk actief op internet en zijn op zoek naar informatie over dit onderwerp.

 

Nu heb ik veel verstand van radiomaken, maar niet van internet. Bij wie ik ook informeer: ze zeggen allemaal dat zo'n site ontzettend veel geld gaat kosten om draaiende te houden. Door de audio zou je veel hostingkosten kwijt zijn. Klopt dat? En zo ja, met wat voor bedragen moet ik rekening houden? Wat voor kosten ben je uberhaupt kwijt aan een website? Ik krijg veel tegenstrijdige antwoorden, vandaar dat ik hoop dat jullie me iets verder kunnen helpen.

 

Dank jullie wel!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom!

 

Het klopt dat het streamen van media vrij prijzig is, zeker als je bepaalde kwaliteit wilt uitzenden. Ik heb een site gevonden waarbij het uitrekenen van de kosten vrij goed te doen is, hou hier ook rekening mee dat adverteren binnen jouw stream en op de podcasts pas interessant gaat worden vanaf redelijk grote aantallen (voor 50 luisteraars neemt denk ik niemand de moeite om te adverteren).

 

Op deze website kun je vrij gemakkelijk uitrekenen wat je (ongeveer) kwijt zal zijn voor het (on demand) streamen van je geluidsclips: http://www.dahhosting.nl/streaming.php

 

Voor ons is het niet in te schatten wat het gaat kosten, daarvoor is meer informatie nodig.

 

Wat ga je streamen (hoge kwaliteit noodzakelijk?).

Hoelang duren de streams?

Hoeveel bezoekers verwacht je (die streams opvragen) per dag?

Hoeveel streams verwacht je dat de gemiddelde bezoeker afspeeld?

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel Joost! Ik ga de site meteen bekijken.

 

Ik wil mijn idee niet direct prijs geven, omdat ik bang ben anderen op het idee te brengen..:) Wat ik kan vertellen is dat de doelgroep vrij actief is op internet , bewust op zoek zijn naar informatie en adverteerders daar al wel op inspelen. Er zijn al veel websites over dit onderwerp, de successites trekken meer dan 100.000 indivduele bezoekers per maand. Een online radioshow is er niet. Het is wachten tot ie er komt, is mijn inschatting. Of het aan gaat slaan weet ik niet, wat ik wel weet is dat als ik hier nu niet mee begin, iemand anders over een tijdje op het idee komt (en dan sla ik mezelf behoorlijk voor mijn hoofd). En ik vind radiomaken nu eenmaal het leukste wat er is, dus als het lukt kan ik op deze manier van mijn hobby mijn werk maken.

 

De uitzending duurt 25 minuten. Het is voornamelijk praatradio (het moet wel interactief worden, dus met vragen van luisteraars etc)

Wekelijks 1 nieuwe show, de andere blijven wel online staan.

Ik ga er vanuit minimaal een half jaar nodig te hebben om op te starten en reclame te maken, voordat het echt begint te lopen.

 

Je laatste twee vragen zijn heel goed. De antwoorden daarbij kan ik niet echt onderbouwen. Hoe zou ik dat uit kunnen vinden? Ik heb Amerikaanse sites al eens benaderd, maar die willen geen antwoord geven... Als ik uitga van de minimaal 100.000 indv. bezoekers per maand (sommige over de 250.000) die andere sites trekken, zou je moeten zeggen dat minimaal 20.000 per week toch haalbaar is. Of is dat heel kort door de bocht?

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Mikki,

 

Bij ongeveer 20.000 bezoekers per week kom je (met een snelheid van 96kbps (is acceptabel)) op ongeveer 1900Gb per maand en dus ongeveer 180,- ex BTW per maand aan streamingkosten. Dit is als iedereen 1 volledige stream bekijkt.

 

Heb je in ieder geval een richtlijn.

 

100.000 unieke bezoekers per maand is een (hele) flinke hoeveelheid. Zeker voor zoiets als praatradio-uitzendingen. Ik heb namelijk geen idee hoeveel praatradio-uitzendingen er uberhaupt in Nederland beluisterd worden per maand. Amerikaanse sites lijken me voor dit soort getallen geen goede vergelijking. 300.000.000 inwoners vs 15.000.000 is lastig rekenen, we consumeren media anders, je zit met breedbandpenetratie en absolute grote van de directe doelgroep.

 

Misschien moet je op zoek naar meer van dit soort artikelen:

http://webwereld.nl/nieuws/40630/-alleen-internetelite-luistert-naar-podcasts-.html

 

Dan kun je in ieder geval je potentiële bereik enigzins uiterekenen, en natuurlijk wat het je gaat kosten aan marketingeld om een xx% daarvan aan jouw podcasts te binden.

 

succes!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Prima te doen toch? Valt me alles mee. Als je een sponsordeal maakt (weet niet wat je doelgroep is dus kan niet echt suggesties geven) kan je hosting weleens gratis zijn o.i.d.

 

Dan komen dus je overige kosten er nog bij, denk aan de ontwikkeling van de website e.d.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Top, goede info!

Ik ga nu echt even een paar domme vragen stellen. Moet je die ruimte meteen kopen? Of laat je die groeien naar gelang het aantal bezoekers groeit? De eerste maand zal ik nog niet veel bezoekers hebben, het streven is om na een half jaar op die 20.000 te zitten.

Link naar reactie
  • 0

ahh... duidelijk...:) En op wat voor kosten moet ik rekenen qua bouwen van een website? Op zich zou ik er wel een willen met een CMS-systeem, zodat ik zelf teksten kan toevoegen. Wel wil ik er ook graag wat tekeningen enzo op en moet er nog een logo komen. Wat zou zoiets kosten?

Link naar reactie
  • 0

Die prijzen kunnen heel erg uiteenlopen. Je hebt de student-webontwikkelaars, fulltime eenpitters vanaf huis, fulltime eenpitters vanaf kantoor. Kleine webdesignbedrijfs, grote webdesign bedrijfjes.

 

Als je offertes zal aanvragen kom je alles tegen van 500,- tot en met 5000,-

 

Bedenk dus vooral wat jij zoekt in je ontwikkelaar. Eenmalige klus, wil je later vaak en veel willen uitbreiden. Wil je niet afhankelijk willen zijn van 1 persoon? etc.

 

Goedkope designers kun je vinden op sites zoals www.sitedeals.nl en www.tbforum.nl alle andere vind je via Google en een aantal vie de https://www.higherlevel.nl/wiewatwaar op deze website.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

ik doe mijn videosteaming bij Streamzilla. Super leverancier! Daar zou je ook audiostreaming kunen doen.

Ze hebben een on-line calculator zodat je je bandbreedte en kosten kan bekijken, zie:

http://streamzilla.eu/online-store/online-cdn-store

 

Mijn advies: ga gewoon lekker aan de slag, zonder streaming.

Pas bij voldoende bezoekers/downloads/streams naar een "dure" oplossing migreren.

 

succes!

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.