• 0

Online rekening vodafone niet geschikt voor teruggave BTW

Hallo,

 

Ik heb een abonnement(je) bij vodafone en heb een vraag over de facturen die ik nu online aangeleverd krijg via de site.

 

Het is geen zakelijk abo. maar gebruik het wel zakelijk. De relatief lage kosten en het voordeel die ik kreeg bij de verlenging van het abo. hebben me weer voor een jaar gekoppeld aan deze prima provider. Vorig jaar had ik nog een duurder abonnement en daarbij had ik gevraagd om papieren facturen omdat Vodafone aangaf dat de online versies (in PDF) niet geschikt zouden zijn om aan te geven bij de belastingdienst. Maar...als ik gewoon zelf een uitdraai maak van dat documentje mag ik het toch gewoon in m'n administratie verwerken?! Ik dacht dat het niet meer uitmaakt of het origineel nu digitaal of hard-copy is.

 

Vodafone rekent kosten (iets van €3,50) om een papieren factuur op te sturen (die overigens minder uitgebreid is dan de online versie die ja dan niet meer kan bekijken.) Op een lekker goedkoop abonnementje van € 6,50 vind ik dat nogal wat.

 

Kan iemand raad geven of ik nu gewoon die online facturen kan printen en in m'n map kan stoppen zonder achteraf problemen te krijgen? Op de nieuwe online rekeningen zelf staat overigens niets meer over de beperking m.b.t. de belastingaangifte (wel op de site).

 

Groet van Walter

 

 

edit mod: titel aangepast

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 1

Ach, daar moet je je pas druk over maken als je een belastingcontrole krijgt.

 

- Je hebt de facturen in PDF

- als de BD ze wil zien email je ze.

- als ze dan nog problemen maken, laat je de bijbehorende (electronische) bankafschriften zien.

 

Al die papierzooi, gewoon lekker alles zoveel mogelijk electronisch. 8)

 

De BD moet bij controle vooral zien dat jij alles goed op orde hebt. Zolang dat zo is, gewoon verder ondernemen.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Ja dat weet ik dus ook niet! Vorig jaar was het nog zo dat je de PDF's kon downloaden met daarop op het eerste blad -KOPIE-

Maar bij de laatste die ik nu kan downloaden wordt niet iets specifiek vermeld.

 

Dit is wat ze vermelden op de site:

 

Met de gratis online rekening krijgt u altijd de specificatie erbij. Online rekening mag niet gebruikt worden voor de declaratie aan de Belastingdienst; gebruik de papieren rekening voor uw declaraties.

 

Online rekening is niet geschikt voor het doen van Belastingaangifte. Gebruik hiervoor de papieren rekening.

Wil je liever een papieren rekening ontvangen in plaats van online?

 

Link naar reactie
  • 0

Er staat me iets bij dat je de originele rekening in je administratie moet hebben maar ik ken geen voorval dat aftrek voorbelasting oid werd geweigerd op het niet-origineel zijn van een factuur.

 

Zover ik zie probeert Vodafone de ondernemer op kosten te jagen...

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

...

Zover ik zie probeert Vodafone de ondernemer op kosten te jagen...

 

Kan zijn, maar zelf vermoed ik dat de 'legals' bij Vodafone dit uit juridische overwegingen dit erbij hebben gezet. Zolang de BD formeel kan vragen om papier, is dat ook een (zeer) voorzichtige handelswijze.

 

Maar nogmaals, ik vermoed dat de BD in de praktijk eerst kijkt of eea op orde is. En pas als dat niet zo is, ze op alle slakjes zout gaan leggen. Maar ik hoor graag van anderen of ik hier te optimistisch ben.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Sowieso even het antwoord afwachten van de juridische mensen hier maar ik ben het er mee eens, ga lekker ondernemen. In het slechtste geval moet je die factureren alsnog op papier aanvragen, die moeten zijn (neem ik aan) gewoon kunnen overhandigen. Dus als ze gaan zeuren kan je altijd nog aan de slag gaan.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 1

In het slechtste geval moet je die factureren alsnog op papier aanvragen, die moeten zijn (neem ik aan) gewoon kunnen overhandigen.

 

Voor b2c is er geen factuurplicht (en tja je neemt een consumentenprodukt af) Dus ik gok dat vodafone je dan alsnog 3,50 euro per factuur vraagt voor dat overhandigen wat je btw voordeel verandert in een aardige kostenpost. Maar we praten over 103 eurocent btw per maand. Doet me denken aan sd kaartjes ;)

Link naar reactie
  • 0

Klopt als een bus. Al is het zo dat wanneer ik voor een ondernemersbundel ga ik nog steeds niet voordeliger uit ben...want die zijn gewoon duurder (tenzij je meerdere aansluitingen hebt, mobiel internet en in internationaal belt). De prijzen worden daar mooi exclusief BTW gepresenteerd en dan mag je alsnog die 3,50 aan papieren facturen per maand betalen.

 

Vorig jaar was het ok, toen had ik 25 euro per maand aan mobiel abo. en speelde ik gelijk met de voorbelasting.

 

Ik waag het er maar op door de digitale documenten die er netjes uitzien, gewoon zelf te printen voor in m'n map.

 

Voor allen, dank voor de info en meningen.

 

Link naar reactie
  • 0

Die opmerkingen van je telecomprovider zullen slaan op de oude wetgeving (die formeel nog steeds van kracht is) over elektronische facturen. In een besluit van 12 februari 2009 heeft de staatssecretaris goedgekeurd dat elektronische facturen vormvrij zijn (althans, de informatie op de factuur moet natuurlijk wel aan de vereisten voldoen, net als iedere papieren factuur). Dus de pdf is tegenwoordig voldoende. (Vraag blijft of een te downloaden factuur kan worden aangemerkt als 'verzonden', maar dat terzijde)

 

De Belastingdienst wil deze regels voor elektronische facturen sterk vereenvoudigen door aan te sluiten bij de manier waarop ondernemers het elektronisch factureren zelf toepassen. In de praktijk bestaat behoefte aan een verruiming van het huidige wettelijke kader voor elektronische facturen. Door deze maatregel kunnen ondernemers efficiënter gebruik maken van de mogelijkheden van elektronisch factureren. Ook in Europees verband is de noodzaak onderkend om de huidige belemmeringen voor elektronische facturering op te heffen en een elektronische factuur dezelfde status te geven als een papieren exemplaar. Dit betekent dat voor zowel de papieren als voor de digitale factuur de verzending niet meer is gebonden aan wettelijke eisen/methoden. In dit verband verwijs ik naar het richtlijnvoorstel COM(2009)21, waarin de Europese Commissie voorstelt om de huidige eisen voor verzending van elektronische facturen los te laten. Het gaat hierbij om het schrappen van de artikelen 233, 234, 235 en 237 van de btw-richtlijn.

 

Vooruitlopend op een wijziging van onderdeel c van artikel 35b, tweede lid, van de wet en met inachtneming van het richtlijnvoorstel COM(2009)21, keur ik daarom het volgende goed:

 

Goedkeuring

 

Ik keur goed dat de elektronische wijze van opmaak en versturen van de factuurgegevens vorm- en middelvrij kan plaatsvinden. Ik keur ook goed dat de verplichting om het gebruik van de genoemde andere methode aan de inspecteur te melden, vervalt.

 

In de praktijk valt bij die andere methode te denken aan bedrijfsspecifieke elektronische apparatuur voor het maken en versturen van elektronische facturen of aan het per e-mail versturen van facturen, die bijvoorbeeld de vorm van een pdf-bestand krijgen.

 

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0
Dus de pdf is tegenwoordig voldoende. (Vraag blijft of een te downloaden factuur kan worden aangemerkt als 'verzonden', maar dat terzijde)

 

Ik krijg een melding dat de rekening online staat welke ik na inloggen (met mobiele telefoonnummer) kan downloaden. Verder is het een goede factuur met alles erop en eraan.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.