• 0

Het belang van de komst van de Dalai Lama voor duurzaam Nederland

Op 5 juni ontmoet Nederland de Dalai Lama in het kader van het seminar Leiderschap voor een duurzame wereld, gehouden in de Grote Kerk te Den Haag. Want ook al kan een vogel vliegen, hij moet op den duur weer landen op aarde.

 

Op het eerste gezicht oogt deze zin misschien vreemd binnen deze context, maar het beslaat in essentie het hoofdthema van het op handen zijnde seminar, namelijk de behoefte aan duurzaam leiderschap. Een behoefte die ontstaan is doordat de in een vloedgolf gevangen negatieve gevolgen van de industriële revolutie en haar welvaart de bewoonde wereld hebben bereikt en hun sporen zichtbaar beginnen achter te laten in de vorm van uitputting (grondstoffen), verontreiniging (CO2) en aantasting (leefomgeving). Samen met onder andere Herman Wijffels, Peter Blom, Ruud Lubbers, Peter Bakker, Bart Vos en Irene van Lippe-Biesterfeld zal de Dalai Lama zijn licht laten schijnen over de invulling van een duurzame wereld.

 

De Tweede Kamer stuurt daarnaast aan op een ontmoeting met Premier Balkenende, al heeft de Chinese regering laten weten dat het ontvangen van de Dalai Lama schadelijk is voor de relatie tussen Nederland en China. Dit staat in schril contrast met het feit dat de grootste innerlijke rust volgens de Dalai Lama voortkomt uit het ontwikkelen van liefde en compassie. Minister Verhagen benadrukt in deze dat de Nederlandse regering de Dalai Lama niet als leider van Tibet zal ontmoeten en dat klopt. Nederland zal de Dalai Lama als leider van de duurzame samenleving ontmoeten, want duurzaamheid is nou eenmaal actueel en grensoverschrijdend.

 

Onderwerp van gesprek tijdens het seminar: "hoe vullen we deze duurzame samenleving in?"

 

In grote lijnen behandeld het seminar de duurzaamheiddialoog en de daarbij behorende koppeling tussen inzicht, inspiratie en actie. De film over de duurzame wereld van TNT zal deze koppeling vertalen naar het bedrijfsleven, waarna over een aantal essentiële vragen nagedacht zal worden. Wat is de rol van leiderschap, duurzaamheid en de verschillende niveaus van bewustzijn? Waarom ben ik hier en wat is mijn verbinding met duurzaamheid? Het gaat hier om introspectie op individueel niveau dat ook organisatieoverkoepelend ingezet moet worden.

 

Daarnaast zal de Dalai Lama in gaan op de vragen van duurzame leiders van Nederlandse bodem, waarop de dag afgesloten zal worden met een paneldiscussie onder leiding van Rick Nieman.

 

Moeten we dan echt de Dalai Lama importeren voor het realiseren van duurzamere alternatieven in Nederland?

 

Nee, elke organisatie is in staat haar eigen bedrijfsprocessen te verduurzamen. De komst van de Dalai Lama kan daarentegen wel het bewustzijn vergroten en veranderingen in gang zetten. Koppel dit bewustzijn aan inspiratie en vertaal het naar concrete acties binnen uw organisatie. Prioriteer een zachte landing.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Johan, een opvallende column.

 

En daar hou ik altijd van - saaie boodschappen zijn er al genoeg in de wereld. Maar wel een vraag :wat is volgens jou de boodschap die de Dalai Lama heeft voor ondernemers, die duurzaam willen gaan werken ?

 

Ik vraag dit, omdat ik merk dat de Dalai Lama voor zo'n beetje alles wat "feel good" en esotherisch is kan worden ingezet. Niet dat ik daar op tegen ben. Maar het is altijd goed om de bijzondere boodschap ook te laten voortduren als de boodschapper al lang over de horizon verdwenen is.

Link naar reactie
  • 0

Laten we vooral niet vergeten wie deze "goede" DL is:

 

Hij leidde een opstand waar 100.000den doden vielen, opgehitst door de CIA die hem vervolgens keihard liet vallen.

 

Toen hij de strijd verloor is hij gevlucht en liet duizenden mensen achter om te sterven in een zinloze opstand.

 

Zijn volgelingen zijn alles behalve vredelievend, dit is overduidelijk in al het beeldmateriaal dat beschikbaar is. Vorig jaar nog zijn er vele chinezen keihard afgemaakt en opgesloten in hun huis verbrand door deze vredige monikken.

 

Enige nuance is dus wel op zn plaats. Het valt mij altijd op dat deze kant van de DL altijd in de doofpot wordt gestopt door de geitewollen sokken types. De held en vedes activist de DL. Daar klopt dus weinig van.

 

Deze man krijgt veel te veel aandacht met enige doel de Chinezen te vernederen IMHO.

 

Hij mag van mij best wel een zaaltje in nederland huren om te prediken, maar op regeringsnivo en de handel erbij betrekken is je begeven op erg glad ijs.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb er mijn bedenkingen bij dat er weer een aantal hotemetotems voorop staan, om de inhoud van dit bezoek "in te lijsten". Hierdoor krijg ik de indruk dat er geen boodschap van de DL zelf wordt aangedragen, maar dat een aantal belanghebbende figuren het hebben gearrangeerd. Het is duidelijk dat zo'n handelen de status van de DL aantast.

De DL zou vanuit mijn optiek, kunnen komen praten over gelijkheid in de mensheid en volkeren en dus over gelijke kansen en mogelijkheden voor alle mensen en volkeren. Daarnaast natuurlijk ook over innerlijke rust en spiritualiteit, vanuit zijn geloof. Daarmee straalt hij uit wat al eerder aan boodschappen heeft uitgebracht en is uiteraard onderdrukking van welke wereldse bevolkingsgroep een niet te accepteren gegeven.

Jammer dat er nu een circus van wordt gemaakt.

Link naar reactie
  • 0

ik ben zelf ook altijd kritisch bij dit soort optredens.

 

Iemand die een management boek over een bepaald onderwerp schrijft en dan in het bedrijfsleven komt vertellen over welke richting te volgen heeft meer impact denk ik dan de DL.

 

Bovendien zijn dit soort bezoeken een maand later alweer vergeten omdat er dan weer iets nieuws in de media is.

 

 

Link naar reactie
  • 1
Maar wel een vraag :wat is volgens jou de boodschap die de Dalai Lama heeft voor ondernemers, die duurzaam willen gaan werken?

 

Be inspired, dat is de boodschap. Koppel je de DL aan duurzaam ondernemen, dan is de hamvraag hoe creeër je innerlijke rust in de bedrijfsomgeving. De boodschap van de DL aan het bedrijfsleven is dan ook creeër innerlijke rust in de bedrijfsomgeving. Hoe? Juist door te verduurzamen, want daarmee minimaliseer je de onderbuikgevoelens van onverantwoord ondernemen en daarmee de negatieve energie (al dan niet bewust of bewust).

 

Ik denk dat de boodschap van de DL voor ondernemend NL dermate abstract zal zijn. Wat betekent dit concreet dan? Houdt je bedrijfsprocessen eens tegen het licht, denk na over de maatschappelijke thema's binnen de onderneming en inspireer je medewerkers tot duurzaam ondernemen. From gut feeling to good feeling.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Be inspired, dat is de boodschap. Koppel je de DL aan duurzaam ondernemen, dan is de hamvraag hoe creeër je innerlijke rust in de bedrijfsomgeving. De boodschap van de DL aan het bedrijfsleven is dan ook creeër innerlijke rust in de bedrijfsomgeving. Hoe? Juist door te verduurzamen, want daarmee minimaliseer je de onderbuikgevoelens van onverantwoord ondernemen en daarmee de negatieve energie (al dan niet bewust of bewust).

 

Is dit niet een beetje geforceerd bij elkaar gezocht?

 

In de zin van :

 

Manager 1 : "Hoe koppelen we een aansprekend persoon aan duurzaamheid"

Manager 2 : "Oh ja, de DL komt naar NL, en da's een aansprekend persoon toch? "

Manager 1 "De DL staat voor innerlijke rust - hoe koppelen we innerlijk rust aan duurzaamheid "

Manager 2: "Oh Ja, als je duurzaam bezig bent zit je onbewust beter in je vel waardoor je innerlijke rust toeneemt."

Manager 1 "Maar het moet toch andersom of niet, de boodschap van DL is namelijk innerlijke rust"

Manager 2: "OK, dan doen we het andersom: Innerlijk rust is belangrijk. En dat kun je bereiken door duurzaam te zijn waardoor dat knagende stemmetje in je hoofd waar je je tot nu toe niet echt bewust van was, verdwijnt"

Manager 2 : "Doen?"

Manager 1 ": Doen!, ik zal wel even contact met Lama opnemen"

 

Het komt op mij over als een managementtafeloverleg van 'hoe maak ik gebruik van de situatie dat de DL naar NL komt"

 

Want duurzaam ondernemen zal bij mij geen rust creëeren in de bedrijfsomgeving. Wellicht rust in mijn hoofd, maar van onderbuikgevoelens op dit gebied heb ik in ons bedrijf nog nooit iets gemerkt.

 

Frans

Link naar reactie
  • 1

 

Beste Frans,

 

Ten eerste rust in het hoofd is ook wat waard. Die onderbuikgevoelens spelen wel degelijk een rol bij bedrijven waarvan het zicht op de keten minder transparant is. Het ging er om wat de boodschap van de DL is aan het Nederlandse bedrijfsleven, ik heb die boodschap vrij vertaald. Het gaat in essentie niet om het koppelen van een aansprekend persoon aan het thema duurzaamheid. In deze leent het gedachtengoed van de DL zich voor de koppeling tussen duurzaamheid en de bedrijfsomgeving, inspiratie is het middel. Kijk eens naar Peter Bakker van TNT, die werd geinspireerd en gemotiveerd door de film van Al Gore. Ik ben de eerste die toegeeft dat we de DL niet nodig hebben voor het verduurzamen van onze ondernemingen, maar goed ik heb dan ook inspiratie.

 

In de column staat ook: Moeten we de DL importeren voor het verduurzamen van onze bedrijfsomgeving? Antwoord, Nee.

Link naar reactie
  • 0

 

...

Enige nuance is dus wel op zn plaats. Het valt mij altijd op dat deze kant van de DL altijd in de doofpot wordt gestopt door de geitewollen sokken types. De held en vedes activist de DL. Daar klopt dus weinig van.

 

Deze man krijgt veel te veel aandacht met enige doel de Chinezen te vernederen IMHO.

...

 

??? Misschien zie ik het verkeerd, maar het lijkt me dat China toch al jaren bezig is Tibet in te lijven, en niet andersom. Die kant vergeet je even mee te nemen in je verhaal.

 

Ik zeg niet dat de Dalai Lama, of de Tibetanen perfect zijn. Maar zoals jij het beschrijft lijkt me ook niet helemaal kloppen.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Het geheel over "duurzaam" is me wel een beetje zuur, als bedrijven pretenderen allerlei maatregelen te nemen die dat zouden bevorderen en er evengoed hard in het personeelsbestand wordt gesneden. De ontwikkeling is helemaal nog niet zo ver dat de betekenis van "duurzaam" over alle facetten van bedrijfsvoering kan worden uitgesmeerd. Het zal ook nooit zover komen, want dan wordt onze democratie een soort communisme. Er zijn nu zoveel achterdeurtjes, die genomen kunnen worden om aan allerlei zaken te ontkomen, dat je je dus je vraagtekens bij de praktische betekenis van "duurzaam" kunt zetten. Een mooi voorbeeld is het kopen van "schone lucht" in andere landen, om de landelijke emissie te rechtvaardigen. Ik heb ooit wat gelezen over emissierechten, die ons land zou "kopen" door de Polen ervoor te betalen.... En ga zo nog maar even door.....

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 55 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.