• 0

Een computerhulp starten

Het gaat om het volgende,

 

Samen met mijn broer ben ik van plan om een klein bedrijfje op te starten voor computerhulp. We willen het (vooralsnog) niet groots, dus gewoon vanuit huis. We hebben allebei een vaste baan hiernaast en willen dit doen als extraatje. De bedoeling is dat we bij de mensen thuis komen om daar ter plekke de problemen te verhelpen. We willen eigenlijk niets met uurloon doen, maar met vaste prijzen voor de bekende problemen.

 

Nu gaat het mij om het bekendmaken dat wij bestaan en dit vind ik lastig. We hebben een website, ik heb al flyers gemaakt en uitgedeeld (nog niet heel veel). Ik zou graag tips willen hebben hoe ik het "aan de man" kan brengen.

 

We weten ook nog helemaal niet of hier echt een markt voor is, dus inschrijven bij KvK lijkt me dan nog niet heel handig. Ik vind het namelijk zonde om daar al veel geld en tijd in te steken zonder dat ik weet of het wel aanslaat. Iemand hier nog tips voor?

 

Ik hoop dat ik een aardig compleet beeld heb geschetst. Als dat niet zo is dan hoor ik dat graag.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je het betaalbaar houdt lijkt het mij dat er zeker markt voor is. Computers zijn voor veel mensen nog steeds moeilijke apparaten met ingewikkelde foutmeldingen en als je niemand in je omgeving hebt die je kan helpen ben je blij met "een mannetje" die dat voor je doet.

 

Volgens mij hoef je er dan ook niet zoveel moeite voor te doen om bekend te worden. Mond tot mond reclame gaat wel voor je werken. Zeker als je het voorlopig toch niet als voornaamste inkomstenbron hebt, heb je toch alle tijd?

 

Misschien kun je beginnen met gratis advertenties bij de supermmarkt op te hangen of een computercursus geven in een buurthuis.

Link naar reactie
  • 0

Zolang je de uitbetaling accepteert in bier en chips is er zeker markt voor. Zodra je voor deze dienst euro's gaat vragen is het een ander verhaal. Je geeft aan een vast bedrag te rekenen maar wat nu als je bijv. 4 uur werk hebt en daar 30 euro voor vangt?

 

En wat als het bekende probleem de volgende dag zich weer voordoet? Garantie claimen zodat je weer 4 uur bezig bent?

 

Het lijkt zo makkelijk maar deze particuliere markt is iets waar veel bedrijven van weg blijven.

Link naar reactie
  • 0

Anthonyy, Hier zal best wel markt voor zijn denk ik. Misschien kan je met een 0900 nummer werken. Geen moeilijke gedoe om achteraf aan je geld te komen. Als je dan zorgt dat je op afstand in iemand zijn computer kan komen kom je al een heel eind denk ik. Twee weken geleden stond er een verhaal op HL van iemand dit gebruikte computers wil gaan verkopen. Misschien kan je voor hem een helpdesk functie vervullen.

Ik kan me wel voorstellen dat er al soortgelijke initiatieven zijn. Laat maar weten als je van start gaat. Ik zit nu al met een probleem!

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

 

Allereerst bedankt voor de snelle reacties! Het is uiteraard niet de bedoeling dat we betaald worden met als valuta een biertje ;) Ik snap ook dat mensen niet vele euro's kwijt willen zijn voor een reparatie. Ik kan uiteraard wel een heel stuk onder de prijs van een computerwinkel gaan zitten. Ik hoef geen personeel te betalen, geen pand te huren en dat soort dingen. Hierdoor kan ik de prijzen dus drukken.

 

Misschien goed om erbij te vermelden dat ik met computerhulp ook bedoel advies over aan te schaffen computers, hardware, software. Ook onderhoud aan de pc. PC fysiek schoonmaken en ook harde schijf opruimen, computers upgraden etc. Dus niet alleen vastlopende pc's

 

Hierbij zit ik er ook over na te denken om er nog wat bij te doen, namelijk computercursussen voor mensen die nog helemaal geen kaas hebben gegeten van computers. Cursusje Windows, Office, emailen en internetten bedoel ik dan.

 

En wat als het probleem zich de volgende dag weer voordoet? Weer daarheen idd. Als ik het goed doe, en daar ga ik van uit, dan hoef ik de volgende dag niet terug te komen. Het is natuurlijk geen goed verkooppraatje als ik ze weer laat betalen voor hetzelfde probleem. Tenzij het duidelijk aanwijsbaar is dat zij de oorzaak ervan zijn.

 

Ik weet ook wel aardig in te schatten hoeveel uur ik bezig ben met de meest voorkomende problemen. Hier stem ik het bedrag ook op af, zodat ik een aardig uurloon heb. Het is absoluut niet veel, maar ik wil het nu vooral nog als beunhaas erbij doen zeg maar.

Link naar reactie
  • 0

Anthony,

 

Het idee is goed. Mensen willen graag hulp aan huis voor lastige computerprobleempjes. Ze willen dan het

liefst die hulp snel en niet te duur. Als je daaraan kunt voldoen zul je een basis hebben voor een goed lopende

zaak.

Hier zit ook meteen de crux. Enerzijds wil je heel low profile starten en anderzijds wil je het graag aan de man

brengen en vraag je hier advies hoe dit te doen. Dit lijkt tegenstrijdig. Wat wil je echt ? Je baan houden of ondernemen.

Wat doe je als je het ' te goed' aan de man brengt en je alle avonden en weekenden bij de mensen thuis zit om computerproblemen op te lossen.

Ik denk dat als je dit erbij wilt doen het eigenlijk alleen maar low profile kan. Af en toe een klant zodat je je kwaliteit op peil kunt houden. Als je langzaam groeit vanuit die low profile situatie kun je zelf goed bepalen wanneer het moment er is om 100% te gaan ondernemen en "gas" te gaan geven.

Groet. Jeroen

www.reith.nl

Link naar reactie
  • 1

Ik herhaal, ondanks de kortzichtige kneus die ik heb gekregen (vanwege gebrek aan inhoudelijkheid). Als je ziet hoeveel onwetenden er achter PC's zitten, zie je ook dat het krioelt van de problemen. Als je het op kunt brengen om daar service voor te verlenen, heb je ook een markt. Er bestaan ook ramenwassers en die kunnen ook goed gedijen, dus als je het systematisch voor vaste klanten kunt opzetten heb je gewoon een open markt voor je liggen. (Hopelijk heb ik het nu duidelijker geschreven voor de kneuzenverstrekker.) ;)

Link naar reactie
  • 0

 

...

Het is absoluut niet veel, maar ik wil het nu vooral nog als beunhaas erbij doen zeg maar.

 

Dus je gaat belasting-ontduikend bezig, en legale concurrentie, die hiervan leven, uitschakelen door lage prijzen? Plus BTW fraude (want je draagt niet af)?

 

Hou er rekening mee dat illegale acties op dit forum niet getolereerd worden.

 

Misschien lees ik het niet juist, laat het dan even weten, en in dat geval: excuus.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

 

Misschien lees ik het niet juist, laat het dan even weten, en in dat geval: excuus.

 

Dat lees je idd verkeerd ;) Ik ga me zeker inschrijven bij KvK. Het woord beunhaas is in deze dan ook verkeerd gebruikt. Ik ga me inschrijven, daarvoor moet ik er nog langs. Ik heb namelijk ook geen idee wat dat allemaal kost e.d.

 

Ik wilde nu alleen weten of het de moeite waard is om dat te doen. Vind het nogal zonde om daar tijd en geld in te steken als blijkt dat het concept niet eens wat is zeg maar.

 

Maar.....excuses aanvaard :P

Link naar reactie
  • 0

Ik ben blij dat ik ongelijk heb ;D.

 

Kijk even op www.kvk.nl en ook op www.belastingdienst.nl voor startersinformatie. Afhankelijk van je regio zal een KvK inschrijving als eenmanszaak rond de 50 EUR / jaar zijn.

 

Het lijkt me wel een moeilijke markt, veeleisende particulieren die weinig willen betalen. Zorg dat de verwachtingen over je dienstverlening zeer helder zijn (snelheid van reageren, wat krijgen de mensen precies voor hun dure EUR?).

 

Misschien is een soort onderhoudscontract / strippenkaart systeem iets? Mensen betalen een vast bedrag en weten bij problenem: even Tony bellen! ;)

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 1

Vele jaren geleden heb ik precies hetzelfde gedaan. Ik zal mijn ervaringen even kort samenvatten, misschien heb je er wat aan.

 

Ik woon in een nieuwbouwwijk waar 40.000 mensen wonen. In de wijk is geen computerwinkel.

Toendertijd werkte ik nog 40 uur voor een baas maar ik wou iets met computers gaan doen omdat mijn niet meer zo beviel.

Ik dacht dus ook om langzaam aan te beginnen in de avonduren met het verkopen van pc's en service te verlenen van huis,

Zo gezegd, zo gedaan. Inschrijving KvK was zo geregeld, groothandels waren zo gevonden en ik kon van start.

Een vriend van mij zou voor een paar centen mijn simpele administratie doen dus ook dat was geregeld.

 

Goed, nu nog klanten vinden. Moet niet moeilijk zijn in een wijk met 40.000 inwoners en geen computerzaak.

Dus maar even een mooie A4 folder gemaakt, 5000x laten kopieren door de copyshop en s'avonds gaan bezorgen dus, goedkoop en goed voor je conditie.

 

Ik was nog niet terug van mijn eerste ronde of de telefoon ging al.

Mijn eerste klant was een feit.

Vele volgden daarna nog en het folderen wat ik dus zelf deed bleek bijzinder effectief.

 

Klinkt allemaal goed zou je denken maar toch ben ik er al na 4 jaar mee gestopt.

De combinatie van een baan met dit erbij was gewoon te zwaar.

In het begin gaat het wel maar het werd zo druk dat ik het niet meer aankon.

De telefoon bleef maar rinkelen en rinkelen, vaak zelfs nog als ik al in bed lag.

En het brengt uiteindelijk minder op dan je denkt.

Het komt namelijk ook voor dat je langs een klant moet zonder dat je dat in rekening kunt brengen.

(Garantie). Op den duur had ik enkele honderden pc's geleverd, zelfs aan scholen en bedrijven.

Tja, en dan zitten er echt wel tussen waar eens iets aan mankeert.

 

Wat ik maar wil aangeven, onderschat niet de tijd die je ermee kwijt bent.

 

Ik had er wel mee door kunnen gaan maar dan had ik met mijn baan moeten stoppen en dat risico durfde ik toen nog niet te nemen. Ik had net twee prachtige kinderen gekregen en ja, toendertijd koos ik toch voor zekerheid en rust.

 

Overigens, dit is al 10 jaar geleden maar er zit nog steeds geen computerwinkel hier in de wijk. Dus als ik zou willen, binnen enkele weken zou het weer opgestart zijn.

 

Ik wens je heel veel succes met je plannen en ik hoop van harte dat het je gaat lukken.

Link naar reactie
  • 1

anthony en stripfanaat,

 

ik heb dit, en voor een enkeling nog steeds, gedaan. Er is niets veranderd en SmartFix is ook ter ziele, dan wel overgenomen. ik heb heel lang particulieren onderhouden, en via hun wordt je ook gevraagd om dat bij de zaak wat te doen. Je wordt na een tijd gedwongen om regeltjes te maken, de verkochte computers en onderdelen te onderhouden, btw af te dragen, een ordelijk en deugdelijke administratie op te zetten en bij elke aangeboden pc krijg je de vraag waarom je 10 euro duurder bent dan de media markt waar ze wat oudere modellen dumpen.

 

Lastig verhaal anthony, maar alsje het erbij wilt doen, koop er een apart mobiel nummer voor, geef niet je prive nummer zodat je op vakantie kunt :). Wat wij hebben gedaan is gewoon de computers van DELL, Office Centre en media markt e.d. aanbieden. Geen gezeur met leveranciers die geen kredieten geven, of problemen bij je leverancier omdat je klanten maar niet betalen. Bij alles boter bij de vis en als er problemen zijn, kunnen ze zelf naar de media markt. Wel vroegen wij een kleine fee voor het bedenken van de computer configuratie of in de uren dat we bij de klant zitten en het samen online bestellen bij DELL.

 

Er blijft behoefte aan. Vorige week ook bij een 84 jarige man geweest na jaren. Geholpen met het uitlijnen van de matrix printer voor acceptgiro's. Gaf mij 20 euro, vroeg er niets voor omdat hij mijn oude baas is geweest.

 

Veel succes

Groetjes,

 

Frank

Link naar reactie
  • 0

 

Die begrijp ik niet. De link die je geeft, vertelt niets over de diensten die TS wil starten. Hij zal echt niet in aanmerking komen voor de fiscale behandeling als dienstverlener aan huis voor minder dan 4 dagen per week (geen loonbelastingplicht voor de opdrachtgever). Dat gaat toch echt over diensten zoals in jouw link omschreven als je doorklikt naar:

 

http://home.szw.nl/index.cfm?menu_item_id=13711&hoofdmenu_item_id=13825&rubriek_item=391837&rubriek_id=391817&set_id=2973&doctype_id=6&link_id=122550#link9262200

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Helaas:

Door de bovenstaande voorwaarden is er sprake van een arbeidsovereenkomst en niet van een opdracht. Een opdracht is bijvoorbeeld als u een keer medicijnen voor iemand haalt. Een opdracht valt niet onder de Regeling Dienstverlening aan huis.
Link naar reactie
  • 0

Anthony,

 

Het idee is goed. Mensen willen graag hulp aan huis voor lastige computerprobleempjes. Ze willen dan het

liefst die hulp snel en niet te duur. Als je daaraan kunt voldoen zul je een basis hebben voor een goed lopende

zaak.

Hier zit ook meteen de crux. Enerzijds wil je heel low profile starten en anderzijds wil je het graag aan de man

brengen en vraag je hier advies hoe dit te doen. Dit lijkt tegenstrijdig. Wat wil je echt ? Je baan houden of ondernemen.

Wat doe je als je het ' te goed' aan de man brengt en je alle avonden en weekenden bij de mensen thuis zit om computerproblemen op te lossen.

Ik denk dat als je dit erbij wilt doen het eigenlijk alleen maar low profile kan. Af en toe een klant zodat je je kwaliteit op peil kunt houden. Als je langzaam groeit vanuit die low profile situatie kun je zelf goed bepalen wanneer het moment er is om 100% te gaan ondernemen en "gas" te gaan geven.

Groet. Jeroen

 

Hey Jeroen,

 

Zelf heb ik ook een computer-/reparatiebedrijf en ben hier nu 2 jaar mee bezig.

Dit doe ik tot op heden nog steeds naast mijn huidige 40 urige baan.

 

Je sprak over 'het moment' waarop je denkt dat je het volledig zelfstandig moet gaan en dan gas geven.

Maar hoe ga je die extra boost geven om meer inkomsten binnen te krijgen. Ik zie nu dat wanneer ik het in de avond en weekend doet, dat het altijd op hetzelfde niveau blijft hangen en blijft ook nog altijd als een extra'tje, alhoewel de inkomstenbelasting ook behoorlijk hoog is met 2 inkomens >:(

Systeem / Netwerkbeheer - http://www.westland-ict.nl

Link naar reactie
  • 0

[ alhoewel de inkomstenbelasting ook behoorlijk hoog is met 2 inkomens >:(

 

Waarop basseer je dit als ik vragen mag.

 

Je hebt danwel inkomen uit twee verschillende bronnen echter betaal je over het totaal bedrag belasting, dus ik berijp niet waarom dit bij jou hoog is.

Link naar reactie
  • 0

[ alhoewel de inkomstenbelasting ook behoorlijk hoog is met 2 inkomens >:(

 

Waarop basseer je dit als ik vragen mag.

 

Je hebt danwel inkomen uit twee verschillende bronnen echter betaal je over het totaal bedrag belasting, dus ik berijp niet waarom dit bij jou hoog is.

 

Nouja zoals ik het omschrijf...

Hoog hoger je inkomen, hoe hoger de schaling is...

De eerste 17579 euro 33,60% belast tussen de 17579 en 31589 euro is 41,85% belast, tussen 31589 en 52228 is 42,5% belast en alles daarboven 52%

 

Maargoed, dat was de vraagstelling niet ;)

Systeem / Netwerkbeheer - http://www.westland-ict.nl

Link naar reactie
  • 0

Anthonyy, ik vind het een uitstekend idee om zo iets op te zetten! Ik vind het idee van een fixed-price service heel goed, en ik geloof dat er een goede markt is voor deze diensten.

 

Je vraagt naar manieren om je bedrijfje in de kijker te krijgen. Je moet zeker folders in je wijk rondbrengen, zoals hierboven geschreven. Maar ook in de supermarkten op de prikborden je advertentie hangen is niet weg. Daarbij kun je een advertentie plaatsen in het lokale huis-aan-huis-blad. (Die kunnen soms wat duur uitvallen, afhankelijk van regio, dus de keus is aan jou.) Je kunt natuurlijk ook op evenementen zoals jaarmarkten en dergelijk gaan staan en daar je on-site hulp aanbieden, als je dat haalbaar lijkt.

 

Mensen hebben toch ook wel erg veel van 'horen zeggen', dus in je vriendenkring en familiekring aankondigen dat je dit doet is zeker een must. Je zou zelfs de eerste lichting voor niets kunnen helpen, zodat je je publiciteit een beetje een 'boost' geeft.

 

 

Het Webambacht - Nieuwe media met ouderwetse kwaliteit: http://webambacht.nl | Food in Beeld - Win een bedrijfsfilm met website! http://foodinbeeld.nl

Link naar reactie
  • 0

Die begrijp ik niet. De link die je geeft, vertelt niets over de diensten die TS wil starten. Hij zal echt niet in aanmerking komen voor de fiscale behandeling als dienstverlener aan huis voor minder dan 4 dagen per week (geen loonbelastingplicht voor de opdrachtgever). Dat gaat toch echt over diensten zoals in jouw link omschreven als je doorklikt naar:

 

http://home.szw.nl/index.cfm?menu_item_id=13711&hoofdmenu_item_id=13825&rubriek_item=391837&rubriek_id=391817&set_id=2973&doctype_id=6&link_id=122550#link9262200

 

groet

Joost

 

Ik dacht meer aan "klussen in huis" en onder klussen versta ik niet alleen de "ouderwetse" huishoudelijke klussen maar ook computer hulp. Immers, de computer is deel van het "moderne" huishouden.

 

Maar misschien zie ik het dan te ruim.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.