• 0

Linux ipv MS op de scholen

In Vlaanderen wil de groene partij (Agalev) Linux op alle schoolcomputers ipv de traditionele Windows en andere MS toepassingen. Wat vinden jullie daarvan ... ?

 

Wordt de verkoop van MS producten daarmee voor een deel bedreigt ? Zullen bedrijven op termijn ook overschakelen ? ; want de nieuwe arbeidskrachten hebben op school met Linux leren werken ...

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

dit is absoluut een ontwikkeling die het gaat winnen in de nabije toekomst, zeker omdat microsoft vorig schooljaar zn licentiebeleid voor scholen nogal agressief heeft aangepast een veel scholen op kosten heeft gejaagd.

 

ik gok erop dat er een soort van nationale stuurgroep gaat komen die opensource in de overheid gaan implementeren. niet adviseren dus, wat er al is geloof ik, maar een echt kenniscentrum met praktische dingen.

 

en dan maar hopen dat het geen kennisnet debacle wordt...

Link naar reactie
  • 0

Wordt de verkoop van MS producten daarmee voor een deel bedreigt ? Zullen bedrijven op termijn ook overschakelen ? ; want de nieuwe arbeidskrachten hebben op school met Linux leren werken ...

 

Dat is mogelijk wel een bedreiging. Maar aan de andere kant: Als je ermee moet werken, maar niet al te technische dingen doet (documentjes tikken, spreadsheet, webpagina's kijken, etc) maakt het niet zoveel uit welk OS je 'geleerd' hebt. Office pakketten en browsers werken op ieder grofweg systeem hetzelfde, de opgebouwde kennis is universeel.

 

Of je nu een generatie 'native' linux programmeurs erbij krijgen? Zou heel goed kunnen, want als je al een linuxdoos hebt staan, is het vrij logisch dat je daarmee begint te 'rommelen' aan de begindagen van je middelbare schooltijd.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Of je nu een generatie 'native' linux programmeurs erbij krijgen? Zou heel goed kunnen, want als je al een linuxdoos hebt staan, is het vrij logisch dat je daarmee begint te 'rommelen' aan de begindagen van je middelbare schooltijd.

Dit zou fantastisch zijn

 

Ik ben alleen bang dat het voorlopig niet zover zal komen. Onze servers draaien sinds jaar en dag op Linux. Zelf zou ik graag overgaan op een Linux desktop. Ik heb dit een jaar of 3 geleden eens geprobeerd. Ik ben geen techie en het haperde aan alle kanten (dit zou inmiddels wel verholpen kunnen zijn). Maar de reden om op Windows te blijven is dat elke applicatie voor Windows gemaakt is. OK office kun je nog net binnen Linux doen maar dan houdt het het echt op. Ik kijk in ieder geval uit naar het moment dat Lindows echt werkt. Ben alleen bang dat Microsoft nog enkele dollars gaat spenderen om dit initiatief de grond in te boren (voor zover ze dit nog niet gedaan hebben :'()

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

sheyse: geweldig plan.

 

In Spanje gaat de gehele regionale overheid en daarmee het onderwijs in de regio Extremadura in Spanje over op Linux, zij het in een aangepaste Spaanje versie: LinEx. Zie http://www.linex.org/. Links onder kun je eventueel voor Engels kiezen.

 

 

Link naar reactie
  • 0
> Ik heb dit een jaar of 3 geleden eens geprobeerd.

je zegt het zelf al. er is in die tijd bijzonder veel gebeurd. probeer eens debian met gnome, of knoppix (kde).

Ga ik doen als ik tijd heb. Ben benieuwd..

 

> lindows en msdollars

hebben ze gedaan, en lindows heeft alles gewonnen (tot nu toe).

Wel gewonnen maar het bevordert de ontwikkeling zeker niet. Heeft overigens iemand ervaring met Lindows http://www.lindows.com/. Want ik hoor van de "technische jongens" dat het (nog) niet goed kan werken maar ik ken niemand die het werkelijk geprobeerd heeft.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account
Wordt de verkoop van MS producten daarmee voor een deel bedreigt ?

Ik mag het hopen. Het is natuurlijk absoluut absurd dat scholen op dit moment gewoon gratis (voor Microsoft) opleidingsinstuten zijn voor MS software. Iedereen weet dat kinderen makkelijk te beinvloeden te zijn, dus deze gouden klantenbinding is geweldig... En het mooie is, MS laat scholen er nog (vors) voor betalen ook.

 

Een goede site met redenen om scholen op Open Source software te zetten is die van ETOS (Educatieve Toepassingen van Open Software). Vooral de tabellen onderaan deze pagina geven een mooi overzicht.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Het is wel jammer dat dat spaanse initiatief nou weer spaanstalig moet zijn. Nationale trots daargelaten, lijkt het me beter als iedereen computers in English leert. En al helemaal wanneer mensen zich bezig gaan houden met het onwikkelen van software, ik zie wel eens enge sourcecode...

 

Ben ik niet helemaal mee eens:

- Spaans is de tweede wereldtaal na het Chinees. Het is dus geen Nationale Trots.

- In Spanje hebben veel mensen minder kennis van het Engels en daarom is Linex opgezet.

- Linux (en bijvoorbeeld M$ Office) in de eigen taal voorziet in een behoefte. Dat is marktwerking.

- Over het programmeren: Ben ik wel mee eens! Omdat de meeste programeertalen Engels zijn, zou het commentaar ook in het Engels moeten zijn om voor een ieder te begrijpen te zijn. (Hoewel, als tweede taal.....)

 

In ieder geval gebeurt er in Spanje (en Duitsland, München) op overheidsgebied en Linux meer dan in Nederland! Hier blijft het bij beleidsnota's, platformen en werkgroepen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.