• 0

Ondernemer of resultaatgenieter.

Beste allemaal,

 

Sinds terugkomst in Nederland werk ik als freelancer voor iedereen die werk aanbiedt. Ik heb hiervoor echter geen vast beroep en voer alle werkzaamheden uit die ik kan.

 

Vorig jaar 2008 kon ik deze inkomsten opgeven als bijverdiensten freelancer. Nu lijkt het er dit jaar op dat deze groep niet meer bestaat bij de belastingdienst en ik of startende ondernemer moet worden of als restulaatgenieter moet worden geklassificeerd.

 

Voor dit jaar voer ik dus bijvoorbeeld werkzaamheden uit die te maken hebben met thuiswerk zoals boeken versturen, boeken corrigeren. Daarnaast werk ik voor diverse mystery shopping bedrijven. Ik zou graag horen of iemand mij advies kan geven of het verstandig is om me in te schrijven als zelfstandig ondernemer. Ik heb namelijk niet echt een beroep of branche waar ik me op richt. Ik pak gewoon al het werk aan dat er is, alleen het is altijd bij bedrijven die mij niet als werknemer aannemen.

 

Moet ik me bij de belasting dienst laten screenen als resultaatgenieter, wie bepaalt waar ik onder val. Is het beter om me in te schrijven als ondernemer. Ik voer verder eigenlijk helemaal geen taken uit die een normale ondernemer uitvoert. Ik zoek geen klanten en biedt ook verder geen diensten aan?

 

Verwarrend allemaal, ik hoop dat iemand mij hierover kan adviseren.

 

Alice

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Alice,

 

Welkom op het forum!

 

Lees in ieder geval eens wat columns van Joost Rietveld.

 

Je bent sowieso resultaat genieter en moet als je inkomen geniet, sowieso een IB aangifte doen. Als je je aanmeldt als ondernemer kun je onder voorwaarden ook profiteren van extra aftrekposten. De Belastingdienst heeft daar genoeg info voor op hun starterspagina's.

 

Let wel op dat gezien wat je nu doet je best al BTW plichtig kunt zijn, dus zoek dat uit!

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Een van mijn opdrachtgevers is een buitenlands bedrijf. Voor hen doe ik vrij regelmatig mystery shopping werk en ontvang hiervoor maandelijks een redelijk bedrag op mijn bankrekening. Ik kan me voorstellen dat de belastingdienst dit dus als een dienstverband gaat zien, maar dit bedrijf zit in zwitserland en ik ontvang een loonstrookjes of jaaropgave. Vorig jaar gaf ik deze bedragen dus op onder het portie freelancer en betaalde dus gewoon IB.

 

Dit bedrijf wil mij ook niet aannemen en ik creer iedere maand een factuur voor hen voor het werk dat ik voor hen verricht heb. Kan ik dit ook gewoon opvoeren als resultaatgenieter.

 

Ik heb dus diverse opdrachtgevers met allemaal sterk uiteenlopende taken en verdiensten. Daarom denk ik zelf dat ik geen ondernemer ben maar freelancer. Het probleem blijft natuurlijk waar wil de belasting nu dat ik dit inkomen opgeef en zou het verstandiger zijn (fiscaal) om wel ondernemer te worden??

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 110 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.