• 0

1 VOF en dan zelf winst verdelen, of Eenmanszaak/Particulier én VOF

Beste,

als student ben ik enkele weken geleden samen met een andere student een VOF begonnen. Wij maken bijvoorbeeld informatieve websites over auto's. Hierop komen dan advertenties en zo zijn wij van plan een beetje geld te verdienen en eventueel een beetje uitbreiden. Verder willen wij misschien nog andere dingen doen in de auto sector met onze VOF.

 

Nu had ik zelf al enkele tijd een hobby website. Deze gaat over heel iets anders (dus andere sector etc) en daar probeer ik ook een beetje geld mee te verdienen. Nu was dat echt een nihil bedrag. Inmiddels kan ik wel zo ongeveer de hosting enzo eruit krijgen en het gaat steeds beter. Ik verwacht wel dat het dus nog een stuk en snel zal groeien. Belastingen maar ook KVK / btw etc worden nu dus wel belangrijker.

 

Alleen nu vraag ik mij af of ik mijn bestaande websites niet in de VOF kan onderbrengen. Maar dat ik dan gewoon zelf de hostingkosten daarvan betaal en ook van mijn eigen sites geheel zelf de winst krijg. En alles wat we gezamelijk doen/gemaakt hebben alles verdelen. Is dat mogelijk en verstandig?

Dit leek mij handig om in dezelfde VOF te doen vanwege mijn accounts bij bijvoorbeeld Google Adsense en de Hosters. Bij Adsense mag ik bijvoorbeeld niet twee accounts op hetzelfde adres (VOF is zelfde adres als huidig particulier adres wat dus al in Adsense staat). Maar ook voor de rest is dat veel makkelijker dat ik gewoon alles onder 1 naam en account kan regelen.

 

Voor zover ik weet ben je geheel vrij om de winst etc te verdelen in een VOF. Dus dit leek mij dan de oplossing. Maar is dit een goed idee of kan ik beter heel iets anders doen? Hopelijk begrijpen jullie mij en kunnen jullie mij helpen. Bij voorbaat dank!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

 

...

Voor zover ik weet ben je geheel vrij om de winst etc te verdelen in een VOF. Dus dit leek mij dan de oplossing. Maar is dit een goed idee of kan ik beter heel iets anders doen? Hopelijk begrijpen jullie mij en kunnen jullie mij helpen. Bij voorbaat dank!

 

 

Uiteraard is het mogelijk, maar het vergt wel dat je daar heel goede afspraken over maakt, omdat je je goed moet beschermen tegen de situatie dat de andere vennoten aanspraak maken op jouw resultaten.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Uiteraard is het mogelijk, maar het vergt wel dat je daar heel goede afspraken over maakt, omdat je je goed moet beschermen tegen de situatie dat de andere vennoten aanspraak maken op jouw resultaten.

 

Ok bedankt. Dus dat ik een contract maak waarin wordt vastgelegd dat bijvoorbeeld de winst en kosten van bepaalde sites of 'soort sites' (de domeinnamen/sites van mij zelf) voor mij zijn. En dat we dan ook in het contract vastleggen dat alle sites die te maken hebben met de auto's van ons gezamelijk zijn en daar samen de winst van delen. En dat één persoon bijvoorbeeld niet iets kan kopen met een bedrag groter dan €500,-. En dan nog andere afspraken uiteraard. Zoiets?

 

En dat gaat ook gewoon makkelijk bij de belastingaangifte straks? Want bij onze gezamelijke sites betalen we beide steeds 50% en verdelen we de winst ook met precies 50%. Maar als ik dan straks mijn sites in de VOF betrek, dan zijn mijn kosten bijvoorbeeld veel hoger en zullen mijn inkomsten ook heel anders uitvallen. Hoe moet je daar mee omgaan?:

 

Moeten we de gehele winst van de VOF (dus onze, en mijn sites) gezamelijk berekenen bij de aangifte, en dan de winst verdelen op het einde? En wordt dan de belasting geheven?

Of moet ik dan bij de hele berekening van de omzet en winst alles per site, en zelfs per Adsense kanaal, opstellen? Ik krijg de inkomsten van alle sites immers op 1 rekening, want het is 1 Adsense account. Ik kan alles achterhalen/splitsen door middel van kanalen (soort van groeperingen/labels) in Adsense.)

Link naar reactie
  • 0

 

Moeten we de gehele winst van de VOF (dus onze, en mijn sites) gezamelijk berekenen bij de aangifte, en dan de winst verdelen op het einde? En wordt dan de belasting geheven?

 

 

yep, zo doe je dat. Je kunt in de VOF akte zelfs vastleggen dat alle inkomsten en kosten van jouw site eerst aan jou toegedeeld wordt en het restant samen. In de administratie moet je dus goed bijhouden wat betrekking heeft op jouw site.

 

Houd even de columns in de gaten. Komt binnenkort een column over de zin van goede overeenkomsten online.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Is het niet handiger om je nieuwe activiteiten in een eenmanszaak te ontplooien? Zo houdt je net wat meer overzicht en de eventuele kosten voor adsense/hosters kan je natuurlijk altijd door-factureren vanuit de VOF naar de EMZ.

 

Dat zou juist vreemd zijn omdat de nieuwe activiteiten juist met een andere vennoot gedaan worden. De huidige site in de EMZ houden, betekent meer (admin)kosten, extra inschrijving KvK wen gezeur met Adsense. Of begrijp ik jouw reactie nu verkeerd?

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

 

Dat zou juist vreemd zijn omdat de nieuwe activiteiten juist met een andere vennoot gedaan worden. De huidige site in de EMZ houden, betekent meer (admin)kosten, extra inschrijving KvK wen gezeur met Adsense. Of begrijp ik jouw reactie nu verkeerd?

 

Sorry, ik ben onduidelijk geweest. De activiteiten met de vennoot uiteraard gewoon in de VOF houden. De inkomsten uit de andere site in een EMZ stoppen. Daar komen inderdaad wel wat meer kosten bij kijken zoals extra kvk en administratiekosten ed. maar in mijn ogen valt dit in het niet bij de kosten van een eventuele begeleiding voor verandering van het VOF-contract. Daarnaast heb je dan altijd de volledige zeggenschap over je bij-activiteiten (inkomsten uit je niet auto-gerelateerde site), dus hoef je je nooit te verantwoorden tegenover de andere vennoot.

 

Beide mogelijkheden hebben zo zijn voor- en nadelen, het ligt helemaal aan je persoonlijke voorkeur waar je het beste voor kan kiezen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 256 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.