• 0

Starters op het gebied van mobiele diensten laten het afweten

Een artikel in FEM de week over starters op het gebied van mobiele diensten.

 

Starters die zich richten op mobiele diensten hebben gouden kansen. Maar er is bijna geen techneut die de sprong nog waagt. Gebrek aan ondernemerschap en angst bij investeerders houden de doorbraak tegen.

http://www.femdeweek.nl/story.asp?artikelid=624

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk dat het geen gebrek is aan durf, maar meer aan het feit dat ècht interessante diensten (technisch en op de huidige markt) nog niet mogelijk zijn.

 

Er zijn trouwens zat andere ontwikkelaars van diensten en producten voor mobiele netwerken, die niet in dit verhaal genoemd worden. Zij werken echter meer op de achtergrond aan hun producten, veelal met eigen kapitaal, dus die vallen gewoon minder op. Maar daar zitten een aantal mooie producten bij.

 

Ik heb op m'n kamer een pagina-grote advertentie van KPN uit het AD hangen, met daarop alle diensten voor i-Mode. Best leuk, ziet er ook goed uit (zeker vergeleken met wat er met WAP1.0 mogelijk was), maar ècht boeiend is het nog niet. Geen mooie java-games, geen instant messaging (volgens mij dè killer-applicatie voor de mobiele telefoon, messengerprogramma's die zowel op de PC als op de telefoon werken - ik durf te wedden dat als de prijzen redelijk zijn dit groots gaat scoren, en ook daadwerkelijk mensen ertoe doet bewegen een hiertoe geschikte telefoon aan te schaffen).

 

De doorbraak is dus allereerst een technische (bandbreedte, volledige Java/J2ME-ondersteuning, lokatiebepaling), die moet eerst komen, pas daarna kunnen echt nieuwe producten en diensten hun intrede doen. Tot die tijd zal email een belangrijk voordeel blijven, naast het opzoeken van actuele, tijd- en eventueel lokatie-gebonden berichten, verder is er nog niet bijster veel te doen.

 

Jeroen

(gebruikt af en toe WAP, heeft geen i-Mode-telefoon)

Link naar reactie
  • 0

Ik doe ook af en toe aan wappen en ik denk dat de nieuwe mobiele diensten ook wel tot ontwikkeling zullen komen. Ben het in ieder geval eens met de gedachte over instant messaging.

 

Nou kan ik me niet echt meer herinneren hoe duur Internet in het begin was, maar ik geloof wel dat gratis providers de deuren open hebben gegooid voor de grote massa... Mogelijk dat iets dergelijks ook voor mobiele diensten van toepassing is?

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Misschien is dit een idee?

 

Dutchtone pleit voor telecom-universiteit

Dutchtone-topman David Holliday pleit voor de oprichting van een 'telecomuniversiteit' in Nederland. Hij vindt ook dat het volgende kabinet een minister van informatie- en communicatietechnologie moet krijgen. Holliday deed zijn uitspraken tijdens een discussieavond over de positie van Nederland als 'digitale delta' van Europa. Lees verder>>>

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

En nog wat uit het nieuws:

 

Michael Mandel beargumenteert dat De Nieuwe Economie echt bestaat. En juist omdat de regels veranderd zijn, zal de volgende recessie veel erger zal zijn dan verwacht.

 

1 Nieuwe technologie zal te laat komen om mobiele telco`s te redden

Voor aanbieders van mobiele telefonie dreigt zich een doemscenario te voltrekken. Bij een penetratie van ongeveer 80% is de markt verzadigd, en alternatieven om de omzet omhoog te stuwen zijn nog niet gevonden. Intussen zijn de schulden enorm gegroeid. Analyst L. Godell van onderzoeksbureau Forrester is tamelijk pessimistisch over de manieren waarop telco's willen blijven groeien. Hoewel de bouw van een umts-netwerk 15 maal duurder is dan gprs, hebben bedrijven daar toch miljarden in geinvesteerd terwijl duidelijk is dat zo`n netwerk niet meer abonnees zal opleveren. Abonnees zullen er bovendien weinig gebruik van maken, alleen al omdat de tijd die men per dag voor dit soort zaken over heeft, gelijk zal blijven. `Het is een gok met een prijskaartje van 300 miljard euro, en een magere return on investment,` zegt Godell. Hij verwacht alleen nog een wezenlijke groei in de communicatie tussen machines onderling. Via gprs kan een auto nuttige gegevens uitwisselen met bijvoorbeeld garage, fiscus of routeplanner. N. Deighton van onderzoeksbureau Gartner verwacht dan ook dat hier de toekomstige groei van telco`s zal plaatsvinden, maar hij denkt dat het te langzaam zal gaan om de huidige crisis ten goede te keren. [bron: Automatisering Gids]

 

Meer info over boeken hierover>>>

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Nog wat nieuws uit het nieuws:

 

Interactieve diensten sleutel tot succes mobiel internet

[bron: Emerce nieuwsbrief]

Mobiel internet kan een succes worden door het ontwikkelen van interactieve diensten. De praktijk leert dat de consument daar voor wil betalen. Alleen een lagere prijs, een goed netwerk en mooie toestellen zijn niet voldoende. Dat meent analiste Michelle de Lussanet van Forrester.

Lees verder>>>>

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Nee, afweten, da's lachen! Wat frustrerende ervaringfeiten:

Als je binnen telco land kijkt zie je dat hun billing systemen (en aanhangende legacy in de organisatie) nog voor een belangrijk deel geschoeid is op tikken. Een telco verscheept data van A naar B of dat nu bits (vb IP) of golven (analoog) is. Tot nu toe valt elke tijdseenheid de bijl en wordt een x bedrag afgetikt en per bellend nummer opgeteld.

IP maakt het mogelijk dat je ook per reactiesnelheid, of hoeveelheid datavervoer per tijdseenheid of kwaliteit (aangekomen data) etc. kunt 'billen'. Je daarop aanpassen is duur. (kijk maar eens op de site van het Australische Aether dat zulk soort machines levert)

Puntje twee: veel telco's hebben nogal de neiging om vanuit de ivoren toren de 'kinderen tot hen te laten komen': de ondernemer mag de applicaties verzinnen maar voor het verdienmodel (billing) en hosting (ASP model) mag je vervolgens bij hun komen waarbij zij wel zullen vertellen welke plannen goed zijn of niet.

Puntje drie: de telco's gaan doorgaans voor massa = kassa en de meeste massa vindt je bij consumenten dus wordt je doodgegooid met weerberichten en moppen. Echte nut zit in finetuning van applicaties voor heldere doeleinden, bijvoorbeeld pompenonderhoud en ja, dat lijkt een kleine markt. (op het eerste gezicht)

 

Ik maak me heel sterk dat we in zijn voor een stroom aan virtuele telecombedrijven die oorspronkelijke helemaal geen telecombedrijven zijn:

bijvoorbeeld Shell die zijn eigen draadloze netwerkcapaciteit least en voor zijn eigen doeleinden (eindklanten?) gebruikt om zo de eigen billing en de eigen hosting in eigen organisatorische hand te houden.

 

Ik ben er van overtuigt dat het kraakt in de markt. Komt wel goed!

Na een heftige twee jaar en twee bedrijven in twee landen verder (eentje in Abu Dhabi) werk ik momenteel als (goedbetaalde) business development manager voor de Rijksoverheid.

In plaats van zelf nog grote risico's nemen schnabbel ik bij als matchmaker/concept lobbyist en leer voorlopig bij.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb met belangstelling het stukje over Michael Mandel gelezen.

Zijn analyse moet m.i. onderdeel zijn van een veel breder beeld en ik denk dat we de man onrecht aandoen door zijn deel analyse uit te vergroten tot doemscenario.

Ik ben wat slechter in mijn bronvermelding (altijd geweest sorry) maar wereldwijd is misschien plaats voor 7 telco's en dat betekent met in elk geval 5 (en counting) Nederlandse tikkenboeren dat we nogal wat samenklontering kunnen verwachten. Niet in het minst omdat veel van hen nog uit het monopolie tijdperk stammen met eigen netwerken en organisaties. Dat geeft nog wel meer problemen (billing, attitude etc.)

De spoeling is dus dun voor telecombedrijven dus dat geeft pijn.

 

Interessant is uit dat oogpunt een bedrijf als http://www.level3.com dat in Nederland oa een belangrijk deel (zo niet alle) verkeer van KPN Planet (and then some)afhandelt en wereldwijd een eigen glasvezelnetwerk exploiteert (geen spam, puur analyse, Colt etc. doen het ook).

Die jongens leggen dus hele bundels dark fiber (glasvezel dat nog niet is ingeschakeld) in de grond en zijn zelf geen telco. Zij leveren de grondstof voor telecommunicatie en zijn softwarematig (IT!!) erg slim qua toegevoegde waarde. Van hun wereld heb ik geleerd dat hier de bron ligt van de fabel van overcapaciteit. Het is nl. knetterduur om glasvezel aan te lichten (en dan dus pas te gebruiken om data van A naar B te pompen) en niet iedereen heeft dat geld. Het is ook heel duur om als telco ZELF zo'n netwerk aan te leggen als je niet in staat bent om alles zelf te gebruiken. (ga maar eens graven in hartje Amsterdam) dus leasen telco's op basis van rechtenaankoop (IRU) het gebruik van een stukje fysieke infrastructuur. Aan die structuur hangen ook grondstations voor GSM etc.

Als je nu een beetje lullig bij kas zit zegt een telecombedrijf A tegen zijn concullega B: als jij nou n MB/sec bij mij least tegen prijs Y doe ik hetzelfde bij jou. Boekhoudkundig is dat omzet, eerlijk boekhoudkundig is dat tegen elkaar weg te strepen. Dat komt op dit moment na Enron enzo dus uit en WHAM daar gaan WorldCom en consorten. Tel daarbij op dat telco's (de C in ICT) ook graag mobiele diensten willen leveren tegen een beetje snelheid dus in te kopen frequentie recht + totaal nieuw netwerk aan grondstations (in te pluggen op grondnetwerk) en je zit op hoge schulden.

Die schulden zijn aan de ene kant reeel, aan de andere kant moet men niet vergeten dat die mobiele BV's in grote, multinationale conglomeraten hangen. KPN verdient nog steeds best op hun grondnetwerk, waarop andere telco's tegen gezonde euro's IRU's mogen kopen.

Ik kan mij goed voorstellen dat Telfort en KPN en al die andere mannen hun UMTS stations nu gezamenlijk gaan opzetten en juridisch op basis van IRU's (als je ze goed gebruikt een perfect legaal middel) onderling least.

Zo kost zo'n netwerk niet zoveel meer en kan bijvoorbeeld het verkrijgen van plaatsingsrechten voor grondstations worden vereenvoudigd..

Door locale grondstations daarnaast multimodaal te gebruiken als 'nodal points' voor bijvoorbeeld gratis 802.11b wifi WLAN 'gebruiksbubbels' kun je bovendien op de echt interessante plekken zoals Schiphol, stations en congrescentra ook nu al snelle mobiele diensten neerleggen.

(zie: http://www.intmediaresearch.internet.com/item/0,,2340629,00.html)

 

Ik vind dit een erg goed forum omdat hier eindelijk eens inhoudelijk op niveau gesproken wordt door ondernemers. Naar mijn eeuwig optimistische mening hoeven we niet al te bang te zijn voor spaanders bij het uithakken van de boomstam -je moet ergens beginnen voor een klipper.

Na een heftige twee jaar en twee bedrijven in twee landen verder (eentje in Abu Dhabi) werk ik momenteel als (goedbetaalde) business development manager voor de Rijksoverheid.

In plaats van zelf nog grote risico's nemen schnabbel ik bij als matchmaker/concept lobbyist en leer voorlopig bij.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.