• 0

Als particulier investeren in een bedrijf met behulp van een lening

Een vriend heeft een goedlopend klusbedrijf die hij zo'n anderhalf jaar geleden opgezet heeft. Voor een uitbreiding van zijn dienstenpakket heeft hij ~10-15K nodig.

 

Vanwege de jonge leeftijd van zijn onderneming kan hij hiervoor niet bij de bank terecht, niet zakelijk maar als zelfstandig ondernemer ook niet privé.

 

Ik wil hem hierbij graag helpen, en dit bedrag in zijn onderneming investeren. Het benodigde bedrag heb ik echter niet, dus ik zal dit dan op mijn beurt weer van een andere partij moeten lenen.

 

De eerste valkuil die mij te binnen schiet is natuurlijk dat hij zijn betalingsverplichtingen aan mij niet kan voldoen waardoor ik mijn betalingsverplichtingen uit eigen zak moet betalen.

 

Is een dergelijke investeringsconstructie inderdaad een enorm risico, of kan ik met een investeringsovereenkomst mezelf (behoorlijk) indekken voor de risico's?

 

Omdat het een uitbreiding van zijn dienstenpakket betreft kan mijn partner bij een onverwachte flop van de uitbreiding wel terugvallen op zijn bestaande werkzaamheden. Wat dat betreft maak ik me dus niet echt zorgen over de afbetaling van hem aan mij, en als ik uitga van het worst-case scenario kan ik zonder al te veel kleerscheuren ook in mijn eentje aan de betalingsverplichtingen voldoen. De kans op succes of mislukking van zijn investering in de uitbreiding van zijn dienstenpakket kan ik echter niet goed inschatten, omdat ik niet thuis ben in de branche waar hij werkzaam in is.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Allereerst moet je onderscheid maken tussen hem geld lenen (tegen rente en aflossing) en investeren (je koopt een deel van zijn bedrijf, en deelt mee in winst en verlies; meestal door aandelen te kopen).

 

Ik ga er van uit dat je hem geld wilt lenen? Stel een leningsovereenkomst op met tijdsduur, en rentepercentage, en betalingscondities (per maand, per kwartaal?).

 

Als hij niet aan zijn betalingsverplichting kan voldoen, moet jij kiezen wat je gaat doen: incassoprocedures, deurwaarde, evt zijn faillissement aanvragen; of wachten op betere tijden in de hoop dat hij toch weer kan gaan betalen.

 

In beide scenario's moet je het risico van niet (of niet snel genoeg) terug betalen kunnen dragen. Is dat niet zo, er niet aan beginnen.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Hoi Niels

 

Uiteraard kun je dit doen, maar als het fout gaat ben jij je euro's kwijt en betaalt de fiscus er niet aan mee. Mocht je nog langs de regeling durfkapitaal komen (voorheen Tante Agaathlening), dan zul je lezen dat de verstrekking van een durfkapitaallening gedaan moet worden met eigen geld en dus niet opgaat hier omdat jij het geld ook moet lenen.

 

Je kunt je vrijwel niet indekken tegen deze risico's als hij geen zekerheden kan stellen. Wellicht behoort een pandrecht op zijn debiteuren tot de mogelijkheden, maar als hij kopje onder gaat zonder een forse debiteurenstand, dan heb je nog niets. Daarbij moet je een pandrecht echt goed laten vastleggen door een jurist/advocaat en dat wordt wel erg duur op 10 tot 15K lening.

 

Ik zou er persoonlijk niet aan beginnen, tenzij ik het ondernemingsplan van A tot Z geloof. Maar dan alleen ook als ik zelf die 10 tot 15 K heb en ze kan missen als het fout gaat.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Daarnaast moet je je misschien afvragen waarom je vriend niet bij een bank terecht kan? Spiegelt hij de toekomstige resultaten niet TE rooskleurig voor waardoor de bank er niet in gelooft en dus niet mee wil gaan? Anders gezegd, doe de pet van de bank eens op en beoordeel het als een kredietaanvraag. Is het plan wel echt levensvatbaar? Of ga je er blind in mee omdat het een bekende is?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou me afvragen welke zekerheden hij kan bieden voor het geval het toch fout gaat. Als hij het bedrag niet kan terugbetalen, kun je dan ergens beslag op laten leggen?

 

Bankrekening, inboedel, auto, etc.

 

Niet om meteen af te pakken als hij de eerste termijn niet kan betalen, maar gewoon om achter de hand te hebben.

Condities bepalen in contract.

 

Als hij die zekerheden niet wil geven, zou ik er niet aan beginnen.

 

 

www.venturemedia.nl

Link naar reactie
  • 0

Je vriend kan misschien niet bij een bank terecht maar er zijn tegenwoordig andere fondsen waar hij mits het ondernemersplan goed is wel kan lenen.

 

Wat ik al vreemd vind is het verschil tussen 10.000 en 15.000 wat voor mij een reden is om af te haken omdat als er een goed ondernemersplan is gemaakt er maar 1 bedrag kan zijn wat nodig is voor uitbreiding.

 

Wat houdt de uitbreiding in?

Link naar reactie
  • 0

Ola,

 

Ik kom net terug van een jaar ondernemen met investeringen en leningen links en rechts. Hoewel ik ook door de emotie geraakt ben van sommigen plannen ben ik er hardleers achter dat aan alles een goede onderbouwing moet zitten. Als je hem vertrouwd, de lening zelf kan dragen als het mis gaat (je eventuele partner er ook achter staat,, want als het mis gaat krijg je daar ook vast een gesprekje mee), en je vriend je een plan kan laten zien waardoor de investering ook bij wat tegenslag (geen lekkere tijden nu) het beloofde rendement kan leveren kun je het overwegen.

 

Misschien kan hij jou dan zijn privé auto in onderpand geven om maar wat te noemen. Ik begrijp best dat je als ondernemer de kansen ziet en net dat kleine beetje geld nodig hebt. Maar nu is uitbreiding misschien niet zinvol, blijf even je omzet draaien die je nu krijgt en spaar nog wat. Misschien is het enkel een verhaal van de uitbreiding, maar heeft hij het geld nodig om bestaande rekeningen te betalen, dan gooi je jouw geld in een gat. Misschien is het negatief gedacht van mij, maar ik heb het allemaal meegemaakt.

 

Succes

Groetjes,

 

Frank

Link naar reactie
  • 1

Ola Niels

 

Met vrienden moet je wandelen (en biertjes drinken), maar niet handelen. Jouw beeld van het bedrijf van je vriend zal nooit zuiver zijn, omdat het om een vriend gaat. De investering krijgt dan meer het idee van helpen, dan werkelijk investeren en dat is niet gezond. Werkelijk zou je hem helpen door een buitenstaander te vinden, die met hem wil ondernemen of een professionele investeerder, die een zeker rendement vraagt.

 

Sancho houdt veel van zijn vrienden en leent ze daarom geen geld.

Sancho is de realistische tegenhanger van de dromende Don Quichot, die reuzen zag in windmolens :: In zekere zin is Sancho een pragmaticus die met beide benen op de grond staat en Boerenslim.

Link naar reactie
  • 0

wat de privésfeer betreft heb ik geen enkele twijfel. Ik rij bijvoorbeeld al ruim 3 maanden in zijn privé auto omdat ik met mijn huidige werk geen leaseauto meer heb. Hij heeft na de oplevering van mijn huis ervoor gezorgd dat het een leefbaar geheel werd (muren, vloeren enzo). Dus wat dat betreft heb ik er alle vertrouwen in.

 

Het is echter hoe dan ook een zakelijke investering en die wil ik dan ook niet alleen maar waarborgen met vriendschap.

 

Als ik een overeenkomst met hem opstel waarin staat dat hij mij het verschuldigde terug zal betalen in x termijnen tegen y rente etc., heb ik daar dan ook daadwerkelijk bescherming van als het fout gaat?

 

Ik heb het over een bedrag tussen de 10K en 15K omdat nog niet helemaal duidelijk is hoeveel hij uit eigen vermogen zal kunnen betalen.

 

Het plan is trouwens dat hij zich een soort van wil inkopen om vaste eindleverancier van een bepaalde producent te worden. Het bedrag zal daarom ook grotendeels besteed worden aan licentie- en scholingskosten. Volgens mij (maar ik sta open voor jullie visie hier op) heeft dit voor mij als voordeel dat deze kosten vast staan en er dus straks niet ineens toch meer geld nodig is, maar als nadeel dat het geen tastbare/invorderbare goederen oplevert mocht het fout gaan.

 

De producent heeft een omzetprognose gegeven die veelbelovend is, en dat heeft mijn vriend dan ook erg enthousiast gemaakt. Misschien dat ik gewoon sceptisch en achterdochtig ben maar ik heb al een paar keer vergeefs gezocht naar addertjes onder het gras. Maar het is duidelijk dat de producent er baat bij heeft om de verwachtingen positief te presenteren.

 

Ik vind het een luxeartikel, en daar lijkt het me nu niet het juiste moment voor. De algemene toepasbaarheid en de doelgroep is wel weer heel groot. Maar omdat ik zelf in de ict zit en mezelf nauwelijks vertrouw met een schroevendraaier vind ik het erg lastig om het plan op een goede manier te beoordelen.

Link naar reactie
  • 0

 

Sancho houdt veel van zijn vrienden en leent ze daarom geen geld.

 

Zoals hier gezegd wordt : "Geld is un kwaai iets"

 

Ook mijn ouders en schoonouders zagen heil in mijn toko en hebben onderhands, achtergesteld geld aan me geleend. Nu is de zaak opgedoekt en blijven ook zij met de blaren zitten. Ook al zeggen ze nu, dat het niet uitmaakt, het blijft knagen....

 

Dus, hoe nobel ook, niet doen. Je zet hier veel te veel mee op het spel, en de gevolgen kunnen niet te overzien zijn.

 

Help inderdaad je vriend/maat/collega door zoeken naar ander oplossingen, dar zijn jullie beiden beter mee gebaat !

 

Succes.

 

Down

 

[edit : we plaatsten tegelijk een bericht... ]

Link naar reactie
  • 0

Nee Niels,

 

Het gaat er niet om dat de vriendschap de investering moet borgen, maar dat je vriendschap op het spel komt te staan als de investering verloren gaat. Dat is het risico waar ik op doelde.

 

Sancho heeft dat al vele malen fout zien gaan.

Sancho is de realistische tegenhanger van de dromende Don Quichot, die reuzen zag in windmolens :: In zekere zin is Sancho een pragmaticus die met beide benen op de grond staat en Boerenslim.

Link naar reactie
  • 0

 

...

Als ik een overeenkomst met hem opstel waarin staat dat hij mij het verschuldigde terug zal betalen in x termijnen tegen y rente etc., heb ik daar dan ook daadwerkelijk bescherming van als het fout gaat?

...

 

Ja, de wettelijke bescherming is er. Dus in een worst case geval kun je hem voor de rechter slepen.

 

De vraag is of je dat wilt, en dat is ook zo'n beetje de rode draad in de reacties tot nu toe, deels ook van mensen die hetzelfde hebben gedaan als ji nu wiltj. Onderschat ook niet hoeveel tijd en energie het terughalen van geld je kost. Ook je vriendschap zou daaronder flink lijden. Maar dat is uiteindelijk jouw beslissing.

 

Een ander gezichtspunt: Stel dat hij nu niet die licentie koopt, wat dan? Komt dat niet bijv volgnd jaar weer terug?

 

Als je vriend echt zo'n goed draaiend bedrijf heeft, waarom heeft hij dan geen 15 k om dat zelf te betalen? Of is die 15 k het bedrag wat hij tekort komt, en is de echte prijs hoger? En zo ja, hoeveel dan?

 

Daarnaast zijn er misschien ook onderhandelingsmogelijkheden met de licentieverstrekker: betalen obv verkoopresultaten, of gespreide betaling oid.

 

Succes met de beslissing.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Je vriend heeft een goed lopend bedrijf, waar haalt hij de tijd dan vandaan om deze nieuwe activiteiten erbij te doen?

 

Ik begrijp dat alle adviesen in jouw ogen wat negatief overkomen maar door ervaring is men hier wijs geworden en op een goede vriendschap moet je zuinig zijn.

Link naar reactie
  • 0

Niels,

 

als het product van die leverancier zo een succesnummer is, is het sneu als hij niet mee kan doen omdat hij net die 10 of 15K mist. In ondernemersland is het eigenlijk een snotje maar er zijn dagen dat ik het ook niet heb. Misschien kun je eens contact opnemen (of googlen als ICTér) naar andere afnemers van het succesnummer. Hoe gaat het hun? hebben zij succes en is je vriend in staat om dat succes dan ook te kopiëren? Dat bied je misschien enige basis en vertrouwen.

 

Ik heb ook vrienden verloren omdat die geloofden in de onderneming en het allemaal niet liep zoals het zou moeten. Nu mag ik van Ruben nog zeggen dat het de recessie was, maar toch. Bespreek ook wat het betekent als het mis gaat. Wat is er dan met jullie vriendschap aan de hand. Niet de zaken waar je over wilt praten en met een biertje klink je dat makkelijk weg.

 

Succes.

Groetjes,

 

Frank

Link naar reactie
  • 0

Echt vrienden blijven vrienden al gaat het om € 20.000. Je noemt iemand niet zo maar een vriend je moet weten wat je aan elkaar hebt. Als je mensen kennis hebt kan je er op bouwen. Probeer wel een aandeel in het bedrijf te houden. Start vervolgens een rechtspersoon op die van toepassing is. Voeg elkaar min punten en plus punten aan. Ook al is het niet je branche als je elkaar maar de goede feedback kan geven onderelkaar en wordt een eenheid in de onderneming. Als je er in gelooft moet je het doen alles valt te leren!! Daarvoor zijn geen management regels voor nodig. Maar ondernemers spirit. "overtuiging en innovatie" ;)

 

Ik vraag me af als je zoiets leert op de

'Nyenrode" ;D

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.