• 0

Financiering zakelijk of privé?

Hallo,

 

Bij de oprichting van mijn BV heb ik van tante Agaath een bedrag van € 37.000 geleend. € 18.000 hiervan is gebruikt als startkapitaal voor de BV.

 

Mijn boekhouder probeerde mij uit te leggen dat deze € 18.000 privé is geleend (immers de BV was nog niet opgericht) en de overige € 19.000 zakelijk.

 

Toch heb ik hier twijfels bij. Privé geleend wil zeggen dat ik het bedrag privé moet terugbetalen, dus na aftrek van inkomstenbelasting, sociale premies e.d. terwijl het bedrag zakelijk is gebruikt.

 

Weet iemand hoe dit daadwerkelijk zit? Waarschijnlijk heeft mijn boekhouder gewoon gelijk, maar het privé terugbetalen bevreemd me.

 

Alvast dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dank voor je antwoord. Dat topic had ik al gelezen, maar toch blijft de twijfel (ik ben misschien wat eigenwijs).

Fiscaal gezien vind ik het raar: Je leent een bedrag voor de oprichting; gebruikt dat vervolgens voor allerlei lopende zaken (zakelijk), maar moet dat privé terugbetalen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

uitlener --> jij --> onderneming. Dit is het verloop van de lening voor de 18K die je op de aandelen hebt gestort.

 

Voor risico kapitaal had het uitlener --> onderneming moeten zijn. Dus je bent eigenwijs ;)

 

Het geld wat je stort gebruik je inderdaad zakelijk maar het kapitaal is vanuit prive verschaft...

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Toch heb ik hier twijfels bij. Privé geleend wil zeggen dat ik het bedrag privé moet terugbetalen, dus na aftrek van inkomstenbelasting, sociale premies e.d. terwijl het bedrag zakelijk is gebruikt.

 

Jouw boekhouder heeft gelijk !

 

Die € 18/m. is aan jou in privé geleend om die kapitaalstorting te kunnen doen, waardoor jij middels een 100 % belang volledig eigenaar bent geworden van jouw vennootschap. ( je zou dat als volgt kunnen vergelijken. Jij ontvangt van jouw tante een bedrag van € 18/m. en met dat bedrag koop jij op de beurs aandelen van een of ander bedrijf, waardoor jij een belang in dit bedrijf krijgt)

Hierdoor is voor jou de verplichting ontstaan om die € 18/m. ook in privé aan jouw "tante' terug te betalen.

 

Door die kapitaalinbreng is de BV in staat om voor dat bedrag te kunnen investeren.

Het restant van die € 37/m. ic € 19/m. zal dan als lening in de BV gestort zijn waarmee de BV ook voor dat bedrag investering kan doen en een verplichting aan jouw "tante " krijgt.

 

Op de keeper beschouwt zullen er twee leningsovereenkomsten moeten zijn een van € 18/m. op naam van jou als privépersoon en een van € 19/m. op naam van de BV.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 211 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.