• 0

Bedrijf starten China

Ik heb al veel op internet gezocht maar geen duidelijk antwoord gevonden.

Ik wil een handelsbedrijf starten in China, later hierbij een export license aan toevoegen.

De rechtsvormen zijn mij wel duidelijk. Echter wat zijn de voorwaarden en wat zijn de bijbehorende kosten/stortingen?

Welke praktische hobbels moet ik nemen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Pieter,

 

Niet bepaald een eenvoudig te beantwoorden vraag. China is wat lastiger als bijvoorbeeld Nederland.

 

Belangrijkste hobbel is waarschijnlijk de verplichte storting. Deze is volgens mij afhankelijk van je vestigingsplaats, maar bedraagt al snel 100.000 usd of meer (mag in termijnen, in soms onderhandelbaar). Voordat je die mag betalen moet je natuurlijk wel een officieel kantoor hebben en een accountant in dienst nemen.

 

Ik zou je aanraden om gewoon contact op te nemen met de gemeente waar je je zou willen vestigen. Deze hebben practisch allemaal een kantoor voor buitenlandse investeringen en kunnen je prima verder helpen met het overwinnen van alle (stempel) hobbels en soms bizarre regelgeving.

 

Zorg er in het proces wel voor dat je er een aantal mensen bij betrekt met kennis van zaken en die je kunt vertrouwen. Het meenemen van je Nederlandse accountant of advocaat is daarentegen neit zo handig,. deze hebben kennis van Nederlandse regelgeving.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

De kapitaalstorting klopt inderdaad. Deze is echter afhankelijk van de regio en de stad waar je registreert. Voor 15.000USD kan je een registratie krijgen, daarbij ben je dan echter beperkt in je naamskeuze van het bedrijf. En inderdaad, zeker geen Nederlandse advocaat of accountant nemen, China heeft zonder meer heel aparte regelgevingen (ook belastingtechnisch).

 

Pieter de Bruin

Link naar reactie
  • 0

Ik heb inderdaad de belastingtariven gezien en deze zijn aanzienlijk "westers". De HongKong tarieven zijn vriendelijker. Kan je met een Hongkong Holding je winsten uit China overhevelen naar HongKong? Ik begrijp ook dat je voldoende winst moet maken in China om te mogen blijven bestaan.

 

Pieter

Link naar reactie
  • 0

Een officëel bedrijf starten in Beijing (dat internationaal mag handeldrijven en verschepen en grote bedragen mag ontvangen en kan uitgeven) kost ongeveer euro 500.000 aan kapitaal dat gestort moet worden.

Echter dat kapitaal mag na de oprichting weer teruggestort worden.

Dan nog is euro 500.00 veel geld, maar er zijn agencies die dit kunnen regelen en hier 1 procent voor vragen. dan is de investereing dus ca. euro 5000,=. Wij onderzoeken momenteel ook of het zinnig is een bedrijf in China op te zetten als Chinese vestiging van het bedrijf in Nederland. Wij hebben nog niet alles onderzocht, maar dit is wat er tot nu toe is uitgekomen.

Dit is overigens uitgezocht door mijn Chinese partner in beijing. Wat we nog niet weten is of dit als een investering door de Nederlandse vestiging betaald kan worden en dus in Nederland van de belasting kan worden afgetrokken.

Als dit kan is de investering afhandelijk van de rechtsvorm (BV, éénmanszaak en het daarbij behorende belastingtarief) nog een stuk lager.

 

 

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
  • 0

Helaas heb ik hier niet alle dagen mee te maken, maar ik ben weleens op bezoek geweest bij een adviseur in HongKong, hieronder een korte samenvatting:

 

Er zijn een aantal ondernemingsvormen, en elke heeft zijn of haar eigenschappen, in volgorde van makkelijk op te richten naar moeilijk:

 

- Representative office

- Joint Venture (JV)

- Wholly Foreign Owned Enterprise (WFOE)

 

Met name de laatste heeft inderdaad de hoge stortingsplicht, en is zeer moeilijk nog vanaf te komen. Bij de JV variant heeft de partner de meerderheid van de aandelen. De representative office mag zelf geen transacties hebben (mag dus niet handelen). Dus bij een hoge onzekerheid van slagen is een representative office aan te raden!

 

In de HongKong variant richt een HongKong holding een representative office op in China en een handelsmaatschappij in HongKong. De representative office wordt alleen gebruikt voor kwaliteitscontrole en het aansturen van de fabriek. De handel loopt via de HongKong Holding.

 

Met name de Nederlandse fiscus heeft bovenmatige interesse voor HongKong holdings, omdat deze in het verleden veelvuldig werden (worden?) gebruikt voor belastingontwijking. Een eenmaal gekozen structuur is moeilijk om nog te wijzigen, laat je daarom in het begin goed adviseren! Eventueel heb ik een aantal contacten daar en hier die er veel meer over kunnen vertellen. Al moet ik hier wel bij vermelden dat de kennis over dit onderwerp schaars is en dus een hoge prijs heeft.

 

Overigens moet ik bij het laatste bericht nog opmerken dat het aan te raden is de partner in kwestie goed te onderzoeken (due dilligence).

Link naar reactie
  • 0

Een JV makkelijker als een WFOE?

 

Die adviseur moet zelf eens op advies gaan. Een JV was, voor dat WFOE mogelijk werd, de enige manier voor westerse bedrijven om zaken te doen in China. Daarbij werden ze veel te vaak op de meest fantastische manieren opgelicht door de JV partner. Sinds het mogelijk worden van WFOE is de JV dus min of meer dood, behalve voor bedrijven die enkel op slechte adviseurs af gaan.

 

Gr

Mark

Link naar reactie
  • 0

Je hebt het over een een 'handelsbedrijf' en vraagt naar stortingen maar geeft niet aan wat voor handelsbedrijf en geeft ook de potentiele vestigingsplaats niet aan.

Voor zover mijn kennis rijkt klopt het meeste in dit draadje wel, en met name Tonino's eerste reactie m.b.t. contact opnemen met de lokale gemeente lijkt het beste antwoord op de vraag.

Aanvullend weet ik dat de stortingsplicht niet alleen mede afhankelijk is van de lokatie maar ook van het type WFOE; uiteraard met gerelateerde gevolgen voor je rechten/plichten.

Als je je bijv. in een van de top 5 steden vestigd kom je al snel aan de 100.000 dollar voor wat met hier een 'Consulting Company' noemt, wil je gaan uitbreiden met een export-licentie ga je meer richting de 500.000.

Overigens moet je voor zover ik weet dan van te voren aangeven wat je precies allemaal gaat verhandelen en zijn de tarieven daar mede afhangkelijk van.

Lenen tegen een bepaald percentage is uiteraard mogelijk, al weet ik niet zeker of 1% is op zo'n bedrag makkelijk te vinden is en/of betrouwbaar is.

JV is ook in mijn optiek min of meer dood, wellicht nog steeds zinvol voor een gezamelijke fabriek of een 'handel' met relatief veel risico o.i.d. (bijv. het lokale nachtleven o.i.d.) maar van daar weet ik verder niet heel veel vanaf en er zijn vast ook andere constructies denkbaar.

Via de HK-holding / Rep. office kan je veilig verkennen maar krijg je natuurlijk nooit een export-licentie en mag je naast een aantal andere praktische bezwaren inderdaad niet legtiem handelen uit naam van de Chinese vestiging.

Ik zou zeggen, neem een goed advocatenkantoor in de hand in jouw beoogde vestigingsplaats, niet perse de goedkoopste maar eentje met bij voorkeur referenties en connecties, de praktische hobbels kom je verder onderweg tegen, daar ontkom je niet aan hier ;D

 

Inkoop, oem/odm productie, inspectie en logistiek in China www.query-enjoy.com

Link naar reactie
  • 0

Gewoon een HK company oprichten en dan een representative office in China neerzetten.

 

Tenzij je iets wilt produceren dan is het een ander verhaal.

 

Je betaald dan wel Chinese belasting over personeel etc, maar alle zaken gaan via HK.

 

Waarom zou je ook een exportlicentie willen, fabrieken hebben die al vaak en indien niet zijn er 1001 bedrijven die tegen kleine vergoeding kunnen uitvoeren.

 

De echte vraag is dan ook: wat ben je van plan echt in China the gaan doen?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 213 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.