Het grote "Vijf Vragen aan HLers!" topic

Aanbevolen berichten

Ik geef de beurt door aan Marcel S. Na 334 berichten toch eens horen wie dat nu is.

Ik ben zeer vereerd, maar zit al een tijdje met mijn hoofd overal en nergens. De vijf vragen blijken scherpe eye-openers als je net je baan hebt opgezegd en voor jezelf gaat beginnen, en dat maakt ze op dit moment extra moeilijk.

Ik ga proberen binnen nu en twee weken de vragen te beantwoorden.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie

 

 

Ik ben zeer vereerd, maar zit al een tijdje met mijn hoofd overal en nergens. De vijf vragen blijken scherpe eye-openers als je net je baan hebt opgezegd en voor jezelf gaat beginnen, en dat maakt ze op dit moment extra moeilijk.

 

Hah! Dat maakt ze tevens extra interessant, en extra nuttig!

 

 

Ik ga proberen binnen nu en twee weken de vragen te beantwoorden.

 

Wij zien daar naar uit, Marcel.

Link naar reactie

Ik ben zeer vereerd, maar zit al een tijdje met mijn hoofd overal en nergens. De vijf vragen blijken scherpe eye-openers als je net je baan hebt opgezegd en voor jezelf gaat beginnen, en dat maakt ze op dit moment extra moeilijk.

Ik ga proberen binnen nu en twee weken de vragen te beantwoorden.

 

 

Niet gelukt? ;) ;D

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie

Ahum, dank voor de bump. Niet gelukt inderdaad, maar met het schaamrood op de kaken, bij deze alsnog:

 

1. Wat doe je of doet je bedrijf precies?

Ik zorg dat het klopt. Die beschrijving past goed bij mijn activiteiten. Ik ben boekhouder, belastingadviseur, trainer en coach. Daar zit soms een overlap in, ik geef wel eens een training over de omzetbelasting, maar soms ook niet. Ik verzorg de belastingaangiftes voor zzp’ers, bv’s en stichtingen. Indien nodig doe ik ook de boekhouding. Omdat ik denk dat je meer voeling houdt met je bedrijfsvoering als je zelf met de financiën bezig bent, wil ik mensen graag helpen om het cijferwerk zoveel mogelijk zelf te doen. Ik beschouw het als een kleine overwinning als iemand zegt “ik heb je niet meer nodig.” Ik vind het ontzettend leuk om mensen te helpen bij het nadenken over de financiën van hun toekomst, bijvoorbeeld waar het gaat om hypotheken aangaan of aflossen, oudedagsvoorzieningen en vermogen zeker stellen.

Samen met twee collega's wil ik komend jaar een opleidingsprogramma opzetten voor mensen met hun eerste beetje werkervaring, en ik zou me graag verder willen in het coachen van ondernemers op hun ondernemersvaardigheden (maar laat ik die eerst zelf eens opdoen;-)

 

Deze vraag (wat doe je precies) zorgde er overigens voor dat het nogal lang duurde voordat ik mijn verhaal online zette;-) Toen ik de vragen voor mijn kiezen kreeg werkte ik bij een administratie- en belastingadvieskantoor in Utrecht, maar die baan heb ik opgezegd, o.a. wegens reistijd. Ik heb gesolliciteerd en in de procedure die net niet tot een baan leidde, kwam ik er achter dat ik het heel jammer zou vinden om niet meer met belastingen bezig te zijn. Dat de organisatie niet voor mij, maar voor een ander koos, bespaarde me aldus een lastig dilemma. Sinds kort mag ik mezelf ondernemer noemen, maar wat zich precies in die sfeer gaat afspelen zal zich de komende tijd moeten uitkristalliseren. De vraag “wat doe je precies” is wellicht het beste beantwoord met ‘in februari met die vijf A4’tjes van Hans aan de slag’. ::)

 

Ik woon in Rotterdam met mijn vriendin en onze zoon van 2,5, binnenkort komt daar nog een zoon of dochter bij. Ik ben een zeer onverdienstelijk bassist en een uiterst ongetalenteerd kroegbezoeker, met een interesse in leegstand vastgoed en onderwijszaken. Met name dat leegstaande vastgoed is iets waar ik ook mee aan de slag wil, maar of daar ook verdiensten aan gekoppeld gaan worden is nog afwachten.

 

 

2. Wat betekent innovatief zijn voor je, en waarin onderscheid je je van anderen?

Innovaties en andere goede ideeën beginnen volgens mij met het regelmatig bewust UIT zetten van de automatische piloot. Dat kost tijd en – erger nog – moeite, maar verandering komt in mijn ogen niet tot stand door heel hard te werken, verandering doe je zelf.

Ik onderscheid me van anderen doordat ik ‘het geld’ eigenlijk helemaal niet zo interessant vind. Ik vind het ontzettend gaaf om mensen te helpen met kennis, inzicht en vaardigheden, zodat ze meer grip krijgen op hun werk en hun leven. Daarnaast vind ik het leuk om me in te graven in een onderwerp wat op het randje van mijn kennis ligt. Niet zo vreselijk onderscheidend, maar voor mij wel heel belangrijk, is dat ik kwaliteit wil in alles wat ik doe.

 

 

3. Welke CD’s, mp3’s of streams beluister je de laatste tijd veel?

De laatste tijd vooral veel peutermuziek. Dat wens ik niemand toe ;-) Wat ik je wel toewens:

Type O Negative

Kyteman’s Orchestra

Simeon ten Holt

Deep Purple

BZB

Klavan Gadje

Joy Division

Fear Factory

 

 

4. welke film of televisieprogramma kun je iedereen aan raden?

Ik kan erg genieten van vrijwel alle films met Vin Diesel, maar dat getuigt niet direct van goede smaak en ‘aanraden’ zal ik ze dus niet. Wat ik wel zou willen aanraden is alles wat Terry Gilliam gemaakt heeft.

We zijn thuis net begonnen aan de dvd-serie van Borgen. Ik vind het knap hoe men de druk in beeld brengt waaronder mensen geacht worden te presteren. Daarnaast vind ik de Hokjesman leuk, en De Slag om Nederland, en is Tegenlicht ook een reden om de tv aan te zwengelen.

 

 

5. hoe zie je je toekomst en waar droom je van?

De toekomst is een punt met schier oneindige massa waar ik mijn hoop en dromen reeds lang in ben verloren. Verder sta ik vrij positief in het leven. De toekomst is nu even onzeker. Binnenkort ben ik vader van twee kinderen, binnenkort mag ik mijn eigen boontjes doppen, binnenkort mag ik hetzelfde ervaren als de mensen aan wie ik al jaren adviezen geef.

 

Ik woon in een wijk die niet de beste reputatie van Rotterdam heeft (maar zeker ook niet de slechtste). Veelgebruikte omschrijvingen voor de kinderen in de wijk zijn ‘taalachterstand’ en ‘overgewicht’. Op dit moment droom ik er wel eens van om een categoraal gymnasium in de wijk neer te zetten en dat zodanig te vermarkten dat ouders in beweging komen om hun kinderen op deze school te krijgen. Nogal wat anders, zogezegd. Misschien heb ik volgend jaar wel een andere droom, misschien blijft deze wel plakken. Het is overigens nog maar de vraag of ik daar dan ook echt wat mee teweeg breng.

 

Niet alleen in mijn wijk, maar in het hele land zie ik leegstaande panden. Een andere droom is een bijdrage te leveren aan het doorprikken van de bubbel in de vastgoedmarkt, zodat de prijs die gevraagd wordt voor bedrijfsruimte een reële weerspiegeling is van vraag en aanbod. Ik heb hier nog geen ‘verdienmodel’ voor gevonden, maar ben contacten aan het leggen met mensen in de sector die mij hopelijk kunnen helpen om dit beter te doorgronden. En dan zien we wel.

 

 

6. Extra: wat vind je de meest irritante gewoonte van ondernemers?

Deze vraag is een cadeautje voor de cynische zak die sommigen in mij zien, of misschien is het wel een strikvraag ;-) Wat mij irriteert aan sommige ondernemers en met name ondernemers-organisaties (ZZP Nederland, FNV Zelfstandigen, MKB Nederland etc. etc.) is dat men af en toe wel heel gemakkelijk vergeet dat het ondernemerschap een keuze is, en geen ongeluk wat je overkomt.

 

Als ondernemer heb je te maken met een hoop regels. Dat is niet altijd leuk, maar dat wist je van tevoren, mag ik hopen. Er wordt naar mijn zin erg veel geklaagd over de regeldruk, de administratieve lasten, de kosten die je moet maken om X en Y voor elkaar te krijgen en dat geklaag wordt dan overgoten met een saus die smaakt als “maar we zijn toch de motor van de vaderlandse economie.” Ga. Toch. Weg. Ondernemers zijn niet zielig en hoeven niet met alles geholpen te worden. Van een deel van de ondernemers kan gezegd worden dat ze de economie in Nederland vooruit helpt door innovaties, investeringen, arbeidsmarktbeleid, et cetera. Wellicht moet een overheid dat stimuleren, dat hangt van je politieke gezindte af.

 

 

De volgende? Ik zou graag Antoinette aan het woord laten. Als ik het goed heb is ze nu zo’n anderhalf jaar bezig, ik zou graag willen weten “Wat is het beste besluit dat je in die eerste periode genomen hebt?“

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie

Goh, inderdaad al weer anderhalf jaar bezig. De tijd vliegt ;D

 

1. Wat doet je bedrijf precies?

Ik brouw thuis al een tijd bier en ontwikkel zodoende bierrecepten van "mijn smaak bier". Ik laat aan de hand van mijn recept dat bier brouwen in een grote brouwerij. Ik krijg dat bier in dozen verpakt aangeleverd en dat gaat in de opslag. Ik verkoop mijn bier aan slijterijen en horeca. Het meeste breng ik zelf weg, een klein deel wordt door iemand anders verkocht en gedistribueerd. Verder hoort alle administratie er ook bij en de belastingaangiften.

 

2. Wat betekent innovatief zijn voor je, en waarin onderscheid je je van anderen?

Mijn bieren zijn niet zoet, zoals de meeste supermarkt speciaalbieren. Ze zijn meer van engelse oorsprong, maar dan met nederlands schuim. Je moet ze eigenlijk proeven om te weten wat ik bedoel ;D Ik heb nu de "Intense Liefde " en de "Stoute Liefde" op de markt.

 

3. Welke CD’s, mp3’s of streams beluister je de laatste tijd veel?

Meestal staat SlamFM op. Maar als ik aan het bottelen ben, is Muse heerlijk!

 

4. welke film of televisieprogramma kun je iedereen aan raden?

Ik vind "Lie to Me" erg gaaf. Beetje ala "House".

Verder moet je de film "Hasta la Vista" zien. Die is geweldig! In datzelfde genre is "Het varkentje van Madonna" ook erg amusant.

 

 

5. hoe zie je je toekomst en waar droom je van?

Mijn droom zou een groter huis zijn, met eigen brouwhok. En toestemming van de gemeente om bier te brouwen daar, zodat ik helemaal zelf kan brouwen. Maar voor die droom moet ik wel de staatsloterij winnen helaas.....

Hoe ik de toekomst zie? Ik zie mijzelf steeds meer leren in de brouwwereld. Ik ben nu naast brouwer ook bierkeurmeester aan het worden. Ik leer steeds meer mensen kennen in de brouwwereld en dat bevalt mij heel goed. Toch zie ik mijzelf niet als fulltime brouwer/ondernemer. Ik ben ook moeder van twee en echtgenote. Mijn gezin blijft op nummer 1 staan. Ook wil ik weer wiskundeles geven, liefst op HBO niveau, anders bovenbouw VWO. De brouwerij zal naast al die activiteiten moeten blijven voorlopig. Tot de kinderen minstens 10 jaar ouder zijn....

 

BONUS Het beste besluit wat ik afgelopen tijd genomen heb?

Dat ik een technische, maar die begrijpen jullie vast wel ;) Ik heb 30 eigen fusten gekocht, die ik op festivals kan leegtappen, maar ook aan horeca kan verkopen. Ik heb ze net allemaal voorzien van leuke hartjes, zodat ze herkenbaar zijn in de brouwerij waar ze gevuld worden.

 

Tot nu toe heb ik mijn bieren laten afvullen op fles en fust in een grote brouwerij. Dat ging telkens in grote hoeveelheden (1600 liter). Als gevolg van de eigen fusten ga ik nu voor het eerst een brouwseltje van 200 liter samen brouwen bij een kleine brouwerij/café in Scheveningen. Ik ervaar plotseling een enorme vrijheid. Ik zal dat toelichten.

 

Afgelopen jaar was ik vooral bezig met meer en meer afzetpunten (slijterijen en horeca) om vooral mijn enorme hoeveelheid bier om te zetten. Het voelde alsof ik de wereld moest veroveren. Dat frustreerde ook enorm, want bier ver weg brengen betekent ook meer distributiekosten. En als ik niet snel het bier omzet, betekent het weer meer opslagkosten. Naar mate de tijd vorderde vroeg ik mij steeds meer af wat ik wilde..... ik wil vooral lokaal opereren en op bierfestivals staan. Dit jaar ga ik kijken hoe dat gaat lopen. Kan het uit de grote hoeveelheden flessenbier voor de lokale markt?

 

En nu met de komst van de fusten weet ik het antwoord als dat niet uit zou kunnen. Dan ga in alleen met mijn fusten op bierfestivals staan en verkoop eventueel een fustje aan locale horeca. Dan heb ik geen vaste kosten meer en heb ik vrijheid. Dus hoe het ook gaat lopen, brouwerij Liefde kan haar eigen bier presenteren aan de speciaalbier genieters. Dus met de aankoopbeslissing van de fusten heb ik ook mijn koers bepaald. Een koers met vrijheid.

 

Het leven is te kort om slecht bier te drinken

Link naar reactie

Leuk om een geprofessionaliseerde "hobby" brouwer op dit forum te hebben!

 

Ik ga aanstaande zondag mijn eigen brouwsel bottelen (20 litertjes maar, een "Rochefort 8"" replica), onder het genot van een paar door mede HL leden aangeraden bieren, waaronder een Gordon Scotch (met dan aan Marjan) en een Westvleteren 12.

 

Ik ben zeer benieuwd naar jouw bieren, en ga er binnenkort vast eentje proeven!

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

Hierbij het stokje aan: Roderick. Ja, de allernieuwste in het voorstel topic, dus die ik zeker nog niet gevraagd ;-)

 

Vragen aan Roderick:

 

1) Je zegt dat je er per ongeluk ingerold bent in het bedrijf. Hoe ging dat?

2) Welke plannen heb je met je bedrijf?

3) Welke muziek draai jij meestal als DJ?

4) Lust je bier? Zo ja, wat vind je het lekkerste bier?

 

Bonus: Als je op een onbewoond eiland gestrand zou zijn, met welke items uit jouw dagelijkse leven (die je toevallig bij je hebt) zou jij vis vangen?

 

 

 

Het leven is te kort om slecht bier te drinken

Link naar reactie

Wat doe je of doet je bedrijf precies?

We zijn een verhuurfirma die zich voornamelijk focust op de techniek bij kleinere evenementen tot ongeveer 1000 personen. Denk hierbij aan bedrijfsfeesten, house evenementen, bruiloften, presentaties, verjaardagen, verenigingen, et cetera. Wij verzorgen het liefst het complete plaatje van licht, geluid, beeld en sinds kort ook steeds meer de partyverhuur (statafels, glaswerk, tenten, enz.). Tegenwoordig noemt iedereen zich DJ en daar spelen wij op in. Wij ondersteunen deze DJ's met de apparatuur die er nodig is voor een succesvol feest. Denk hierbij aan de speakers, verlichting en een dj meubel. Uiteraard allemaal van gerenommeerde topmerken tegen een betaalbaar tarief. In het weekend rijden meerdere jongens rond, bouwen de apparatuur op en af en zorgen we er keer op keer voor dat er een succesvol feest staat. Ik zit veel op kantoor en zorg er tegelijkertijd voor dat klanten ook terecht kunnen om de apparatuur bij ons af te halen.

 

Wat betekent innovatief zijn voor je, en waar onderscheid je je in van anderen?

Ik heb ervoor gekozen om een duidelijke prijsstelling te hanteren op internet, waardoor we zeer toegankelijk zijn voor eigenlijk iedereen. Met een zo compleet mogelijk assortiment proberen we hierdoor aan de vraag te voldoen. Als jonge ondernemer probeer ik continu verbetering aan te brengen bij het bedrijf en mezelf. Deze leerweg is hartstikke leuk! Dagelijks bezig zijn, brainstormen en plannetjes uitvoeren is mijn hobby. Zo nu en dan een risico nemen hoort hierbij, alleen op die manier kom je er.

 

Welke CD's (of MP3's, of internetstreams) draai je de laatste tijd veel?

Het past waarschijnlijk helemaal niet binnen de doelgroep van het HL forum, maar ik luister graag deep house. Dit is een genre dat ik heel passief kan luisteren, maar ook op een feestgelegenheid. Je hoort het vaak in een winkel, bij een lounge bar en steeds meer in clubs.

 

een voorbeeld

 

Welke film of welk televisieprogramma kun je iedereen aanraden?

Ik ben ontzettend fan van de televisie serie Homeland op ned3.

 

Hoe ben je zo enthousiast betrokken geraakt bij Higher Level ?

Op mijn 17de ben ik begonnen met de verhuur van apparatuur, nu ben ik 21 en sinds 2013 heb ik de keuze gemaakt om ervan te leven. Hierdoor ben ik niet gaan studeren. Ik deel graag mijn mening met andere, vanwege mijn grote ambities sta ook open voor de mening van derde en adviezen. Een forum is hiervoor een ideaal platform.

 

De vragen van Antionette:

1) Je zegt dat je er per ongeluk ingerold bent in het bedrijf. Hoe ging dat?

Ik ben gestart als DJ, draaide vanaf mijn 14de veel kinderfeestje. Later werden dit sportverenigingen, schoolfeesten, bruiloften et cetera. Na een aantal jaar had ik al behoorlijk wat apparatuur bij elkaar gespaard, waarmee ik op stap ging. Ik kreeg wel eens de vraag of ik de apparatuur ook los verhuurde. Op mijn 17de besloot ik om deze dienst ook aan te bieden. De spullen die ik had verhuurde ik los, maar zonder rijbewijs schoot dit niet echt op. Ik was altijd afhankelijk van vervoer. Op mijn 18de heb ik de gok gemaakt om een bedrijfspand te huren en het serieus aan te pakken.

 

2) Welke plannen heb je met je bedrijf?

Het tien jaren plan ;D. Het bedrijf heeft een compleet assortiment voor een feest of evenement. Hiermee toeren we graag door het hele land, vanuit verschillende vestigingen.

 

3) Welke muziek draai jij meestal als DJ?

Eigenlijk ben ik helemaal gestopt met mijn DJ werkzaamheden. Ik draaide graag de muziek die ervoor zorgde dat iedereen het naar zijn zin had. Ik hield me niet vast aan een muziekstijl.

 

4) Lust je bier? Zo ja, wat vind je het lekkerste bier?

Uiteraard lust ik bier, als ik de keus heb kies ik voor Grolsch.

 

Bonus: Als je op een onbewoond eiland gestrand zou zijn, met welke items uit jouw dagelijkse leven (die je toevallig bij je hebt) zou jij vis vangen?

Dit is een hele makkelijke vraag! Iedereen uit onze branche heeft een Leatherman op zak. Een vergroot zakmes met een tang erbij ;)

Link naar reactie

Hallo allemaal,

 

Mikky heeft me vandaag gevraagd om ook eens 5 (eigenlijk 6) vragen te beantwoorden. Daar maak ik graag even tijd voor! Komt ie:

 

 

1) Wat doe je of doet je bedrijf precies?

Op 1 november a.s. timmer ik al 10 jaar aan de weg als belastingadviseur voor het kleinbedrijf en particulieren in bijzondere omstandigheden (emigratie, scheiding, overlijden). Mijn ondernemersklanten zijn vooral vrije beroepers, ZZP'ers in de IT en (online) speciaalzaken). Verder bedien ik diverse stamrecht-BV's en een kleine maar heel trouwe groep senioren. Ik doe ook een heel klein beetje aan boekhouden, maar wat omvangrijkere administraties besteed ik uit aan zelfstandig oprerende boekhoud(st)ers in mijn netwerk. Van hen krijg ik af en toe ook fiscale adviesopdrachten waar zij hun vingers niet aan willen branden. Veelal gaat het dan om overgaan naar een andere rechtsvorm (o.a. in of weer uit de BV), om bijzondere bedrijfsoverdrachten, (her)etikettering van onroerend goed en auto's. Uiteraard gaat het altijd om zo weinig mogelijk belasting betalen, maar wel binnen de grenzen van de wet en op een zo simpel mogelijke manier. Procederen voor de fiscale rechter (rechtbank of hof) doe ik ook, al is dat niet heel vaak.

 

Verder ben ik begin 2012 gestart met het opzetten van een bedrijf dat espressocupjes produceert en verkoopt (zie het topic Espressocupjes start-up). Bij vraag 6 geef ik aan hoe ik hierbij kwam.

 

 

2) Wat betekent innovatief zijn voor je, en waar onderscheid je je in van anderen?

Innovatief zijn betekent voor mij: oog hebben voor verbetering, voor gaten in de markt en daar actief oplossingen voor uitwerken.

 

Als zelfstandig belastingadviseur voor het kleinbedrijf betekent innovatief zijn voor mij dus vooral nieuwe manieren vinden om vergeleken met de concurrentie inhoudelijk meer kwaliteit en service voor een lagere prijs te bieden. Dat is vooral een kwestie van voortdurende procesoptimalisatie, bijvoorbeeld door formats te verzinnen (en te updaten) voor veel voorkomende vraagstukken met alles wat daarbij hoort (o.a. stappenplannen, dataverzamelingsformulieren, rekensjablonen, vaste prijzen voor bepaalde modules). Maar ook betekent innovatief zijn voor mij als belastingadviseur steeds weer nieuwe manieren zien te vinden om nieuwe klanten te vinden en te binden. Bijvoorbeeld het ontwikkelen van een abonnementen/kortingensysteem voor boekhouders, of het ontwikkelen van een auto-op-de-zaak-of-in-privé? adviesproduct voor autobedrijven die veel aan het type ondernemers verkopen waar ik mij op richt.

 

Als espressocupjesproducent in spé betekent innovatief zijn een zodanige kleinschalige, super lowbudget methode zien te ontwikkelen voor het produceren en verkopen van espressocupjes, dat een voor mij interessante eindgebruikersgroep (het NL kleinbedrijf) goedkoper kan worden bediend en kleinschalige koffiebranders en -handelaren laagdrempelig met eigen label cups kunnen instappen in de nog steeds sterk groeiende espressocupjesmarkt. Innovatief zijn komt in deze start-up dus neer op een productiemethode zien te vinden die zoveel mogelijk gebruik maakt van componenten die al in enorme aantallen (dus voor consumenten of small business) worden geproduceerd. Want die zijn altijd stukken goedkoper dan componenten die voor een specifieke industrie worden gemaakt. Dus voor het sealen van cupjes bijvoorbeeld uitgaan van een T-shirtbedrukkingspersje van een paar honderd euro die je voor nóg zo'n bedrag laat verbouwen, in plaats van professionele heatseal apparatuur van tienduizenden euro's voor de grootschalige voedingsindustrie.

 

3) Welke film of welk televisieprogramma kun je iedereen aanraden?

Breaking Bad is wat mij betreft een echte aanrader voor ondernemers. Niet alleen omdat het laat zien dat, wat je ook verkoopt (in dit geval christal meth), er heel veel bij komt kijken om de boel gesmeerd te laten blijven lopen (o.a. soms stategische allianties sluiten met partijen die jou het liefst om zeep helpen), maar ook omdat het laat zien wat het vrije ondernemerschap met iemand als persoon en zijn gezin kan doen. Walter White (de aan terminale kanker lijdende scheikundeleraar die christal meth is gaan produceren om zijn gezin niet berooid achter te laten) bijvoorbeeld, put kracht en energie uit het hele avontuur, geneest daardoor grotendeels en ontpopt zich alsnog tot succesvolle zakenman. Jesse, een voormalige leerling en drugsverslaafde drop-out die zijn hulpje wordt, ontpopt zich van een onbetrouwbare loser tot een gewaardeerde kracht waarop je kunt bouwen. Walters vrouw (assistent-accountant) die totaal niet achter de criminele activiteiten van haar man staat en probeert een legaal alternatief te vinden (autowasserette), ontpopt zich als creatief onderneemster en als onmisbare schakel in het witwassen van het door haar man crimineel verdiende geld. En hoe absurd het hele verhaal ook lijkt, ik vraag me af wat ik zou doen in zo'n situatie. Kortom: zeer inspirerende kost!

 

4) Hoe ben je zo enthousiast betrokken geraakt bij Higherlevel.nl ?

Ooit stuitte ik bij toeval op het fenomeen HL en zag dat ondernemers daar gratis vaak heel goede antwoorden krijgen op hun ondernemersvragen. Vanuit de gedachte: "If you cant beat them, join them" ben ik me vervolgens al snel gaan profileren als fiscalist voor het kleinbedrijf door net als ...(3xraden) ook fiscale vragen te beantwoorden. Uiteraard met de gedachte daar uiteindelijk financieel toch ook weer wat wijzer van te worden. Een positief effect heeft het zeker gehad, maar ik vond het onvoldoende om ermee door te gaan. Verder werd ik een beetje moe van steeds weer diezelfde fiscale vragen van newbees die alleen maar komen halen en niet eens de moeite nemen om een profiel aan te maken. Vandaar dat ik vanaf een bepaald moment alleen nog maar af en toe topics las die iets met innovatie of met ondernemen in het algemeen te maken hebben (zoals welk koffiezetapparaat moet ik kopen? ;)).

 

5) Aan welk lid van Higherlevel wil je graag de volgende "Vijf Vragen" stellen, en welke vraag zou je hem of haar graag willen stellen?

Volgens mij is zij nog nooit aan de beurt geweest, ook al is ze al lid sinds november 2002 en zeer actief op HL. Over wie heb ik het? Juist ja, Christine! Gezien haar enorme aantal reuzen in de categorie "stamtafel", zou ik haar willen vragen: welke plaats neemt HL in jouw leven in?

 

6) Bonusvraag: van fiscale diensten naar het product koffiecups. Wat was je “drift” om die koerswisseling te maken?

Laat ik allereerst aangeven dat er voorlopig nog geen sprake is van een algehele switch van belastingadvies naar espressocupjes. Maar wat niet is kan natuurlijk ooit nog komen...

 

De belangrijkste reden voor het starten van mijn espressocupjes avontuur is dat het vak van belastingadviseur voor mij zo zijn beperkingen heeft. Gezien mijn algehele achtergrond en fiscale ervaring (kleinere accountantskantoren) moet ik het vooral hebben van advisering aan het kleinbedrijf en aan particulieren. Dat is enerzijds heel leuk, want je werkt dan niet voor grote abstracte opdrachtgevers, maar voor mensen van vlees en bloed die echt waardering tonen als je ze helpt hun fiscale problemen op te lossen. Anderzijds zijn dit klanten die vaak heel veeleisend zijn, maar slechts weinig willen/kunnen betalen en dat is minder leuk (ook al zie ik het vooral als een uitdaging). O.a. door de economische tegenwind die over NL waait, is dit de afgelopen jaren alleen maar erger geworden. Bovendien wordt de concurrentie van accountants, boekhouders en andere financials steeds groter, want velen van hen zien hun reguliere boekhoudomzetten gestaag dalen. En omdat de kleinere klant niet bij voorbaat weet bij wie hij het beste af is, kiest die veelal voor degene met de laagste tarieven.

 

Een zelfstandig opererende all round MKB-fiscalist ziet tegenover de forse jaarlijkse tijd- en geld investeringen die hij jaarlijks moet doen om bij te blijven, dus een steeds onzekerder wordend omzet- en winstpotentieel staan. Dan ga je vanzelf nadenken wat je hieraan kunt doen: Nóg meer netwerken en acquisitie plegen (het houdt een keer op)? Samenwerkingsverbanden aangaan (al vaak geprobeerd)? Tarieven verlagen (de mijne zijn al laag ;))? Oók gaan boekhouden (no thanks! >;()? Of iets heel anders er naast gaan doen?

 

Het werd dus dat laatste. Iets in de categorie "leuk en lekker" (waarmee je op feesten en partijen dus leuk voor de dag kunt komen ;D) in plaats van iets in de categorie "noodzakelijk kwaad" waar belastingadvies helaas onder valt. Waarom espressocupjes? Omdat dit nog steeds een enorme groeimarkt is en ik een manier denk te hebben gevonden om enkele gaatjes in deze markt op een unieke wijze te kunnen vullen. Alleen die gedachte al geeft mij enorm veel energie en zorgt voor een enorme drift om door te gaan met dit avontuur! 8)

 

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie

Kop op! Ga bij jezelf te rade welke talenten je hebt en hoe en waar je ze kunt inzetten. Dat heb ik vorig jaar ook gedaan. Kwaliteit verloochend zich nooit en alle rommel en ellende die je achter je hebt sterken je alleen maar om nieuwe zaken weer veel beter aan te pakken. Als je wilt kom ik wel een motiverend praatje met je maken.

Link naar reactie
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Als Christine haar hernieuwde visie/ervaring op de 5 vragen van toendertijd met ons wil delen meldt ze zich vanzelf wel ;)

 

Ik heb nu aan Caroline Malmberg Waling het verzoek gedaan aan dit topic deel te nemen. Met de bonusvraag:

Gezien je profiel ben je mediator om samenwerkingsvormen tot stand te brengen en te begeleiden. Ikzelf ben voorstander van coöperatievormen. Dit omdat ik van mening ben dat als met name kleine zelfstandigen zich formeren gezamenlijk grotere projecten op kunnen pakken. Echter, ik zie in de HL-wereld hier weinigen écht van deze samenwerkingsvorm gebruik maken.

Merk jij in deze tijd, waar het mede gezien de crisis, moeilijk is om klanten/projecten binnen te halen dat men meer gebruik maakt van samenwerkingsvormen of juist niet?

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Caroline heeft toegezegd. Leuk! Wel "even" twee weken geduld. Want Caroline heeft i.v.m. drukte er op het moment niet direct tijd voor. ;)

 

Mocht in de tussentijd iemand anders spontaan aan ons topic mee willen doen? Dan wordt dat uiteraard gewaardeerd. Welkom alvast !

Dit zijn de 5 vragen:

 

1) Wat doe je of doet je bedrijf precies?

2) Wat betekent innovatief zijn voor je, en waar onderscheid je je in van anderen?

3) Welke film of welk televisieprogramma kun je iedereen aanraden?

4) Hoe ben je zo enthousiast betrokken geraakt bij Higherlevel.nl ?

5) Aan welk lid van Higherlevel wil je graag de volgende "Vijf Vragen" stellen, en welke bonusvraag zou je hem of haar graag willen stellen?

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Als je wilt kom ik wel een motiverend praatje met je maken.

 

Misschien een idee om eerst dat praatje te maken en dan pas met een - ongetwijfeld goedbedoeld - advies te komen ...

 

Hmmm... Ik denk dat Christine niet veel advies nodig heeft. Misschien heeft ze juist wel genoeg aan wat steun.

Link naar reactie
Caroline heeft toegezegd. Leuk! Wel "even" twee weken geduld. Want Caroline heeft i.v.m. drukte er op het moment niet direct tijd voor. ;)

Die twee weken beginnen onderhand aardig lang te duren ;D

 

Op dit moment al 76 weken en 3 dagen, om precies te zijn ::)

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie

1) Wat doe je of doet je bedrijf precies?

 

Ik ben advocaat en heb mij in de loop der jaren steeds meer toegelegd op een interessant onderdeel van het recht: het opzetten en het ontvlechten van allerlei soorten samenwerkingsverbanden, zoals een B.V. met meerdere aandeelhouders, samenwerkingen in de vorm van een vennootschap onder firma of commanditaire vennootschap maar ook meer "losse" samenwerkingsvormen zoals contracten over het gezamenlijk verrichten van research. Ik doe dat met mijn partner, Henk Waling, vanuit een advocatenkantoor dat wij halverwege 2012 hebben opgericht (Malmberg Waling Advocaten in Den Haag).

Hiernaast ben ik ook al een hele tijd betrokken bij een andere onderneming. In de negentiger jaren, toen het internet in opkomst was, heb ik met een klein team een website gebouwd waar juristen interactief voorbeelddocumenten konden samenstellen en downloaden (een modellenbank). Op deze website kon iemand aan de hand van een online questionnaire een serie vragen beantwoorden waarna het systeem op basis van de gegeven antwoorden een document “op maat” genereerde dat vervolgens kon worden gedownload. Deze website was zijn tijd ver vooruit. Helaas leverde de exploitatie van de website niet genoeg op om de investeringen terug te verdienen. Op een gegeven moment realiseerden wij ons dat het softwaresysteem waarop onze website “draaide” ook commercieel interessant is voor vakgenoten en anderen die met standaardcontracten en dergelijke werken. In de afgelopen jaren hebben wij ons systeem (onder de naam XiDRAFT) daarom zo aangepast dat het nu een tool is die iedereen online kan gebruiken.

 

2) Wat betekent innovatief zijn voor je, en waar onderscheid je je in van anderen?

 

Innovatie is voor mij de mogelijkheid om met behulp van technologie mijn vak te vernieuwen, oplossingen te bedenken voor veel voorkomende problemen en voor het efficiënter uitvoeren van allerlei taken. Het is mensen eigen om, staand op de schouders van de vorige generatie, steeds nieuwe tools te bedenken. Het fascinerende vind ik dat de ontwikkelingen steeds sneller gaan: innovatie leidt tot vergaande automatisering en zal onze samenleving ingrijpend veranderen.

Mijn interesse in innovatie is wat mij onderscheidt van andere juristen. Juristen hebben de reputatie nogal traditioneel en risicomijdend te zijn; in de juridische wereld lijkt de tijd soms stil te staan. Onlangs las ik een artikel waarin iemand van mening was dat de komst van email in ons vak de enige echte doorbraaktechnologie van de afgelopen jaren is geweest… Er valt op juridisch terrein met innovatie dus wel wat winst te behalen. Maar hier is natuurlijk ook een spanningsveld: wij advocaten rekenen immers op basis van uurtje-factuurtje af en de uitdaging zal zijn om de tijdwinst door efficiency verbetering daadwerkelijk te verzilveren.

Ik ben er van overtuigd dat de veranderingen in onze samenleving door innovatie en automatisering niet zijn te stoppen. Daar zitten mogelijk negatieve kanten aan (door automatisering gaat betaald werk “verloren”) maar ook grote voordelen. Als bijvoorbeeld online tools zoals die van ons op grote schaal zou worden gebruikt krijgen particulieren en ondernemers (voor wie goede juridische ondersteuning nu vaak - te - duur is) gemakkelijker en goedkoper toegang tot juridische kennis en know-how waardoor zij hun juridische positie kunnen verbeteren.

 

3) Welke film of welk televisieprogramma kun je iedereen aanraden?

 

Ik heb natuurlijk geen tijd gehad voor film of televisie kijken ;)! Maar als ik dan stiekem toch even de buis aanzet dan kijk ik graag naar series als House of Lords, Breaking Bad, Braquo, The Wire of Homeland.

 

4) Hoe ben je zo enthousiast betrokken geraakt bij Higherlevel.nl?

 

Als je als ondernemer vragen hebt stuit je al snel op Higherlevel. Ik vind het fantastisch hoe op dit forum zoveel goede en praktische informatie wordt gedeeld. Heel bijzonder! Het succes van het forum komt natuurlijk door de inzet van de actieve forumleden (veel dank daarvoor!). En op een gegeven moment zag ik een vraag die ik wel moest beantwoorden... Ik merkte dat het behalve nuttig (eigen belang speelt natuurlijk wel een beetje mee om ons nieuwe kantoor op de kaart te zetten) ook gewoon leuk is om kennis te delen. De laatste tijd heb ik het erg druk gehad en is het er niet zo van gekomen, maar dat komt wel weer wat mij betreft.

 

5) Aan welk lid van Higherlevel wil je graag de volgende "Vijf Vragen" stellen, en welke bonusvraag zou je hem of haar graag willen stellen?

 

Aan Marcel Spruit (als hij ten minste nog niet aan de beurt is geweest) omdat ik altijd veel leer van zijn heldere antwoorden!

Mijn bonusvraag aan Marcel: belemmert de overheid het starten en groeien van MKB ondernemingen door een overvloed aan regels op het gebied van boekhouden/belastingen en wat is jouw top 3 voor vereenvoudiging?

 

Bonusvraag aan mij van Mikki:

 

Gezien je profiel ben je mediator om samenwerkingsvormen tot stand te brengen en te begeleiden. Ikzelf ben voorstander van coöperatievormen. Dit omdat ik van mening ben dat als met name kleine zelfstandigen zich formeren gezamenlijk grotere projecten op kunnen pakken. Echter, ik zie in de HL-wereld hier weinigen écht van deze samenwerkingsvorm gebruik maken.

Merk jij in deze tijd, waar het mede gezien de crisis, moeilijk is om klanten/projecten binnen te halen dat men meer gebruik maakt van samenwerkingsvormen of juist niet?

 

Net als Mikki ben ik een voorstander van samenwerken en begeleid ik partijen bij het opzetten daarvan (als advocaat niet als mediator). Vooral voor kleine ondernemingen kan het goed zijn om de krachten te bundelen. Bij het selecteren van een samenwerkingsvorm denkt men echter meestal toch niet snel buiten de gebaande paden. Dat begrijp ik ook wel want experimenteren kan interessant zijn, maar dat doe je meestal niet met je eigen onderneming… Dat gezegd hebbende blijkt het in de praktijk ook vaak lastig om in grotere samenwerkingsverbanden met veel mensen samen te werken: je hebt dan goede afspraken nodig over het aansturen van het geheel om te voorkomen dat de samenwerking verzandt in oeverloze discussies tussen de partners.

De crisis speelt wel een rol, maar - hoe kan het ook anders - in negatieve zin: als de inkomsten in een samenwerkingsverband dreigen af te nemen, kiest men vaak de oplossing het samenwerkingsverband te verbreken of besluiten de partners dat een van hen moet vertrekken.

 

Caroline Malmberg

email: caroline.malmberg@malmbergwaling.nl

GSM: +31 (0)61 30 945 64

http://malmbergwaling.nl

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 104 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.