Het grote "Vijf Vragen aan HLers!" topic

Aanbevolen berichten

Want ik vind het wel heel erg leuk dat in dit topic weer nieuw leven is geblazen. :-K

 

Nou ja... echt leven zit er niet in... Jammer want het is wel erg leuk om te lezen.

 

 

(edit: oef, ik durfde dit bericht bijna niet te plaatsen, na de automatische melding dat het niet altijd gewaardeerd wordt om een topic op te halen waarop al een half jaar niet meer is gereageerd...

 

Omdat ik het toch leuk zou vinden als het weer verder gaat, riskeer ik dan maar mijn eerste kneus...)

 

 

Lees ook onze Webwinkel Tips. Of maak gebruik van de Gratis Verbetertips voor jouw webwinkel

Link naar reactie

Be our guest ;) met de volgende bonusvraag: hoe verklaar je je switch van 'hospitality' naar 'retail consultancy'? Of welke meerwaarde denk je online retailers vanuit juist deze achtergrond te kunnen bieden?

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie

Be our guest ;) met de volgende bonusvraag: hoe verklaar je je switch van 'hopitality' naar 'retail consultancy'? Of welke meerwaarde denk je online retailers vanuit juist deze achtergrond te kunnen bieden?

Highio was me net voor, ik was de bonusvraag nog aan het bedenken

Maar inderdaad: bij deze nomineren we Lieuwe Miedema a.k.a. Webwinkel Meerwaarde

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

Slaap er een nachtje over of je dit nu wel of niet wilt en anders mogen kandidaten zich bij het modteam melden...

 

Groet,

 

Highio

 

Edit: Lieuwe neemt de uitdaging aan, met even geduld krijgt dit verzameltopic dus opnieuw een vervolg, waarvoor dank

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Dit is een van de misschien 3 draadjes op het hele forum waarbij niemand je dat kwalijk zal nemen... ;)

Mee EENS !

 

Want ik vind het wel heel erg leuk dat in dit topic weer nieuw leven is geblazen. :-K

Nou ja... echt leven zit er niet in... Jammer want het is wel erg leuk om te lezen.

Ik vind dat ook HEEL jammer... Maar wil daarmee aanstippen dat.... juist een antwoord als dit:

:) Voel me vereerd, maar is het niet leuker/ interessanter om dit te doen bij de wat bekendere forumleden/ leden die al wat langer lid zijn?

.... het stil wordt/blijft

 

Slaap er een nachtje over of je dit nu wel of niet wilt en anders mogen kandidaten zich bij het modteam melden...

Groet,

Highio

Dus... Slaap er nog een nachtje over... Maar wel wakker worden als je het echt jammer vindt en daarom dit draadje weer op hebt gepakt ! ;)

Be our guest ;) met de volgende bonusvraag: hoe verklaar je je switch van 'hospitality' naar 'retail consultancy'? Of welke meerwaarde denk je online retailers vanuit juist deze achtergrond te kunnen bieden?

Dankjewel voor wakker schudden en wakker worden ;) Ik ga jouw 5 antwoorden en de bonusvraag morgen lezen! Toch?

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Edit: Lieuwe neemt de uitdaging aan, met even geduld krijgt dit verzameltopic dus opnieuw een vervolg, waarvoor dank

Alvast dank Lieuwe. Als verfrissing de 5+ vragen:

 

1) Wat doe je of doet je bedrijf precies?

2) Wat betekent innovatief zijn voor je, en waar onderscheid je je in van anderen?

3) Welk boek, film of welk televisieprogramma kun je iedereen aanraden?

Bonus) Hoe verklaar je je switch van 'hospitality' naar 'retail consultancy'? Of welke meerwaarde denk je online retailers vanuit juist deze achtergrond te kunnen bieden?

4) Hoe ben je enthousiast betrokken geraakt bij Higherlevel.nl ?

5) Aan welk lid van Higherlevel wil je graag de volgende "Vijf Vragen" stellen, en welke bonusvraag zou je hem of haar graag willen stellen? Mag ook iemand zijn die al lang geleden aan de 5-vragen meegedaan heeft, maar wellicht nu een andere fase in en kijk op het ondernemerschap heeft.

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Nogmaals bedankt voor de uitnodiging. Zoals ik al schreef, wil ik niet de reden zijn dat dit draadje voortijdig stopt...

 

Hierbij mijn antwoorden.

 

Groet,

 

Lieuwe Miedema

 

 

Wat doet je bedrijf precies?

 

 

WebwinkelMeerwaarde.nl voert objectieve beoordelingen uit voor webwinkels en geeft concrete adviezen om de webwinkel te verbeteren. Dit aan de hand van uitgebreide checklijsten en een concreet actieplan.

 

 

Op dit moment bieden wij drie verschillende WebwinkelChecks aan:

 

QuickCheck:

Een beoordeling op hoofdlijnen en meestal gebruikt als kennismaking met onze diensten.

 

QualityCheck:

Een uitgebreide beoordeling met meer diepgang, waarbij webwinkeliers een compleet beeld krijgen van de verbeterpunten voor hun webwinkel (van vindbaarheid, eerste indruk, tot aan betaling en service).

 

MysteryCheck:

Een complete beoordeling, waarbij tevens (anoniem) bestellingen worden gedaan, zodat voor het hele proces (inclusief ontvangst, retourneren, etc.) verbeterpunten in kaart worden gebracht.

 

 

 

Wat betekent innovatief zijn voor je, en waar onderscheid je je in van anderen?

 

Hoewel ik het heerlijk vind om nieuwe ideeën te bedenken, plannen te maken en dingen net even anders te doen, is innovatief zijn voor mij geen doel op zich. Ik vind het vooral belangrijk om persoonlijke service te verlenen aan klanten en hen te helpen om hun winkel (verder) te laten groeien.

 

 

Kraakheldere rapportages

Geen langdradige adviezen, maar gewoon concrete verbeterpunten, waardoor de webwinkel eigenaar meteen ziet wat hij of zij zou moeten aanpassen

 

Ervaring in kwaliteitswereld

Het benutten van mijn kennis, ervaring en inzichten vanuit de kwaliteitswereld.

 

Service en kwaliteit

Ik geloof in persoonlijke service en aandacht en ben er van overtuigd dat het bieden van hoge kwaliteit en service een absolute meerwaarde is voor elk bedrijf.

 

 

 

Welk boek, film of welk televisieprogramma kun je iedereen aanraden?

 

Ik ben een groot fan van films. Vooral dramafilms. Er zijn er natuurlijk zoveel…

Hier in ieder geval drie die ik zeker de moeite waard vind:

The Constant Gardener

Pay it Forward

Hotel Rwanda

 

 

 

Hoe verklaar je je switch van 'hospitality' naar 'retail consultancy’?...

 

Dat is nog niet zo eenvoudig kort uit te leggen. Dit komt door ontwikkelingen en kansen in mijn loopbaan, gecombineerd met een persoonlijke interesse voor alles wat met ondernemen op internet te maken heeft:

 

 

Tijdens mijn studie International Hospitality Management bleek dat die wereld niet goed bij mij paste. Hoewel de materie interessant was en het internationale aspect mij aansprak, werd er in mijn beleving te veel waarde gehecht aan status/ aanzien.

 

Vanwege mijn reislustige aard, kwam ik terecht in de reiswereld. Ik ben begonnen als verkoper en gegroeid in de rol van probleem- en klachtenoplosser. Ik heb daarna een paar jaar gewerkt bij de klantenservice van een grote touroperator. Deze functie werd gecombineerd met kwaliteitsbewaking; een onderdeel waarin ik heel erg geïnteresseerd was en altijd ben gebleven. Vanuit deze functie heb ik een overstap gemaakt naar de toerisme branche, waar ik vijf jaar heb gewerkt als Auditor Quality voor een grote aanbieder van vakantieparken.

 

Hier heb ik (mede) een kwaliteitssysteem en auditprogramma opgezet en verder ontwikkeld, waarmee we alle parken halfjaarlijks toetsten op naleving van wet- en regelgeving, veiligheid en kwaliteit. (De retail was één van de onderdelen van deze toetsing.)

 

 

Al vanaf jongs af aan wilde ik een eigen bedrijf opzetten. Dit bleef echter altijd bij (vergevorderde) plannen. Er was eigenlijk maar een constante factor in al deze plannen: het zou een internet onderneming worden.

 

Sinds internet beschikbaar werd voor particulieren, heb ik websites gemaakt en onderhouden, portal websites opgezet en beheerd en heb ik vele affiliate programma’s gebruikt om inkomsten te genereren. Uiteraard maakte ik plannen voor een eigen webwinkel.

 

In de afgelopen zeven jaar heb ik mij voornamelijk gericht op mijn carriere. Toch heb ik het merendeel van de vrije momenten die ik had, besteed aan het voorbereiden en onderzoeken van een eigen webwinkel.

 

 

In mijn laatste baan liep ik steeds vaker tegen de beperkingen aan van een grote organisatie: de ontwikkelde tools werden naar mijn mening niet ten volste benut en niet verder doorontwikkeld, ondanks mijn voorstellen. De drang om voor mezelf te beginnen werd groter dan ooit.

 

Ik realiseerde me echter dat ik het geleerde ook toe kon passen op mijn passie voor ondernemen op internet:

 

Met mijn kennis vanuit de kwaliteitswereld,

mijn ervaring met het toetsen van managers en ondernemers

en de vele tijd aan onderzoek voor het starten van een webwinkel,

zou ik kleine tot middelgrote webwinkels goed kunnen helpen.

 

 

Ik help webwinkel eigenaren door middel van heldere adviesrapportages en concrete actieplannen. Voor hen kan ik het verschil maken! Dat geeft mij enorme voldoening.

 

 

 

Hoe ben je enthousiast betrokken geraakt bij Higherlevel.nl?

 

Via het Webwinkelforum kwam ik meermaals een verwijzing tegen naar HL. Uiteraard ben ik hier gaan kijken en na een tijdje de sfeer te hebben geproefd en wat topics te hebben gelezen, heb ik mij hier ook aangemeld. Daar heb ik nog geen spijt van gekregen…

 

 

 

Aan welk lid van Higherlevel wil je graag de volgende "Vijf Vragen" stellen, en welke bonusvraag zou je hem of haar graag willen stellen?

 

Het stokje zou ik door willen geven aan Ward.

 

 

Met de extra vraag: Wat is de reden waarom je zoveel advies geeft op forums zoals deze en vooral ook het webwinkelforum?

 

 

 

 

 

Lees ook onze Webwinkel Tips. Of maak gebruik van de Gratis Verbetertips voor jouw webwinkel

Link naar reactie

Lieuwe, dank voor het doorgeven van het stokje.

Mikky, omdat het je verjaardag is, ben ik er vandaag eens goed voor gaan zitten.

 

1. Wat doet je bedrijf precies?

Ik heb vijf verschillende bedrijfsactiviteiten:

 

• ik heb een vertaal- en tekstbureau met dtp-studio;

• ik ben uitgever van managementboeken;

• ik ben adviseur op het gebied van usability (gebruikersvriendelijkheid);

• ik ben eigenaar van een keten van webwinkels;

• ik ontwikkel een platform voor e-commerce.

 

Deze mengelmoes rationaliseer ik graag met de idee dat je niet alle eieren in één mandje moet leggen. Maar als ik eerlijk ben, is het meer zo gegroeid over een periode van 25 jaar door zowel kansen als tegenslagen en de keuzen die je daarbij maakt. De synergie zit vooral in wat ik weet, begrijp en beheers.

 

(Dat schreeuwt om een toelichting, maar fastforward vanaf hier gerust door naar vraag 2.)

 

Tijdens mijn studie Bedrijfskunde in Rotterdam heb ik samen met een goede vriend mijn eerste bedrijf opgericht, een wetenschappelijke en educatieve uitgeverij. Ons studentenbedrijfje kwam echter pas echt goed van de grond toen wij voor grote uitgeverijen aan de slag konden: doordat we als een van de eersten een nieuwe technologie hadden omarmd (dtp), konden wij véél sneller en goedkoper boeken produceren.

 

Aanvankelijk deden we dat met het onderwaterscherm van WordPerfect op een 8088; onze grootste investering was een laserprinter met een resolutie van maar liefst 300 dpi voor slechts 5.000 gulden. Later hebben we zo’n beetje elk denkbaar dtp-programma uitgebuit: Ventura, PageMaker, QuarkXPress en InDesign. Die oude laserprinter doet het nog en heeft een ereplaats hier op de studio: er staan 500.000 prints op de teller.

 

Ons bedrijf groeide in de loop der jaren door. Naast de dtp-studio gingen we technische vertalingen doen. Toen we later ook computerboeken gingen schrijven, werden we een “full-service bureau” voor boekproducties. Verdere groei realiseerden we door daarnaast computercursussen te geven.

 

Een van die boekvertalingen bracht me een tweede carrière. Ik mocht de Nederlandse vertaling verzorgen van een standaardwerk van een roemruchte usability-goeroe. Dat boek was een eye opener. En een aha-erlebnis met een: dat wil ik ook! Niet meer in computerboeken uitleggen hoe gebruikers gebrekkige software moeten bedienen. Nee, begin bij de basis: betere software en betere websites bouwen!

 

In de jaren daarop heb ik me bekwaamd tot usabilityprofessional en webdeveloper. Als adviseur mocht ik de hoogtijdagen van de internethausse van dichtbij meemaken — en het barsten van de zeepbel. In de jaren daarna liep, mede door de opkomst van internet, de boekenmarkt gestaag achteruit en sinds “de crisis” is ons marktsegment praktisch dood. Twee van mijn opdrachtgevers (uitgeverijen) gingen failliet en de derde was zo verstandig om er eind 2014 zelf maar een punt achter te zetten.

 

Gelukkig was ik ondertussen in een ander mandje een ander ei aan het uitbroeden. Toen ik in 2008 online een cadeau zocht voor onze zoon, zag ik hoe treurig het was gesteld met Nederlandse webwinkels. Dat kan allemaal beter, dacht ik met een usability-oog. Zo gezegd, zo gedaan en mijn eerste experimentele webwinkel werd in 2009 een feit.

 

Doordat de tijd niet stilstaat en je een groeiend conglomeraat van webwinkels anno 2015-2016 niet draaiende kunt houden met een codebasis uit 2008, ben ik vorig jaar begonnen met het ontwikkelen van mijn eigen webwinkelsoftware. Ik kan daar fijn mijn ei in kwijt: veel van wat ik kan en weet op het gebied van usability, webdevelopment en e-commerce krijgt daarin een plaats. We hopen de eerste bèta begin volgend jaar uit te brengen.

 

2. Wat betekent innovatief zijn voor je, en waar onderscheid je je in van anderen?

Innovatief zijn betekent voor mij de dingen anders én beter doen. En die twee zijn beide noodzakelijke voorwaarden. Alleen anders zijn is niet genoeg, want dan ben je in het gunstigste geval opvallend en meestal alleen maar vreemd. Alleen beter zijn is ook niet genoeg, want dan doe je uiteindelijk toch vooral meer van hetzelfde. Nee, het moet samengaan: anders én beter.

 

Omdat ik tegenwoordig vooral veel programmeer, vertaalt zich dit voor mijzelf in het schrijven van slimme software. Ik heb een bijzondere belangstelling voor kunstmatige intelligentie en big data, en wordt vrolijk als de code van een algoritme zich laat lezen als een mooi gedicht. Niet altijd verstandig, maar ik kan gerust een uur knutselen aan een micro-optimalisatie die iets een paar milliseconden sneller maakt.

 

3. Welk boek, film of welk televisieprogramma kun je iedereen aanraden?

Mag dat een YouTube-video zijn? Volgens mij kan iedere ondernemer namelijk minstens met één goed advies vinden in de twaalf lessen die Guy Kawasaki van Steve Jobs leerde:

 

 

4. Hoe ben je enthousiast betrokken geraakt bij Higherlevel.nl?

Net zoals Lieuwe ben ik bij Higherlevel betrokken geraakt via verwijzingen op het Webwinkelforum, onder andere dankzij Wouter Hol. Hoewel ik het Webwinkelforum een warm hart toedraag (en dat ook actief met de hoogste 5000+-postcount), is Higherlevel voor bepaalde ondernemersvraagstukken een fijner podium.

 

Dat geldt, vind ik, in ruimere zin voor elke sterke community: een goed bewaakte focus op bepaalde thema’s is erg belangrijk. Om die reden ben ik als PHP-ontwikkelaar actief op PHPhulp, ook als moderator. Voor een PHP-vraag ga je niet naar Higherlevel of het Webwinkelforum, maar naar het PHP-forum. (Wat mij betreft zou het trouwens op Higherlevel ook wat minder vaak over WordPress mogen gaan, maar dat terzijde.)

 

Samen met enkele bevriende webwinkeliers en adviseurs in e-commerce hebben we onlangs een Webwinkelcommunity opgestart. In een tijd waarin je alles maar moet delen door het op social media of in je blog te plempen, doen we daar parallel iets dat wij kennelijk soms missen: met een streng voordeurbeleid een gemeenschap van gelijkgestemde vakmensen opbouwen, onder andere met een forum dat compleet van de Google-radar is, zodat geen probleem en geen oplossing onbesproken hoeft te blijven.

 

5. Wat is de reden waarom je zoveel advies geeft op forums zoals deze en vooral ook het webwinkelforum?

Dat heeft deels te maken met mijn studie Bedrijfskunde: het kost me weinig moeite om een breed scala aan vragen of problemen op te pakken. Dat is kenmerkend voor de Rotterdamse variant van Bedrijfskunde: problemen zijn er om opgelost te worden, niet om rapporten over te schrijven. Een goed bedrijfskundige is altijd een generalist die van veel dingen wat weet, maar vooral ook weet welke specialist van specifieke dingen méér weet.

 

Je krijgt meer, op forums en in het leven, als je zelf geeft. De uitdrukking ‘geven en nemen’ vind ik stupide; het is geven en krijgen. Mensen die het langer volhouden op een forum, maken daarin vaak een persoonlijke of professionele ontwikkeling door: van meelezer via vraagsteller naar antwoordgever of opdrachtgever. Die ontwikkeling heb ik zelf zo vooral ervaren op het Webwinkelforum: van usabilityprofessional met een experimentele webwinkel-erbij tot professional in e-commerce.

 

Meer praktisch heeft dat met mijn dagindeling te maken. Ik begin meestal vroeg tussen 5:00 en 6:00 uur, zodat ik er ’s middags rond 15:00 uur een werkdag op heb zitten en dingen kan doen die ik leuk of belangrijk vind. Vroeger was dat zorgen voor onze drie kinderen (ik heb een kantoor aan huis), maar nu ze verstandige, zelfredzame tieners zijn geworden, heb ik meer tijd voor mezelf en voor anderen.

 

Aan welk lid van Higherlevel moeten we de volgende serie "Vijf vragen" stellen, en welke vraag zou je hem of haar zelf willen stellen?

Graag geef ik het stokje door aan prinsrachid, maar ik durf het bijna niet te vragen…

 

Wie ben jij?

Link naar reactie

Ik heb hem een reminder gestuurd. Normaal staat hij altijd snel klaar met een antwoord op HL.nl, ik hoop in dit topic ook ;)

Even voor de goede orde. Ik ga er nog altijd vanuit dat iedereen vrij is om wel of niet te antwoorden. Het is geen kwestie van: u vraagt, wij draaien. Ik stond net op het punt om even wat tijd vrij te maken voor deze - voor mij eerlijk gezegd meest oninteressante - rubriek. Maar na zo'n steek onder water, zakt die al lage motivatie daarvoor weer wat af.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Maar na zo'n steek onder water, zakt die al lage motivatie daarvoor weer wat af.

Met al mijn positieve vibes en altijd wel een empatisch vermogen, begrijp ik nu even niet waarom je dit negatief oppakt :-[

Maar afijn.... jinglebellsssss.... Als je het topic zelf niets vindt, dan kun je ook bedanken en vragen we het iemand anders.

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

de variëteit van kippen van ander pluimage in één kippenhok maakt dit topic juist zo interessant.

Het is meer dat ik dit topic een beetje als een 'wat is je favorietste kleur'-rubriek zie, maar dat het tegelijkertijd best veel tijd kost om een beetje een zinnig antwoord te formuleren.

 

1) Wat doe je of doet je bedrijf precies?

 

Mijn werkmaatschappij is een (digitale) uitgeverij die voornamelijk nummerplandatabanken in licentie uitgeeft en nummeropsporingsdiensten aanbiedt aan onder andere telecombedrijven, verzekeringsmaatschappijen, banken en internationale wetshandhavende instanties. De holding legde zich tot voor kort toe op het tijdelijk verschaffen van wereldwijd opererende (sateliet)telecommunicatie- en data-apparatuur, geven van zakelijk telecomadvies, particulier tarievenvergelijk en simpele verkoop van gewone telecomapparatuur (mobiel en vast). Beide vennootschappen waren aanvankelijk één eenmanszaak, totdat - vooral vanwege juridische overwegingen - is besloten om deze geruisloos om te zetten in een concern.

 

2) Wat betekent innovatief zijn voor je, en waar onderscheid je je in van anderen?

 

Dit lijken me twee vragen, maar goed. ;)

 

"Innovatief zijn" zegt me eigenlijk niet zo veel. Iets te veel een jeukterm en een buzzwoord voor mij, een label te vaak gebruikt door mensen die daarmee hun (onnodige) zooi willen verkopen. Als ondernemer vind ik het niet meer dan je taak om simpelweg iets te bieden waar potentiële klanten wat aan hebben. Dus eerder "toegevoegde waarde bieden". En de manier waarop je dat doet kan natuurlijk innovatief zijn (nog nooooit eerder zo gedaan!), maar volgens mij is er in 99% van de gevallen niets nieuws onder de ondernemerszon. Hebben mensen iets aan je? Zijn je kosten lager dan je omzet? Mooi, dan kom je er (misschien). En anders niet, al ben je nog zo innovatief.

 

Sterker nog, zelfs een beetje normaal doen lijkt me al moeilijk zat. En tja, is dat al onderscheidend? Gewoon op een no-nonsense-manier zo veel mogelijk zelf de boekhoudkundige en fiscale zaken regelen, de balans aan weerskanten zo kort mogelijk houden, niet meer dan strikt noodzakelijk langdurige zakelijke verplichtingen aangaan en maximaal liquide proberen te blijven. De meeste ondernemers hebben er een broertje dood aan en de meeste tussenpersonen kunnen zo niets aan je slijten, maar die insteek heeft in ieder geval voor mij heel erg veel rust gebracht om op eigen tempo te kunnen blijven doorontwikkelen zonder al te veel bang te hoeven zijn voor hijgende schuldeisers. Oftewel: je kunt er een beetje vrijheid en onafhankelijkheid mee 'kopen' om vervolgens te kunnen innoveren en ondernemen on your own terms. Het is mijn libertaire invulling van wat ik denk dat Hans waarschijnlijk bedoelde met 'soeverein' ondernemen.

 

3) Welk boek, film of welk televisieprogramma kun je iedereen aanraden?

 

Voor mensen van dit forum kan ik eigenlijk de serie Silicon Valley van harte aanraden. Naast dat ik best vaak in een deuk lag, was het ook zo dat ik gaandeweg de serie merkte dat ze eigenlijk ingenieus alle ondernemers- en werkgeversvalkuilen aanstipten die je maar kunt bedenken. De superslimme, maar irritant onzekere hoofdpersoon is eigenlijk ook geniaal gecast. Zijn eindeloze onnozelheid op het gebied van ondernemen, terwijl hij tegelijkertijd iets onwaarachtigs innovatiefs heeft bedacht, is errug overtuigend gespeeld. Zo overtuigend dat ik me er onwijs aan ging ergeren. Op het eind wilde ik wel een baksteen door het scherm gooien. Maar eigenlijk is de serie één grote les in het belang van het maken van plannen, voorbereidingen en afspraken. En ook in het niet denken 'even' snel rijk te kunnen worden of dat de wetten van de zwaartekracht niet op jou van toepassing zijn, omdat je misschien toevallig een keer een slim ideetje hebt gehad.

 

4) Hoe ben je enthousiast betrokken geraakt bij Higherlevel.nl ?

 

Door zowel studie (economie en informatica) als de ontwikkeling van de onderneming(en) zelf heb ik eigenlijk in de loop der jaren stap voor stap alle aspecten - administratief, juridisch, fiscaal, commercieel, personeel - van het ondernemerschap doorlopen. Meestal deelde ik die kennis wel, maar alleen in de real world.

 

De afgelopen twee jaar heb ik een collega-ondernemer geholpen, waarbij letterlijk alles van de onderneming onder handen moest worden genomen en waarbij er sprake was van een onwaarschijnlijke constellatie aan bedrijfjes en bedrijfsvormen. Het was bijna bigger than I could chew. Maar het was wel een enorme praktijkleerschool voor het opdoen van kennis over de nog ontbrekende aspecten van het ondernemerschap. Veel van de oplossingen kwamen daarbij van Higherlevel.nl (met name de bijdrages van Joost en Norbert waren voor mij van onschatbare waarde). Toen de boel bij die collega-ondernemer eenmaal op de rit was, viel ik eigenlijk een beetje in een 'hulpgat'. Ik was blijkbaar een beetje gewend geraakt aan het doorlopend oplossen van andermans kleine en grote ondernemersongemakken. Dus na twee jaar als 't ware over de ondernemerslongen te hebben gerookt, diende Higherlevel vervolgens min of meer als virtuele hulpafkickkliniek.

 

5) Aan welk lid van Higherlevel wil je graag de volgende "Vijf Vragen" stellen, en welke bonusvraag zou je hem of haar graag willen stellen? Mag ook iemand zijn die al lang geleden aan de 5-vragen meegedaan heeft, maar wellicht nu een andere fase in en kijk op het ondernemerschap heeft.

 

Hans Schipperijn. Als een familielid bij je zou aankloppen en zeggen dat hij of zij zonder startkapitaal een onderneming zou willen starten, wat zouden je belangrijkste tips zijn - op basis van je eigen ondernemerservaring - om die keus juist aan - of af te raden? (Uitgesloten antwoord: het Handboek Ondernemen lezen ;))

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie

Mijn advies: 
Ga alleen ondernemen als je plezier hebt in het ondernemen zélf. Doe het niet voor de roem of het geld. Doe het alleen als je van de uitdaging houdt. Ondernemen is een eindeloze rij problemen oplossen. Zie het als een avontuur waar je steeds een raadsel moet oplossen om een level verder te komen. Bang zijn is ook niet handig. Bang dat iemand je idee steelt, bang om je geld te verliezen, bang voor vernieuwing, bang wat anderen van je zeggen…


Ondernemen is niet voor bange mensen. Overwin je angsten, dat is het mooiste wat er is!

 

Wat doe je of doet je bedrijf precies?

De meesten hier kennen mijn verhaal wel zo’n beetje. Gestart op zolder met een idee, toen de schuur volgebouwd en gegroeid naar een mega bedrijf met miljoenen omzet. Daarna weer net zo hard terug in één grote draaikolk naar beneden.

Op de de een of andere manier vinden mensen het verhaal van die ‘ondergang’ sympathieker dan de ‘opkomst’. Er zit ook iets prachtigs tragisch in, de Icarus die door zijn hoogmoed te dicht bij de zon komt en naar beneden pleurt. Voor mezelf heeft die ondergang me ook verder gebracht in het leven. Vroeger was ik bezig met de kleur van mijn nieuwe S80, nu ben ik bezig om te zorgen dat ik volgende maand de huur kan betalen. Dat maakt je wel scherper.

Met het geld van de verkoop van dat grote bedrijf heb ik gelukkig wel een start kunnen maken in het programmeren. Iets wat ik altijd al wilde en waar ik nu dolblij mee ben. Vanmorgen ben ik nog in mijn pyjama achter de laptop gekropen omdat ik een oplossing voor een probleem had gevonden. Ik geniet van elke dag.

Programmeren is ook heel creatief, dat weten mensen die niet programmeren vaak niet.

Alleen was de bodem van de schatkist eerder in zicht dan de eerste opdracht. Ik zakte verder weg, als maar verder bezuinigen en tegen de kinderen zeggen dat het wel goed komt. Soms at ik de hele week brood, ik had nog 1 broek zonder gaten en liep achter met de huur. Maar ik kreeg een eerste programmeer klusje en heb me een breuk gefreelancet als 'indian programmer' voor $5 per uur. In de weekenden ben ik mijn eigen apps gaan maken en was super trots toen de eerste in de App Store werd toegelaten.

Soms zie je zo’n tekeningetje voorbij komen dat je “uit je comfort zone moet komen” om te groeien. Als je niet weet waar je moet wonen de volgende maand ben je behoorlijk uit je comfort zone kan ik zeggen. En het heeft me inderdaad veel en veel sterker gemaakt. Ik zie nu de mooie dingen van het leven veel beter en die hebben geen reet met geld te maken.

 

2) Wat betekent innovatief zijn voor je, en waar onderscheid je je in van anderen?

‘Innovatief’ is een woord dat ik eigenlijk zelden om me heen hoor. Zal ik vertellen wat voor mij ‘innovatief’ was? Toen ik begon met programmeren dacht ik nog steeds in ‘shortcuts’. Zo heb ik een keer elektroden met een batterij op mijn hoofd gezet omdat ik dacht dat ik dan sneller kon leren. Het heeft geloof ik niet geholpen haha.. Maar er is dus helemaal geen ‘kortere weg’. Je zult er de uren en nachten werk in moeten stoppen als je ergens wilt komen. 
Maar innovatie is er natuurlijk wel. Vroeger was ‘de vakliteratuur bijhouden’ één keer per maand de Intermediair lezen. Nu heb ik in een jaar tijd een nieuw iOS, twee nieuwe programmeertalen en de Apple Watch moeten leren. Het gaat ongelooflijk snel! Tegelijk is de computer ook nog erg matig in veel dingen. Je kunt wel een zelfsturende auto maken maar een auto die ook nog ff een boodschap voor je meeneemt op de terugweg is er nog lang niet. Dat lijkt me pas werkelijk innovatie: robots die de saaie klusjes, de administratie, vakantie boeken en kattebak schoonmaken voor ons opknappen.

 

3) Welk boek, film of welk televisieprogramma kun je iedereen aanraden?

Moeilijk kiezen, ik lees veel. Misschien “Der Mann ohne Eigenschaften” van Robert Musil of iets van Camus, Sartre, Montaigne, Schopenhauer en natuurlijk Nietzsche. Maar net zo goed de Donald Duck of Family Guy. Voor de antwoorden op de twee grote vragen van het leven, “Hoe word ik gelukkig in mijn Werk en de Liefde”, kijk ik het liefste naar Kunst. Kunst geeft meer antwoorden dan welk managementboek dan ook. En je kunt de Steve Jobs commencement speech zo vaak kijken als je wil, maar als je niet aan de slag gaat, gewoon ergens begint kom je nergens. Ik kan zelf ook enorm genieten van wiskunde. Ik snap niet alles maar dat hoeft ook niet. Van muziek kun je ook genieten zonder dat je precies weet hoe het is gemaakt. Code en wiskunde zijn mooi omdat ze zo puur zijn. Mensen maken er vaak een zooitje van. Zo ook met zaken. Vaak hoor je dat een ondernemer een mooie ‘zakelijke’ deal heeft gemaakt. Maar dan bedoelen ze dat ze een ander (de klant, opdrachtgever of leverancier) een oor hebben aangenaaid. Dat soort 'zakelijkheid' vind ik erg lelijk.

 

4) Hoe ben je enthousiast betrokken geraakt bij Higherlevel.nl ?

In de tijd dat ik in de problemen raakte ben ik hier begonnen hulp te zoeken. In het begin kwam niet elk advies bij me binnen, ik zat natuurlijk nog in de ontkenningsfase. 
Later, na de 'herstart' ben ik fanatiek anderen gaan helpen omdat ik het leuk vind mijn tanden te zetten in bijna elke ondernemersvraag. Ik heb niet de illusie dat mensen echt naar me luisteren maar dat geeft ook niet. Iedereen moet zelf zijn weg vinden. Vooral de vragen over je concept of bedrijfsstrategie vind ik leuk, de zoveelste fiscale vraag laat ik aan anderen over (die daar ook veel beter in zijn).


 

5) Aan welk lid van Higherlevel wil je graag de volgende "Vijf Vragen" stellen, en welke bonusvraag zou je hem of haar graag willen stellen?

Aan Patrick Keizer. Enorm inspirerend hoe hij zichzelf ook heeft omgevormd om aan de slag te blijven (en hoe!) Ik wil Patrick vragen hoe hij zijn bedrijfje echt authentiek houdt als hij straks een mega Ketchup fabriek met miljoenen liters ketchup heeft. Hoe zorg je er voor dat je geen ‘Bertolli’ wordt?

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie

Ik ben niet zo van de missies en visies, maar ik zal volgende week zo goed en kwaad als dat kan de vragen gaan beantwoorden.

Ik ook niet Patrick. Ik zie nu pas dat ik gewoon mijn eigen verhaal heb zitten vertellen, zonder echt antwoord te geven op de vragen haha. Wel super dat je iets over de toekomst van de KetchupFabriek wilt vertellen. Ik kijk er naar uit!

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie

Wat doe je of doet je bedrijf precies?

 

Ik maak ketchup. Niks meer niks minder. Maar dat doe ik pas sinds augustus 2013.

 

Sinds januari 2006 ben ik ondernemer, gestart als grafisch bureau waarin ik mijn kwaliteiten als autodidactisch grafisch vormgever kwijt kon. Met de opkomst van het (bijna) gratis tijdperk kwamen de tarieven steeds verder onder druk te staan en werd het met een steeds toegankelijker internet eenvoudiger voor iedereen om bijvoorbeeld gratis websites te maken. Voor bijna alle onderdelen van grafische vormgeving (logo's, flyers, brochures etc.) is er online wel een (bijna) gratis sjabloon te vinden, waardoor het aanbod van goedkope aanbieders, die standaard vormgeving leveren welke voor de doelgroep prima voldoet, toenam. Tegelijkertijd is het restant van de markt goeddeels verdeeld onder de grotere bureaus.

 

Dan kun je twee dingen doen: in hoekje gaan zitten huilen of iets bedenken waarmee je je kunt onderscheiden van de rest. En dat laatste heb ik gedaan. Hoe? Door het bedenken van een merk. Want in een merk komen alle onderdelen van grafische vormgeving samen: logo creatie, vormgeving website, flyers, huisstijl etc., communicatie enz. Niet wetende dat merk zo succesvol zou worden dat ik nu voltijds ketchupmaker ben en de grafische vormgeving op een tweede spoor is beland.

 

"Maar waarom ketchup?" hoor ik je vragen. Nou, ik hou van koken en had al vaak mosterd en mayonaise gemaakt. In het voorjaar van 2013 had ik voor het eerst een paar liter ketchup gemaakt en dat aan diverse kennissen laten proeven. Eén van hen zei dat hij het lekkerder vond dan de culinaire variant van die Amerikaanse fabrikant met een Duitse naam. Later in de zomer van dat jaar toen we - mijn vrouw, ikzelf en wat vrienden - zaten te brainstormen over wat voor merk het dan zou moeten worden, kwamen we uit bij mijn hobbykoken en de opmerking van die kennis over mijn ketchup. En zo zag De Ketchupfabriek het levenslicht.

 

Toen ik in september 2013 mijn eerste flesjes ketchup uit de bakfiets voor mijn huis verkocht stapte ik in een heel andere wereld. Ineens was ik voedselproducent en ging er een hele nieuwe wereld aan voor mij open: ik moest mij ineens verdiepen in regelgeving rondom voedselveiligheid en etiketteringsregels, moest nadenken over verpakkingen (vorm en type fles, houten kratjes voor in de winkels, kartonnen dozen), kreeg ik bezoek van de NVWA, moest ik vergunningen aanvragen etc. Ook trok en trek ik regelmatig de aandacht van de media. En dat avontuur gaat iedere dag verder.

 

Wat betekent innovatief zijn voor je, en waar onderscheid je je in van anderen?

Innovatief betekent voor mij dat je naar wegen zoekt om dat wat je doet beter te doen dan een ander. Dat probeerde ik toen ik nog voltijds grafisch vormgever was en dat doe ik nu ik mij ketchupmaker mag noemen.

 

Het belangrijkste onderscheidende vermogen zit hem erin dat mijn ketchup geen ketchup is, althans niet in die vorm die men gewend is. Mensen zijn opgevoed door die Amerikaanse producent met die Duitse naam dat ketchup suiker moet bevatten en een bepaalde dikte zou moeten hebben. Industriëel geproduceerde ketchups bevatten veel toegevoegde suiker en verdikkingsmiddelen als gemodificeerd zetmeel. Mijn ketchup, is gebaseerd op een recept uit 1801 (op schrift gesteld door Sandy Addison), bevat veel minder toegevoegd suiker en geen verdikkingsmiddelen, kunstmatige geur-, kleur- en smaakstoffen. De ketchup smaakt daardoor - dixit ketchupeters - "echt naar tomaten".

 

Het in de markt zetten van deze ketchup - die geen ketchup is zoals men gewend is - vereist een "heropvoeding". Consequent leg ik uit waarom ik de ketchup zonder alle, in mijn ogen, overbodige toevoegingen maak. Dat doe ik via mijn website, de social media en in één op één gesprekken met winkeliers en consumenten.

 

Welk boek, film of welk televisieprogramma kun je iedereen aanraden?

Tom Lanoy, Herman Brusselmans, Joost Zwagerman en Gabriel García Márquez behoren tot het rijtje van mijn favoriete schrijvers. Op tv kijk ik graag naar films als The Usual Suspects, Tinker Soldier Spy, The Departed en series als The Bridge, The Killing, Fargo, Orange is the new black en Peaky Blinders.

 

Hoe ben je enthousiast betrokken geraakt bij Higherlevel.nl?

In eerste instantie kwam ik uit nieuwsgierigheid op Higherlevel kijken, was benieuwd naar ervaringen van andere ondernemers. In de loop van de tijd ben ik steeds meer actief geworden omdat ik het leuk vind om de kennis die ik heb te delen met anderen.

 

Hans Schipperijn: Ik wil Patrick vragen hoe hij zijn bedrijfje echt authentiek houdt als hij straks een mega Ketchup fabriek met miljoenen liters ketchup heeft. Hoe zorg je er voor dat je geen ‘Bertolli’ wordt?

 

Ik ben gestart met vier gaspitten, twee ouderwetse gietijzeren pannen en 4 kilo tomaten. Dat leverde een paar flessen op. Door te investeren in een nieuwe keuken heb ik de productie zo kunnen opschalen dat ik op eigen kracht meer dan zeventig winkels kan beleveren. Dat doe ik met zoveel mogelijk lokale, regionale ingrediënten. En dat wil ik graag zo houden.

 

In de loop van 2014 heb ik een paar keer groothandels aan de deur gehad met de vraag of ik niet voor hen wilde produceren. Maar ik wil alles zoveel mogelijk zelf in de hand houden, zelf grip houden op welke zaken de ketchup mogen verkopen. Ik schrijf bewust mogen omdat het specifiek een product is voor speciaalzaken zoals delicatessenwinkels, luxe boerderijwinkels, winkels in het hogere segment.

 

Door te kiezen voor organische groei hou ik het voor mijzelf leuk. Mijn ambitie is niet om de zoveelste echte fabriek te worden, mijn ambitie is het om op een mooie, noem het van mij part authentieke manier een lekkere saus te maken en daar steeds meer mensen kennis mee laten te maken. Die groei kan worden gerealiseerd door door in een later stadium naar locatie te gaan waar ik een kookwand met verschillende kookplekken kan neerzetten en lokale jongeren de kans geef om het "vak van ketchupmaker" te leren. Wat mij betreft zal het nooit een fabriek met glanzende pijpleidingen worden waar niemand meer overzicht heeft welk product er wordt gemaakt en niemand de oorsprong van de ingrediënten meer weet omdat alles in poedervorm wordt aangeleverd.

 

Aan welk lid van Higherlevel wil je graag de volgende "Vijf Vragen" stellen, en welke bonusvraag zou je hem of haar graag willen stellen?

Ik ben reuze benieuwd naar het verhaal van Mathias@evelo, de elektricien op trapkracht. Waarom heb je gekozen om je markt beperkt te houden tot de actieradius van een bakfiets?

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 274 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.