Het grote "Vijf Vragen aan HLers!" topic

Aanbevolen berichten

Een reminder, tenminste in de hoop dat het vergeten is. Als het niet uitkomt, dan hoop ik dat het goed met je of je directe omgeving gaat.

 

Dank je. Ik sta op het punt om ermee te beginnen. Dan wordt ook wel duidelijk waarom ik zo lang moest wachten.

 

Morgen gaat vraag 1 eraan geloven.

 

Wat doe je of doet je bedrijf precies?

Link naar reactie

Wat doe je of doet je bedrijf precies?

 

De ontwikkeling van zaken deel 1.

 

Ik produceer verschillende ophangsystemen voor lijsten en spiegels. Sommige van die systemen sluiten aan op het gebruik van speciale machines. Met die machines worden de achterwanden van wissellijsten bewerkt. Ik heb 25 jaar geleden mede aan de wieg gestaan van de ontwikkeling van die machines. Doordat de machines redelijk complex zijn behoeven de gebruikers (klanten) dus technische ondersteuning. Daarom onderhoud ik die machines voor ze en voer ik de reparaties uit. Uiteraard tegen wederzijds redelijke betaling. Draaien zij goed, ben ik er zelf ook beter mee.

 

Ik ben ook ophangssytemen voor eindgebruikers gaan ontwikkelen. Volgens vele een mooi en handig product. In de praktijk blijkt dit product echter moeilijk aan de man te brengen te zijn. Er zijn een tiental winkels in NL die (via mijn NL-distributeurs) die setjes verkopen. Het is echter onmogelijk om er de markt in brede zin mee te pakken. En wel om de volgende redenen:

- aankoop van een winkel valt samen met andere producten van de distributeurs

- de wijze van aanbieden/presenteren

- de wil om de inspanning te doen om dat te bewerkstelligen

En dat laatste is natuurlijk de manco. Voor elk product moet een verkoop-handeling worden verricht en vanwege de lage prijs is de verhouding tussen de opbrengst en de kosten voor die handelingen te gering.

Ik denk zelf dat ik het later met een webwinkel moet proberen. Maar dan zal ik additionele producten erbij moeten aanbieden.

 

Daarbij is (ook om allerlei redenen) mijn afzet in de VS in juli 2011 gestopt. Daar vanwege problemen die in 2008 (door Chinese productie) zijn veroorzaakt en door de wil om in hun productie nog verder te bezuinigen. Die technische problemen traden op bij ca 250 van mijn producten van de ca 1 miljoen die er totaal geleverd zijn. Dat is marginaal maar niet wenselijk. En elke discussie is er één teveel. Het bleek echter in de praktijk niet mogelijk om direct met Chinezen te werken. Ik heb mijn machine bij hen weg laten halen en die staat nu bij Paul Stuyver te wachten tot er weer aankoop van bepaalde producten nodig is. Ik heb me nog niet vastgelegd op een vaste invulling. Dat komt nog wel.

 

In december ben ik gaan twijfelen aan mijn eigen kunde en persoonlijkheid. Heb ik alles zelf verprutst of ben ik wel in staat om een fatsoenlijk en levensvatbaar product te maken? Dat heeft tot diepe gedachten geleid en daar is pas in januari een kentering in gekomen. Achteraf gezien is dat normaal, want alles moet eerst op z'n plek vallen om jezelf weer zodanig op een rijtje te krijgen dat je weer beslissingen kunt nemen. Ik had wel de kunde om afstand te gaan nemen van mezelf en alles te gaan doorgronden en opnieuw te definiëren. Dat was ook nodig. Harde dingen komen dan naar boven en het is een grondig leerproces. Jullie hebben dat ook wel gemerkt, omdat ik hier nauwelijks aanwezig ben geweest.

 

Hoe nu verder?

 

Mijn inkomsten zijn dus dramatisch gedaald en sinds medio oktober vorig jaar, ben ik me gaan verdiepen of ik mijn oude professie niet kan gaan inzetten, op een modernere manier. Ik ben technisch documentalist en kwaliteitskundige en ik heb in mijn jaren als ondernemer een paar bedrijven met hun handboeken en bedrijfs-procedures geholpen. Zou ik me daar niet eens dieper op kunnen richten?

 

Daarover straks meer in deel 2.

Link naar reactie

Wat doe je of doet je bedrijf precies?

Hoe nu verder?

Daarover straks meer in deel 2.

 

Ik wil niet overkomen alsof ik er ben geweest zo van been there done that maar je verhaal deed me gelijk denken aan een van de levenslessen meegekregen van mijn mentoren tijdens de HR-change management studie; als het niet werkt verander je jouw aanpak, denk nu niet dat het niet mogelijk is. Hiervoor heb je wel een flinke dosis zelfreflectie en ook de wilskracht nodig. Het antwoordt bestaat en zolang je product bestaansredenen (de vraag, en in jouw positie wellicht een latente vraag) heeft.

 

Ik ben zeker benieuwd naar de rest van jouw verhaal en hoop natuurlijk ook zelf hieruit iets te halen, leren!

Q-band Innovating print media
Link naar reactie

De ontwikkeling van zaken deel 2.

 

Zoals eerder aangegeven ga je eerst door een diep dal, om jezelf vrij te kunnen maken voor nieuwe dingen. Alles gaat eerst op de automatische piloot en je bent een zombie in je eigen huis. Het is geen knopje dat je even kunt omdraaien om alle rommel te wissen, zoals dat elektronisch zo mooi kan. En het gaat ook niet vloeiend. Je krabbelt wat op en de volgende morgen zit je weer wezenloos naar je scherm te staren. Je probeert plannen te maken, maar je komt nooit aan een uitvoering toe.

 

Ik heb gelukkig genoeg zelfreflectie in me gevonden om weer terug te kunnen kijken en te beseffen waar ik nu sta. Ik zie ook de betrekkelijkheid van zaken, waarvoor je jaren en jaren door het vuur bent gegaan. En je beseft de fragiliteit van je situatie en de afhankelijkheid van je naasten. Als je die laatste krabbeltjes niet kunt maken, ben je verloren. Dat kun je dus op gevaarlijk terrein terecht komen.

 

Met golfjes ben ik in december aan iets nieuws begonnen. Iets in me duwde me voort om iets te gaan maken waar mijn ervaring en kennis het best tot z'n recht zou kunnen komen. Dat zou dan dus een combinatie van techniek, kwaliteitskunde en documentatie moeten zijn. Dat lag wel voor de hand. Om een lang verhaal korter te maken, kan ik nu zeggen dat ik een virtuele bedrijfstool heb gemaakt. Die tool geeft een virtueel bedrijf weer in mijn Mac en ik kan vanuit het bedrijfs-organigram helemaal door het bedrijf surfen d.m.v. hyperlinks. Op zich kan iedereen dan natuurlijk maken, dus moest ik een stapje verder gaan. Ik heb het helemaal tot aan de bodem uitgewerkt, dus inclusief werkvoorschriften, bedieningshandleidingen en onderhoud aan machines. Een virtueel bedrijf dus, waarin de ondernemer, directie, heel snel door zijn eigen bedrijf kan surfen en precies heeft vastgelegd hoe alles functioneert. De bovenlaag vanaf directie t/m management, is opgebouwd met de gebruikelijke flowchart schema's waarmee de afdelingsprocedures vastliggen en productie en onderhoud gaan dus een technische stap verder. Om de zaak compleet te maken heb ik tevens de belangrijke veiligheid en milieu aspecten meegenomen, zodat ook die zaken meteen goed zijn vastgelegd. Een bedrijf bestaat dus in feite uit honderden, zonet duizend files, die met hyperlinks direct zijn in te zien. Een tool die ik nu kan gebruiken om ook "echte" bedrijven op deze manier te "registreren". Bovendien voldoet een bedrijf hiermee ruimschoots aan alle bekende normen.

 

Welk voordeel heeft een bedrijf hiermee?

 

Elk bedrijf dat ik nu op relatief simpele manier kan helpen om zijn eigen zaakjes virtueel te gaan beheren heeft de volgende voordelen:

 

- het kan heel simpel aan derden aantonen hoe dat bedrijf zijn QAT bewaakt

- het content in blokken worden ingedeeld naarmate inzage gewenst is

 

b.v. een monteur die technische informatie moet hebben, kan die meteen inzien.

 

- keuringscriteria in de productie, kunnen meteen worden weergegeven. Soms zijn numerieke gegevens niet voldoen en is het zinnig om ook een voorbeeld foto te tonen

- de planning van onderhoud is per machine van een logboek voorzien, waarin werkzaamheden/reparaties geregistreerd moeten worden.

- de planning kan worden geautomatiseerd d.m.v. een automatisch meldingssysteem

 

Hier kunnen een paar voorbeelddocumenten worden gedownload:

 

http://docs.odemssystems.com/

 

Hoe wil ik dit vermarkten?

 

Ik wil het gaan aanbieden in het MKB. Niet te grote bedrijven, want dan krijg ik veel te langdurige klussen. Ik besef dat ik hooguit 2 bedrijven gelijktijdig hiermee kan helpen, maar dat geeft helemaal niets. Kwaliteit moet voorop staan.

Er zijn echter meer mogelijkheden. Ik ben nu gewoon openhartig geweest over dit nieuwe project en ik heb er helemaal geen probleem mee als er onder jullie mensen zijn die in deze ontwikkeling mogelijkheden zien en in een zinnige samenwerking dit verder kunnen uitbouwen.

Als bedrijven deze investering doen, gaan ze zich profileren en zullen ze een veel betere marktpositie kunnen krijgen. Er valt gewoon minder van de kar af, zullen we maar zeggen. Dus als het aanslaat, zal de vraag snel groter zijn dan ik ooit alleen kan aanbieden. Vandaar dat ik het wel zie zitten om hier een soort van samenwerkende QA(T)ers groep van te maken. Ik kan echter niet samenwerken met avonturiers. Er moet wederzijds sprake zijn van een zinnige bijdrage/aanvulling.

 

De andere antwoorden volgen zo, maar natuurlijk is het ook leuk om over voorgaande zaken te discussiéren.

Link naar reactie

Een bedrijf bestaat dus in feite uit honderden, zonet duizend files

 

Erg handig om te hebben. Maar aan het up-to-date houden ervan ben je erg veel tijd kwijt? En de kans bestaat dat je op een bepaalde manier logger wordt omdat je gebonden wordt aan de structuur die je bedrijf bij de eerste keer dat je het overzicht maakte, had.

 

Hoe houd je het overzicht als werknemer, zoals je het gedaan hebt, of bijvoorbeeld: een mindmap of een virtuele 3D tour van het bedrijf (met klikbare links).

Link naar reactie

Een bedrijf bestaat dus in feite uit honderden, zonet duizend files

 

Erg handig om te hebben. Maar aan het up-to-date houden ervan ben je erg veel tijd kwijt? En de kans bestaat dat je op een bepaalde manier logger wordt omdat je gebonden wordt aan de structuur die je bedrijf bij de eerste keer dat je het overzicht maakte, had.

 

Hoe houd je het overzicht als werknemer: ik zou er een mindmap of een virtuele 3D tour (met klikbare links) van het bedrijf van maken.

 

Eh.... mogelijk ben ik niet duidelijk geweest. Maar dat is het ook. Je kunt van hot naar her er doorheen surfen. En het up to date houden is ook vakwerk natuurlijk. ;)

 

Een structuur van een bedrijf verandert nauwelijks. Maar mijn tool is flexibel genoeg om er de "nieuwe" tak even bij te hangen.

Link naar reactie

Wat je omschrijft is een bedrijfswiki die zowel intern als extern via het netwerk/web te benaderen is.

Bedrijven met ISO certificering hebben vaak al iets dergelijks. Soms een alles in één systeem, vaak verschillende systemen voor verschillende afdelingen medewerkers.

Nadeel is inderdaad dat je op moet passen dat je niet verzand in vastleggen om het vastleggen en mensen vergeten oudere info te updaten.

Link naar reactie

Eerst maar verder met de volgende vraag.

 

Wat betekent innovatief zijn voor je en waar onderscheid je je in van anderen?

 

Moeilijk vraag om over jezelf te schrijven. Ik heb altijd geprobeerd om me met mijn producten te onderscheiden t.o.v. anderen, door klanten/gebruikers meer gebruiksgemak te bieden. Dat is al een doorlopend proces, waarin je ook veel te lang in kunt blijven hangen. Je vraagt je dan achteraf ook wel eens af of het niet beter was geweest om zo af en toe maar eens wild door elkaar geschud te worden om dingen los te laten. Ik probeer in elk geval mijn beperkingen te herkennen en mijn sterke punten uit te bouwen.

 

Klantgerichtheid is ook zo'n onderwerp. Ik denk dat ik in de afgelopen 20 jaar teveel klantgericht bezig ben geweest. Daar liggen dus gevaarlijke valkuilen op de loer, waar je bijna ongemerkt in kunt vallen. Achteraf kun je alles définieren en vaststellen wat je goed en niet goed hebt gedaan. Ik denk dus dat zelfreflectie wel een sterke kant van me is, die ik dan wel op kortere termijn moet gaan gebruiken.

 

Verder ben ik als persoon altijd "open". Ik heb er een hekel aan als anderen achter een "gesloten" masker hun dingetje moeten doen. In dergelijke gevallen kan ik wel eens wat prikkelbaar over komen.

Link naar reactie

Oeff het volgende antwoord staat er al terwijl ik nog aan het bekomen ben van het "odemssystem" . Eerst dus maar daarop reageren want in een flits zag ik wel mogelijkheden. Ik neem tenminste aan dat het systeem redelijk simpel om te bouwen is naar andere bedrijfstakken. k denk dan specifiek aan de kinderopvang waar in bepaalde opzichten, zeker waar het gaat om certificering (maar ook als niet voor certificering wordt gekozen) wel wat slagen te maken zijn.

Interessant concept om eens verder over na te denken en wellicht een keer te sparren?

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie

Het kan in elke bedrijfstak worden ingezet. Ook b.v. voor een groter verzekeringskantoor.

 

Certificering mag eigenlijk geen "must" zijn om je mate van kwaliteit te kunnen aantonen. Deze tool (ik kom straks nog op dat "wiki" terug) biedt alle kansen om je standaard te optimaliseren en om klanten daar ook inzicht in te geven.

 

Gezellig lijkt me dat, dat sparren met jou. ;)

Link naar reactie

Om de zaak dan kompleet te maken;

 

Welke CD's (of MP3's of internet streams) draai je de laatste tijd veel?

 

Daar is niet zoveel in veranderd. Ik ben nog van de "ouwe", en al zijn CD's omgecodeerd naar MP3's, hou ik wel van kwaliteit. En dus luister in minimaal 256 kbps of liever nog net iets hoger. Van daaraf hoor je geen kraakjes meer en blijft het mooi zuiver. Ik draai zowel met de oortjes aan de Mac of met de iPhone, maar ook via de Mac naar mijn geluidsinstallatie. Ook die is nog ouderwets, met 4 boxen verdeeld in de hoeken aan de muur. Ik draai dus erg graag Pink Floyd maar ook sommige nummers van Moby en de ouwe Genesis. De laatste weken draai ik bepaalde nummers van Creedence (o.a. Graveyard Train en Crazy Otto) en ook weer de gehele versie van "The Song of thé Marching Children, van Earth & Fire. Ik heb dat ook allemaal nog op LP. Mooie hoezen met schitterend artwork.

Maar ja, mijn iTunes bestand is bijna 5000 nummers, dus ik draai van alles tussendoor en ik ben vaak al heel blij dat er geen reclame tussen zit. Ook Black Sabbath komt hier af en toe nog langs.....

 

Welke film of welk televisieprogramma kun je iedereen aanraden?

 

Televisieprogramma's moet je tegenwoordig heel precies "plukken". Eergisteren laat een documentaire over die IJslandse fotograaf was schitterend. Verder krijgen we veel van hetzelfde over ons heen en boeit me de tv niet zo.

 

Sommige films wil ik wel graag aanraden. Natuurlijk 2001 a Space Odyssee was schitterend. Maar ook:

- "Osama" over het Afghaanse meisje dat een jongen moest zijn om haar familie te redden en haar lot niet kon ontlopen.

- "A Time for Drunken Horses" over de kleine Madi en de liefde van zijn broers en zussen en het verschrikkelijke "niets" waarin het tenonder gaat.

- "Spring, Summer, Autumn, Winter and Spring again" over een Buda-tempel op een meer. Schitterende beelden.

- "Story of the Weeping Camel" over de manner waarop de Mongoolse nomaden ten kameel haar verstoten jong weer laten accepteren.

 

Extra vraag: iets meer over jezelf vertellen.

 

Naast het gezinsleven en het volgen van het wel en wee van de kinderen, ben ik idd Apple fan. Ik heb een forum om starters en switcher te helpen. Er is maar een klein aantal geregistreerd omdat we regelmatig opschonen. We gaan alleen voor kwaliteit en alles is al leesbaar zonder te registreren. Ik ben in 1986 begonnen met een Apple Iic en destijds was alles alleen maar in het Engels beschikbaar. Vandaar dat ik nu ook altijd nog zelf een Engelstalig systeem gebruik. Tegenwoordig is het multi-language, dus alles is nog veel gemakkelijker geworden. Maar ik heb destijds de administratie van een Peuterspeelzaal gedaan en ik had die al snel in de computer ondergebracht. Toen kon ook nog de loonadministratie mooi in een 128 kb spreadsheet. Ik hoefde dus alleen maar het aantal echt gewerkte uren van de leidsters in te vullen en dan verschenen vanzelf alle gegevens die ik op de loonstaten van de bedrijfsvereniging moest invullen. Op die manier heb ik mezelf programma's eigen gemaakt waar ik me ook nog veel gemak van heb.

 

Ik ben deze week weer begonnen met intensief 1 uur per dag trainen op de fiets. Gisteren echter een lekke band gereden. De eerste die ik me kan herinneren. Vanmorgen gelapt en dus gemerkt dat mijn sollution niet meer zo best is. Straks even langs de action dus om ineens maar een nieuw doosje plakspullen erbij te kopen.

 

HL vind ik een heel nuttig en leuk medium. En natuurlijk ook heel leuk om sommigen ook "live" te ontmoeten en kort te leren kennen. Dat is echter veel te kort. Er zijn volop interessante raakpunten die we aan elkaar kwijt kunnen en ik blijf dus ook gewoon aan elke meeting meedoen.

 

Groetjes Peter.

Link naar reactie

Als ik het enorme en alomvattend SAP aanwijs, verwijs ik dan naar een speler binnen je markt Peter? Ik geloof dat als je een goedkoper aanbod/ passend aanbod ontwikkelt voor mkbers dat er succes te behalen valt. Ik heb aardig wat design kennis van SAP maar dan werk ik al met een bestaande basis geleverd door SAP. Ik wacht zelf eigenlijk nog op een dergelijk programma voor de kleine ondernemer (die het moet doen met allerlei verschillende en los staande software). Indien je het interesant vindt zou ik je willen bijstaan bij sales en after care.

Q-band Innovating print media
Link naar reactie

Nee, ik heb geen SAP-verbintenissen, want dat zal een instituut zijn dat juist is opgericht terwijl ik me met andere zaken heb bezig gehouden. Praten, overleggen en mogelijkheden verkennen is altijd verstandig. Misschien moeten we dat gaan combineren met de "Seets for Beets" in Utrecht door o.a. Nico en zijn kornuiten..... Er zijn seets genoeg daar. ;)

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 146 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.