• 0

Hebben we kans van slagen?

Beste Highlevelers!

 

Mijn - toekomstige - businesspartner en ik, willen graag een eigen bedrijf opstarten in de evenementensector.

Wij bieden een totaalpakket aan, van home parties, over bruiloften en bedrijfspromo-events, tot teambuilding weekends en zelfs modeshows en workshops. Nu merkten we op, na enig onderzoek, dat de meeste eventbureaus er "zijn", en that's it. Wij willen een stapje verder gaan, namelijk op de klant afstappen voordat hij zelf beseft dat hij onze toekomstige klant wordt. We willen onze diensten actief aanbieden, d.m.v. prospectie, bedrijfsbezoeken, het afschuimen van beurzen, enzovoort. Zo willen we ervoor zorgen dat de potentiële klant niet meer op zoek hoeft te gaan, maar dat het "pakket" reeds op een dienblaadje wordt voorgeschoteld.

We willen letterlijk een waaier aan mogelijkheden voorstellen (denk aan de waaiers die je in de verfwinkel vindt wanneer je kleuren gaat kiezen), en proberen een extra touch aan het concept toe te voegen, als geste naar de klant toe. Wat die geste wordt, weten we nog niet. Maar wie wil slagen in deze sector moet uit de band springen vermoed ik. We zullen zowel in België als in Nederland actief zijn, daar we beiden in België bij de Nederlandse grens wonen en mijn collega Nederlandse is.

Hoe beginnen we best aan marktonderzoek (internet en beurzen, nog andere ideeën?), en waar moeten we rekening mee houden om niet te falen? Er is altijd een risico, maar hoe beter de voorbereiding hoe groter de kans op slagen denk ik...

Kunnen we hier goed mee verdienen, of is dit een sector die je als hobby moet houden? En is ons aanbod niet te uitgebreid (verliezen we zo de essentie van het vak niet?) ?

Wie een antwoord op deze vragen, opmerkingen, tips e.a. heeft, meer dan welkom!

 

**Stephanie**

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben van mening dat die prospectie, bedrijfsbezoeken, het afschuimen van beurzen zo veel tijd kan gaat kosten dat het mogelijk niet meer rendabel is.

 

Het is de kunst om te blijven hangen in de geest van de klant. Daarom is het belangrijk om naast de waaier ook te beschikken over een folder, visite kaart, en een website. (Deel van de voorbereiding) Zodat zij thuis nog gemakkelijk kunnen inhaken op jullie aanbod, en het niet eindigt bij het gesprek op de vorige locatie.

 

Het zou kunnen slagen, maar dan moet je een bedreven verkoper zijn en geduld hebben.

Vooral vragen stellen aan vele om te weten te komen wat jullie aanvulling kan zijn op de bedrijven die "er zijn". Om te wat de klanten en afhakers van hun systeem/service vinden, wat zijn nadelig vinden, en dat opvullen bij jullie pakket.

 

Zij zullen na een gesprek waarschijnlijk op internet kijken, het helpt dan al enorm als ze jullie daar als een gevestigd bedrijf aantreffen, een bedrijf dat online goed vertegenwoordigd is. Je moet uit het "wij zijn nieuw" cirkeltje komen om uit te steken boven gevestigde bedrijven die hun klanten al krijgen door de naam die ze hebben gemaakt.

 

Zoal succes!

 

www.ontwerpexpert.net | Websites en reclame op maat

 

www.brommert.nl | Alles over brommers en scooters

Link naar reactie
  • 0

...

Zij zullen na een gesprek waarschijnlijk op internet kijken, het helpt dan al enorm als ze jullie daar als een gevestigd bedrijf aantreffen, een bedrijf dat online goed vertegenwoordigd is. Je moet uit het "wij zijn nieuw" cirkeltje komen om uit te steken boven gevestigde bedrijven die hun klanten al krijgen door de naam die ze hebben gemaakt.

 

Zoal succes!

 

 

Bedankt Mathieu, voor de verhelderende uitleg! Zo hebben we weer een beetje meer zicht op hoe we het kunnen aanpakken.

De website, visitekaartjes, e.a. waren uiteraard al gepland, de beurzen afschuimen willen we doen vóór we het bedrijf opstarten, kwestie van zoveel mogelijk met experts te spreken en zoveel mogelijk van deze sector te weten vooraleer we ons in dit avontuur zouden "smijten".

 

**Stephanie**

Link naar reactie
  • 0

Ik ken twee evenementenbureau's en die zijn echt niet 'as is', beide doen heel veel aan netwerken, klanten actief opsporen e.d. Ik ben benieuwd hoe jullie marktonderzoek op dit punt eruit ziet. Zie tip 2.

 

Tips:

 

1. Maak een ondernemingsplan.

 

2. Ga met iemand praten die kritisch durft te zijn. Iemand die vragen stelt, zoals waarom denk je dat jij dit kan, wat heb je al aan events georganiseerd, wat ging goed en wat niet, wat is je drijfveer, hoeveel tijd heb je te besteden, hoe goed kennen jullie elkaar (jij en businesspartner).

 

3. Doe een test of je geschikt ben voor ondernemerschap. Dit met name om te vernemen waar je zwakke punten zitten en je die kan opvangen.

Link naar reactie
  • 0

Ik ken twee evenementenbureau's en die zijn echt niet 'as is', beide doen heel veel aan netwerken, klanten actief opsporen e.d. Ik ben benieuwd hoe jullie marktonderzoek op dit punt eruit ziet. Zie tip 2.

 

Tips:

 

1. Maak een ondernemingsplan.

 

2. Ga met iemand praten die kritisch durft te zijn. Iemand die vragen stelt, zoals waarom denk je dat jij dit kan, wat heb je al aan events georganiseerd, wat ging goed en wat niet, wat is je drijfveer, hoeveel tijd heb je te besteden, hoe goed kennen jullie elkaar (jij en businesspartner).

 

3. Doe een test of je geschikt ben voor ondernemerschap. Dit met name om te vernemen waar je zwakke punten zitten en je die kan opvangen.

 

Bedankt voor de handige tips! Ik heb reeds een test gedaan op de website van de VDAB, er zijn inderdaad wat puntjes waar aan gewerkt moet worden. We hebben een afspraak met een succesvolle ondernemer, die erg kritisch is. Alleen dat ondernemingsplan moet nog afgewerkt worden. We hebben dus blijkbaar al meer ondernomen dan ik dacht ;D

**Stephanie**

Link naar reactie
  • 0

 

...

Hoe beginnen we best aan marktonderzoek (internet en beurzen, nog andere ideeën?), en waar moeten we rekening mee houden om niet te falen? Er is altijd een risico, maar hoe beter de voorbereiding hoe groter de kans op slagen denk ik...

 

Lees eens wat over marketing en marktonderzoeken? Bijv 'Marketing voor Dummies' is een aardige makkelijk te lezen boek.

 

Verder is het goed om in scenario's te denken: wat als dit gebeurt? Wat als dat gebeurt? Er gaan altijd dingen mis, maar als je die voorziet kun je ook bedenken hoe je daar mee om kunt gaan.

 

De markt waar je je op gaat begeven lijkt me een typische gunmarkt: mensen kennen je bedrijf en gunnen je wat. Je gezicht laten zien, dus. Misschien kun je beginnen om gratis of tegen kostprijs events te organiseren voor organisaties waar veel vrijwiliigers werken? Als je daar laat zien hoe goed jullie kunnen organiseren, weten die mensen je daarna ook sneller te vinden.

 

Kunnen we hier goed mee verdienen, of is dit een sector die je als hobby moet houden?

 

 

Zijn er bedrijven op de markt die dit aanbieden, dan is het winstgevend. Dit is nou typisch een vraag die je echt zelf moet beantwoorden, want wij kunnen niet weten wat goed verdienen voor jullie is, toch?

 

Wat je je kan afvragen:

1) vind ik dit echt leuk om te doen? Ben ik bereid daar andere dingen voor te laten? Welke voldoening haal ik hier uit?

2) kan ik hier genoeg mee verdienen voor de levensstijl die ik wil? En hoe lang zal het duren voor ik dat bereikt heb?

 

Voor 2) kun je terug gaan rekenen. Zeg dat jullie alletwee 100.000 EUR bruto per jaar willen. Dus de netto winst moet 200.000 zijn. Tel de te maken kosten daarbij op en je weet de omzet. Is dat reeel gezien binnen te halen? Hoeveel events moet je daarvoor verkopen, en tegen welke prijs?

 

Kijk ook eens naar Rubens verhaal over tarief bepalen.

 

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.