• 0

Mag je namaakproducten verkopen wanneer je duidelijk maakt dat het nep is?

Hoi Allemaal,

 

Ik heb een webwinkel in sieraden, en vandaag kwam voor het eerst een zending uit China mijn kant op, vol sieraden en onderdelen. Yes, eerste keer in china ingekocht, en het ziet er allemaal leuk uit, beter dan ik had verwacht!

 

1 nadeel: Ik had een partij strasskettingen ingekocht, en daar zitten twee kettingen tussen die namaak zijn van bekende merken: Juicy Couture en Chanel. Ik wist dat niet, ik kocht gewoon een zooi verschillende kettingen in, op het plaatje waren er maar een aantal afgebeeld.

nu zijn ze wel gewoon leuk, en wil ik ze wel gewoon te koop zetten, waarbij duidelijk vermeld dat het NEP spul is.

 

Maar mag dat wel? Ik zie gemixte berichten op internet. De een zegt dat het niet mag, de ander zegt dat het wel mag, als je maar duidelijk maakt dat het nep is, en zelfs niet insinueert dat het echt zou kunnen zijn.

 

Wat is waarheid? iemand hier die dat weet?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Namaak en nep maken inbreuk op het merkrecht en intellectueel eigendom van de betreffende bedrijven. Illegaal dus!

 

Het niet insinueren dat het echt of nep is, ontga je alleen aan een directe overtreding. Ik heb ooit een keer een handelaar op marktplaats een permanente ban proberen aan te naaien omdat hij herhaaldelijk inbreuk maakte op het intellectueel eigendom van een fabrikant. De reactie van marktplaats was dat de handelaar op marktplaats geen inbreuk maakte op het recht omdat hij in zijn advertentie de merknaam niet gebruikte en de foto's niet scherp genoeg waren om de merknaam te lezen.

 

Marktplaats verwees mij door naar de politie om iets te doen tegen de betreffende handelaar omdat hij in het bezit was van illegale producten. Daar heb ik vanaf gezien omdat ik die moeite niet wilde nemen. Hoe dan ook blijft het illegaal en dus in strijd met de wet. Als je namaakproducten verkoopt voor je onderneming vraag je om problemen.

 

Mijn advies is om de namaak goederen retour te zenden.

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Tja,

 

De reden dat ik er al op ging google-en en het hier vroeg, was dat ik het me ook afvraag of het wel mag. Retour zenden hoeft in dit geval niet, het betreft maar 4 of 5 kettingen. Daarvoor ga ik het niet helemaal naar China terugzenden, haha! Maar ik denk dat het kettingen voor eigen gebruik worden, of voor mijn kids.

Ook al mag het misschien wel... bij nader inzien vind ik het ook gewoon een slechte boodschap geven over onze webwinkel. Ik wil geen namaak verkopen. Goedkoop is okay, maar dan geen dure sieraden die slecht nagemaakt zijn.

 

Dank voor je reactie

Link naar reactie
  • 0

Algemeen gesteld; kijk ook de rest van de zending goed na, goede kans dat dit niet de enige 'geinspireerde' uitvoeringen zijn; het mag uiteraard niet zomaar maar met enige aanpassing in gevallen weer wel; dit is echter een bijzonder ingewikkelde materie, makkelijker is het om of 'generieke', 'verjaarde' of (wellicht ook het beste ook voor de verkoop) 'eigen ontwerpen' te voeren; reken er - zeker als je ze op afstand in China laat maken - wel op dat je dan niet de enige klant bent dus je zult (ook daarom) steeds met nieuwe ontwerpen moeten komen. Overigens is Nederland ook weer niet zo groot dus als andere mensen jouw handel op de makrt brengen merk je dat als het goed is ook weer snel genoeg.

Inkoop, oem/odm productie, inspectie en logistiek in China www.query-enjoy.com

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Ik heb niets zelf laten maken, maar in een chinese groothandel heel mooie kralen ingekocht die je hier in NL nergens vind, en spotgoedkoop. Ze hadden ook kant en klare sieraden. Aangezien het best goed ging met de sieraden winkel, leek me dat een snelle uitbreiding van mijn assortiment waar ik maar weinig werk aan had. Tot nu toe heb ik maar drie kettingen gezien met Chanel logo (echt schaamteloos) en eentje met Juicy Couture. Maar ik had ook losse bedeltjes besteld voor aan mijn bedelarmbanden. Een leuk metalen tasje. Maar nu ik hem echt zie, staat ook naar het Chanel logo op, en op de achterkant zelfs Chanel erin gegraveerd. Niet best... dat wil ik niet gebruiken aan mijn eigen sieraden...

 

Verder waren alle kant en klare sieraden gewoon lekker fout en goedkoop, zonder verwijzing naar andere merken. Er zullen vast ook handelaren in NL die het ook verkopen, en dat maakt me niks uit. Ik pretendeer niet uniek te zijn daarin, behalve in de handgemaakte sieraden.

 

Nou ja, nu weet ik het zeker, ik ga dat niet verkopen. Bedankt voor de reacties.

Link naar reactie
  • 0

Niet alleen bij verkoop kun je tegen de lamp lopen, maar zeker ook bij invoer in nederland.

Zeker met kleding en tasjes... DG, LV Gucci etc is niet aan te raden want je wordt gebrandmerkt en kan bij elke volgende zending problemen krijgen met invoer, inspecties etc, ook al zijn het andere produkten onder Uw bedrijfsnaam.

Link naar reactie
  • 0

Het is zoals Rayn schrijft,

Namaak en nep maken inbreuk op het merkrecht en intellectueel eigendom van de betreffende bedrijven. Illegaal dus!

Dit geldt voor het geval het hier beschermd is, welk soort bescherming dan ook, en gezien de grote namen zal dat best wel zo zijn. De enig mogelijkheid om het legaal te kunnen verkopen is toestemming vragen aan diegene die het IE-recht hebben op de plek waar jij de markt op wil.

 

succes

www.octrooicentrum.nl

Link naar reactie
  • 0

Een mooi berichtje in de krant hierover vandaag:

 

Winkelier verkoopt valse merkkleding in Maastricht

 

-------------------------------------------------------------------------------

 

(Novum) - Een 42-jarige man is aangehouden voor het verkopen van valse merkkleding in zijn winkel in Maastricht. De politie had via Meld Misdaad Anoniem een tip gekregen over de verkoop van nagemaakte merkkleding. Agenten die poolshoogte namen troffen een grote partij kleren van nepmerken aan.

 

Zo'n zevenhonderd kledingstukken zijn in beslag genomen en de winkel is gesloten. De eigenaar van de winkel is aangehouden en verhoord. Hij is, in afwachting van zijn zaak, weer vrijgelaten.

 

De politie wil om privacyredenen niet zeggen waar de winkel precies was gevestigd. Het is niet bekend welke merken werden vervalst.

Link naar reactie
  • 0

 

Mediq verkocht dit voorjaar twee pallets nagemaakt injectnaalden aan diabetes-patiënten. De partij was afkomstig van een eenmanszaakje dat enorm veel parallelhandel doet (ondermeer in babyvoeding, geneesmiddelen en bier). Toch lijkt dat voor Mediq geen consequenties te hebben.

 

Je zal maar z'n naald in je been steken...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Lang leven de "transparantie" in de markt.

 

Zolang eea echt lijkt, de juiste (vervalste) papieren erbij zitten, verpakking goed is, enz ,enz kun je blijkbaar op medisch gebied alles doen. Waarom eigenlijk niet op andere gebieden?

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Er gelden voor medicijnen standaarden voor good production en good distribution. De Europese club van medicijnengrossiers GIRP (waar Mediq bij aangesloten is) heeft duidelijke richtlijnen en een zogenaamde Safe Supply Chain Coalition. Die richtlijnen zijn aantoonbaar door Mediq genegeerd. Zo hadden de bewuste verpakkingen geen barcode. Mediq heeft die regels genegeerd, en de injectenaalden alleen verkocht in zijn direct sales-kanaal, buiten zicht van apothekers die wellicht zouden zien dat er iets niet in de haak was.

 

Wat mij betreft misdadig.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 233 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.