• 0

Spaarvorm introduceren hoe het beste aanpakken??

Beste mede forumgenoten,

 

Ik loop met een idee rond voor een bepaalde spaarvorm, ik wil het voor de consument makkelijker, leuker en aantrekkelijker maken om geld te sparen en voor een tijd vast te zetten daarbij wil ik het voor de banken en aangesloten orginasaties ook aantrekkelijk houden.

Het idee wat ik heb is er nog niet en ik heb een (welisswaar klein) marktonderzoek gehouden en er blijkt veel animo voor te zijn.

Maar ik wil er graag tussen blijven zitten, dus ik zou graag zelf het product -- de spaarvorm zelf willen verkopen en niet het idee verkopen of uit handen geven. Wel het beheer van de rekening uit handen geven bij de bank waar ik het onder breng. En mijn verdiensten halen uit de rente die ik kan krijgen voor alle spaarders bij de bank.

Heeft iemand enig idee hoe ik spaarrekeningen van door mij aangebrachtte klanten kan onderbrengen bij een bank en wat voor haken en ogen hier bij komen kijken.

 

Alvast bedankt voor jullie informatie!!

 

Een mede ondernemer!

Whenever I hear, 'It can't be done,' I know I'm close to success.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

welkom op HL,

 

je stelt wel meteen een lastige vraag: hoe zorg je dat jouw idee om te sparen bij een bank ondergebracht kan worden en jij toch de eigenaar van het idee blijft en er geld aan verdient?

 

Tja, je hebt sowieso een bank nodig vanwege de vergunning. Vraag blijft of er banken zijn die jouw idee zien zitten en het niet jatten zodra je het pitcht aan ze.

 

Wat je wilt, kan wel, maar dan in uitgeklede vorm. Vermogensbeheerders krijgen ook kick-back fees voor aangebrachte klanten. Ik denk dat er niet veel meer inzit dan dat. Lijkt me moeilijk om het eigendom van een bepaalde spaarformule te behouden. Daar zullen banken niet mee akkoord gaan.

 

Als jouw idee werkelijk uniek is en in potentie veel geld kan opleveren, dan zal een bank daar echt wel voor willen betalen. Lijkt mij dat je - als je wilt gaan praten met banken - je idee zult moeten beschermen en dus juridische bijstand zult moeten hebben om te voorkomen dat de bank met jouw idee aan de haal gaat! Flinke klus en duur, maar de enige weg m.i.

 

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

@jeroenbakker :

Bedankt voor de tip ik ga deze eens goed uitpluizen!

 

@Joost Rietveld :

 

Is het niet mogelijk om met banken het e.e.a. te bespreken met een geheimhoudings(plicht)contract?

Heb je e.v.t. meer informatie over deze kickback fees, ik ga er vanuit dat verzekeringsorganisaties als ohra enzo toch geen eigen bank hebben maar het ook onderbrengen bij andere banken. Of is Ohra eigendom van een of andere bank?

 

 

Ik zie de uitdaging wel zitten m.b.t. de flinke klus! :)

 

Whenever I hear, 'It can't be done,' I know I'm close to success.

Link naar reactie
  • 0

Beste Bosi333,

 

Met de hele organisatie bedoel je neem ik aan een goed doordacht plan van begin tot eind zeg maar.

 

In welke zin zijn banken voorzichtig met spaarders/sparen?

 

Alvast bedankt weer!

 

Gr.

Whenever I hear, 'It can't be done,' I know I'm close to success.

Link naar reactie
  • 0

 

 

Is het niet mogelijk om met banken het e.e.a. te bespreken met een geheimhoudings(plicht)contract?

Heb je e.v.t. meer informatie over deze kickback fees, ik ga er vanuit dat verzekeringsorganisaties als ohra enzo toch geen eigen bank hebben maar het ook onderbrengen bij andere banken. Of is Ohra eigendom van een of andere bank?

 

 

je zult sowieso in contractvorm de geheimhouding moeten regelen. Of banken mee willen werken, is een 2e.

In de verzekeringsbranche kennen we kick back fees als volgt: websites genereren leads. Eigenaar website geeft lead door aan een tussenpersoon en tussenpersoon betaalt daarvoor een lead-vergoeding.

 

Ohra heeft weldegelijk een eigen bank, OHRA Bank. Onderdeel van Delta Lloyd Bank. Op haar beurt weer een dochter van Aviva....

 

groet en succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

je zult sowieso in contractvorm de geheimhouding moeten regelen. Of banken mee willen werken, is een 2e.

In de verzekeringsbranche kennen we kick back fees als volgt: websites genereren leads. Eigenaar website geeft lead door aan een tussenpersoon en tussenpersoon betaalt daarvoor een lead-vergoeding.

 

Ohra heeft weldegelijk een eigen bank, OHRA Bank. Onderdeel van Delta Lloyd Bank. Op haar beurt weer een dochter van Aviva....

 

groet en succes

Joost

 

Kunnen banken een geheimhoudingsplicht weigeren na te leven?

Of anders gezegd een idee mbt een spaarvorm welke je met een bank bespreekt is bijna niet te beschermen.

 

 

Whenever I hear, 'It can't be done,' I know I'm close to success.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb bij het inwerken bij de bank geleerd dat banken spaarders erg fijn vinden, maar veel meer verdienen op lenen.

 

Nu kost een voordelige spaarvorm de bank natuurlijk ook geld. Als dank dat de klant het geld bij hun neerzet krijgt de klant een leuke rente. Die rente mag natuurlijk de klant wel iets opleveren, maar teveel rente geven is ook niet te bedoeling.

 

Maar erg financieel ben ik ook niet onderlegd hoor. Ik weet in elk geval dat het een vrij ingewikkelde constructie is.

 

Ik bedoel met de organisatie "kennen" de branche waar je het product wilt plaatsen. Wat weet je van een bank, hoe werken ze en welke wetten, regels en andere bijzonderheden hebben ze mee te maken. Een bank is een grote en ingewikkelde organisatie. Ze hebben namelijk niet alleen een verantwoordelijkheid naar de klant, maar ze staan ook dicht bij de overheid.

Link naar reactie
  • 0

Ik zal mij inderdaad eens meer moeten verdiepen in het systeem van de bank en het sparen.

Mijn ideale situatie zou zijn --- ik verkoop de spaarvorm aan de consument ---- ik plaats het gespaarde geld bij een bank ----- ik deel mee in een stukje van de rente ook al is het maar een tiende van een procent... maar ja of dit haalbaar is is een tweede...

Dit is de ideale situatie omdat je dan toch net wat directer te maken hebt met je klant (de consument) ipv het uitbesteden aan de bank en door hun de rest van het beheer te laten uitvoeren.

Een tweede optie is dan een joint venture met een bank waarbij deze als "partner zou figureren" en ik de spaarvorm kan verkopen.

Maar dit is denk ik ook een moeilijke situatie want waarom zou een bank met mij als kleine startende ondernemer gaan samenwerken ongeacht het feit dat ze het misschien wel een mooi idee vinden.

 

Whenever I hear, 'It can't be done,' I know I'm close to success.

Link naar reactie
  • 1

Ik loop al meer dan 15 jr rond in verzekerings- en bankenland. Uit jouw posts blijkt dat je nog maar heel weinig vooronderzoek hebt gedaan. Ga online eerst eens op zoek naar soortgelijke initiatieven en unieke ideeën. Kijk bijvoorbeeld eens bij de nieuwsberichten op www.amweb.nl . Struin eens even lekker door hun archieven heen.

 

Op het moment dat het in de markt staat, kan iedereen het kopiëren en als het echt goed is, dan gebeurt dit ook en ben je zo weg als je niet met een enorm sterke partner samenwerkt.

 

In mijn werk als fusie & overname adviseur komen we natuurlijk ook ideeën tegen die zouden kunnen leiden tot iets groots. Natuurlijk leg je dingen vast in een geheimhoudingsverklaring maar het blijft altijd een eng moment om je idee ergens op tafel te leggen. De geheimhouding geldt voor een beperkte periode en als jij het dus in die tijd niet succesvol hebt gelanceerd, kan een andere partij er mee aan de slag.

 

Ik ken je idee natuurlijk niet maar ik denk dat het idee van Joost om het in een soort tussenpersonenconstructie te stoppen nog wel een idee kan zijn. Hou er dan wel rekening mee dat je moet voldoen aan alle regelgeving en diplomavereisten voor de AFM en die vallen niet mee als je er nog helemaal niks mee hebt.

 

Je zou ook samenwerking kunnen zoeken met een grote assurantietussenpersoon.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je leuke/duidelijke uitleg Manon GJ

 

Dit is voor mij mijn eerste paal in de grond en o.a. vanuit hier wil ik mijn weg gaan bewandelen.

Ik ben ook al dagen aan het lezen lezen en nog eens lezen.

Ik heb inderdaad (nog) niet voldoende no how over banken, maar gelukkig is het (meeste) wel uit te zoeken.

Nu is het niet zo dat ik nooit wat met ze te maken heb want ik ben investeerder in vastgoed en geef hier ook advies over. Dus heb genoeg met ze te maken maar op een andere manier.

 

Ik weet ook niet zo goed waar ik moet beginnen behalve met zo veel mogelijk research doen en dan een plan gaan schrijven.

Mijn grootste vraag blijft, ongeacht het feit van dagen googlen wat absoluut geen vergelijkbaar product heeft opgeleverd, of het niet al bestaat of geprobeerd is. En dit is lastig te onderzoeken zonder het idee aan een groot bord te hangen.

 

Het is niet iets wat ik alleen zou willen lanceren, want als veelvoud sta je veel sterker en heb je een veel groter bereik.

Maar mocht het zo zijn dat na de research het een reeel idee blijkt te zijn dan wil ik het plan zelf en in samenwerking met een sterke partner wel zo goed mogelijk lanceren. (dus niet verkopen, of in het ergste geval dat iemand anders er mee vandoor gaat)

Alle eerste keren zijn het moeilijkste.

 

Een enorm sterke partner, bedoel je daar iemand kapitaal krachtig mee of iemand met veel bank no how en contacten?

 

Alvast bedankt weer alleen voor de inbreng!

Whenever I hear, 'It can't be done,' I know I'm close to success.

Link naar reactie
  • 0

 

Een enorm sterke partner, bedoel je daar iemand kapitaal krachtig mee of iemand met veel bank no how en contacten?

 

 

Liefst natuurlijk beiden maar dat is een beetje open deur. Ik bedoelde eigenlijk een kapitaalkrachtige partij. Als je iets uit wilt rollen waarvan je concurrentie verwacht dan is het niet prettig als je na een maand al niet meer mee kunt doen met de concurrentie.

Link naar reactie
  • 0

Iemand met genoeg kapitaal vinden en betrouwbaar is ook geen makkelijke opgave, maar ik hou wel van een uitdaging! :)

Er is in mijn persoonlijke omgeving zelfs de naam google genoemd maar ik betwijfel of die jongens in de VS interesse hebben in een nog niet lopend plan.

 

Ik denk dat ik eerst maar eens alles goed moet uitwerken en veel research doen.

Wellicht kan ik dan voor mezelf een beeld creeeren of het uberhaupt een haalbaar plan is.

 

Whenever I hear, 'It can't be done,' I know I'm close to success.

Link naar reactie
  • 0

 

die zie jij als betrouwbare partner? ;) ;D

 

Wat mij opvalt is dat veel bedrijven welke niets met bankzaken te maken hebben spaar mogelijkheden voor consumenten in hun assortiment aanbieden, er dus blijkbaar veel vraag naar spaarders.

 

 

Whenever I hear, 'It can't be done,' I know I'm close to success.

Link naar reactie
  • 0

Maar dat is pure klantenbinding (zegeltjes, bonuspunten, rocks etc), er wordt geen rente op gegeven en de waarde blijft beperkt. Dat is dus niet echt sparen.

Wel doet/deed bijvoorbeeld Kruidvat aan financiele dienstverlening ism banken.

Leaseplan heeft in dit geval het voordeel dat ze vanwege de financieringen die ze zelf regelen al een bankvergunning hebben.

Volgens het bericht weten ze nog niet wat ze precies gaan aanbieden. Ga er eens mee praten.

Link naar reactie
  • 0

Maar dat is pure klantenbinding (zegeltjes, bonuspunten, rocks etc), er wordt geen rente op gegeven en de waarde blijft beperkt. Dat is dus niet echt sparen.

Wel doet/deed bijvoorbeeld Kruidvat aan financiele dienstverlening ism banken.

Leaseplan heeft in dit geval het voordeel dat ze vanwege de financieringen die ze zelf regelen al een bankvergunning hebben.

Volgens het bericht weten ze nog niet wat ze precies gaan aanbieden. Ga er eens mee praten.

 

Dat is waar, kruidvat met ohra, trekpleister met ohra...

http://www.zibb.nl/10251522/Auto/Auto-nieuws/Auto-nieuwsbericht/CDA-zet-vraagtekens-bij-spaarrekening-Leaseplan.htm

Ze zijn er idd mee bezig...

Whenever I hear, 'It can't be done,' I know I'm close to success.

Link naar reactie
  • 0

Google en het leger des heils hebben blijkbaar ook een bankvergunning.

Is het vandaag de dag zo makkelijk om een bankvergunning te kunnen krijgen?

 

Ook Google en het Leger des Heils hebben bankvergunning

20-11-2008 | Gepubliceerd 12:30

20-11-2008 | Laatst bijgewerkt 15:14

 

Leasemaatschappij Leaseplan heeft een beroep gedaan op de garantieregeling van de overheid. Dat kan omdat het bedrijf een eigen bank heeft om het wagenpark te financieren. Er zijn echter meer 'vreemde' bedrijven met een bankvergunning.

 

Lees meerLeaseplan, een bank die auto's least

Leaseplan wil voor 1,5 miljard euro staatsgarantie

200 Miljard garantie voor banken

Service Gratis Z24 Nieuwsbrief

Gratis Z24-nieuws op je site

Handig

 

 

 

Naast de ING's en ABN's van deze wereld zijn er nog vele andere bedrijven met een bankvergunning, zo blijkt uit gegevens van De Nederlandsche Bank (DNB). Een aantal opvallende:

 

•Unilever. Dit bedrijf heeft een eigen beleggingsbank. “Unilever Beleggingsbank is een intern bankje van Unilever", vertelt een woordvoerder van het bedrijf. “Eigenlijk is het meer een spaarbank voor personeelsleden, maar er zijn ook collega’s die er een rekening hebben waar ze hun salaris op laten storten. De bank kent een goede rente. Verder lopen de spaarloonregeling en de optieregelingen via deze bank.” De woordvoerder denkt dat de bank tussen de 4000 en 5000 actieve cliënten heeft “en daarnaast zijn er misschien nog oud-medewerkers die nog klant zijn”.

•Google heeft sinds vorig jaar een vergunning voor digitale bancaire diensten. Wat het bedrijf hiermee doet? Google was niet bereikbaar voor commentaar.

•Het Leger des Heils heeft een bankvergunning om gelden van bepaalde cliënten onder zijn hoede te mogen houden. “Een deel van onze cliënten heeft dermate onrustig betaalgedrag vertoond dat ze niet meer welkom waren bij reguliere banken", vertelt een woordvoerder. "Dat levert tal van problemen op. Want hoe kom je dan bijvoorbeeld aan je uitkering? Voor bepaalde mensen beheren wij dus geld. Zij hebben gewoon een lopende rekening bij ons. Een spaarrekening en dergelijke kennen wij niet." De lopende rekeningen gaan bij het Leger echter ook verdwijnen. De woordvoerder: “Het is niet meer nodig. Inmiddels zijn banken verplicht iedereen een basisbankrekening te verstrekken. Wij stimuleren mensen dus weer naar een gewone bank over te stappen.”

•Stichting Algemeen Maatschappelijk Werk Zeeuws-Vlaanderen heeft een bankvergunning omdat de stichting ook aan schuldhulpverlening doet. "Van mensen van wie wij de gelden beheren ontvangen wij de inkomsten en daarvan betalen wij de vaste lasten", vertelt Peter Bruggeman. "Dit mag in principe alleen als je een bankvergunning hebt. In de praktijk zijn er echter heel veel bureautjes voor schuldhulpverelning zonder bankvergunning. De overheid treedt daar veel te weinig tegen op."

•Woningbouwcorporatie Smallingerland - inmiddels gefuseerd tot Accolade - heeft een bankvergunning om vergelijkbare redenen als Stichting Algemeen Maatschappelijk Werk Zeeuws-Vlaanderen. "Wij hebben gelden in beheer van mensen met betalingsproblemen", legt een woordvoerder uit.

•Hewlett-Packard heeft onder meer een vergunning om leningen te mogen verstrekken. Waarom het bedrijf de vergunningen nodig heeft, moet de woordvoerder nog even uitzoeken.

Op de website van het Agentschap van het Ministerie van Financiën staat dat alle banken met een Nederlandse bankvergunning een garantie kunnen aanvragen. Volgens het Ministerie van Financiën wil dit echter niet zeggen dat alle verzoeken van instellingen met een bankvergunning ook gehonoreerd zullen worden. "Nee", zegt een woordvoerder, "alleen instellingen met een vergunning op basis van artikel 3:111, 2:12 en 2:13 van de Wet op het financieel toezicht komen in aanmerking."

 

De meeste van bovenstaande instellingen hebben andere vergunningen, behalve Unilevers Beleggingsbank. Die zou dus in aanmerking komen. Leaseplan ook, want deze leasemaatschappij heeft een vergunning op basis van artikel 2:12. Een andere opvallende partij die in theorie wel in aanmerking zou komen voor overheidssteun, is de Anthos Bank. Dit is de privé-bank van C&A-familie Brenninkmeijer, volgens de Quote 500 de rijkste familie van Nederland.

Whenever I hear, 'It can't be done,' I know I'm close to success.

Link naar reactie
  • 1

Bedankt voor je leuke/duidelijke uitleg Manon GJ

 

...

 

Alvast bedankt weer alleen voor de inbreng!

 

Geen KnoW How over banken en dan met een spaaridee komen. Pfff.... wanneer leren mensen eens de eerste les: niet denken dat je de uitvinder van het spreekwoordelijke Ei van Columbus bent, zeker niet als je thuis bent in de markt die je wenst te bedienen, dat mensen die WEL in de branche zitten waarschijnlijk al eens bedacht hebben wat jij hebt bedacht..... en-en-en-en-en..... Jeesz, eerst heel veel LEZEN!... Kennis opdoen e.d. Tuurlijk errug makkelijk om een balletje op te gooien en dan snel effe hier goed advies inwinnen....

 

Link naar reactie
  • 0

 

Geen KnoW How over banken en dan met een spaaridee komen. Pfff.... wanneer leren mensen eens de eerste les: niet denken dat je de uitvinder van het spreekwoordelijke Ei van Columbus bent, zeker niet als je thuis bent in de markt die je wenst te bedienen, dat mensen die WEL in de branche zitten waarschijnlijk al eens bedacht hebben wat jij hebt bedacht..... en-en-en-en-en..... Jeesz, eerst heel veel LEZEN!... Kennis opdoen e.d. Tuurlijk errug makkelijk om een balletje op te gooien en dan snel effe hier goed advies inwinnen....

 

GEWELDIG!! Mensen zoals jij daar hou ik van!

Whenever I hear, 'It can't be done,' I know I'm close to success.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 281 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.