• 0

Lastige situatie; Hoe betaling regelen?

Beste allen,

 

Ik ben 17 jaar oud, en heb een deal gesloten met een BV om samen een project uit te voeren. Hierbij heb ik recht op 33% van de winst. Ook krijg ik de BTW uitbetaald (volgens de eigenaar van de BV, tevens vriend). Iedere maand zal dit na winstverdeling gestort worden op bankrekeningen die ik hem toewijs. Ik ben niet bij hem in dienst, en het getekende contract dat ik heb is een samenwerkingsovereenkomst.

 

Nu mag ik per kwartaal niet meer van 1240 euro bijverdienen, anders verliezen mijn ouders kinderbijslag. (ik ben nog thuiswonend). Wel moeten ze per kwartaal aangeven dat ik meer dan 800E verdien.

 

Nu is mijn vraag hoe ik dit het beste kan doen.

 

Kan ik (zonder ook maar iets aan belasting te hoeven betalen) de volle 100% van wat ik gestort krijg houden? Lijkt me niet, omdat het volgens mij dan 'zwart' gaat... Moet ik een eenmanszaak oprichten, of wachten tot mijn 18e en dan een BV starten? (en dat dit bedrijf dan het startkapitaal stort?) Wat raden jullie mij aan te doen? Het gaat om (na 1 maand) een paar duizend euro. Dit wordt wellicht meer, omdat onze activiteiten nog lang niet gestopt zijn...

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

hoi,

 

De situatie die nu gaat ontstaan, werkt niet. Je kunt niet van een BV geld verdienen als je daarbij niet in loondienst bent van de BV, als die BV je enige opdrachtgever is. Met 1 opdrachtgever ben je nl. geen ondernemer. Dan zul je na moeten gaan denken over payrolling (zie zoekfunctie) of snel meerdere opdrachtgevers zoeken of aandeelhouder worden in die BV (evt. via eigen BV).

 

Belastingvrij gaat het nooit.

 

Wat de beste keuze is, kun je beter in een goed gesprek met een fiscalist afstemmen. Dat valt erg moeilijk te zeggen hier.

 

groet en succes

Joost

 

 

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

...

Wat de beste keuze is, kun je beter in een goed gesprek met een fiscalist afstemmen. Dat valt erg moeilijk te zeggen hier.

 

Waarom is dit moeilijk te zeggen? Ik heb volgens mij alle nuttige informatie wel meegegeven. U bent een fiscalist (zo beweert uw profiel). Bedoelt u dat ik het beste iemand als u in dienst kan nemen?

 

Edit; het project heeft inmiddels wel meerdere opdrachtgevers, weet niet of dat iets uitmaakt?

 

 

Link naar reactie
  • 0

het valt moeilijk te zeggen omdat:

1. wij hier niet weten hoeveel geld je hebt om advies in te winnen of evt. een BV op te richten (vereist 18K + notariskosten),

2. jouw zakenpartner jou wel aandeelhouder wil laten worden?

3. of payrolling wel interessant is vanwege de bijkomende kosten tov van de omzet?

2. elke optie andere gevolgen heeft voor jouw belastbare inkomen. waarbij je met een eigen BV wat beter kunt inspelen op de kinderbijslag;

3. elke optie ook eigen juridische gevolgen heeft.

 

Dit zijn maar een aantal facetten. Je kunt natuurlijk ook de adviseur van jouw zakenpartner raadplegen.

 

Het aantal opdrachtgevers voor het project is niet relevant. Het gaat erom hoeveel opdrachtgevers jijzelf hebt, wil je al dan niet ondernemer zijn.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

...

Nu mag ik per kwartaal niet meer van 1240 euro bijverdienen, anders verliezen mijn ouders kinderbijslag. (ik ben nog thuiswonend). Wel moeten ze per kwartaal aangeven dat ik meer dan 800E verdien.

 

...

Het gaat om (na 1 maand) een paar duizend euro. Dit wordt wellicht meer, omdat onze activiteiten nog lang niet gestopt zijn...

 

Als je nou gewoon heel veel gaat verdienen, hebben je ouders toch geen kinderbijslag meer nodig? 8)

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 1

nee, zij willen dit blijven ontvangen. Gelijk hebben ze. ;)

 

Is het niet het gemakkelijskte om gewoon een BV op te richten en dan maandelijks een factuur te sturen? Dan betaal ik volgens mij het minste aan belasting, en kan ik veel geld in de BV laten zitten. Zo verliezen mijn ouders geen kinderbijslag, en ik geen studiefinanciering als ik over een dik jaartje ga studeren. Enige nadeel zijn de accountantkosten die ik zal moeten betalen, en een minimumsalaris dat ik mezelf zal moeten uitbetalen per jaar??

 

Een eenmanszaak oprichten is volgens mij in dit geval helemaal niet handig ivm kinderbijslag & prive aansprakelijkheid (ouders indirect aansprakelijk)

Link naar reactie
  • 0

 

Is het niet het gemakkelijskte om gewoon een BV op te richten en dan maandelijks een factuur te sturen? Dan betaal ik volgens mij het minste aan belasting, en kan ik veel geld in de BV laten zitten. Zo verliezen mijn ouders geen kinderbijslag, en ik geen studiefinanciering als ik over een dik jaartje ga studeren. Enige nadeel zijn de accountantkosten die ik zal moeten betalen, en een minimumsalaris dat ik mezelf zal moeten uitbetalen per jaar??

 

 

Zoek rechtsboven in eens voor de gein op "gebruikelijk loon". Hier zijn veel topics over volgetypt, maar het komt er op neer dat het in Nederland gebruikelijk is dat je minimaal €40.000 uit je BV haalt als loon. Er zijn uiteraard uitzonderingen, maar dit is de stelregel. Met dit gebruikelijk loon zal je vervolgens nooit meer kinderbijslag en studiefinanciering krijgen, maar dat heb je dan als het goed is niet nodig.

 

Dus afhankelijk van de inkomsten/risico's die je verwacht moet je zelf beoordelen of je een eenmanszaak start of een BV. Daar komt ook nog eens bij wat Joost al eerder aanhaalde, als je maar 1 opdrachtgever hebt zal je niet worden aangemerkt als ondernemer (Als je BV aandeelhouder in de werkmaatschappij van je vriend is wel).

 

Daarnaast moet je er wel aan denken dat je voor de oprichting van een BV deze moet volstorten met minimaal €18.000. Daar bovenop komen nog alle kosten die je gaat maken bij de oprichting, denk aan een accountant en notaris.

Link naar reactie
  • 0

het gebruikelijk loon kan evt. nog op basis van een parttime factor verlaagd worden. Dat hangt (mede)af van het aantal uren dat TS werkt voor zijn BV.

 

Overigens: alleen een eigen BV oprichten en gaan factureren, werkt ook niet. Ook dan kan de fiscus alsnog zeggen dat je in loondienst bent van de andere BV. Anders zou elke ondernemer die maar 1 opdrachtgever heeft, meteen de BV ingaan.

 

Het kan wel als jouw BV aandeelhouder wordt in de andere BV. Maar dat moet die ander dan wel willen. Mochten ze dat niet willen doen, dan zijn er nog concepten zijn als ZZPOKE. Dat biedt wellicht uitkomst.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

Even voor mijn beeldvorming, je ouders willen hun kinderbijslag niet kwijtraken van een paar honderd euro per kwartaal maar je hebt wel de middelen om een BV op te richten en de kosten op voorhand te voldoen?

 

Dus maakt die kleine duizend euro op jaarbasis voor de kinderbijslag nou echt uit als jij gewoon prima kan verdienen? De oprichtingskosten voor een BV zijn vaak hoger dan die duizend euro.

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.