• 0

Misbruik executierecht

Ik heb de volgende vraag:

 

Wij hebben als bedrijf een faillissement achter de rug met een prive borgstelling naar de bank voor € 100.000,- de zaak is voor de rechter geweest en wij zijn veroordeeld om dit bedrag te betalen.

 

De bank heeft beslag gelegd op onze woning voor € 100,000,-

 

Nu hebben wij een 1e hypotheek van € 310.000,- en een tweede hypotheek inschrijving van € 175.000,- ( deze twee hypotheken zijn bij een andere bank afgesloten ) De woning heeft een executie waarde van € 365.000,- en een normale verkoopwaarde van € 415.000,-

 

Nu wil de bank onze woning via executieverkoop gaan verkopen, na verkoop is er niets over voor de bank, sterker nog we komen te kort om de 2e hypotheek te betalen.

 

Mijn vraag is kan en mag de bank gaan verkopen ? Is dit niet misbruik maken van het executierecht ?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

hoi betewo

 

rot dat je in deze situatie zit en hopelijk kunnen we helpen.

 

Zoals ik de regels ken, heeft de eerste hypotheeknemer het eerste executierecht. De 2e bank (dirketbank toevallig?) wist nl. dat er al een hypotheek op het pand rustte en heeft in die zin dus genoegen genomen met het risico dat bij executie zij minder betaald krijgen.

 

Of de tweede bank dus nog geld krijgt, is maar de vraag. Met als gevolg dat jullie aan die bank 175K schuldig zijn zonder onderpand.

 

Ik verplaats jouw vraag even naar financiering. Daar zitten de echte experts.

 

Groet en sterkte

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Bedankt voor je snelle reactie, nee het is niet de direktbank, het is een prive persoon.

 

Om met de bank verder te kunnen onderhandelen is het voor mij van belang om te weten dat als de bank de verkoop doorzet, en er geen geld voor hun overblijft, is dat misbruik van het executierecht ?

Link naar reactie
  • 0

dat lijkt mij niet. Ik kan me indenken dat de privé persoon geen pandrecht heeft op het huis. En dat is waarop de bank kan executeren.

 

De bank zal in haar voorwaarden ook wel hebben staan dat zij het eerste recht van executie hebben voordat andere financierders van het pand aan bod komen. Dat maakt de vordering van de bank preferent. Dat brengt met zich mee dat ze geen rekening hoeven te houden met de schulden waar jullie verder mee blijven zitten (anders kun je hetzelfde pand oneindig als zekerheid stellen).

 

Het verdient wel aanbeveling om de bank te bewegen over te gaan tot reguliere verkoop. Dat levert meer op dan een executieverkoop. Of ze daar in deze markt in mee willen gaan is een 2e.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Ik denk dat je mijn 1e vraag niet goed hebt gelezen !

 

de 1e hypotheek loopt bij bank nr. 1 ( daar zijn geen problemen mee )

de 2e hypotheek loopt via een prive persoon ( ook geen problemen mee )

 

De zakenbank heeft beslag gelegd op de woning en wil gaan verkopen, maar daar schieten zij niets mee want eerst komen de 1e en de 2e hypotheken aan bod, en daarna pas de bank die beslag heeft gelegd !

Link naar reactie
  • 0

sorry, inderdaad niet goed gelezen (zag het onderscheid hypotheekbank / zakenbank niet), maar dan nog:

 

welke zekerheden heeft de prive persoon bedongen? Zakenbank executeert. Bank 1 (hypotheeknemer) eist haar pandrecht op. Restant gaat naar zakenbank....tenzij privé persoon een preferent pandrecht heeft dat jouw privé borgstelling voor het zakelijk krediet teboven gaat.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

De 2e hypotheek ( prive persoon ) heeft net als de 1e hypotheek de woning als onderpand. Dus 1e en 2e hypotheek samen is € 485.000,- Executiewaarde woning is € 365.000,- vrije verkoop € 415.000,-

 

De zakenbank die beslag heeft gelegd voor € 100.00-,- krijgt dus niets na een gedwongen als zowel een vrijwilige verkoop.

 

De zakenbank weet dus dat er bij een gedwongen verkoop niets voor haar overblijft, dat is toch misbruik maken van het executierecht ?

Link naar reactie
  • 0

Ik heb in hetzelfde schuitje gezeten. Situartie is niet zo eenvoudig; 1e en 2e hypotheekhouder zullen uiteindelijk ervoor kiezen om zelf te gaan executeren, indien derde partij (zakenbank) doorgaat voor executie. M.a.w.: zakenbank kan druk opvoeren, executieverkoop aanvragen en op dat moment zal eerste hypotheekhouder deze executie veelal overnemen / het initiatief moeten nemen. Dus: ook al wil eerst hyphouder je de tijd geven, als anderen gaan "drukken" gaat de gehele boel aan het rollen. De zakenbank dwingt als het ware bank 1 over te gaan tot executie en ga er maar vanuit dat ze dit ook echt doen. Hiermee is er geen sprake van misbruik van executierecht. Maar 1 advies: ga in overleg met bank 1 en 2 en ga zelf over tot verkoop van je huis; beding een periode dat je de tijd krijgt. Vervolgens, indien je daadwerkelijk onderhands zou kunnen verkopen, doet zich het volgende probleem voor: de beslaglegger (de zakenbank) zal moet instemmen met onderhandse verkoop. Indien ze dat op dat moment weigeren, kun je je wel beroepen op misbruik van executierecht en kun je .e.e.a. afdwingen in kort geding

 

Is er al executoriaal beslag gelegd door zakenbank? Stuur me PM als je meer ervaringsinformatie wilt hebben ....

Link naar reactie
  • 0

 

...

Nu wil de bank onze woning via executieverkoop gaan verkopen, na verkoop is er niets over voor de bank, sterker nog we komen te kort om de 2e hypotheek te betalen.

 

Mijn vraag is kan en mag de bank gaan verkopen ? Is dit niet misbruik maken van het executierecht ?

 

Heb je dit besproken met die bank dat er geen geld overblijft voor hun na die executie? En zo ja, wat was hun reactie?

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Ben je al in overleg gegaan met de zakenbank? Met de goede stappen en juiste onderhandelingstactiek kun je veel bereiken; afkoop tegen finale kwijting voor 25-50% van het totale bedrag is zeker mogelijk. Blijf hun in ieder geval informeren en zorg dat je goede vriendjes wordt met manager van afdeling bij die bank ......

 

 

Link naar reactie
  • 0

Naast dat die 6% rente niet aftrekbaar is en er is volgens mij zo goed als geen ruimte meer tov de executie waarde om maar iets te financieren lijkt me. Maar aan de andere kant heb ik ook geen zicht op hoe jij je financiering regelt.

 

Aan de andere kant zijn de lasten idd hoog maar als je daar een mogelijke executie mee kan uitstellen lijkt het me het overwegen waard.

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Je bent middels een borgtocht een verplichting aangegaan van € 100/m.. De bank heeft een executoriaal beslag en zoekt mogelijkehden om die € 100/m. binnen te harken.

 

Er is vermogen in de vorm van een woonhuis met een onderhandse verkoopwaarde van ca € 415/m., echter

er zitten twee hypothecaire inschrijvingen op, totaal € 485/m. (t.w. 1e € 310/m. 2e € 175/m.)

 

Bank wil een financiering van € 100/m. verstrekken tegen een hypothecaire inschrijving van € 100/m.

Zo op het oog heeft dat geen zin, omdat de bestaande inschrijvingen € 485/m. de onderhandse verkoopwaarde € 415/m. overtreffen.

 

De hamvraag zal hier echter zijn: Hoe groot zijn de pro-restobedragen die rusten op die twee hypothecaire inschrijvingen. Indien die in totaal lager zijn dan de inschrijvingsbedragen, dan zou het wel eens zo kunnen zijn dat de bank hierin toch comfort kan vinden. Alleen dan heeft een derde inschrijving zin.

 

Nog een vraag zal moeten zijn, kan jij die extra lasten (rente/aflossing) dragen ?

 

Mogelijkheid zal zijn dat je gaat onderhandelen met die bank zoals in een voorgaande post al is aangegeven.

Als jij hard kan maken dat er beslist geen ruimte zit in jouw woonhuis en inkomen, maar wel bereid bent om je "stinkende" best te doen om op redelijke termijn een "zo hoog mogelijk bedrag" voor die bank op te hoesten, dan zal dat voor die bank een goede reden kunnen zijn om dat te accepteren en een regeling te treffen.

Een bank is normaliter niet happig om op een executie/faillissement aan te sturen.

Link naar reactie
  • 0

Beste Marco,

 

Op de 1e en 2e hypotheek is niets afgelost de inschrijfbedragen zijn tevens het saldo. De bank is hiervan op de hoogte maar ze willen alsnog een 3e hypotheek afsluiten ( voor hun is er eigenlijk geen onderpand ) Ze hebben al via hun advocaat laten weten dat alleen hun voorstel acceptabel is, ga ik daar niet mee accoord gan ze executeren. Zal een moeilijke onderhandeling gaan worden

 

Link naar reactie
  • 0

Het is wel te begrijpen dat die bank haar geld wil, toch?

 

Kun jij die 3e hypotheek-lasten dragen, dan zou ik het wel doen (na onderhandelen! Er is vaak ruimte, ook al zeggen ze van niet, tenslotte zal executie hun niets opleveren). Dat is toch beter dan je huis te laten verkopen.

 

Als je die lasten niet kunt dragen, dan zijn er weinig andere mogelijkheden, vrees ik.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 171 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.