• 0

Stroom van de maan

Stroom van de maan

Eind vorige week was een groot deel van de VS in duister gehuld. Volgens economen zijn de kosten van de stroomstoring zo hoog dat ze niet onder doen voor een zware sneeuwstorm. De storing waarbij 49 miljoen Amerikanen het zonder elektriciteit moesten stellen zou 1 miljard dollar gekost hebben. Gelukkig wordt er al jaren nagedacht over een oplossing voor het instabiele stroomnet in de VS en de rest van de wereld. Een van de plannen is stroom opwekken vanaf de maan. Ieder huishouden wordt voorzien van een eigen ontvanger. Wie meer stroom nodig heeft past de stroomstraal zelf aan. De maanstroom is afkomstig van zonnepanelen die continu naar de zon gericht staan. De elektriciteit wordt vervolgens met microgolven naar de aarde gestuurd. Volgens wetenschappers kan er binnen twintig jaar al stroom vanaf de maan komen. RBe

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

De elektriciteit wordt vervolgens met microgolven naar de aarde gestuurd.

 

Dat klinkt nogal problematisch: Ten eerste gaat het meeste naast de ontvanger. Ten tweede: de maan is op zijn best te zien vanaf de halve aarde, de rest zit dus in het donker (of in de zon...). En als laatste: volgens mij vind ik het niet zo vool als ik 24/7 doorstraald wordt met micorgolven die sterk genoeg zijn om een huishouden te poweren.

 

Volgens wetenschappers kan er binnen twintig jaar al stroom vanaf de maan komen

 

Volgens mij is het niet eens mogelijk binnen 20 jaar een installatie van dat formaat de ruimte in te krijgen, laat staan de maan op. Althans, als we alle resources hieraan besteden wel, maar dat lijkt me niet zo reeel.

 

Hoewel ik al die space-projects geweldig vind uit technisch en prestige-perspectief, denk ik dat de ruimte zich voorlopig alleen nuttig zal maken voor het 'ophangen' van sattelieten tbv communicatie en onderzoek.

 

Link naar reactie
  • 0

Een kernreactor op Mars? Waarom niet gewoon op de maan, of willen ze zo'n mega-grote reactor bouwen dat als ie ontploft ie de aarde ook wegvaagt?

 

Heb het nog even uitgezocht: http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/europe/3162129.stm

 

Het idee is dat er op Mars een kernreactor komt te staan die een toekomstig onderzoeksstation van stroom kan voorzien. Hij zou in 2030 af moeten zijn. Maar gezien de economische situatie in Rusland lijkt het me onwaarschijnlijk dat het er daadwerkelijk van komt.

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

Natuurijk kun je micorgolven richten.. best goed zelfs: kijk naar het uitlijnen van een schotel op een satteliet. Natuurlijk is de schotel hier de ontvanger, maar dan werkt de andere kant op precies hetzelfde.

 

Het is alleen verdraaid moeilijk vanaf de maan wel op de schotel te mikken, maar niet op de kleuterschool 10 meter verderop. Zoiets zou wellicht met lasers nog wel kunnen trouwens, maar je zit ook nog met de beweging van maan t.o.v. de aarde - en het gigantische probleem als je toch mist.

 

Het is zoiets als een appel van iemands hoofd schieten die 1000 km verderop staat.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Toch vraag ik me af hoe ze dat zouden willen doen... dan gaan ze de maan vol zonnepaneeltjes zetten, en vervolgens met de opgewekte stroom een machine aan het werk zetten die microgolfjes gaat produceren en versturen richting aarde... en dan moet er hier ergens een apparaat gemaakt worden waarmee die microgolfjes weer omgezet kunnen worden naar stroom.... Als dat kan... waarom dan zo moeilijk doen met een maan vol zonnepaneeltjes... microgolfjes komen toch van nature al overal voor!?!?

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 253 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.