• 0

Eigen naam als merknaam

(Kleine disclaimer vooraf: ik heb maar heel kort gezocht over dit onderwerp en niets gevonden... Juist omdat ik de discussie aan wil zwengelen en niet alleen met een vraag kom :))

 

Dussss... Je ziet het steeds vaker op het forum en internet: personal branding. Henri blogged, Ruben blogged, ik blog en zo zijn er vast meer mensen hier op het forum die het doen. Als je dat doet onder je eigen naam, bouw je een "naam" op. Letterlijk en figuurlijk.

 

Elke post op dit forum voegt (als je onder je eigen naam post) weer een stukje waarde toe aan je naam. Dat is leuk, dat is mooi, dat is wat waard denk ik dan. (Voor jezelf én voor anderen) Om die reden wil ik hierover ook graag eens van gedachten wisselen met andere HL'ers.

 

Met als openingsvraag: (afgezien van het feit of het mag of kan) zou je overwegen je naam als merknaam te registreren en waarom wel/niet?

 

Ik ben bijvoorbeeld zelf niet helemaal op de hoogte van de voordelen hiervan. Dus dat is meteen de vervolgvraag: wat zou voor jou het gewin zijn om dat te doen (als je het al gaat doen...). Of wat zou voor anderen het verlies zijn ? Ik snap dat we ons niet kunnen meten met namen zoals Michael Jackson (om een slecht voorbeeld te noemen :)) dus laten we het op een micro/meso level houden. Want daar zitten de meeste van ons :)

 

Als 3e zou ik graag van de pro's op dit gebied horen wanneer het mogelijk is om je naam (voor + achternaam) te registreren als merknaam. Ik kan er naast zitten, maar ik dacht dat je al enige bekendheid moet genieten voordat je je naam als merknaam kan registreren. Is dat zo, of zit ik er naast?

 

En om daarop door te breien: kun je (als wat ik zei waar is) bijvoorbeeld de statistieken van HL als "bewijsvoering" aanbrengen, om te laten zien dat iemand die regelmatig post op dit forum, enige bekendheid geniet onder de NL'se en BE'se ondernemers ?

 

Om niet alleen te vragen en ook wat te geven...

 

Als mogelijk voordeel van je naam als merknaam te registreren kun je bijvoorbeeld hier aan denken: je zou kunnen voorkomen dat anderen misbruik van je naam maken. Je ziet het steeds vaker bij Google. Als je op (merk)namen zoekt, dat er dan advertenties bij komen te staan van andere partijen, andere dan jijzelf. Met een merknaam kun je dat oplossen. Je stuurt je registratienummer op naar google en alle mensen die vervolgens op jouw "naam" willen adverteren kunnen dat niet meer, tenzij je ze toestemming geeft.

 

Ik ben benieuwd naar jullie kennis, mening en commentaar.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi yannick,

Ik heb alleen een antwoord op je openingsvraag.

Het eerste waar ik aan denk als ik dit lees is aan Gabriëla Sabatini.

Die heeft wat (positiefs) bereikt en daarom een parfum uitgebracht. Doet ze dit voordat ze een groot tennisster werd, dan moet de verkoop vooral van het product afhangen. Nu hing de verkoop voornamelijk af het feit dat ze wereldberoemd is schat ik zo.

Dus het heeft mi alleen maar voordelen als je erg beroemd bent maar dan vooral positief beroemd. (behalve dan bij Michael Jackson, waar het niet veel uit zal maken..)

 

Ik zou het persoonlijk nooit overwegen als het al zou kunnen, omdat ik mijn naam zo min mogelijk in verband wil brengen met mijn dienst. Stel je voor dat je wel beroemd wordt en negatief in de publiciteit komt door bijvoorbeeld een ernstig ongeluk veroorzaakt. Jouw naam staat erbij en dus ook jouw dienst of product. Of je gaat scheiden en dat loopt even niet lekker. Ik denk dat je een product of dienst moet verkopen, niet je naam.

 

gr ronny

 

 

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik ben daar wel over aan het nadenken:

1. De combinatie van mijn voornaam en achternaam bestaat verder niet op deze wereld (combinatie Nederlands - Servisch) dus als je mij googled met voor- en achternaam krijg je geen korfbaluitslagen van andere mensen ;D

2. Ik post sinds januari behoorlijk veel op HL en HL doet het goed in google. Ik had mijn Linked In profiel hier eerst in mijn handtekening staan met als gevolg dat als je mij googlede er heel veel HL posts naar boven kwamen. Ik vond dat onprettig omdat andere sites hierdoor ondersneeuwden. Voor mij dus een reden om mijn achternaam hier te verwijderen.

3. Hetzelfde geldt voor Iens, daar heb ik ook mijn achternaam weggehaald.

4. Ik wil graag op mijn voornaam en achternaam gevonden worden met de activiteiten waar ik me mee bezig hou en dus niet met fora etc.

5. In z'n algemeenheid raad ik het als overnameadviseur niet aan om je naam ergens aan te koppelen als het niet nodig is, het verkoopt gewoon lastiger en de afhankelijkheid is groter.

6. Ik heb er zelf bij mijn nieuwe bedrijf wel over nagedacht. Ik wil graag open en betrokken zijn en ook zo overkomen. Daarom staat er wel een foto etc op de site. Er staat geen achternaam op de site en ik wil in principe ook gewoon proberen om de bedrijfsnaam te promoten en niet mijn eigen naam.

Link naar reactie
  • 0

In mijn geval gaat het heel lastig worden. Als je in Google zoekt op mijn naam kom je een LinkedIn profiel tegen van iemand met exact dezelfde naam met als functie "Competence Manager" bij een groot ICT bedrijf. Hij komt uit omgeving Amsterdam

Als tweede staat een link naar www.mijnvoornaamenachternaam.nl, wederom een naamgenoot met een elektrotechnisch advies en projectbureau. Deze komt uit de omgeving Rotterdam.

 

Die laatste heeft zelfs een hele slechte website gemaakt op mijnnaam.nl, dat zou hele slechte anti-reclame zijn als ik mijn diensten aan mijn naam koppel of andersom.

 

Terwijl er van mij niet veel te vinden is op Internet.

Personal Branding zou voor mij een hele kluif worden, als ik dat zou willen.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben altijd voorzichtig met mijn naam op het internet geweest. Ik heb ook net als Manon een unieke naam die zowel in de voornaam als achternaam bijna niet voorkomt in Nederland ( ik ben half Italiaanse dus vandaar)

 

Ik ben altijd gewoon Bo en verder niet.

 

Mijn vader zijn naam ( die er helaas niet meer is) is wel een naam die ik zou willen gebruiken in de toekomst. Dat is een prachtige Italiaanse naam. Er een soort award of stichting aan koppelen.

 

Verder ben ik het ook met Ironny eens. Als je naam eens verkeerd in het nieuws komt of er door een persoon die jou kwaad wil doen vervelende dingen worden verspreid is gelijk je bedrijf eraan gekoppeld.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je maakt het wel duidelijk wie de vent is achter de tent... (sorry dames, geld ook voor jullie natuurlijk ;) ).

Ik ben daarom wel voor, mij kun je iig goed vinden op het net. Wel heb ik een tijd geleden mijn hyvesprofiel (dat actief gebruikt werd in mijn studententijd) afgeschermd, zodat niet iedereen genante foto's kan zien.

 

Maar in het algemeen ben ik juist voor om jezelf bekend te maken, ik schaam me er iig niet voor. En als er een foute foto van me te vinden zou zijn, of een negatieve reactie van iemand anders: tja, dat gebeurt. Als ik dat bij iemand anders zie ga ik er ook niet meteen vanuit dat diegene gelijk heeft....

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
  • 0

Bekijk het ook eens van de andere kant! Als er iets flink mis gaat met jouw bedrijf of je raakt op een andere wijze zakelijk betrokken bij een "schandaal", dan komen ze toch wel achter je naam. Komt deze dan negatief in de publiciteit, dan komt die klap veel harder aan op het moment dat je geen krediet hebt opgebouwd.

 

Oftewel: ik zeg, wél personal branden, zodat je wat kan hebben bij een misstap!

Link naar reactie
  • 0

Misschien een open deur, maar ik denk dat het vooral afhangt van:

 

- Jouw type product/dienst binnen het spectrum van een eenmans(vrouws)zaak die een dienst levert waarbij contact belangrijk is tot een groot bedrijf met massaproductie van business to business

- Jouw strategie en dan met name hoe je jouw klanten wilt binden en wat het daardoor het gezicht moet zijn.

 

Misschien een knullige omschrijving, maar of gebruik van jouw eigen naam voordelen heeft die opwegen tegen de nadelen, dan moet je vooral kijken waar je staat met je bedrijf.

 

Wanneer je deze voor de hand liggende redenering omdraaid, krijg je misschien wel andere interessante marketingstrategieen: een kunstenaar die zijn werk niet verkoopt onder zijn eigen naam, maar een merk in de wereld zet...

 

(veeveevee zijn gewoon mijn initialen v.v.v., ben nog niet echt aan het persoonlijk branden ;D)

 

 

Trail art: www.imsobo.com

Link naar reactie
  • 0

Denk ook vooral na over het verschil tussen een Philips als bedrijf en een Ben Tiggelaar als "bedrijf". Dat vind ik met name interessant. Er zijn namelijk genoeg mensen die helemaal niet bij een Philips willen werken maar zichzelf als een merk in de markt willen (proberen) zetten.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Hoi Yannick. ik probeer te begrijpen wat je hiermee bedoelt maar kom er niet uit :-[

Iemand wil niet bij Philips werken maar wel bij Ben tiggelaar, daar heb ik beleving bij, Maar iemand wil niet bij Philips werken maar zichzelf ( als zelfstandige neem ik dan aan) als een merk in de markt proberen te zetten? Hoe bedoel je dat dan?

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 0

Bij Philips ben je gewoon "just another guy" zeker van een afstandje. Niemand zal zeggen: jeetje, die Senseo, dat heeft Henk Jansen goed gemaakt zeg!

 

Als je daarentegen een MBA in 1 dag geeft uit eigen naam, kun je daar natuurlijk wel lekker punten mee scoren. Hiermee bouw je ook aan je eigen naam.

 

Wat ik dus bedoelde: _ik_ik_ik_ wordt denk ik steeds belangrijker. Dus minder _philips_kpn_unilver_. Ik denk dat dat ook een van de belangrijkste redenen is dat mensen ZZP'er worden. Omdat ze zelf wat willen betekenen op deze wereld. Dat ze daarmee flexibeler zijn en wellicht wat meer centen kunnen verdienen is een bijzaak.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Het is natuurlijk ook een moeilijke materie. Want de grenzen tussen een merk, of juist alleen een bedrijfsnaam liggen zeer dicht bij elkaar. Ik denk namelijk dat als ik een "parfum lijn" op de markt breng met mijn eigen naam Ron Beerens, dat het geen succes gaat worden. Mensen zullen denken dat is een onbekende ik pak liever mijn Frans Bauer - lijn. (of mochten er mensen anders over denken dan hoor ik het graag ;) )

 

Is het dan eigenlijk niet zo, dat een merk moet groeien? Je begint met een bedrijfsnaam waarin je eigen naam is verwerkt. En later als je succesvol bent dat het pas echt een merk gaat worden? Maar dat betekent ook dat je iets unieks moet hebben als je wilt opvallen in de grote massa. Dat betekent dus ook voor apparaten zoals het Senseo apparaat. Als Philips dat als Henk Jansen in de markt had gezet, dan was het geen succes geweest. Want de vraag: Lust jij een Senseo'tje klinkt lekkerder dan: Lust jij een HenkJansentje? Hier is dus bewust een marketing sterke naam aan verbonden, wat natuurlijk ook super logisch is.

 

Er is dan ook een duidelijke link met dit onderwerp op HigherLevel: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=55;action=display;threadid=25381;start=15#msg226746 Hier werd aangegeven dat ze haar bedrijfsnaam (Brouwer Strijkinstrumenten) moest veranderen in Zlata Strijkinstrumenten. De belangrijkste reden zou zijn dat dit een sterkere naam zou zijn. Maar weer is er dus een vervaging tussen Merknaam en bedrijfsnaam. Wat voor haar dan wel weer geld, zij zou "naamloze" violen haar eigen naam mee kunnen geven --> de Zlataviool. Dan is het opeens weer een merk.

 

Maar dit kun je volgens mij alleen bij producten toepassen of gaat dit ook bij diensten?

 

 

Makelaar - RMT, voor al uw vastgoed advies op Higher Level

Elke minuut dat je je drukt maakt om je verleden, gaat af van je toekomst

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 111 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.