• 0

Goodwill bepaling fysiotherapiepraktijk

Hallo forum,

 

Ik heb rondgekeken in het forum, maar kon mijn situatie niet terug vinden.

Hoewel er aantoonbare gewichtige redenen (afspraken niet nakomen, werk niet eerlijk verdelen, liegen, brief antidateren om daar winst uit te halen etc. allen m.i. wanprestaties van mijn maat) wil ik hem uitkopen om een verdere rechtsgang te voorkomen.

Om een soort goodwill te bepalen heb ik een berekening gemaakt, waaruit blijkt, dat ik er nauwelijks op vooruit ga, als hij weggaat.

In het kort de situatie:

gemiddelde kosten laatste 3 jaar: - 42.000,-- huurinkomsten medewerkers: 26.000,-- Resteert -16.000,-- d.w.z. -8.000,-- per persoon.

Als mijn maat weg is kan ik zijn achtergebleven uren gaan verhuren. Dit levert mij ca. 9.000,-- op. Mijn resterende onkosten worden dan -16.000,- minus 9.000,-- is -7.000,--. M.a.w. ik ga er ca. 1.000,-- euro op vooruit.

Als ik weg zou gaan, kan hij mijn uren verhuren voor ca. 18.000,-- verhuren. T.a.v. de -8.000,-- gaat hij er dan 10.000 op vooruit..

Hij biedt mij 90.000,-- om te vertrekken (ben ik niet van plan), dat is een factor 9 ?

Met deze factor hoef ik maar 9.000,-- te betalen? Ik had hem 25.000,-- aangeboden, maar dat was naar zijn mening veel te weinig.

 

Is deze berekenings opzet juist of gelden er andere normen?

 

Indien ik de situatie aan arbiters voorleg en ik win, loopt hij het risico voor alle ontbindingskosten op te draaien (advocaat en gerechtskosten) ? Klopt dit??

 

Gaarne jullie reactie,

 

Rob

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij ben jij 18.000 per jaar waard en hij 9.000 per jaar.

Volgens zijn rekensom zal jij hem 90.000/18.000*9.000=45000 moeten bieden.

Hmm, ik heb begrepen, dat je de goodwill in 8-10 jaar terug moet kunnen verdienen.

Bij hem lukt dat bij 90.000, ik doe er dan 25 jaar over ???

 

Rob

Link naar reactie
  • 0

Beste Rob,

 

Om te beginnen kan ik je cijfers niet volgen. Kun je die misschien toelichten à la omzet minus kosten = resultaat?

 

Terugverdientijd van circa 4-5 jaar is realistischer dan 8 - 10 jaar (in het algemeen).

 

Los daarvan is het duidelijk dat je niet met deze partner samen wilt blijven werken. Hoe zit het met eventuele aansprakelijkheden die hij aangegaan kan zijn en waar jij ook aansprakelijk voor bent? Hij lijkt me niet enorm betrouwbaar.

 

Een koopsom van 90.000 euro zou enigzins realistisch zijn als je een nettowinst over zou houden van circa 20.000 euro zonder dat er geinvesteerd hoeft te worden.

 

Jouw vraag over arbiters, advocaatkosten en gerechtelijke kosten is onder andere afhankelijk van jullie maatschapsovereenkomst. Wat staat daarin?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Heb je hier al gekeken en nagevraagd: http://www.kngf.nl/index.html?dossiers=1&dossier_id=47

 

Goede tip, maar de PDF-bestanden zijn besloten. Het KNGF wil zich er niet mee bemoeien. Een eerder verzoek om richtlijnen voor een goodwillbepaling en tot het eventueel aanstellen van arbiters (vlgs maatschapscontract) werd afgewezen.

 

Rob

 

Waarom?

Link naar reactie
  • 0

Beste Rob,

 

Om te beginnen kan ik je cijfers niet volgen. Kun je die misschien toelichten à la omzet minus kosten = resultaat?

 

Terugverdientijd van circa 4-5 jaar is realistischer dan 8 - 10 jaar (in het algemeen).

 

Los daarvan is het duidelijk dat je niet met deze partner samen wilt blijven werken. Hoe zit het met eventuele aansprakelijkheden die hij aangegaan kan zijn en waar jij ook aansprakelijk voor bent? Hij lijkt me niet enorm betrouwbaar.

 

Een koopsom van 90.000 euro zou enigzins realistisch zijn als je een nettowinst over zou houden van circa 20.000 euro zonder dat er geinvesteerd hoeft te worden.

 

Jouw vraag over arbiters, advocaatkosten en gerechtelijke kosten is onder andere afhankelijk van jullie maatschapsovereenkomst. Wat staat daarin?

 

 

Manon,

Wij houden onze persoonlijke omzetten en delen de kosten. Er is dus geen netto-overwinst anders dan het verschil tussen de huurinkomsten minus de kosten. Maar om je een idee te geven: brutoomzet maat 90.000, die van mezelf 70.000

 

Er zijn bij mijn weten geen aansprakelijkheden, die hij is aangegaan.

 

Volgens het maatschapscontract behoren we via het KNGF 3 arbiters aan te wijzen, die doen dat echter niet meer. Indien we naar arbiters gaan, wil ik de maatschap ontbinden om wettige redenen (voldoende wanprestaties, lijkt mij). Als ik dan win loopt hij het risico tot schadevergoeding veroordeelt te worden?

 

Rob

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 198 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.