• 0

Opstart 2de bedrijfje. Hoe of wat met de kosten vooraf?

Ik hoop dat ik mijn vraag op de juiste plek geplaatst heb :-[

 

Ik ben er van op de hoogte dat de kosten die je maakt voor de start van het bedrijf, mee mag nemen.

Maar...

Ik heb al enkele jaartjes een eenmanszaakje en er gaat een 2de bij komen (handelsnaam toegevoegd)

Voor dit 2de bedrijfje heb ik prive wat dingetjes aangekocht, simpelweg omdat het openen van een rekening wat tijd in beslag neemt.

Zie dat als bv een doos met enveloppen, wat producten die ik zal gaan verkopen, maar ik ga ook een kamer in mijn huis aanpassen met een likje verf en wat kast en tafel materiaal.

 

Is het zo dat, ook al wordt dit een 2de bedrijfje, ik de kosten die ik vooraf maak, ook nog mag meenemen?

Zover ik het begrijp mag ik het likje verf niet rekenen, maar hoe zit dat met de tafel, stoel en kasten?

(in de kasten komen de artikeltjes die ik ga verkopen)

 

Een 2de vraag die ik hierbij heb is, hoe zit het met de omzetbelasting elk kwartaal?

Moet alles bij elkaarop 1 aangifte, of krijg ik nu automatisch ook 2 aangiftes om in te vullen?

Sorry voor de typfouten, mijn toetsenbord is aan vervanging toe.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als ik het goed begrijp ga je een 2e activiteit binnen je eenmanszaak stoppen. Dan verandert er weinig, behalve dat je een extra handelsnaam kunt registreren bij de KvK. Je kunt trouwens niet 2 eenmanszaken hebben!

 

Voor BTW en IB aangiftes maakt het niets uit, alles komt in 1 en dezelfde boekhouding terecht.

 

Wel kan het handig zijn voor je eigen overzicht om de kosten en de omzet van de 2e activiteit apart te coderen in je boekhouding, maar voor de fiscus is dat niet relevant.

 

Als je de activiteiten echt strikt wilt scheiden (bijv omdat je tzt de een wil verkopen) dan ontkom je niet aan een BV naast je EMZ.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Oh gut, ik had zo vreselijk snel nog geen reacties verwacht ;D

 

Ik heb inderdaad dit 2de bedrijfje bijgevoegd bij de 1ste bij de Kvk. Het staat dus al in geschreven (dat had ik al gedaan, zodat ik dingen kon gaan regelen, zoals inderdaad een rekeningnummer etc)

Toch zijn het 2 compleet verschillende bedrijfjes, vandaar dat ik de boekhouding geheel gescheiden van elkaar wil bijhouden. Niet alleen daarom, maar voornamelijk zoals jij al zegt Marco, om de resultaten goed te kunnen volgen.

Wat ik uit jullie reacties begrijp, is dat de btw van beide bij elkaar gevoegd moeten worden en aangegeven dienen te worden als 1.

 

Enige vraag die ik hier dan nog over heb is, mag ik dingen zoals de kast ook mee rekenen?

Dit omdat ik dus geen winkelpand in gebruik heb, ook geen klanten ontvang, maar slechts een kamer in mijn huis gebruik als werkruimte.

 

En Fred, mag ik jou vragen, wat je hier geschreven hebt?

Als je de activiteiten echt strikt wilt scheiden (bijv omdat je tzt de een wil verkopen) dan ontkom je niet aan een BV naast je EMZ.

Ik neem aan dat je BV en eenmanszaak bedoelt met de afkortingen?

Maar wat bedoel je dan verder met de gehele zin? Hoezo ontkom ik niet aan een BV?

Sorry voor de typfouten, mijn toetsenbord is aan vervanging toe.

Link naar reactie
  • 0

Ja, EMZ is eenmanszaak. 8)

 

Je stopt 2 activiteiten in 1 EMZ. Dat is prima. Maar in het geval dat je er 1 wilt verkopen, en je weet dat nu al, zou het handig kunnen zijn die activiteit in een BV te stoppen, dat verkoopt makkelijker. Je kunt dat in dezelfde EMZ doen, maar hoe ga je dat dan weer ontvlechten? Onontkoombaar was inderdaad iets te sterk uitgedrukt.

 

Als je beiden in 1 EMZ stopt raad ik je niet aan 2 boekhoudingen bij te houden, het is makkelijker aparte coderingen in je huidige boekhouding op te nemen. Dat geeft genoeg informatie om goed onderscheid te maken tussen de verschillende activiteiten (als je dat wilt, ook dat is nl niet verplicht).

 

 

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.