• 0

Plichten uittredende vennoot VOF

Beste mensen,

 

Ik ben onlangs een VOF gestart met een mede vennoot. Voordat we ons hebben ingeschreven bij de kvk hebben wij een website laten bouwen die we zouden gebruiken bij onze bedrijfsvoering. Tot grote spijt heeft mijn mede vennoot besloten om al na korte tijd uit de VOF te treden zonder duidelijke reden. Geen vertrouwen in een goed eind vertelde hij. Nu is het zo dat ik onlangs een factuur van de website heb ontvangen en in mijn ogen is hij daar nu ook mede verandwoordelijk voor.

Ik heb ook al enige informatie opgezocht en volgens mij is het zo dat mij ex-vennoot verandwoordelijk is voor de lasten die zijn ontstaan zowel voor de inschrijving, als tijdens zijn aanblijven in de VOF.

 

Nu is het zo dat wij hadden voorgesteld om samen een bedrag in de VOF te steken wat iets hoger zou zijn dan de kosten onze website.

Wij zouden namelijk nauwelijks met overige kosten te maken hebben. Dit ingelichte bedrag is ook nooit gestort op de rekening van de VOF, omdat we dit zouden doen wanneer we de website zouden moeten betalen.

 

Nu meent mijn ex-vennoot dat hij niet meer verandwoordelijk is voor deze kosten, omdat hij in zijn ogen dan de helft van het totale vermogen van de VOF zal financieren, en daarmee dan vreemd vermogen verschaffer zou zijn.

Voor mij totaal onduidelijk wat hij hier nou mee bedoeld, omdat in mijn ogen dit niks met vreemd vermogen verschaffen te maken heeft.

 

Klopt het dat mijn ex-vennoot het nou totaal bij het verkeerde eind heeft en dus gewoon verandwoordelijk is voor deze kosten, of maak ik hier een denkfout?

 

Heel erg bedankt,

 

Maarten

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Indien hij vanaf het begin vermogenschieter zou zijn hadden jullie een CV moeten oprichten en dat is klaarblijkelijk niet gebeurd. Als jullie als VOF staan ingeschreven, dan is de beste man hoofdelijk verbonden aan jullie onderneming.

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

 

...

Klopt het dat mijn ex-vennoot het nou totaal bij het verkeerde eind heeft en dus gewoon verandwoordelijk is voor deze kosten, of maak ik hier een denkfout?

 

...

 

Beiden. ;D

 

Jullie zijn beiden eigenaar van de schulden en bezittingen van de VOF. Formeel gezien moet je een balans en W&V rekening opmaken, en die als basis voor de te verrichten verrekening nemen.

 

In de praktijk, en als die site niet te veel kost, zou ik zeggen: laat hem max 1/3 van de kosten betalen, en zich uitschrijven. Ga jij lekker alleen verder, en maak er een succes van! Niet te veel tijd steken in afscheid nemen, kost je alleen energie.

 

Vergeet niet beiden een mooi overdrachtsdocument te tekenen om evt gedoe in de toekomst te voorkomen.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Ja het punt is alleen dat die website een ruime 1200 euro kost en ik op dit moment nog geen inkomsten heb weten te realiseren. Ik ben actief in de werving en selectie markt dus het is vrij lastig in deze tijd. Maar goed, een klein deel laten betalen wordt ook lastig omdat hij vast houdt aan het feit dat hij niet verandwoordelijk is en dus geen enkele eurocent gaat betalen...

Link naar reactie
  • 0

Er lopen hier wel een aantal zaken door elkaar, in ieder geval zo komt het op mij over:

 

1. Je hebt een website laten bouwen voordat de VOF was ingeschreven. Op wiens naam is dat gebeurd? Een VOF creeert namelijk hoofdelijke aansprakelijkheid jegens derden (NIET ten opzichte van elkaar). Die hoofdelijkheid regelt dus bij wie de bouwer van de website zijn geld kan halen: bij jullie samen, bij 1 van jullie, of bij ieder van jullie.

 

2. Als er dan betaald is, is de vraag hoe jullie dat samen verdelen. Dat volgt uit de VOF-overeenkomst, zo te zien beiden de helft.

 

3. Tenslotte wil hij uittreden en zijn aandeel in de VOF aan jou overdragen. Die website heeft een bepaalde waarde, want je verwacht dat daar ooit opbrengsten uit komen. De helft van die waarde is van hem, dus daar zul je voor moeten betalen als je die wil hebben.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 265 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.