• 0

Geld van me buitenlandse bedrijf, naar Nederlandse bedrijf halen.

 

Hallo Higherlevels,

 

Ik heb in Casablanca (te Marokko) sinds 3 jaar een grote supermarkt.

De zaken lopen goed.

Maar in Nederland heb ik ook een bedrijf, een snackbar op precies te zijn. Die loopt wat minder goed.

Dat heeft met de crisis te maken. Maar ik zie wel mogelijkheden in de snackbar kwa uitbreidings mogelijkheden.

Het geld wat ik nodig heb, heb ik zelf. Maar op de bankrekening die ik in Marokko heb (op de rekening van me supermarkt).

 

De vraag is kan ik het geld overmaken naar me Nederlandse bankrekening zonder er al te veel belasting voor te betalen?

Of helemaal geen belasting dat zou mooi zijn. Want daar heb ik ook belasting betaald voor de omzet.

 

Het geld moet zowiezo in me Nederlandse bedrijf geinvesteerd worden om het bedrijf levende te houden.

Tips zijn welkom.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Waarom vraag je of de NL fiscus op de hoogte is van zijn Marokkaanse bezittingen? Ik mis het verband met de vraag hoe hij zo eenvoudig mogelijk geld van Marokko naar NL kan halen.

 

Als hij in Marokko bezittingen heeft, en hij is 'vergeten' deze te melden in Nederland, hij moet oppassen met geld uit Marokko naar Nederland te halen op wat voor manier dan ook.

 

Link naar reactie
  • 0

Waarom vraag je of de NL fiscus op de hoogte is van zijn Marokkaanse bezittingen? Ik mis het verband met de vraag hoe hij zo eenvoudig mogelijk geld van Marokko naar NL kan halen.

 

Als hij in Marokko bezittingen heeft, en hij is 'vergeten' deze te melden in Nederland, hij moet oppassen met geld uit Marokko naar Nederland te halen op wat voor manier dan ook.

 

 

daar ga ik vanuit, want we zijn immers eerlijk op HL.

Maar dan nog zal NL niet heffen over zijn Marokkaanse ondernemingswinsten en bedrijfsvermogen

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

ik ga er ook vanuit dat we allemaal eerlijk zijn op HL, maar iedereen kan iets vergeten.

 

Maar hoezo heft Nederland niet over zijn Marokaanse vermogen?

 

Als ik een huis in Zuid Frankrijk heb moet ik hier toch ook rekening mee houden bij de belastingaangifte, en rekening houdend met wat er eventueel in Fr betaald wordt of niet?

Link naar reactie
  • 0

als je in Marocco een supermarkt bezit en in Nederland een snackbar, en als je in Marocco naar eigen zeggen een goedlopende supermarkt en in NL een noodlijdende snackbar runt, dan ligt het zwaartepunt van activiteiten toch buiten de EU?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

ik ga er ook vanuit dat we allemaal eerlijk zijn op HL, maar iedereen kan iets vergeten.

 

Maar hoezo heft Nederland niet over zijn Marokaanse vermogen?

 

Als ik een huis in Zuid Frankrijk heb moet ik hier toch ook rekening mee houden bij de belastingaangifte, en rekening houdend met wat er eventueel in Fr betaald wordt of niet?

Een supermarkt kan zelfstandig een belastingplicht hebben en een huis niet...

 

Daarom maakt het eigendom van een supermarkt alleen uit als hij dividenden uitkeert of een salaris trekt. Het vermogen van de supermarkt maakt verder niets uit.

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

als je in Marocco een supermarkt bezit en in Nederland een snackbar, en als je in Marocco naar eigen zeggen een goedlopende supermarkt en in NL een noodlijdende snackbar runt, dan ligt het zwaartepunt van activiteiten toch buiten de EU?

 

Groet,

 

Highio

 

dat kan wel zo zijn, maar als TS in NL woont en werkt, dan maakt het niet echt niet uit welke onderneming het best draait. Dan heeft hij in Marokko gewoon goed personeel en hoeft hij daar zelf niets te doen. Dat maakt het dan nog steeds wel zijn onderneming.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

als je in Marocco een supermarkt bezit en in Nederland een snackbar, en als je in Marocco naar eigen zeggen een goedlopende supermarkt en in NL een noodlijdende snackbar runt, dan ligt het zwaartepunt van activiteiten toch buiten de EU?

Heeeeeel plat gezegd: waar heb jij het in hemelsnaam over?

 

Zwaartepunt van activiteiten is niet direct een bepaling waar je belast bent oid. Maar wat voor punt wil je nu maken of wat probeer je duidelijk te maken of wat wil je nou beantwoord hebben? Jouw beredenering kan ik vanuit fiscaal optiek geen touw aan vastknopen en wat weet je dan van het belastingsysteem?

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 1

Daar weet ik maar heel weinig van, maar daar geeft TS tegelijkertijd ook maar weinig uitsluitstel over, of mijn kennis schiet tekort. Hij meent in NL te wonen, terwijl BD NL niks van de supermarkt weet...

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Daar weet ik maar heel weinig van, maar daar geeft TS tegelijkertijd ook maar weinig uitsluitstel over, of mijn kennis schiet tekort. Hij meent in NL te wonen, terwijl BD NL niks van de supermarkt weet...

Je kennis schiet tekort...

 

Meer kan ik er helaas niet van maken ;)

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Prima, zolang dubbele nationaliteiten mogelijk zijn, kun je ook vast op twee plaatsen wonen is mijn redenering. Los van een evt. belastingverdrag tussen Marokko en Nederland of evt. verzwegen inkomsten en bezittingen.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Daar weet ik maar heel weinig van, maar daar geeft TS tegelijkertijd ook maar weinig uitsluitstel over, of mijn kennis schiet tekort. Hij meent in NL te wonen, terwijl BD NL niks van de supermarkt weet...

 

Groet,

 

Highio

 

je hebt wel gelijk in zekere zin. Je moet in NL aangifte doen over je wereldinkomen. Daarna verleent NL aftrek ter voorkoming van dubbele belasting. De supermarkt in Marokko zou dus bekend moeten zijn in NL bij de fiscus.

 

Of het qua heffing wat uitmaakt, is een tweede. Volgens mij zijn er heeeel veel NL ondernemers die niets doen met hun wereldinkomen in hun NL IB aangifte.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Wie zegt dat het verplicht is dat de beste man een salaris trekt uit zijn supermarkt? Misschien laat hij het daar ergens ophopen in een holding BV (soortgelijk dan) en gaat hij na zijn 65ste van de winsten genieten als hij daar woonachtig is.

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0
Wie zegt dat het verplicht is dat de beste man een salaris trekt uit zijn supermarkt? Misschien laat hij het daar ergens ophopen in een holding BV (soortgelijk dan) en gaat hij na zijn 65ste van de winsten genieten als hij daar woonachtig is.

 

TS heeft zelf allang aangevuld dat het om een 'eenmanszaak' gaat.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 4

Even een lang verhaal om te kijken of we iedereen weer op een lijn kunnen krijgen:

 

De fiscale kwalificaties zijn niet zo makkelijk te geven. Het lijkt erop dat de opbrengsten van zowel de snackbar als de supermarkt worden aangemerkt als winst uit onderneming volgens de Nederlandse wetgeving. Nederland zal in eerste instantie belasting heffen over beide, omdat TS zijn fiscale woonplaats in Nederland heeft. Het is dus zaak dat ook de Marokkaanse supermarkt in de aangifte in Nederland wordt opgenomen.

 

Marokko zal op basis van de Marokkaanse wetgeving de opbrengsten van de supermarkt belasten, en mogelijk zelfs TS als inwoner aanmerken (ik weet niet of Marokko onderdanen per definitie als zodanig aanmerkt).

 

Dat betekent dat in ieder geval dubbele belastingheffing op zou treden over de inkomsten uit de supermarkt, maar daarvoor zou het verdrag ter voorkoming van dubbele belastingheffing uitkomst moeten bieden. Afhankelijk van de feiten en omstandigheden zal TS voor verdragstoepassing als fiscaal inwoner van 1 van beide landen, vermoedelijk Nederland worden aangemerkt. De supermarkt zal dan feitelijk een vaste inrichting vormen, waarover het verdrag belastingheffing aan Marokko zal toewijzen. Ook heffing over Marokkaans vastgoed en wellicht nog wat onderdelen zullen aan Marokko zijn toegewezen, maar heffing over vermogen (niet zijnde vastgoed of ondernemingsvermogen) zal veelal aan Nederland zijn toegewezen. Dat is (formeel) inclusief eventuele overtollige liquide middelen die in de Marokkaanse onderneming worden aangehouden.

 

Repatriëring van geld van de vaste inrichting (Marokko) naar het hoofdhuis (Nederland) is volgens de Nederlandse fiscale wetgeving geen belaste handeling. Wel zijn er landen die een bronheffing inhouden op geld wat naar het buitenland gaat, of Marokko daar ook bij hoort weet ik niet.

 

Tot zover de basis.

 

Nu het vervolg. TS wil geld uit de supermarkt gebruiken om de snackbar draaiende te houden. Buiten de vraag of dit bedrijfseconomisch verantwoord is (gaat die supermarkt ooit weer wat opleveren?), is de vraag hoe dit fiscaal ingestoken moet worden.

 

Een lening zal niet gaan - fiscaal is lenen aan jezelf niet mogelijk. Je kan het wel een lening noemen, maar zo wordt het niet behandeld. Er zal dus geen rente in aanmerking genomen kunnen worden in Nederland. Vanuit Nederlands oogpunt lijkt mij puur sprake van een vermogensverschuiving binnen het ondernemingsvermogen. Oftewel: in het wereldinkomen en het wereldvermogen verandert niets, je ziet alleen een verschuiving van buitenlands ondernemingsvermogen naar binnenlands ondernemingsvermogen. En dat levert geen belastingheffing in Nederland op. Slechts de winst die met dat vermogen behaald zou worden, zou belast zijn.

 

Mijn conclusie en advies: ga in Marokko na hoe de belastingheffing aldaar verloopt als er geld uit de supermarkt naar Nederland gaat, want in Nederland gebeurt er niets (mits mijn aannames omtrent de feiten juist zijn).

 

Just my 2 cents :)

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 1

Laat het geld door een oom of tante over maken en maak een lening van met rente deze kan je weer afschrijven op de winst

vraag het maar aan de boekhouder.

 

 

Beste JPS

 

Welkom op HL.

 

Ik wil je graag op 2 dingen wijzen!

 

1. de post waarop je reageert is al aardig oud.

2. jouw advies is niet conform de wetgeving. Als zijn buitenlandse onderneming geld leent aan zijn NL onderneming, dan zit er geen tante of oom tussen. Dat maakt deze tip een aanzet tot fraude en dus wil ik je namens HL vragen om binnen de kaders van de wet te reageren.

 

Adviezen die grenzen aan fraude zullen verwijderd worden. Bij herhaalde frauduleuze adviezen, volgt gewoon een ban van dit forum.

 

groet

Joost

HL admin

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Met andere woorden: nu weten we nog niets!

Een lening van de ene onderneming naar de andere waarbij er een zakelijke rente wordt berekend hierover. Als ik het juist heb heeft NL het heffingsrecht van de winst van jouw buitenlandse onderneming eventueel met aftrek van voorkoming dubbele belasting.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 269 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.