• 0

Werken voor "oude" werkgever als zzp'r, maar via extern bureau

Hallo allemaal

 

Hoewel ik al het nodige heb gevonden op dit forum, kan ik nog niet duidelijk krijgen hoe dit voor mij op gaat. Daarom wil ik kijken of er mensen zijn die mij kunnen helpen beoordelen hoe het juridisch met mijn (toekomstige) constructie zit.

 

Ik werk nu voor een werkgever, met een paraplu model (onder de bedrijfsnaam (Brand) hangen meerdere BV's)

 

Nu weet ik dat in de nabije toekomst mijn werkzaamheden zullen gaan afnemen en om dat voor te zijn wil ik voor mijzelf gaan beginnen, maar wel voor mijn huidige werkgever (dit geeft mij een makkelijke start), nu zijn er binnen dit bedrijf meerdere BV's en het toeval wil, dat nu juist een andere BV (onder dezelfde paraplu uiteraard) mij heeft gevraagd om voor hen te komen werken, waarbij ik direct heb voorgesteld om dit als zelfstandige te gaan doen, hiermee heb ik dan twee (opdracht(en)gevers) (allebei via een extern bureau) een eventuele derde vinden is wel mogelijk, maar kan mij zo voorstellen dat dit erg zwaar wordt om te realiseren.

 

Uren verdeling ziet er als volgt uit:

 

Bedrijf X, bv1 = 24 uur p/wk

Bedrijf X, bv2 = 16 uur p/wk

 

Opbouw is dus zo:

 

Ik => Tussen bureau A (kosten +/- 6 euro p/uur) =>BV1 (onder de grote paraplu)

Ik => Tussen bureau B (kosten +/- 6 euro p/uur) =>BV2 (onder de grote paraplu)

 

Ik factureer aan tussen bureaus, deze factureren aan de BV's. Ik krijg betaald vanuit de bureaus

 

De uiteindelijk vraag is "Mag dit?"

 

Met vriendelijke groet.

 

Rework

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi rework

 

Kijk maar eens naar de aanvraag VAR. Dan zul je zien dat de fiscus hier ook doorheen kan prikken:

 

http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/aanvraag_verklaring_arbeidsrelatie_al0931z7pl.pdf

 

Vragen 2j, k en l loop je al op vast....

 

Je was immers in dienst onder een paraplu contract, dus dan kwalificeert elke BV daaronder als een voormalig werkgever in de zin van de VAR.

 

Ik zeg niet dat je het niet gewoon kunt proberen, maar het kan dus niet werken.

 

groet en succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

Bedankt voor je reactie. Ik had dat ook gezien en dat is inderdaad wel wat tricky om op deze manier te beginnen, uitgaande van direct verband met de BV's.

Nu is het zo dat ik dit via tussenbureaus moet doen, mijn werkgever werkt niet met externen zonder tussenbureaus, dit worden dan de opdrachtgevers toch? en valt het directe verband weg volgens mij.

 

Wat zou (als dit ook niet mag)een juridisch juiste of belasting technisch correcte manier zijn om te starten met je eigen onderneming als je voorheen ook werkzaam was voor deze werkgever?

 

Groet,

 

Rework

Link naar reactie
  • 0

de bedrijfsvorm maakt hierbij niet uit. Ik deel je mening dat het niet echt fijn werkt zo, maar de staat wil voorkomen dat werknemers en masse uit dienst treden, bij de ex-werkgever als zelfstandige aan de slag gaan en zo profiteren van alle ondernemersvoordelen. Je moet sowieso minimaal drie maanden uit dienst zijn, wil de fiscus niet meteen spreken van een voortgezet dienstverband!

 

Snel een onafhankelijke derde opdrachtgever vinden, scheelt al. Liefst drie extra. Uit interne richtlijnen heb ik begrepen dat ze op lange termijn kijken naar toch wel 5 verschillende opdrachtgevers.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ja ik weet waarom de overheid dit niet stimuleert, maar in het kader van mijn werkzaamheden (langere projecten veelal) is het vrijwel onmogelijk om drie opdrachtgevers te hebben.

Ook dat punt is niet erg duidelijk, is het nou drie opdrachtgevers verplicht of wenselijk en is dat dan al vanaf het eerste jaar. Ik heb ook wel eens gehoord, dat wanneer je vijf opdrachtgevers in de eerste drie jaar hebt, dit ook goed zou zijn.

 

Het verbaast mij dat het voor goed bedoelenden allemaal zo lastig gemaakt wordt. Ik stel mij zo voor, dat wanneer ik 200k omzet per jaar draai en daar mijn belastingen over afdraag de staat niet zo moeilijk zou doen, helaas lijkt niets minder waar.

Het probleem zit hem toch niet in mijn rechten als zelfstandig ondernemer om belasting aftrek te hebben (starters en zelfstandigen), anders laat ik dat gewoon zitten. Dat is dan jammer, er blijft dan nog genoeg over.

 

Toch hoop ik dat iemand hier dit leest en mij een goede oplossing kan bieden.

Link naar reactie
  • 0

@GastonS

 

Hoe bedoel je, is dit voor jou een werkelijk interessant topic of gegeven over de termijn en aantal werkgevers of zit je met dezelfde vraag als ik, wat is nu waar.

 

Vriendelijke groet,

 

Rework

 

Ik zit persoonlijk niet met dezelfde vraag/situatie als jij. Maar ik heb wel interesse in deze "aantal opdrachtgevers" materie.

Link naar reactie
  • 0

@Rework:

mee eens, maar zoals gezegd, is het uit dienst gaan en weer laten inhuren nu niet bepaald wenselijk. Als je dat als start wilt doen, dan kun je overwegen om te beginnen via payrolling of een eigen BV te starten en dan via concepten als ZZP OKE te starten. Bij voldoende eigen (ongebonden) opdrachtgevers kun je daarna payrolling of ZZP OKE loslaten.

 

@Gaston: laten we ervan uitgaan dat de fiscus er niet op uit is om starters te torpederen. Er zitten inderdaad inspecteurs tussen die echt niet meedenken, maar vaak kom je een heel eind. Er is geen echt tijdslijn aan gekoppeld. Beleid daarover is helaas niet uniform.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

@Joost,

 

Zeg je nu eigenlijk dat wanneer ik een BV begin, ik bijv. via UniForce of ZZP-Oké wel voor mijn huidige werkgever kan starten? en hoe zit dat dan in elkaar. Het is voor mij geen probleem om een BV op te richten namelijk. Dit zou eea wel vergemakkelijken

Link naar reactie
  • 0

dat zou wel kunnen ja. Dan ben je nl. in loondienst van een door ZZPOKE of Uniforce bestuurde BV, betaal je loonbelasting, ben je sociaal verzekerd, etc.

 

Maar zomaar een BV beginnen is weer wat anders. Dat wordt vaak pas voordeliger dan een eenmanszaak bij winsten boven de 100 tot 120K.

 

Kijk ook even tussen mijn columns voor meer info hierover (zie mijn onderschrift).

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hi Joost,

 

Ik heb mij via de website van ZZP-Oké opgegeven om een gesprek te gaan voeren, nog niets gehoord, maar wacht geduldig af. Dank voor je tip daarin.

Heb ook bij Uniforce gekeken, maar vond de website uiteindelijk toch minder duidelijk qua totale informatie.

Ik had gehoopt dat Kees de Kruiff vanavond online zou zijn, wilde hem wat voorleggen, maar wellicht dat jij daar ook antwoord op kunt geven.

Mijn vader heeft een lege BV (Hij doet hier niets mee) wat als hij deze omzet naar een holding BV en daar dus een andere BV onder hangt, waar ik dan Statutair directeur van wordt volgens de (naar mijn mening) constructie die ZZP-Oké hanteert. Mijn vaders BV wordt dan voor 20% juridisch eigenaar en heeft het recht mij te ontslaan etc.

Of is dat tekort door de bocht en komt er veel meer bij kijken. Ik kan namelijk niet opmaken hoe ZZP-Oké dit precies doet. Kan mij natuurlijk ook goed voorstellen dat hij hier niet mee te koop loopt, an de andere kant, kan niet iedereen zomaar dit soort dingen uitvoeren en lijkt het mij ook geen geheim...toch ;D

 

Groet, Rework

Link naar reactie
  • 0

hoi

 

Jammer dat Kees niet gereageerd heeft, maar dat zal vast snel volgen. Ik deel jouw mening tav uniforce. Ik benader Kees wel even via linkedin.

 

Je kunt dit idd wel doen met de BV van jouw vader, maar dat vereist een gang naar de notaris die waarschijnlijk duurder is dan de oprichting van een eigen BV. Daar kan Kees je prima over inlichten.

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Let er wel op dat het héél nauw luistert, bv:

 

Arr.rb. Dordrecht 03-04-2009 AWB08/227 (FIDA 20092220)

 

In ouder/kind situaties is het al snel aannemelijk dat van gedwongen ontslag niet plaats zal vinden. Dan blijf je dus met de onzekerheid zitten of er nu wel of geen premies verschuldigd zijn.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 75 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.