• 0

importeren uit china deel .....

hallo,

 

Na al jaren een eigen zaak te hebben wil ik om het interessant te houden de horizon eens verbreden.

Deze keer door eens gek te doen en zelf in china te kopen.

Ik heb al gevonden wat ik wil en ben eigenlijk klaar om de 1e order te maken.

ik weet wat de spullen me gaan kosten en waar ik moet bestellen.

 

Nu heb ik nog een paar dingen die ik wil weten en heb al gebeld naar de douane kvk en tnt

gemailt maar dhl en tnt voor de informatie die ik zoek.

Bellen helpt niet echt er zitten nl niet de grootste lichten aan de telefoon bij de instanties

op mail word ook niet echt gereageerd, en google is op het moment ook niet mn grootste vriend.

 

dus kwam ik op deze site uit en vond al heel wat, hier voor mijn dank.

 

Maar ik zou nog wat willen weten over de laatste stap/kosten.

 

het zit nl zo.

 

de zending word verzonden via ems (lcl)en de kosten zijn 6900 dollar (staan op PI)

verder staat in de mail van de pi

 

If it is delivered by China Post, the delivery cost is $98.00 per carton, total 9tns. So the total cost is $882.00, It is quite expensive, It can arrive at your place within 8days. We suggest if it is not so urgent, you can consider by sea. the LCL ocean freight is $0.00, if you deliver to Amsterdam or Port of Rotterdam, it is for free. and the delivery date is 28days.

 

als ik het goed begrijp staat de zending dus zonder meer kosten in nederland.

Verbeter me als het niet klopt.

 

Nu moet ik dus zelf regelen dat de zending van de boot komt ? en bij mij aan komt.

na een mail met gls ben ik er achter dat alleen tnt dit doet.

 

het zijn dus 9 dozen van 115x56x25 cm en 6kg per doos

ong. 1,5 m3 en 54 kg

 

ik weet dat de douane 4,7% plus 19% wil hebben.

wat zijn de kosten buiten mijn inkoop, btw en invoer rechten (4,7%).

echte tarieven kan ik eigenlijk nergens vinden zelfs niet op de site met tareven van tnt zelf

 

dus ik hoop dat iemand me dit voorrekenen/duidelijk kan maken.

 

gegroet en mijn dank.

 

Leon Rooijakers

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is niet waar dat alleen TNT het doet. Grof samengevat gaat het zo: zij sturen het per boot op, en sturen naar jou het invoice / packing list / bill of lading. Dat laatste (b/l) is belangrijk, dat is zeg maar bewijs dat de goederen voor jou zijn, via welke boot het is verstuurd enzo. Je kan vervolgens zelf uit tientallen, waarschijnlijk honderden, bedrijven kiezen die voor jou:

- het inklaart bij de douane

- zorgt dat het gelost wordt uit de boot

- vervolgens opsturen naar jou. Je kan het ook eventueel zelf ophalen (wel leuk voor de 1ste keer, zie je Rotterdam eens op andere manier ;) ).

 

Qua kosten kan ik niet nauwkeurig aangeven, het loopt wel al snel op tot 200 a 300,- euro....je hebt inklaringskosten, lossingskosten.....misschien is het ook wel minder, aangezien er dan geen verzendkosten voor je zijn tot Rotterdam, scheelt iets maar niet veel. Je kan van te voren offertes opvragen....Ikzelf heb wel goede ervaring met www.itg.nl .

 

Tip: je kan verlegging van btw aanvragen bij de belastingdienst...hierdoor hoef je geen btw te betalen over de waarde van je goederen, ook niet over de diensten van het bedrijf.

Link naar reactie
  • 0

Ja dat is erg duur.. zou ongeveer 300-400 euro moeten zijn aangezien het volume.

 

dat LCL gratis zou zijn nu verbaast me, maar goed, de wonderen zijn de wereld nog niet uit.

 

Altijd moet je invoerrechten, handling kosten, haven belasting, BTW etc betalen. Dit gaat over de totale waarde, dus inclusief transport.

Bijkomend probleem bij container invoer is dat alle bedragen standaard zijn, dus voor 1 doosje of 5 pallets betaal je hetzelfde voor de documenten.. Hierdoor kan LCL soms duurder zijn dan als aircargo te versturen.

 

verdere kosten zijn natuurlijk bij LCL het transport in nederland tot aan Uw deur. Of U het laat brengen of zelf ophaald, het kost natuurlijk altijd iets.

 

Wil je 100% zekerheid kan ik je in contact brengen met mijn Chineze zwager die voor Schenker werkt. Aan de deur afgeleverd en nooit problemen. Doe ik al jaren zonder problemen. PM als je dit wil.

Link naar reactie
  • 0

Voor niets gaat de zon op.

 

In AMS staan tienduizenden containers, welke leeg terug naar China gaan.

In China (tè veel havens om op te noemen, het principe is vaak gelijk) is sinds jaren een tekort aan containers.

 

Ongeacht credietcrisis: de havens van China staan vol met volle containers (eigenlijke transport duurt slechts 23 tot 25 dagen, waarom duurt dit toch vaak 5 tot 8 weken?..) en een boot vaart niet voor niets??

 

Door de hevige concurentie onder expediteurs (en niet onder daadwerkelijke vervoerders mèt vloot) worden alle mogelijke constructies bedacht om toch klanten binnen te halen.

 

Een expediteur-vervoerder relatie is niet anders dan een distri-reseller relatie. Wordt op FOB basis niet direct geld gevraagd voor het "vervoer", dan wordt dit in de thuishaven verrekend door extreem hoge handling kosten. En wanneer de goederen in de thuishaven zijn, dan kan je niet meer terug.

 

Altijd, maar dan ook altijd, zal je gemiddeld 80> 200 euro per kuub betalen (80 euro vanaf 15/18 kuub, excl afleverkosten expediteur>klant,) op LCL basis. Het uiteindelijke verschil tussen verschillende expediteurs (zie fenex) zal niet meer dan een paar procent bedragen.

 

Oplossing. Vraag een ALL IN prijs op bij een Nederlandse expediteur en laat dit schriftelijk vastleggen. Afgezien van de ten alle tijde variabele security en fuel kosten bied dit de meeste zekerheid.

Link naar reactie
  • 0

Altijd, maar dan ook altijd, zal je gemiddeld 80> 200 euro per kuub betalen (80 euro vanaf 15/18 kuub, excl afleverkosten expediteur>klant,) op LCL basis. Het uiteindelijke verschil tussen verschillende expediteurs (zie fenex) zal niet meer dan een paar procent bedragen

 

*** Ik weet niet waar je die info vandaan haalt maar dat is onzin

Link naar reactie
  • 0
de zending word verzonden via ems (lcl)en de kosten zijn 6900 dollar (staan op PI)

 

Beetje duur! Gaat om een goed gevulde pallet, is het niet? Zelfs luchtvracht is niet zo duur via DHL (die ik overigens ten stelligste afraad)

 

Ik weet niet of het nog van toepassing is maar stuur mij even een mailtje dan kijk ik het voor je na.

 

Gr Ramon

 

Geen leverancier maar uw partner in business / www.china-eurotrade.com

Link naar reactie
  • 0

Ik zie hier een berg cijfers maar ben hier voorzichtig mee. Appels en appels vergelijken is goed maar appels met peren niet.

 

Wat ik wil zeggen is vraag je kosten op bij 1 of 2 expediteurs en kijk eens wat hun aanbieden. Misschien is een volle container zelfs wel interessanter voor je dan een LCL dus laat je goed voorlichten. Vanuit China naar hier kost misschien niets maar dan zijn je kosten hier lokaal waarschijnlijk zeer hoog.

 

Als je snel bent kun je misschien nog goedkoop varen want begin Juli gaat het weer omhoog!!!!! Let daar ook goed op (geldig tot datum).

 

 

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik kan geen antwoord geven op de transportkosten. Het is duidelijk dat niet alle info in het verhaal wordt genoemd. Het lijkt mij heel erg duur.

LCL is op dit moment gratis. In ieder geval als het product CIF wordt geleverd. Het heeft geen invloed op de kosten voor import in Nederland. Erg goedkoop versturen van kleinere hoeveelheden zeevracht.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Alleen de zon komt gratis op! Uiteindelijk betaald er iemand de rekening.

 

De agent/expediteur in China laat zijn agent/expediteur hier in NL een vergoeding betalen om lading in de container te stoppen die de agent hier dan mag afhandelen. Hiermee wordt een stukje maktvolume gekocht. Dit systeem in ca 10 jaar geleden beetje bij beetje ontstaan, maar volledig buiten proporties gegroeid. De chinezen hebben dit tot kunst verheven.

 

De ontvangende klant hier in Nederland betaald de rekening. Terechte opmerking van Blous!

 

Of jouw ontvanger daar zo blij mee is en de volgende keer weer wil bestellen weet ik niet.

Kijk daarom altijd naar de totale logistieke kosten tot aflevering aan de klant, dus inclusief de kosten hier.

 

Overigens is luchtvracht altijd duurder (sneller=duurder), maar is sommige gevallen (hoge waarde producten, snelle product/life cycle, korte leadtijden) zinvol.

Heel herkenbaar zal zijn dat het anderhalve maand mag duren voordat een product van China in Nederland is (zeevracht) en dan vervolgens binnen 2 of 3 dagen op de bestemming MOET zijn. In Nederland worden dan vervolgens spoedafhandeling en koeriersdiensten uitgevoerd die de kosten opjagen.

 

Meer weten, vraag het gerust

 

Eric Both

Link naar reactie
  • 0

Ik kan geen antwoord geven op de transportkosten. Het is duidelijk dat niet alle info in het verhaal wordt genoemd. Het lijkt mij heel erg duur.

LCL is op dit moment gratis. In ieder geval als het product CIF wordt geleverd. Het heeft geen invloed op de kosten voor import in Nederland. Erg goedkoop versturen van kleinere hoeveelheden zeevracht.

 

 

 

LCL Gratis? Als het CIF wordt afgeleverd is het transport toch altijd inbegrepen ? Cost Insurance Freight.....

 

Zet maar even hier op HL waar LCL gratis is svp.. zijn er 100% zeker een heleboel mensen erg happy worden dit te vernemen.

Link naar reactie
  • 0

LCL naar Nederland leveren wij over het algemeen CIF. De kosten voor lokaal transport in Nederland zijn altijd gelijk. Dat de afnemer dus extra betaald is niet waar.

Wij brengen voor een LCL lading naar Nederland op dit moment USD 25 in rekening. Enkel wat administratiekosten. Het vervoer zelf is gratis. Tot 3-4 m2. Geen idee of het een service van de transportonderneming is om de FCL ook via hen te laten lopen. Ik heb zelf de export in handen overigens, geen bedrijf ertussen.

Als het een vaste klant is vergeten wij de administratiekosten. Dus dan is FOB prijs China hetzelfde als CIF prijs Rotterdam.

Link naar reactie
  • 0

Beste importeur,

 

Ik zie hier een paar keer dat je om een verlegging kan vragen bij de Belastingdienst. Dat klopt, maar aangezien er meerdere soorten verleggingen zijn (onderaanneming, intra communautaire transacties) zou ik er voor de duidelijkheid bij vermelden dat het om een verlegging als bedoeld in art. 23 van de Wet OB gaat.

Daarnaast verlost het je niet van betaling van de invoer-BTW; je verlegt de betaling alleen naar je aangifte waar je het direct als voorbelasting weer kunt aftrekken. Het is dus slechts een financieringsvoordeel.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Beste Leon

 

Beetje wazig verhaal. Komt door het feit dat de leveringsconditie (EXW, FOB of FOP C&F o.i.d.) niet wordt opgegeven door jou. Moeilijk vast te stellen wie wat gaat betalen. Ook het feit dat je niet aangeeft of de spulletjes dringend nodig zijn kan een probleem zijn. Duurste maar snelste manier is verzending als luchtvracht goedkoopste maar langzaamste maniet is verzending per schip. Tussen deze mogelijkheden wordt ook SEA/AIR aangeboden. Per schip vanaf China naar Midden Oosten en aansluitend per vliegtuig naar Amsterdam. Als je een serieus advies wilt neem dan vrijblijvend contact op met Wim Bosman Air & Ocean B.V.

Hoeksteen 141

2132 MX HOOFDDORP

T: +31 (0)20 - 587 4811

F: +31 (0)20 - 587 4800

Arie van Saarloos Air Freight Manager +31 (0)20 - 587 4827

Email: a.van.saarloos@wimbosman.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 277 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.