• 0

Uittreden aandeelhouder BV

Beste allemaal,

 

ik zou graag jullie mening vernemen betreffende de volgende situatie. Er is een BV bestaande uit 3 aandeelhouders.

A = 50%

B =25%

C =25%

 

A heeft gezorgd voor kapitaal en benodigde 18.000. B en C hebben een schuld van 4500 aan de BV.

Momenteel is er nog geen omzet gegeneerd en zijn er alleen maar kosten gemaakt. Omzet zal dit jaar wel worden gemaakt. Gezien enkele persoonlijke ontwikkelingen wil B uit de BV stappen en heeft tevens aangegeven zijn aandelen te willen aanbieden. B is in principe in deze fase onmisbaar voor het later genereren van omzet.

 

Hoe gaat dit proces verder in werking gezien het feit dat:

B in deze fase onmisbaar is gezien kennis en ervaring (mogelijkheid tot blokkeren uitstappen?)

B een schuld heeft aan de BV van 4500. (moet hij bij uittreden deze nog voldoen als niemand aandelen wilt kopen/overnemen? Of kan C deze overnemen met die verstande dat C dan een schuld heeft van 9000 aan de BV.)

 

natuurlijk verstandig om in deze situatie juridische advies tin te schakelen maar ik wil graag eerst weten welke situaties er mogelijk zijn in de vervolgproces. Alvast bedankt voor jullie reactie.

"The Best Way To Predict The Future Is To Invent It"

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat staat er in de statuten over uitstappen, het al dan niet verplicht aanbieden en overnemen van aandelen?

 

Daarnaast: je stelt dat B onmisbaar is. Dat kan zijn, maar als B niet wil / kan, komt er geen omzet. Misschien kun je hem formeel dwingen binnen de BV te blijven, maar je kunt hem niet dwingen omzet te genereren (en dat is maar goed ook).

 

Ik zou liever zoeken naar oplossingen waar A, B en C goed mee kunnen leven.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Laat ik voorop stellen dat een oplossing waarbij A, B en C goed mee kunnen leven natuurlijk het streven is. Natuurlijk is het blokkeren van uittreden daarin geen juiste weg om eventuele omzet te generen ik vroeg me alleen hard op af of formeel gezien deze mogelijkheid bestond.

 

In de statuten staat beschreven dat overdracht slechts kan plaatshebben indien aandeelhouder de aandelen te koop heeft aangeboden. verder bepalingen gaan hier in detail op in. Wat ik graag wilde weten is of B voordat hij uittreedt zijn schuld moet aan de BV moet voldoen indien de mede aandeelhouders niet in willen gaan op zijn aanbod en aangezien de aandelen momenteel niets waard zijn en er alleen een schuld op rust C deze kan overnemen.

"The Best Way To Predict The Future Is To Invent It"

Link naar reactie
  • 0

ervan uitgaande dat B voor zijn aandelen ook weer 4,5K krijgt, loopt hij er quitte uit. Dus van een schuld is dan geen sprake meer. C kan idd overnemen en heeft dan 9K schuld aan de BV.

 

Als jullie er onderling niet uitkomen, dan bestaat er wellicht een risico dat B zijn aandelen aan een derde aanbiedt. Dat zou ik te allen tijde voorkomen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

...

natuurlijk verstandig om in deze situatie juridische advies tin te schakelen maar ik wil graag eerst weten welke situaties er mogelijk zijn in de vervolgproces. Alvast bedankt voor jullie reactie.

 

De onmisbaarheid van B heeft niets met zijn aandeelhouderschap te maken. Zijn er contracten?

 

Link naar reactie
  • 0
geplaatst door: joost rietveld     geplaatst op: 27 mei 2009, 20:17

ervan uitgaande dat B voor zijn aandelen ook weer 4,5K krijgt, loopt hij er quitte uit. Dus van een schuld is dan geen sprake meer. C kan idd overnemen en heeft dan 9K schuld aan de BV.

 

Als jullie er onderling niet uitkomen, dan bestaat er wellicht een risico dat B zijn aandelen aan een derde aanbiedt. Dat zou ik te allen tijde voorkomen.

 

groet

Joost

 

Okee, dat zijn inderdaad de twee situaties waaraan ik gedacht hebt. Wij willen inderdaad ook liever niet dat de aandelen in handen van derde komt.

 

De onmisbaarheid van B heeft niets met zijn aandeelhouderschap te maken. Zijn er contracten?

 

inderdaad dat begreep ik al. Was alleen een opmerkingen omdat er zoveel wettelijk geregeld is wellicht dat eventueel dit ook geregeld was. Dat is dus niet het geval en maakt voor verder afhandeling van de situatie ook verder niets uit.

Bedoel je externe of interne contracten?

Externe contracten geen. Verder zijn er alleen bij oprichting statuten opgesteld.

 

Bedankt beide voor jullie reactie`s

 

"The Best Way To Predict The Future Is To Invent It"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.