• 0

Artikel: Gebrek aan goede beleggingsmogelijkheden

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik Nederland is de situatie niet veel anders. Overigens is dat al jaren zo. In de afgelopen 7 jaar, dat wij actief zijn op de onderhandse kapitaalmarkt is het steeds makkelijker geweest om geld aan te trekken dan om het uit te geven. Nou ja, uitgeven gaat nog wel, maar het moet uiteindelijk ook wat opleveren.

 

Sinds jaar en dag hebben de participatiemaatschappijen en beleggingsfondsen in niet beursgenoteerde bedrijven minsten de helft van hun vermogen op deposito staan (volgens opgave van de NVP). Het staat daar de schimmelen in afwachting van een nuttige bestemming.

 

Uit mijn geheugen meen in dat Alpinvest (of een andere participatiemaatschappij) in 1998 een "superdividend" van 100 miljoen uitkeerde, wat in feite een uitkering uit het eigen vermogen was omdat er geen betere bestemming gevonden kon worden.

 

Volgens mij heeft het ABP de helft van het door hen toegezegde geld aan NIB capital teruggetrokken, ook omdat er geen goede bestemming voor gevonden kon worden. Van de week nog moest de BOM toegeven dan ze voor een half miljoen verlies hadden geleden in optie transacties op de beurs. Gespeculeerd met geld dat eigenlijk voor investeringen in bedrijven bedoeld was maar klaarblijkelijk nog in kas was.

 

Ook de Dotcom hype heeft aangetoond hoeveel geld er feitelijk beschikbaar is voor participaties in (jonge) bedrijven, als men denkt er geld aan te kunnen verdienen. De beschikbaarheid van geld is dus ABSOLUUT niet het probleem. Geld is er zat. Het komt de investeerders de neus en de oren uit. Het probleem is een geschikte bestemming voor het geld. Investeringen in jonge bedrijven leveren per saldo te weinig op. De participatiemaatschappijen maken al jaren verlies op participaties in startups.

 

Dus het probleem is de winstgevendheid (op termijn)van de startende bedrijven. Gezien de benodigde investering is het rendement te laag, of het komt te laat.

 

Meer startups krijg je volgens mij ook niet door meer geld ter beschikking te stellen, maar door iets te doen aan de winstgevendheid van de bedrijven. Of ze moeten meer winst maken, of ze moeten sneller winst maken, of ze moeten minder geld nodig hebben om winst te maken. ;D

 

Dus, krijg je geen geld, dan hebben de investeerders niet voldoende vertrouwen in je terugverdienmodel. En de praktijk wijst helaas uit dat hun gebrek aan vertrouwen niet ongegrond is.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 83 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.