• 0

voortbestaan van bedrijf in gevaar na overlijden DGA

Een paar maanden verder en nog steeds geen oplossing ... in vervolg op mijn eerdere berichten graag hulp bij wat lijkt op “the never ending story”.

 

Mijn zus is nog steeds ziek. De notaris heeft intussen bepaald dat ze wel wilsbekwaam is en dus in principe kan tekenen. Er ligt een concept dat ik het bedrijf overneem echter tot ondertekening is het nog steeds niet gekomen. We zijn met de familie al verschillende keren bij de notaris geweest en telkens rijzen er nieuwe problemen.

 

Bij ondertekening van de akte van verdeling zou mijn zus als bestuurder ontslagen worden. Het ontslaan van een statutair bestuurder van een BV betekent ook dat de arbeidsrechtelijke band (de arbeidsovereenkomst) wordt verbroken. Maar omdat mijn zus ziek is, kan ze niet ontslagen worden. Daar komt bij dat ze niet ZW verzekerd is maar via de B.V. verzekerd is/ een particuliere uitkering krijgt voor haar arbeidsongeschiktheid. Ze wilde haar uitkering veilig stellen. Met een arbeidsdeskundig advocaat is op haar verzoek een vaststellingsovereenkomst opgesteld. Echter nu wil ze deze overeenkomst niet ondertekenen omdat ze toch liever bij de B.V. t.z.t. als ze beter is, in dienst blijft.

 

In eerste instantie zou ik haar dan in een andere functie (ze is nu directielid) in dienst nemen echter de notaris raadde me dit ten zeerste af. Ik denk nu dat hij meer bezorgd is over zijn eigen tuintje gezien het “rare”gedrag van mijn zus. Zoals ze zich in deze hele afwikkeling gedraagt, is dat tamelijk onvoorspelbaar. Daar komt bij dat ze zich te pas en te onpas verschuilt achter haar psychische aandoening. De notaris heeft uitgesproken dat hij bang is voor een claim achteraf.

 

De notaris stuurt het er nu op aan dat ik uit het bedrijf moet stappen en pand en middelen uit het bedrijf moet gaan kopen en op die manier het bedrijf moet proberen voort te zetten. Probleem daarbij is wel dat er nog pensioenverplichtingen in de huidige B.V. zitten en dat er werknemers in dienst zijn met een arbeidsverleden > 25 jaar. Van het kapitaal dat nu nog in het bedrijf zit, blijft na afkoop van de pensioenen en uitbetaling van de ontslagvergoedingen en belasting, waarschijnlijk niets over.

 

Mijn zus’ laatste standpunt is dat ze alleen nog maar met mij het bedrijf 50/50 wil voort zetten. Echter voor mij is dit gezien de hele ontwikkeling een gepasseerd station.

 

De hele toestand is voor het bedrijf ruïnerend. Is de enige weg om het bedrijf te redden de gang naar het gerechtshof?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 1

Sancho denkt dat ALLE partijen erbij gebaat zijn als u het bedrijf verkoopt, de baten onder de familie verdeelt en ieder uw eigen weg volgt. Dat samenwerken er niet in zit, heeft u nu wel bewezen en dat het bedrijf hieronder lijdt is evident.

 

 

Sancho is de realistische tegenhanger van de dromende Don Quichot, die reuzen zag in windmolens :: In zekere zin is Sancho een pragmaticus die met beide benen op de grond staat en Boerenslim.

Link naar reactie
  • 0

Ben het met alle bovenstaande ideeën eens. Ik zou één meeting beleggen met aan tafel"

1. Een mediator om het proces te begeleiden

2. Een jurist die antwoord kan geven op de arbeidsrechtelijke zaken en de eventuele ondernemingsrechtzaken

3. Iemand die verstand heeft van overnames om in te schatten of eventuele verkoop een optie zou kunnen zijn en om te bespreken wat voor verwachtingen je mag hebben en wat voor traject je ingaat.

4. De huidige notaris om én de stand van zaken toe te lichten vanuit niet-emotioneel perspectief en voor de notariele kennis en mogelijkheden.

 

Dit betekent een gesprek van circa 600 euro per uur als iedereen tegen uurtarief werkt, maar ik kan me voorstellen dat de jurist en de overnameadviseur een eerste gesprek gratis doen omdat zij er evt werk uit kunnen halen. In mijn branche is dit vrij normaal, voor de jurist zal het afhankelijk zijn van de duur van het gesprek denk ik (zal ook per jurist verschillen).

 

Ik ken de persoonlijke situatie niet maar ben wel goed op de hoogte van alle consequenties van een overname op zowel juridisch, emotioneel als financieel gebied en ik ben het absoluut eens met Sancho. Dit zou goed een never ending story kunnen worden.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Waarde veldheer Cost,

 

Sancho heeft bemerkt dat u dacht dat Sancho voorbij ging aan de emotie. Wellicht heeft u iets van een emotie gezien, die Sancho heeft gemist. Indien dat het geval is, leest Sancho hier graag uw idee.

Sancho is de realistische tegenhanger van de dromende Don Quichot, die reuzen zag in windmolens :: In zekere zin is Sancho een pragmaticus die met beide benen op de grond staat en Boerenslim.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de adviezen ... moeilijk blijft het ... een familiebedrijf dat al 60 jaar oud is en waar je opa mee begonnen is doe je niet zomaar van de hand.

 

Ik heb nog een practische vraag naar hoe e.e.a. juridisch in elkaar steekt. Ik wil het bedrijf niet ten gronde laten gaan en ben voornemens de aandelenoverdracht via de rechter af te dwingen. Concreet wil ik weten of het zo is met gelegateerde aandelen dat deze ook eerst onderling aan de legatarissen aangeboden moeten worden net als bij de aandeelhouders van een b.v.. Ik wil namelijk het bedrijf in de huidige vorm wel overnemen maar mijn zus weigert nu om haar legaat aandelen aan mij aan te bieden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.