• 0

Samenvoegen Bv's na overlijden compagnon

Het volgende is het geval, een kennis van mij heeft een softwarebedrijfje samen met een compagnon. Nu begeleid ik hem bij financiële zaken (nu een overname). Beide hebben géén holding BV opgericht en zitten dus privé in een werkmij (50-50). Zijn beide ook getrouwd en houden hun pensioen in eigen beheer in de werkmij. Nu is het volgende het geval: de compagnon ligt op sterven en er zal dus vanalles moeten gaan gebeuren. Zij wilden gaan samenwerken met een ander bedrijf (en dit wil mijn kennis ook doorzetten) Nu is mijn vraag hoe kan hij dit zo goedkoop mogelijk kan doen. De structuur van het andere bedrijf is: Holding BV - Werkmij. Wat kan er dan het beste als structuur gedaan worden? En wat te doen met de aandelen van de compagnon, gaan die naar zijn echtgenote of gaan die naar mijn kennis toe (aandeelhoudersovereenkomst is niet aanwezig)? Ik dacht dat hij de aandelen dan moet kopen vanuit privé, of kan dat ook via de werkmij als er voldoende liquiditeiten zijn?

 

Graag een reactie, alvast bedankt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je moet twee dingen onderscheiden: ten eerste, het mogelijke overlijden van de compagnon en de afwikkeling daarvan en ten tweede, de toekomstige samenwerking met een ander bedrijf.

 

Ad 1:

De aandelen behoren tot de nalatenschap en komen in bezit van de erfgenamen. Je zal dan met de erfgename in overleg moeten om eventueel de aandelen over te nemen. Hij kan de aandelen kopen vanuit prive. De werk-BV kan ook haar eigen aandelen inkopen.

 

Hoe zit het precies met het pensioen in eigen beheer? De BV zal waarschijnlijk een nabestaande pensioen moeten uitkering aan de echtgenoot van de compagnon.

 

Ad 2:

Het lijkt mij niet verstandig. Ik adviseer om vanuit een persoonlijke holding da samenwerking aan te gaan en dit niet te doen vanuit de bestaande werk-BV.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 266 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.